Køyreledningsmaster |
Post Reply |
Author | |
jaksae
Viderekommen Joined: 21 mars 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 67 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 mars 2016 at 17:38 |
Har sett mange variantar av kontaktledningsmaster. Vedlagt tegning viser nokre av desse, både på tremaster og stålmaster. Er det noko system på når dei forskjellige blir brukt. Har det noko med epoker å gjere ? , dvs. eldre og nyare versjoner?
|
|
jaksae
Viderekommen Joined: 21 mars 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 67 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bildet kom ikkje med
Edited by jaksae - 24 mars 2016 at 17:55 |
|
jaksae
Viderekommen Joined: 21 mars 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 67 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser ut som versjon D blir brukt ved inngang til tunneller (?)
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
B er eldst. A har det vi kaller lett direksjonsstag som man begynte med kanskje allerede på 1960-tallet. Mange eldre anlegg fikk vel slike etter hvert. C tror jeg kom i bruk på 1990-tallet, kanskje sent 80-tall.
Mastetypene finnes på alle varianter: trestolper og gitterstolper. Modernisering av noen anlegg med tresolper beholdt stolpene med fikk utliggere og fester av type C. Type D brukes der det ikke er plass for full høyde på bærelinen, for eksempel ved tunneler og lave broer. |
|
Svein S
|
|
jaksae
Viderekommen Joined: 21 mars 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 67 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |