MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Plast- vs metallhjul
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Plast- vs metallhjul

 Post Reply Post Reply
Author
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Plast- vs metallhjul
    Posted: 10 august 2013 at 10:18

Jeg har bygget et par vogner i lego med hjul fra BBB som er beregna for bruk med lego og som er av samme type feite ABS-plast som lego. Det ser ut til at disse hjulene legger igjen mye guffe på skinnene. Særlig der skinnene ligger i sola og blir varme.

Er dette et kjent problem eller noe dere har erfaring med?

Nå kjører jeg kun med ekte damp, men det må jo være kritisk for dem som kjører med strøm i skinnene.

Bør man kun bruke metallhjul?


Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 august 2013 at 18:31

Dette skjer nok ikke bare pga. plasthjulene. Jeg har kjørt med livesteam på Furubakken Hagejernbane i noen år nå, og det blir alltid et belegg på skinner og hjul. Jeg har inntil nylig bare kjørt med stålhjul på lok og vogner, og det blir også belegg på stålhjulene. Jeg tror derfor ikke at problemet forsvinner ved å skifte til stålhjul.

Årsaken til belegget er olje og en blanding av olje og damp som kommer fra damplokomotivene.

Siden det aldri har vært snakk om å sette spenning på sporet på min hagejernbane, så har jeg heller ikke sett på belegget som noe stort problem.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 august 2013 at 16:10

Takk for svar. Jeg har lurt litt på om dampolja reagerer med plasten, men mulig det bare er dampolje og møkk. Jeg har ingen planer om å kjøre elektrisk, så sånn sett lite å bekymre seg for, men det er snakk om en ganske seig og klebrig guffe, så det må jo bli betydelig rullemotstand etterhvert.

Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 august 2013 at 17:27
Jeg skraper bort belegget når jeg går over lok og vogner med jevne mellomrom. Ellers går det fint å fjerne belegget på skinnene med en trepinne.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.