MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvilken sporvidde bruker du?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvilken sporvidde bruker du?

 Post Reply Post Reply
Author
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvilken sporvidde bruker du?
    Posted: 28 juli 2013 at 15:22
Hvilken sporvidde har du og hvorfor?

Skal ha egen hagebane senere og lurer på hvor mye av hva er brukt.
Tenker mest på 16mm hagebaner nå.

Hva er fordelene til de forskjellige, hvorfor valgte du akkurat det du har valgt?

-Marius


Edited by Småen - 29 juli 2013 at 14:57
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2013 at 19:26

For det første heter det sporvidde ...

Jeg kjører på 32mm sporvidde. Tongue

Fordi det er denne sporvidden som er mest utbredt blant dem som kjører livesteam hagejernbane i 16mm/1foot skala her i Norge. Og siden det ofte arrangeres treff hjemme hos hverandre, så er det veldig praktisk at alle holder seg til samme sporvidde. (Nå kan riktignok mange lok spores om til 45mm - men sånt prater vi ikke så mye om.)

Ellers virker den ekstra smale sporvidden - som omtrent tilsvarer 61cm sporvidde i skala 1:1, veldig hyggelig å kjøre på. Med små korte damplok og korte vogner får man en skikkelig smalsporidyll. Tongue

Jeg spurte en gang om det kunne lønne seg med 45mm sporvidde siden man da også kunne kjøre materiell fra LGB og PIKO og med strøm i sporet. Jeg har aldri spurt om det igjen ... Wink



Edited by KjellAn - 28 juli 2013 at 19:26
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2013 at 20:55
Jeg har nettopp kjøpt inn spor og materiell for 32 mm. Da jeg bestemte meg for å begynne med hagejernbane trodde jeg at 45mm var veien å gå, men jeg lot meg raskt overbevise  om at 32mm er det mest ideelle for en liten hagebane. 

Som KjellAn sier, 32mm er mest utbredt blant live-steamerne i Norge. Skala 1:19 og 32mm sporvidde tilsvarer ca 600mm smalsporbane i skala 1:1. Disse banene hadde krappe kurver, små stasjoner, små lok og korte vogner - med andre ord noe som går an å modellere på en liten hagebane.

Som med de fleste modellbaner vil også en hagebane ha krappere kurver enn tilsvarende baner i 1:1, men jo nærmere virkelighetens kurveradius du kommer, dess bedre vil togene dine ta seg ut. 45mm og skala 1:22,5 gir en sporvidde på ca 1012mm i 1:1.  Setesdalsbanen (som er smalsporet med sporvidde 1067mm) har minste kurveradius på 100m - i skala 1:22,5 blir dette nesten 4,5m! Selv om du har dobbelt så krappe kurver som i virkeligheten vil du raskt finne ut at så slake kurver tar mye plass i hagen!

600mm baner har blitt bygget med svært krappe kurver i 1:1, Welsh Highland Railway ble bygget med 40m kurveradius,  Darjeeling Himalayan Railway har kurver på 21,2m(70 fot) - opprinnelig hadde banen kurver ned i 13,7m (45fot)!!! 21,2 m kurveradius tilsvarer 112cm i skala 1:19 - og det er ikke langt unna de 110cm-kurvene jeg har tenkt til å bygge min egen bane med. Smile

mvh

Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2013 at 15:02
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

For det første heter det sporvidde ...

Synes sporbredde hørtes litt rart ut...

-

Takk til begge to for svar.



Edited by Småen - 29 juli 2013 at 15:02
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2013 at 16:20
Jeg valgte av flere grunner 45 mm.

Det eneste argumentet jeg vurderte for 32 mm, var at det virker som om de fleste her har valgt det. Nå har jeg imidlertid fått meg et Roundhouse-lok som enkelt lar seg spore om, og som evt kan tas med på treff på 32 mm-baner.

Jeg valgte 45 mm code 332 fordi :
- Jeg anså det som mer robust og stabilt når jeg bare legger ut løse skinner på bakken.
- Det fungerer med de høye flensene på LEGO-toghjul og går opp med LEGO-knottene i bredden.
- Jeg kan kjøre med vogner fra LGB, Piko, m.fl.
- Jeg kan kjøre med Spor 1 ting.
- Hvis interessen holder seg, så kan det bli aktuelt med tyske lok fra Regner, Herrmann eller Reppingen. (Mulig de kan fås i 32 mm.)

Til syvende og sist handler det også om smak og behag.
Det er jo på min egen bane jeg kommer til å kjøre mest. Smile


En erfaring når det gjelder LGB R1-svinger, dvs radius på 600 mm...

Det er bedre både visuelt og funksjonelt å ha en skinne med større radius, f.eks R3 eller R5, ved inngangen og utgangen av R1-svingen. På balkongen var jeg nødt til det, men når jeg har prøvd ut forskjellige sporplaner på bakken, så har et langt rettstrekke rett inn i en R1-sving gitt problemer med avsporing. En R5-skinne ved inngangen til svingen løser det problemet. Det ser også bedre ut.


Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2013 at 16:21
BTW: Jeg har sett at enkelte klubber med mobile anlegg har spor med tre skinner og dermed både 32 mm og 45 mm. Er dette kun hjemmelagde greier eller er det noen produsenter som tilbyr dette?
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2013 at 17:54
Originally posted by rebelego rebelego wrote:

BTW: Jeg har sett at enkelte klubber med mobile anlegg har spor med tre skinner og dermed både 32 mm og 45 mm. Er dette kun hjemmelagde greier eller er det noen produsenter som tilbyr dette?

Det finnes produsent(er) som lager dette. Husker ikke helt hvilken.
Tenkte om jeg kanskje skulle gå for det på en liten strekning, men det blir ikke med det første...

Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2013 at 21:16
Sunset valley lager treskinnespor: http://www.svrronline.com/TrackandRail.html
Men de lager ikke "ekte" treskinneveksler - sporvekselen de har kan kun sende den ene sporvidden i avvik

Noen som vet om produsenter av "ekte" treskinneveksler? Det hadde vært tøft med noen meter med treskinnespor - men dette er nok ikke ting som produseres i store serier - prisen blir da gjerne ganske ekkel... Cry




Edited by hsa77 - 29 juli 2013 at 21:16
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Småen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Småen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2013 at 14:28
Det går vel an å lage sporveksler selv?
Eller få noen andre til å gjøre det vis du ikke får det til...


Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2013 at 16:05
Det hadde vært gøy å prøve å lage en sporveksel, men tror nok ikke det er lurt å begynne med en treskinneveksel - det er utrolige kompliserte greier... Foreløpig så er det nok av grunnarbeid som må gjøres i hagen, så slike utfordringer får eventuelt vente til vinteren! Smile


Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
TinyD View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 174
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TinyD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2013 at 20:20
I likhet med KjellAn valgte jeg 32mm da det er sporvidden de fleste i livesteam miljøet bruker, for selv om mange av lokomotivene enkelt kan spores om mellom 32 og 45, så bygges vogner med fast sporvidde...
Trond



Hagejernbane entusiast!



Hjemmeside: http://blogg.dalsveen.net
Back to Top
Oddmund View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oddmund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2013 at 19:09
Sjølv valgte eg 45mm, da eg ville kjøra elektrisk fra LGB/PIKO. 

som ein sa, det blir mest meg sjølv som skal kjøra likevel

...i tillegg ligg dampbanegjengen sine anlegg så usentralt til... Wink
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2013 at 20:03
Originally posted by Oddmund Oddmund wrote:



...i tillegg ligg dampbanegjengen sine anlegg så usentralt til... Wink

Sånn går det når man skal emigrere til sydligere strøk! Smile
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Oddmund View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 16
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Oddmund Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2013 at 23:28
Originally posted by hsa77 hsa77 wrote:

Originally posted by Oddmund Oddmund wrote:



...i tillegg ligg dampbanegjengen sine anlegg så usentralt til... Wink

Sånn går det når man skal emigrere til sydligere strøk! Smile

Sant nok det Håkon. Du kan jo ha eit par sløyfer a n-skala inni hagebanen din?
Det einaste eg angrer litt på er valget av dei krappaste kurvene, R1, på banen eg grov ner i fjor sommer. Funker fint på korte lok/vogner, slike som ein får i startsett fra LGB, men crocodillen min fra RhB sliter litt i kurvene, sjølv om den er ledda. Har kjøpt inn ein del R3 som banen skal utvidast med, samt 20m ekstra skinnegang, så da blir det nok ei stor slølyfe rundt hagen for store tog. Så kan eg jo tøffa rundt med mindre togstammer i den indre "sirkelen". 

La ut bilder av banen i fjor under "Jærbanen" eller noko slikt her på forumet.

Send meg gjerne ei melding om det skulle vera fleire med hagebane i Sør-Rogaland.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2013 at 17:17
Jeg mener at 45 mm. sporvidde er å foretrekke i denne skala. Dette er en sak jeg stadig blir mer overbevist om - ettersom årene går.
Årsakene for meg er :
  • Langt større stabilitet og sikkerhet for avsporing hos materiellet.
  • Tillater bedre små unøyaktigheter i sporet - som ofte forekommer på hagejernbaner.
  • Tilsvarer norsk CAP-spor (1067 mm.) som var mest utbredt. (Tertiærspor tillot i Norge same kurveradius som CAP-spor. Ref. forbilde SB og UHB. Kurver kan derfor være like krappe.)
    - Selv de små 2-akslede damplokene som tyskerene tok med seg til Norge under krigen var oftest levert med sporvidde 900 mm. og kommer da nærmest 45 mm. i skala 1:20!
  • Langt større utvalg av materiell i forskjellig prisleie og utførelse.
  • Mulighet for innvendig ramme og utvendige hjul (fast hjulavstand) eller utvendig ramme og omsporbarhet. Dette gir også mulighet for norskliknende loktyper.

 

 

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2013 at 22:11
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
  • Langt større stabilitet og sikkerhet for avsporing hos (45mm-)materiellet.
Hvis man kjører i skalariktig hastighet er det ikke fare for avsporing. Overhastighet med påfølgende avsporinger har visst forekommet på visse 45mm-anlegg på messetreff. Wink
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

 
  • (45mm) Tillater bedre små unøyaktigheter i sporet - som ofte forekommer på hagejernbaner.
Jeg har lagt min hagejernbane med 32mm-spor, og synes vel at det eneste problemet er barnålene i sporet. Ellers er det ingen problemer.
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

  • Tilsvarer norsk CAP-spor (1067 mm.) som var mest utbredt. (Tertiærspor tillot i Norge same kurveradius som CAP-spor. Ref. forbilde SB og UHB. Selv de små 2-akslede damplokene som tyskerene tok med seg til Norge under krigen var oftest levert med sporvidde 900 mm. og kommer da nærmest 45 mm. i skala 1:20
For dem som liker 600mm-baner passer det meget bra med 32mm-sporvidde i skala 1:19.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2013 at 07:37
Jeg startet med LGB og 45mm for noen år siden. Plutselig slo det meg at mitt LGB-smalspor var 1000mm. i virkelig skala, og jeg som har vokst opp med en forelskelse i 600 mm og http://www.oslj.nu/  Dette var en av hovedgrunnene til at jeg ga meg ut i hagen. 32 mm (ganska nære til 600mm i skala 1:1)
Hva gjelder avsporinger har jeg ekstremt lite (blir selv overrasket over hvor bra det går) Smile


Ps. Jeg koster altid sporet før kjøringen starter. Passer fint mens lokomotivet står og varmer opp.
Michael


Edited by St.Michael - 17 august 2013 at 07:40
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2013 at 11:51
Vel, KjellAn, avsporinger ved overhastighet forekommer i alle skalaer - også 1:1 (ref. Norge og Spania)!;-)
 
Det er vel vanskelig å bortforklare at samme lok er mer stabilt i 45 mm. enn i 32 mm.? - Min erfaring er at mine lok sporer oftere av på 32 mm. baner der jeg har kjørt enn på 45 mm. ved samme hastighet (- da ser jeg bort fra å presse materiell gjennom radier de ikke er beregnet for).
Jeg har spesielt merket meg at de store og tunge LS-lokene jeg har, er spesielt ustabile på 32 mm. spor. Noe forbedret blir det på lok som er "fully sprung". Derfor mener jeg at 45 mm. er bedre egnet for hagejernbane.
Man kunne gjerne hatt bredere spor også - men her er det ofte plass/radier som begrenser.


Edited by Kjell H. - 02 oktober 2016 at 17:21
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.