Prosjektering av en hagejernbane |
Post Reply |
Author | |
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 25 mai 2013 at 16:29 |
Jeg driver for tiden å prosjekterer en liten hagejernbane. Jeg har forstått at det finnes en slags uoffisell norsk standard for 32mm hagejernbane:
Har jeg forstått det riktig? I tillegg har jeg noen flere spørsmål ang. standard:
mvh Håkon
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Peco SM32 har faste kurveskinner i 2,5ft (76 cm) og 3 ft (91,5 cm) radius. Hvis man kjører med korte lok og vogner er det ikke noe problem å kjøre på disse kurveradiene. Stigning og fall som i skala 1:1. Korte tog med bare noen få vogner greier sikkert mer, og med lange tog må man heller skaffe seg et ekstra forspannlokomotiv. Du bestemmer selv hvor lange kryssingspor du vil ha, men det er greit med 220cm. Selv har jeg noen kortere kryssingspor, men da må også toglengdene være tilsvarende korte. Jeg anbefaler at du tar kontakt med Kristian hos Livingsteam Gardenrailways så får du nærmere info om vitale mål på rullende materiell. Kanskje du kan besøke noen som har en hagejernbane, så får du se hvordan tingene fungerer i praksis. Ca 15 cm avstand mellom sporene er et godt utgangspunkt på vanlige kryssingsspor. Du bør kanskje øke avstanden der hvor du setter opp togmateriellet slik at man kommer til mellom vognene for koblinger, osv. Kan man unngå S-kurver så er det bare fint. Men med de største sporvekslene til Peco (SM-E695-696 med radius 152,4cm) går det fint med S-kurver. Krappe sporveksler (SL-E691-692) og S-kurver kan være litt vriene dersom man skyver vognene gjennom S-kurven. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fordelen med Livesteam er jo at det er din bane, og du som setter standaren. Ulempen med dette er jo at det kanskje begrenser seg med hva folk kan ha med seg når du skal få besøk. Jeg bygger en svært liten bane i hagen akkurat nå, og for å i det hele tatt få det sammen så er jeg nok nødt til å bryte en del regler både når det gjelder lengder på kryssningsspor, radier, s-kurver og ja.. Det kommer til å sette noen føringer for hva som kan kjøres der, men jeg tror det kommer til å bli ganske moro allikevel. :-)
|
|
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne "standarden" som nevnes er brukt på mange anlegg i Norge, men med mange "brudd" - de fleste bygger slik det passer seg og ikke minst tilpasses en hagejernbane mange premissgivere som f.eks. plass og terreng. Tanken bak 220cm fri kryssningslengde, 220cm i diameter på kurvatur og 22 promille stigning er rett og slett at stort sett alle toglengder kan kjøres og ikke minst kommer man seg stilfullt både oppover og nedover med betydelig last. Rent praktisk kan man klare seg med mindre kryssningslengde, mindre diameter og større stigning / fall. (Jeg vil ikke anbefale mindre kryssningslengde enn 70 cm, mindre diameter enn 120 cm eller større stigning/fall enn 5%.) Det er, som så lite annet innenfor hagejernbaneverdenen, ikke noen vel gjennomtenkte årsaker til at man har havnet på disse tallene - bortsett fra at de er lett å huske på. Og så kommer det litt an på hva slags bane man ønsker å bygge. Ønsker du å kjøre lange tog med stort lokomotiv så må du da nødvendigvis ha en mer omfattende infrastruktur enn om du har ett lite skifferbrudd som forbilde på banen. Det er mange aktuelle forbilder hvor det kun har eksistert et lok, et antall små vagger og fem sporveksler. Mitt råd er uansett at man ikke bygger for stort og gjør det man bygger fint. I miljøet er man mer imponert over en fin hjemmelagd plattform av rørepinner enn en stor skiftestasjon eller et nytt lokomotiv (sukk...), men ting blir enklere også for meg når det er en engelsk pub som presenteres...Nei, her bygger man som man vil og miljøet er like entusiastisk uansett hva du presenterer - og hvor i stadiet av anleggsbygging man er. Ett begrep som ikke har blitt brukt så mye de senere årene er "happy steaming" - men det kan man godt ha med seg under byggingen - du gjør uansett ingen feil som ikke kan rettes opp med enkle midler. Standarden på servering må heller ikke glemmes. AASS Uten og pølser og masse kaffe / te er obligatorisk, for lengre seanser kreves også vafler / sveler.
|
|
krsven
|
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for gode innspill. Jeg vet at det er min bane og at det til syvende og sist er jeg som bestemmer, men slike standarder jeg etterlyste er gjerne basert på erfaring - og det er det jo ofte lurt å lytte til.
Jeg lurer fortsatt på om noen kan gi meg et svar på om det finnes et slags "normalprofil" - dersom man f.eks skal lage en tunnel er det jo greit å vite hvor stort "hull" man bør lage... mvh
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
ESI
Viderekommen Joined: 04 januar 2013 Status: Offline Points: 84 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tuneller kan du finne mange meninger om her: http://www.wis.co.uk/andy/16mm/tunnelclearances.html
Edited by ESI - 26 mai 2013 at 22:57 |
|
St.Michael
Veteran Joined: 26 januar 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 324 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei.
En enkel regel for tunnellengde er maks to armlengder, sånn at du skal kunne fiske ut hva det nå måtte være som har fastnet/sporet av fra den ene av tunnelåpningene. Ellers går det selvsagt an å lage en luke løsning på midten av tunnelen også. I øvrig vil jeg bare si meg helt enig med Kristians innlegg her. Hva gjelder livesteam og hagejernbaner bør man nok velge enklest mulig løsninger, fordi vagner(boggie) og lokomotiver trenger god klaring og det kan ofte gå fort når dampen er oppe Et siste selverfart råd: Unngå Pecos svingte skinner (mulig de har to typer nå, men den de solgte tidligere) De gir veldig skarpe svinger, og annledning til avsporinger og diverse stygge gloser. Lykke til videre Michael |
|
hsa77
Medlem i MJF Joined: 15 desember 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 162 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det fine med standarder er at det er så mange å velge mellom! mvh
|
|
Håkon
N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |