MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Min hagejernbane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Min hagejernbane

 Post Reply Post Reply
Author
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Min hagejernbane
    Posted: 24 juli 2012 at 22:31
I dag var det endelig tid for å ta de første spadetakene. Jeg har startet med den delen som skal gå fra hovedbanen og inn i kjelleren. Sporet skal gå under en terrasse og ut i hagen via en tunnel.



Jeg skal støpe en kanal som sporet går i. Og den får lokk som enkelt kan løftes av for tilgang til sporet for vedlikehold. Alle skjulte spor blir lagt med PECO.

Der hvor sporet kommer inn i kjelleren er det et lagerrom med høyskap langs veggene. Her blir det oppstillingsspor oppe på skapene. Dette rommet er ganske stort, og det er mulighet for 3 oppstillingsspor på hver ca 10-12 meter.

Hovedlinja i hagen skal gå en ganske god runde som blir i overkant av 100 meter.

Mvh Heine
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juli 2012 at 23:07
Hei! Veldig gøy å se at du er i gang. Gleder meg til å følge utviklingen og arbeidet fremover.
-Jan S.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2012 at 07:40
Slik omtrent blir traseen:




Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2012 at 08:02
Denne blir det spennende å følge med på! Smile
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2012 at 20:54
Ser man det, ja. Mange år med hagejernbaneblader på sengekanten gir åpenbart resultater........Gleder meg til å ta en titt en dag - tror faktisk hele familien blir med........
krsven
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2012 at 23:06
Dere er hjertelig velkommen hele familien, Kristian. Smile

I dag fikk vi jobbet litt på banen igjen. Jeg har laget en egen blogg her: http://www.heinepedersen.com/hagejernbane/byggeblogg.htm

Et par bilder:







Flere bilder og tekst på bloggen!
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2012 at 00:42
På grunn av verandabyggingen ville jeg legge sporet som kommer under denne nå for å slippe å krype under den senere. Jeg loddet sammen flere lengder om gangen for å slippe å ligge på bakken og lodde... Dette er Peco G45 (code 250) I disse radiene er det ikke nødvendig med skinnebøyer.



Jeg har helloddet laskene for å sikre elektrisk kontakt. Det tar litt tid å varme opp disse tykke skinnene, så loddingen ble en tålmodighetsprøve. Dette er en 100 watt loddebolt fra Biltema.

Legg merke til at skjøtene ikke sitter rett ovenfor hverandre. Jeg lot være å kappe overskytende når skinnene ble bøyd.



Jeg har boret hull gjennom skinnestrengen og loddet ledningene. Endene som stakk inn kappet jeg av.



Ca halvveis på denne strekningen har jeg laget ekspansjonsmuligheter. Laskene er loddet til den ene strengen slik at de alltid vil holde seg omtrent i posisjon uansett hvor mye bevegelse det vil være.





Minsteradius her er omtrent 160 cm.

Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2012 at 14:46
BravoooClap...skinneleggingen er i gang ser jeg. Denne starten ser jo veldig bra ut og det gjør anleggsarbeiderene ogsåWink Da blir det enda ett flott prosjekt å følge utviklingen på.
 
-jan
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.