MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til en nybegynner
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til en nybegynner

 Post Reply Post Reply
Author
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til en nybegynner
    Posted: 20 januar 2008 at 18:40
Hei alle sammen! Jeg fikk for litt siden både det digitale startsettet og BM 69 settet mitt! Wohooo. Jeg har da midlertidig et problem, jeg får ikke 69"er settet til å virke! det står bare der og later seg! Jeg har da altså et roco digitalt anlegg med multimaus, noen som kan forklare meg hvordan jeg skal få programert 69"er settet? jeg har lest bruksanvisningen fler ganger bare for å se om jeg har hoppet over noe. Jeg leste en plass at de fleste lok kommer med lokplass 3 som standard på dekoderen så jeg prøvde å legge den til på plass 3 på multimaus"en, men det virket ikke da Di3 loket som var med i settet allerede hadde lokplass 3 programert, så jeg prøvde å slette Di3 en fra multimausen og legge inn BM 69"en igjen med og da virket det men likevel så vart det ikke noe lys eller bevegelse i loket. da slettet jeg bm 69 en igjen og la inn Di3 loket på nytt og det virket sånn som det skulle. Kan det være at dekoderen i Bm 69 settet har en annen andresse enn standaren på 3? og et spørsmål til hvordan endrer jeg adressen i di3 loket fra 3 til 1 for eksempel, skjønner ikke hvordan jeg skal gjøre det utifra bruksanvisningen.

Håkon
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 20:38
Hei Håkon,
 
Uten å vite hva du har prøvd er det ikke så lett å vite hva du evt har gjort galt... Vet du hvilken dekoder som står i BM69 ? En ny dekoderen er ofte programmert slik at lysene er av og da må du gi kommandoer for å slå på lysene..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
aha View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 254
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aha Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2008 at 20:38

Hei,

hmmm......er du sikker på at det finnes dekoder i 69-settet ditt? De blir vel i utgangspunktet levert uten hvis det er Agder sitt du har fått tak i?
 
Mvh.
Arne
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 00:08
Det skal utifra beskrivelesn være installert digitaldekoder i den ja, kjøpte den via Amundsen Hobby.
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Nils Småservice View Drop Down
Kommersielle aktører
Kommersielle aktører
Avatar

Joined: 10 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 8
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nils Småservice Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 07:49
da er adressen 69...
NILS" SMÅSERVICE
Driver med alt jeg får betalt for,
såfremt jeg har lyst.
+47 90 17 68 76
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2008 at 20:30

Er det lys i settet men motoren går ikke - eller er alt "dødt"?

På BM69 er det en lodding av motorledningene på printplaten som kan være mangelfullt utført. - Derfor er noen av settene oppgradert/modifisert med en plugg som gjør forbindelsen 100% og muliggjør adskillelse av chassis og vognkasse. Se etter at denne loddeforbindelsen er OK.
 
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.