Skal begynne med modelltog |
Post Reply |
Author | |
formula90
Nykommer Joined: 14 juni 2012 Location: Rana Status: Offline Points: 18 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 juni 2012 at 22:35 |
Hei! jeg skal begynne med modelltog tenkte jeg, hadde modelltog når jeg var veldig liten, å har egentlig bestandi hatt lyst til å start skikkelig med det, men er endel skinner å velge mellom, så lurer på hvilken skinner jeg skal velge? ser på de flexiskinnene? er de veien å gå? var flere typer av de å som dere ser. er H0 skala
|
|
beginner ; )
|
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så hyggelig at du liker hobbyen vår. Du har det nok som mange av oss. Vi hadde elektrisk tog som barn og så dro vi til igjen når vi ble større. Når det gjelder skinner så er det mange her inne som har veldig god peiling på det. Akkurat som på mange andre saker rundt MJ. Jeg er sikker på at du snart får svar, men når det er sommer så er det litt stillere her inne enn ellers, og mange er opptatt av havejernbane som kjøres utendørs. Men som sagt - denne hobbyen er akkurat så allsidig som du selv ønsker det. Enten du er opptatt av nye tog, gamle tog, elektronikk, PC-styring, Fremo-treff m.m. Velkommen skal du i alle fall være.
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Velkommen til en artig hobby.
Går utifra du skal kjøre DC utifra linken du legger ved. Den eneste flexiskinna som synes der er en med stålsviller, noe som vel ikke er veldig utbredt på baner? Ovenfor så ser du også linker til ulike skinnetyper, merket med code 75,83,100. Det er høyden på skinnene. Skal du bruke code 75 så er man vel avhengig av at alt materiell har hjulflenser som på forbildet, ikke så veldig grove. På code 100 igjen så vil du kunne kjøre med hjul som blir sammenlignet med pizzaskjærere av purifistene i mj-miljøet, ettersom skinnene er høyere så kan flensene være tilsvarende grøvre. I de forskjellige kategoriene merket med code, så finner du skinner med både tre og betongsviller. Flexiskinner er uansett en bra måte å legge spor på, da kan du forme mer naturlige kurver enn hva som er mulig med seksjonsskinner. Det er kanskje "vanskeligere" å legge flexiskinner i starten, men uansett så må skinner legges best mulig, mer eller mindre feilfritt, så man senere kan nyte kjøreglede istedet for utallige avsporinger som krever inngripen av himmelkrana :) |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Understrekningen som jeg la inn, er vel en mild overdrivelse. Leveres det lok og vogner i dag i H0 som ikke går på code 75? |
|
Svein S
|
|
PR
Medlem i MJF Joined: 04 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 372 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Det har vel ikke blitt levert en modell på de siste 20 årene som krever code 100. De siste jeg har sett var orginalene (produsert før 1990) av Lima sine B3 vogner. Når det gjelder at code 100 skinner er bedre siden de godtar alle typer hjulprofiler, er dette ikke helt riktig. Jeg husker at Geir Widar Langård, kjent fra flere artikkler i MJ bladet tengte slik. Men han kom fram til at code 75 var bedre, da hjul med RP 25 hjul gikk bedre på code 75 I henhold til NEM normen for hjul, (Den setter standarden som produsentene lager hjulprofiler etter) er det ikke noe problem å benytte code 75 skinner sammen med hjul laget etter NEM normen. (Ingen probmer etter NMRA normen (Amerikansk standard)) Personlig vil jeg anbefale å bruke code 75 istedenfor code 100. Hvis man kommer opp i problemer, bytt hjul på modellen. PR |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Legging av flexskinner kan være vanskelig til å begynne med, men er det beste om du ønsker ulike radiuser og forbilledlige overganger mellom kurver og rette strekninger. Dette er også litt avhengig av hva du planlegger av anlegg. Er det i første omgang et lite anlegg med små kurveradiuser du planlegger, kan seksjonsskinner være like greit; i all fall i begynnelsen. Så kan du prøve deg frem med flexskinner på deler av anlegget etter hvert. Vet ikke hvor langt du har kommet i planlegging og innkjøp, men er du helt i startgropa foreslår jeg at du kjøper deg et digitalt startsett og noen ekstra skinner. NMJs sett med Di8 passer jo godt for en som bor langs Nordlandsbanen.
http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=6775&osCsid=4848aa45d41868339bd2c2aaf6e44973 Synes ikke at Geoline skinnene som følger med er de beste og de blir for dyre i lengde. Settet er allikevel et godt kjøp.m Ellers er jeg enig at det er best å starte med code 75 skinner og tilpasse kjøp av rullende modeller til denne skinnehøyden. Edited by Morten Jacobsen - 15 juni 2012 at 10:04 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig med Morten. Start med et startsett og bygg ut derfra etter ønsker og evner. Det er ikke noe problem å kombinere fleksiskinner med seksjonsskinner.
|
|
Svein S
|
|
formula90
Nykommer Joined: 14 juni 2012 Location: Rana Status: Offline Points: 18 |
Post Options
Thanks(0)
|
oj, takk for alle svar! ja vurderte å kjøpe et startsett, men tenkte jeg skulle sjekke ut med dere først. mulig jeg går for et startsett, men ser for meg i hode hvordan jeg vil ha det, så var så usikker :p en annen ting jeg lurte på, Ac og dc og dcc? virker ut som dc er det folk går får? å at dcc er litt mere avansert? dc gir det litt kontroll, og dcc gir det full kontroll? horn,lys,bjeller, osvosvosv
|
|
beginner ; )
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
AC og DC er hhv vekselstrøm og likestrøm mens DCC står for Digital Command Control, altså digital styring. Kort forklart betyr det at AC og DC er analog styring hvor du kjører togene ved å variere spenningen i skinnene, mens med DCC styrer du hvert tog individuelt via dekodere i lokene.
Med DCC får man også, som du nevner, mange andre muligheter med styring av lys, lyd osv, siden de fleste dekodere har flere ulike funksjoner innebygd. De fleste lok i dag har enten innebygget dekoder fra fabrikk, eller er forberedt for digitalstyring slik at du enkelt kan kjøpe en dekoder og montere selv på et senere tidspunkt. Nå er det vel strengt tatt ikke noe som heter AC-styring lenger, etter hva jeg har skjønt, siden Märklin (som stort sett var alene om å kjøre AC) også har gått over til likestrøm hvis jeg ikke har misforstått. Imidlertid er det fortsatt forskjeller som gjør at Märklin ikke er kompatibel med de andre fabrikantene, og det går på strømopptak og skinnesystem. Dette er noe du bør være klar over før du velger system, siden det ikke er "bare bare" å skifte til et annet system senere om man har samlet opp seg masse utstyr med tiden. Nå skal det også sies at de fleste lok kan bygges om fra det ene systemet til det andre, og vogner kan få hjulene byttet ut. Man kan også velge å selge alt og starte fra scratch igjen, noe jeg selv gjorde for noen år siden. Utover dette har jeg ikke tenkt å si annet enn at du selv må velge hvilket system du vil gå for, oppramsing av fordeler og ulemper ved de to systemene har en tendens til å utarte seg siden begge "leirer" har tildels sterke meninger... Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, det er ikke AC, DC, eller DCC som er alternativene.
Det er toskinne eller treskinne, og analog (DC eller AC) eller digital (DCC) som er alternativene. Etter min mening er det best å gå for DCC med en gang hvis man starter med modelljernbane i dag. Den dagen du vil kjøre med to lok blir alt enklere med DCC. |
|
formula90
Nykommer Joined: 14 juni 2012 Location: Rana Status: Offline Points: 18 |
Post Options
Thanks(0)
|
men ser på flere sider jeg kan velge mellom ac og dc på samme tog, men ikke dcc? må jeg ettermontere det da som en her nevnte? eller som det start sette han ene viste meg, står at det er et digitalt startsett? er det dcc da?
|
|
beginner ; )
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange nye modeller kommer i både AC- og DC-versjon, så da velger du den versjonen som passer med det systemet du har. Ofte er lokene forberedt for digitalstyring fra fabrikk med en ekstra plugg, noe som gjør at du kan kjøpe en passende dekoder, fjerne blindpluggen som sitter i loket og plugge i dekoderen, så er alt klart.
Det du må huske på er at hvis du vil kjøre digitalt trenger du også en digital styreenhet, du kan ikke bruke en vanlig transformator som følger med analoge sett. Digitale startsett inkluderer denne styreenheten, slik at det er enkelt å komme i gang. Hvis du starter med et analogt sett og velger å gå over til digitalt er likevel ikke trafoen helt bortkastet, den kan brukes til å forsyne lys og annet tilbehør med strøm, og ofte bruker man en ekstra trafo til slike ting selv om man kjører digitalt, nettopp for å spare digitalstyringen til togene. Det startsettet som Morten linker til er DCC ja. Som Herman nevnte over her er det to skinnesystemer ute og går; det ene er 3-skinne (Märklin/AC) og det andre er 2-skinne (DC/DCC). Forskjellen mellom disse er at 3-skinnesystemet har en ekstra rekke med midtkontakter mellom de ytre skinnene for strømopptak, og lokene har en slepesko under som glir over disse kontaktene. 2-skinnesystemet har ikke denne rekken med midtkontakter, der går alt strømopptaket via hjulene på begge sider. Märklin har også digitalstyring, men begrepet DCC blir nok mest brukt om digitalt 2-skinnesystem. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
DCC er en forkortelse for "Digital Command Control", altså digital styring av togene. I Startsettet jeg nevnte følger det med en digital håndkontrolll fra Roco mens lokomotivet er utstyrt med en digital decoder. Mange lok leveres i dag med decodere og alle moderne lok er forberedt for dette gjennom en standard konakt. I eldre lok må det loddebolten frem om det skal ha decoder.
AC og DC er betegnelser for strømsystemet til modelljernbanen og står for "alternating current" - vekselstrøm og "direct current" - likestrøm. I dag er det bare Märklin som bruker AC mens alle andre leverandører bruker DC. Märklin har en leder mellom skinnene der lokomotivet får strøm gjennom en slepesko mens returstrømmen går via hjulene til skinnene. I DC systemet går strømmen fra den ene skinnen via hjul og motor og retur til den andre skinnen. Dette betyr at hjulene må være isolert fra hverandre. Begge strømsystemet har analog eller digital (DCC) styring. Edited by Morten Jacobsen - 16 juni 2012 at 19:38 |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ser at Svein og jeg svarte samtidig.
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men er det riktig å kalle Märklins digitalsystem for et DCC-system? Er ikke DCC er spesifikk digitalstandard som Märklin ikke bruker? Eller kan et lok Märklin-lok med fabrikmontert digitalmottager kommunisere med DCC-standarden, som egentlig er en NMRA-standard basert på et Lenz-system?
|
|
Svein S
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det har du nok rett i, Svein. Mitt poeng var vel at begge strømsystemet kan styres både analogt og digitalt, forklart så enkelt som mulig for en ung nybegynner. |
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den nye Märklin Central Station II (art.nr. 60215) støtter også DCC. http://www.maerklin.de/de/produkte/modellbahnsteuerung/digital.html |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
formula90
Nykommer Joined: 14 juni 2012 Location: Rana Status: Offline Points: 18 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for alle svar! ble litt smartere = ) finns det noe program eller noe for å lage planer? spor planer eller noe? skal prøve å få det så likt mo i rana som mulig. et tog jeg enda ikke har sett på noen sider er agenda toge? finnes det egentlig? og hvordan funker det med lys signaler? er det en sensor eller noe som merker når toger kommer så den skifter lys?
|
|
beginner ; )
|
|
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Med Mo i Rana som utgangspunkt, er nok ikke "Agenda-toget" det elektriske type 73, men heller dieselmotorvognen type 93. Det finnes vel bare nesten som modell, og da i 3-vogns-versjon, hvis jeg husker rett. (Eget fokus er ikke på moderne MJ.)
|
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det finnes en rekke dataprogram for å tegne sporplaner, men dette vet andre atskillig mer om enn jeg, som fortsatt synes det er triveligst med linjal og passer til slikt arbeid. Det finnes også en rekke forslag til sporplaner for hele anlegg. Dette er vanlig ingrediens i de fleste MJ-tidsskrifter verden over, og ofte gis det ut egne sporplan-numre. Men hvis du skal få til noe som ligner Mo i Rana så har du jo forbildet der, og trenger vel ingen forslag om sporplaner for det. Hvis jeg har forstått ønsket rett. Fungerende og automatisk skiftende lyssignaler er en ganske kompleks sak, men fullt mulig å få til, men kanskje noe jeg som nybegynner ville ventet litt med. Å få toget til å skifte signalet kan skje med ulike typer sensorer, ja. Det avhenger litt av system som velges, men sporfelt slik som NSB/JBV bruker er fullt mulig å få til både for 2-skinne og 3-skinne. Reed-kontakter er det mange som liker, og disse er helt systemuavhengige. De fungerer som brytere/trykknapper som utløses av toget. Det krever at magneter som utløser kontakten monteres på lokene. Edited by ses - 17 juni 2012 at 09:10 |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg må jo korrigere meg selv litt, for bildet øverst til venstre på dette nettstedet viser jo nettopp et Agenda 93-sett. Så noen har åpenbart laget modell av dette. Noen kan sikker si noe mer om den avbildede modellen. |
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mange ulike programmer å velge blant, flere av disse er gratis: XtrkCad - Gratis program som jeg selv bruker og som gir mange muligheter, inkludert simulering av togkjøring. Noen syns det har en litt bratt læringskurve, men det er mange instruksjonsøvelser man kan gjøre. Ikke 3D. Anyrail - Ikke gratis, men du kan laste ned en demo og prøve det ut før du evt kjøper. Har ikke prøvd dette selv. Atlas RTS - Gratis programvare, har ikke prøvd dette selv. SCARM - Et nytt gratisalternativ som har fått gode kritikker på utenlandske forum, det er i stadig utvikling og nye funksjoner blir lagt til fortløpende. Har ikke prøvd dette selv. Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Herman
Medlem i MJF Joined: 05 januar 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 51 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her finner du informasjon om type 93 i H0:
Selvbyggepsosjekt: type 93 Edited by Herman - 17 juni 2012 at 11:44 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gereide har bygget en utmerket modell av BM93. Det er vel den som er avbildet i banneret på forum?
Tror det kun er laget ca. 10 eksemplarer av denne modellen (som er basert på Brawa)?
Med utgangspunkt i plastkåpen til Brawa, er det laget en forlengelse i resin som er tilpasset. BM93 er lenger enn modellene til Brawa. Dessuten er drivverk og ramme modifisert. Andre særnorske detaljer er også supplert.
Er så heldig at jeg har en slik. Den har kjørt på et FREMO-treff i Kristiansand for noen år siden.
|
|
Basic71
Fremo og MjF medlem Joined: 12 juni 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her kan du komme i gang med å bygge ett sett.
http://www.messingmodeller.no/temaer/motorvogner/type-93/ Rune |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Wintrack er også et godt tegneprogram for sporplaner, landskap, osv..
Der kan sporplan og landskap også vises i 3D, og er det programmet jeg liker best. Som andre slike programmer så er det litt å sette seg inn i, men enkelt å finne frem i senere. Finnes i tysk og engelsk utgave, og koster ca 750,- |
|
Svein
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er vel ikke blitt produsert enda, når dette kommer er vel også ett spørsmål Mvh Svein
|
|
formula90
Nykommer Joined: 14 juni 2012 Location: Rana Status: Offline Points: 18 |
Post Options
Thanks(0)
|
off topic meen, så på dette toge en dag:
http://shop.nmj.no/product_info.php?products_id=6597
tenkte det hadde vært kult å sedd et sånt, aldrig sett det før, da. å nå idag så står det et sånt på mo faktisk. bestilte en pakke med flexi skinner idag, og div andre ting, træt og gess, lim osvosv, lurte litt på størrelsen på det jeg skal lage, er det noe spesiell størrelse man bruker å ha?
|
|
beginner ; )
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |