MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Maling
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Maling

 Post Reply Post Reply
Author
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Maling
    Posted: 06 februar 2013 at 17:55
Fikk med meg noen byggesett fra Brandbright når jeg hentet Millie'n, og er godt igang med planleggingen av dem. Men jeg må innrømme at jeg er litt forvirret i hva det lønner seg å bruke av maling på dem, det virker jo som om det er ganske mange forskjellige meninger om det rundt om. Så hva bruker du, og hvorfor?

Eirik


Edited by ESI - 06 februar 2013 at 17:55
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 21:53

Jeg bruker helst maling som ikke er vannløselig - Humbrol Enamel, Jotun Lady 40, Drygolin, m.fl.

Både vogner og bygninger skal tåle å være ute i vær og vind, og da synes jeg at oljemaling er tingen.

Siden det ofte er større flater som skal males i hagejernbaneskalaen, så holder ikke en liten boks Humbrol til en hel vogn. Da er det like greit å ta turen til avdelingen for interiørmaling hos din lokale byggevareforretning og heller kjøpe en literboks.

Skalaen vår er såpass stor at det ikke alltid er nødvendig med airbrush til grunnfargene på materiellet. Skal du smusse vogner og annet etterpå, så går det an å bruke airbrush, men like gjerne smussepulver og tørrbørsting med maling.

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
jsalve View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 juli 2010
Location: norge
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jsalve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2013 at 23:33
Hei!
Jeg har bygget endel av disse vognene, både gods og personvogner. Når det gjelder vognkasser som skal ha dekkfarge gjør jeg stort sett følgende. Etter å ha pusset treverket med ekstra fint sandpapir stryker jeg på ett tynt lag med kvistlakk som primer (gjerne vannbasert type). Deretter pusser jeg lett over igjen med sandpapir. Så legger jeg på dekkfargen med noen strøk og finsliping i mellom. Her bruker jeg som oftest vannbasert prøvemaling fra jotun. Den kan du blande i hva du vil av farger og koster ikke allverdens i forhold til vanlig maling (den har meget bra dekkevne). Når jeg er fornøyd med dekkfargen matter jeg nok engang med veldig fint papir. Etter dette setter jeg på eventuelle vanndekaler/påskrifter. Til slutt legger jeg på ett lag klar lakk i ønsket glans. dette gir et topp sluttresultat. Her benytter jeg oljebasert lakk, f.eks 3 sjerner halvblank eller silkematt.
 
På vognrammene benytter jeg både blank og silkematt qvicklakk. Dette er en veldig god maling til dette med god fylde. Jeg benytter både spray og vanlig for pensel.
 
Til interiør bruker jeg lakkbeis til teak og mahognistruktur. Jeg benytter både Valejo og Humbrol om hverandre til detaljer og mindre deler.
 
Hvis du ønsker å etterligne forskjellige tresorter på detaljene så anbefales lakkbeis. Det gir ett flott inntrykk. Selv bruker jeg både sprit og vannbasert. Her er det bare å eksperementere i vei på noen trebiter.
 
Dette var noen tips på tampen av kvelden....håper det gir deg noen flere ideer å pusle med i tillegg til Kjell sine Smile
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2013 at 11:26
Hei,
vogner er moro å bygge :) På de vognene jeg har bygd har jeg først grunnet med primer fra vallejo som er vannløselig, så lakket med vallejo Akryl farger. Etter at dekaler og sånn er på plass så har jeg brukt litt lakk over dekalene fra vallejo, men ellers latt det være.
Til detaljer som jeg vil ha tre finish på har jeg brukt spritbeis fra herdins.
Jeg synes resultatene mine er ganske bra, og lakkeringen har holdt seg veldig bra selv i pøsende regn :)
Akryl maling som er herdet er veldig slitesterk. Og med unntak av spritbeisen så er det ikke nødvendig med noe annet løsemiddel enn vann for å bruke den.
Men så skal det også sies at vi selger vallejo i butikken der jeg jobber, så jeg er nok litt preget av det også :)
mvh,

Leif
Back to Top
hsa77 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 15 desember 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hsa77 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2013 at 10:42
Da jeg også snart skal kaste meg over mitt første vognbyggesett var dette meget nyttige tips. Jeg lurer imidlertid på hva dere gjør med metalldetaljer, bruker dere samme type maling på disse? Bør metalldelene renses på ett eller annet vis før maling?

mvh
Håkon

N-skala, 32mm hagejernbane, Roco Multizentrale Pro
Back to Top
Doogledee View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 134
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Doogledee Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2013 at 11:04
Til metall deler så har jeg vasket de med aceton og så brukt primer for metall fra vallejo før jeg maler på vanlig måte.
mvh,

Leif
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,031 seconds.