MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sjuskogbanen!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sjuskogbanen!

 Post Reply Post Reply
Author
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sjuskogbanen!
    Posted: 07 juli 2007 at 10:32
Sjuskogbanen (SjB) er et lite, privat jernbaneselskap som opererer linjene Nes - Sjuskjogen og Nes - Styggberget. Vi er i slutten av 50-årene og damplokomotiver er omtrent enerådende på Sjuskogen.

Les mer om denne sjarmerende lille jernbanen som er under bygging i Steinar Jeppestøls kjeller. Bildene er tatt av undertegnede og Steinar. Sidene er laget av meg. Det kommer hyppige oppdateringer i ukene fremover.

Sidene finnes på følgende link :
http://www.autoclassic.no/amjk/sjuskogen


Edited by Mr Bridger - 07 juli 2007 at 10:33
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2007 at 10:52
er det en ekte bane eller bare fantasi???
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
vetle1 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 februar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 169
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote vetle1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2007 at 11:15

Den er ekte.

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2007 at 11:24
ok

Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juli 2007 at 15:33
Sjuskogbanen (SJB) er nok ekte i den forstand at den finnes i kjelleren til Steinar Jeppestøl (tenker SJB står for Steinar JeppestølBanen Wink), men den er ikke ekte den forstand at det har vært en bane i 1:1-Norge med navnet Sjuskogbanen.
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2007 at 20:22
Det er nok ren og skjær fantasi ja, men modelljernbanen er ekte nok! Alle stedene er oppdiktet, men alt er slik det kunne ha vært på slutten av 50-tallet en gang. Denne modelljernbanen er bygget opp som en ekte jernbane istedetfor tog som bare går rundt i ring Smile En virkelighetstro historie som grunnlag for en modelljerbane gjør det hele mye mer interessant. Man får et helt annet forhold til det hele.
 
Jeg liker forøvrig spesielt godt de to bildene under her. Det er for ordens skyld Halvor Sannæs og Jan Petter Kamnes på bildene og ikke kontrollsjef Jeppestøl Smile
 
 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2007 at 20:37
Bærre lækkert!Clap
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2007 at 22:07
En herlig bane etter hva jeg ser av bildene. Fine miljøer og gode bilder.

Jeg liker sånne særnorske miljøer, selv om jeg ikke bygger dem...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
morten.h View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1363
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote morten.h Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2007 at 22:28
Dette så veldig bra ut.....har sett bilder av dette anlegget på et tidligere stadie i byggeprosessen enn nå,....og det har fasinert meg lenge! Ett imponerende stykke byggverkThumbs%20Up......har du et par bilder til på lager,så vil jeg gjerne se...Wink
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.)

Morten Hagen
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2007 at 00:08
Flere bilder av alt det superflotte messingmateriellet som trafikkerer denne banen med litt historikk på hver type blir lagt til utover i uken på www.autoclassic.no/amjk/sjuskogen 

Mye av materiellet får nå etterhvert SjB litrering, mens det resterende får NSB.


Edited by Mr Bridger - 09 juli 2007 at 10:42
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 11:04
Flott anlegg der Tore. Bare å ta av seg hatten. Flott når anlegg ikke er overbebygget....
Har planer om å bygge ett fleksibelt anlegg med materiell fra 1970 til ca 2000 (+ -). Men etter å studere anleggenne deres (dere i amjk), får jeg veldig sans for perioden etter krigen og frem til 1960... Planen er blir å innrede loftet på garagen til MJ (4,5 x 8,5m), men ting tar tid...
 
Ove
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 juli 2007 at 23:26
hei, hva slags maling har du blandet sammen for å få den stengrå fargen på fjellet på banen
 
 
mvh
 
kokken
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
TomL View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 505
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TomL Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2007 at 23:41
Hei !
 
Et vakkert anlegg Steinar bygger. Jeg så bilder av det i et tidligere mj-blad, og ble så fasinert at jeg bestemte meg for å rive mitt eget påbegynte, og bygge etter enkle prinsipper, og ikke så mye "spagetti".
 
Nå i "sommervarmen" bygger jeg en Di7 maskin. Etter den, begynner rivingen. Wink
 
MJ-hilsen Tom Lynga
 
Det enkle er ofte det beste...
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2007 at 22:31

Hyggelig å høre at du ble inspirert til å tenke nytt på grunn av Steinars anlegg. Det er også vår intensjon med å lage disse web-sidene, nemlig å vise et alternativ til de vanlige "spaghetti-bolle-anleggene"  

Overraskende få som lager en historie bak anleggene sine også synes jeg. Det er jo kjempemoro!

Sidene er nå oppdatert med bilder og info om mange flere vogner.

Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juli 2007 at 22:53
jeg og tenkte jeg skulle bygge et slikt anlegg etter og ha sett på detSmile
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2007 at 12:34
Det begynner å vokse frem litt vegetasjon på Sjuskogen nå om dagen :



http://www.autoclassic.no/amjk/sjuskogen/




Edited by Mr Bridger - 07 september 2007 at 12:35
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2007 at 14:03
Virkelig flotte furtrær!
Og takk for linken til byggingen av de.
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2007 at 20:12
jeg la merke til det bildet av f type 6 er det den med 2 platformer på endene og ike 1 ?
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 november 2007 at 15:17
Passasjerene på Styggberget jubler (selv om de for øyeblikket går rundt med kumlokk på beina)! Nå har de endelig fått tak over hodet på regnfulle dager.

http://www.autoclassic.no/amjk/sjuskogen





Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 14:14
fin bane det der skall bygge noe lignende når jeg får komt til orden og det er isolert på garasje loftet vi flyttet for en måned siden så det tar nokk laaaang tidErmm
 
 
 
edit stavefeilLOL


Edited by Stian - 07 desember 2007 at 14:40
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 14:57
Styggberget? Ligger ikke det i Trysilregionen et sted?
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
steppen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 30 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steppen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 17:01
Joda, Styggberget (og Bergeberget(!)) finner du på riksveien mellom Elverum og Trysil.
Mvh Stein
Back to Top
carlf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 692
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote carlf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 desember 2007 at 21:22
Nettopp, har passert der et par ganger på vei til Røros. Forøvrig er det både Søndre og Nordre Bergeberget. Hvis dere vet om mer fantasiløse navn på et sted vil jeg gjerne vite det. Ja, med unntak av Ås da...
Hilsen Carl-Frederic

(Stavangerbasert frilans fotograf, -kunstner og -student. Ellers interesser i alt med tog)
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 10:24
Mitt favoritt stedsnavn i samme område: Gravberget.
 
Som uttales "gravberje"
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.