MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Høyde på koblinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Høyde på koblinger

 Post Reply Post Reply
Author
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Høyde på koblinger
    Posted: 17 april 2011 at 00:09

Jeg bygger for tiden en del byggesett av vogner for 16mm-skala for med 32 mm sporvidde. Så dukker det opp en praktisk utfordring:

Hva er "riktig høyde" fra skinneoverkant til senter på koblingene for live-steam-materiell?

Jeg følger litt med på engelske live-steam-forum, og der er en generell oppfatning at de ulike produsentene ikke alltid følger samme "norm". Accucraft ser ut til å ligge på 24 mm høyde, mens f.eks. byggesett fra IP Engineering har en bufferbjelke som blir for høy til at koblingen passer med andre merker. Dette gjelder spesielt ved bruk at krok-koblinger - som ligner veldig bra på norske smalsporkoblinger.

Noen som har erfaringer eller tips?


hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2011 at 11:11

Her er bilder av vognene fra I.P. Engineering og Accucraft.

 

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2011 at 12:10

Jeg tor ikke det eksisterer noen standardhøyde på koblinger - i og med det heller ikke finnes noen standard for slike koblinger. Det eksisterer dessuten et utall forskjellige skalaer/målestokker som alle går under "G-skala"?

Jeg bruker derfor den høyde som LGB har valgt men skifter ut LGB´s hakekoblinger med de klokoblinger som finnes av amerikansk type. (Amerikansk materiell var forøvrig en stor inspirasjon for norsk smalspor på slutten av 1800-tallet.) Disse kobler også greit til Kadee sine koblinger. Derved har man valget om man vil plassere koblingen på rammebjelken (som på vognene over) eller bruke LGB´s løsning med å bruke boggier. Plassering på rammebjelke går bra for korte vogner (som over) men forårsaker avsporing dersom vognene blir av mer skalamessig lengde.
 Som regel er kurvene også her mye krappere enn forbildet - og det kan være styrende for de fleste?
Denne løsningen passer også meget bra for Proinor´s norske smalspormodeller med LGB´s akselgafler.
Ved hagejernbane blir ofte sporet ujamt, så valg av kobling kan ofte komme i konflikt med forbildetrohet og funksjon/pålitelighet.
 
Ellers ser den Accucraft-koblingen interessant ut mht. norsk smalspor!
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2011 at 22:34

Det er nok ikke snakk om bruk av LGB-koblinger eller amerikanske klokoblinger på denne modellen. Her kjøres det etter en ren live-steam-standard. Da er det en av de 2 følgende typer koblinger som gjelder.

Senterbuffer med en løs kjetting som holder vognene sammen.

Brandbright RSA45

Eller en nesten norsk type senterkobling med krok. Koblingen har et fjærende stag som fjærer begge veier.

Brandbright RSA71

Jeg (og en god del andre) liker den nederste typen best. Den kobler lett sammen, og er ikke minst veldig lik norske smalsporkobbel slik vi kjenner dem fra både 1067mm-baner og 750mm-baner.

Den øverste typen er noe enklere og passer nok bedre til gruve- eller anleggsbaner, hvor det brukes tippvagger og enkle vogner uten bremser.

Poenget mitt med spørsmålet først i tråden var å finne ut erfaringene blant de som bruker slike koblinger - om hva som man mener er den riktige høyden fra skinneoverkant og til senter på koblingen.

(Jeg håper det er greit å kopiere bildene av koblingene fra nettsiden til Brandbright. Det finnes ingen direkte klikkbar link til hver enkel kobling på nettsiden.)


hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2011 at 19:51
Hei!
Standard høyde på koblinger kan jeg få målt rimelig kjapt, men det riktigste er nok å sette koblingen i senter av bufferbjelke - så passer det automatisk til resten av materielllet det er aktuellt å kjøre det med.Evt. så har vi folk til å ta slike mål - f.eks. på Høybråthen så saken kan godt delegeres dit. Eneste materiellet dette ikke passer med på "livesteambaner" i Norge er mindre materiell som.f.eks. Tallylynmateriell fra Brandbright, Lollypoprange og div. vagger - men dette har vi jo egne lok til og standard for så det er nok ikke noe problem. Når det gjelder tegninger fra Brandbright så er det helt ok å gjengi disse - men vi bruker ikke RSA 45, men 55, altså den fjærende typen. RSA 71 funker bra og er med hell montert på prestisjetog og autotrains, mens 55 nok er absolutt vanligst - det er solgt drøye 1000 slike koblinger i Norge og treffes således på overalt. 

Claude
krsven
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2011 at 11:52

Da har jeg sjekket ut høyden med folk på Høybråten. Jeg har gått for 26 mm fra skinneoverkant til senter på koblingen. Nå er den første koblingen montert og det ser veldig bra ut.

 

Plata for koblingsgjennomføringen stikker litt under bufferbjelken, men det løses ved en liten trebit bak før malingsjobben. Koblingen og plata er kjemisk svertet med Blacken-It. Det er nesten ikke behov for å male og smusse koblingen slik den ser ut nå.

Accucraft-koblingen som er i venstre bildekant "henger" litt lavt, men det er likevel romslig klaring slik at kroken fra nabokoblingen entrer koblingsslissen.

Takk for gode tips. Smile

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
krsven View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2010
Location: N
Status: Offline
Points: 286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote krsven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2011 at 13:31
Hei igjen!
Dette så da bra ut - da er det bare å komme seg ut og kjøre tog om ikke så lenge!
krsven
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 april 2011 at 23:02

Originally posted by krsven krsven wrote:

... da er det bare å komme seg ut og kjøre tog om ikke så lenge!
Joda, det  er planen det ...

Jeg har kontaktet Modelljernbaneverket og de kommer på befaring de nærmeste dagene. Etter det regner jeg med at de får lagt noen sporlengder i hagen slik at jeg får testet det rullende materiellet skikkelig. Smile

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2011 at 00:02
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Originally posted by krsven krsven wrote:

... da er det bare å komme seg ut og kjøre tog om ikke så lenge!
Joda, det  er planen det ...

Jeg har kontaktet Modelljernbaneverket og de kommer på befaring de nærmeste dagene. Etter det regner jeg med at de får lagt noen sporlengder i hagen slik at jeg får testet det rullende materiellet skikkelig. Smile

Det blir vel Region Øst av Modelljernbaneverket det da WinkLOL
 
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2011 at 12:07
Eller kanskje det var HagejernbaneverketWink
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2011 at 21:02
Originally posted by MY1201 MY1201 wrote:

Det blir vel Region Øst av Modelljernbaneverket det da WinkLOL
 


Du har da vært på befaring hos Region Øst allerede Big smile
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2011 at 10:09
Ja og befaringen ga mersmak Smile
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.