MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Et lite funn i 00-skala, hjelp!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Et lite funn i 00-skala, hjelp!

 Post Reply Post Reply
Author
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Et lite funn i 00-skala, hjelp!
    Posted: 22 april 2007 at 20:57
Idag ventet en morsom melding på meg: En speiderleder hadde en eske med tog han ville bli kvitt (flyttesjau). Esken ble donert til meg, som var småivrig, litt som et barn på julaften.

Innholdet trenger jeg hjelp med å plassere.
- Det er to Airfix damplok, de er grønne fra GWR, nummer 54152-7 og 54150-1
- Flere Hornby Dublo godsvogner, alle i sin eske. Et Hornby lok, i rød eske, nummer 2220
Lilliput, to lok, tyske, umerket eke så vet ikke noe nummer.

Jeg kan se de er gamle, vet ikke hvor gamle. Tar det med til Baronen i morgen for å prøve de, siden det er 2-skinne det er snakk om...

Det jeg vil vite er litt om Airfix, når drev de med tog? Vet noen om samlerguider for Airfix og Hornby Dublo?
Og hva er Dublo, jeg har ikke hørt navnet før.

Og kjenner noen lokene?

I tilfelle sjekker jeg hva det er eg har før jeg legger ut bilder (just in case).

(Og nevner til slutt at jeg nå vurderer å starte med moduler av britisk sidebane, og droppe Balagne CFC... Men sikkert bare et innfall nå som pulten min er full av britiske tog. )
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 21:35
Hei!
 
Jeg har selv noen Airfix-lokomotiver, og synes de har mye til felles med samtidige Hornby-modeller. Airfix drev jo ikke bare med rullende materiell, men også med byggninger og tilbehør. Airfix produserte 00-skala materiell til modelljernbane i årene 1956-85.
 
Airfix har, som tidligere nevnt, nylig blitt kjøpt opp av Hornby, og det blir spennende å se om Hornbys utvidede modell-portefolio vil medføre at vi atter en gang får se jernbanemodeller produsert av Airfix.
 
I dag kan man få tak i Airfix" tidligere mj-byggesett gjennom firmaet Dapol.
 
For videre lesing om Airfix" historikk kan jeg anbefale følgende linker:
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 22:16
Hei!
 
Jeg fant en interessant link til, som omhandler Airfix Railway System.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 22:18
Link nummer to hjalp veldig! Nå er de to grønne GWR lokene plassert, og et lok uten eske viste seg og å være en Airfix fra samme era.

Hornby 2220 har jeg fått bekreftet, den ligger til noen nettauksjoner...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2007 at 22:20
Oj, der postet vi tett på hverandre! Ja, fant den linken!

De grønne lokene er dette og dette

Edited by carlf - 23 april 2007 at 13:08
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 13:36
Her er litt bilder av de togene jeg har planer om å selge, har noen forslag til priser?




Hornby Dublo 2220 "Denbigh Castle" i orginal eske




Airfix "Royla scot" BR sort, uten eske




Lilliput, uvisst nummer, i eske (uvisst om den er orginal)




Fleischmann 4330 i uorginal eske




Fler Hornby Dublo vogner, i denne størrelse men alle ulike. Alle i orginal eske.

Edited by carlf - 23 april 2007 at 16:21
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 16:28
Originally posted by carlf carlf wrote:


 
 Definitivt ikke original eske. Teksten på esken sier at den er til et lok Baureihe 38, som er et damplok.
 
Eirik
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 17:21
Originally posted by eika eika wrote:

Definitivt ikke original eske. Teksten på esken sier at den er til et lok Baureihe 38, som er et damplok.


Okei, det var det jeg hadde mistanke om siden det andre loket i Liliput eske var en Fleischmann.

Men er det noen som kjener igjen dette loket? Det er det eneste jeg ikke har klart å identifisere. På fronten står det BB 1010.03.


Og hvis noen er interesert i å kjøpe noen av disse lokene er jeg åpen for bud.
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 17:56
bare for og ha sakt det har jeg også et skala 00 lok fra hornbyEmbarrassed
kjøpte det i manchester i 2006 det heter picadilly terier class
og har planer om og bygge koblingene om til normale og jeg må si at det siste grønne loket er det som er modell av det som blir kalt for oliver i thomas toget satt og så på dem mens jeg var syk en gang tilbakeEmbarrassedEmbarrassed
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 22:35
Da er det lagt ut noen annonser på Børsen (Mj-) Får se hvordan det går!
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2007 at 23:25
Originally posted by carlf carlf wrote:

[QUOTE=eika] Men er det noen som kjener igjen dette loket? Det er det eneste jeg ikke har klart å identifisere. På fronten står det BB 1010.03. 
 
Det står ikke BB, det står ÖBB som er de østerikske jernbanene. dvs. Østerikes statsbaner. 1010 er typebetegnelsen.
 
Eirik
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,030 seconds.