MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - L4 etter Snøtun metoden
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

L4 etter Snøtun metoden

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: L4 etter Snøtun metoden
    Posted: 19 oktober 2011 at 21:10
I tråden om byggebordet i romjulen, la jeg i januar ut dette innlegget:

Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Selv om romjulen er over, kan jeg legge ut status på et av mine uferdige prosjekter.
.. en tysk åpen godsvogn (Fleischmann 5260) på vei mot en norsk L4.


Prosjektet er inspirert av Steinar Snøtuns artikler i MJ bladet om ombygging av godsvogner som tyskerne etterlot seg etter krigen. Jeg kan ikke påstå at jeg er veldig produktiv. I dag, ca trekvart år senere, har jeg for første gang malt en modell med Tamya spraybokser.



Jeg har et visst press på meg og bør kunne levere denne vognen til Gardemotreffet, men mellom nå og treffet ligger en ukes tjenestereise til utlandet og to helger hjemme i Bergen. I morgen er det decaler og etter det gjenstår det mattlakkering, smussing og tråd (bøylen er på plass)
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 21:38
Hei, jeg er ferdig med ei vogn som skal til Gardemoen. Den har fått nummer L4 32 240, så jeg håper du ikke velger dette nummeret.

Rune
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 21:51
Nei, med så få vogner i produksjon får vi unngå like nummer. Jeg har fått tildelt nummer 32232 av modellbyggemester Steinar, som holder oversikt over vognparken til Skaarerbanen og for så vidt også FREMO Norge. Har du bilde av vognen din?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 22:27

Har dette bildet tatt med mobil




Rune
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 oktober 2011 at 22:51
Kjempebra. Gleder meg til å treffes på Gardermoen.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 10:12
Tongue Og det kommer fler...
 
 
L 37042, L 37438, L4 32276 og L4 32285 på "prosjekthylla" sammen med et ikke påbegynt lokomotivbyggesett LOL.
 
Vi ses på Gardermoen.
Hilsen Halvor
 
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 18:53
Dekaler er påsatt, men jeg har ikke evner til å sette på enkeltsiffer i vognnummeret.232 ble derfor forkastet i løpet av kvelden. Etter en samtale med vognummergiveren har jeg "tatt" et nummer som forelå i tre siffer på dekalarket og håper at jeg ikke har tatt meg til rette (klarte ikke å se Halvor sine vognnummere av bildet). Denne vognen har 349

Edited by Morten Jacobsen - 20 oktober 2011 at 19:22
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 21:14


Nærmere Gardermoen, men fortsatt skal det lages bøyle, vognen skal smusses og gis et siste lag med matt lakk (innom to butikker i dag. En var opphørt og en var tom for Tamya matt klar spray).


Edited by Morten Jacobsen - 20 oktober 2011 at 21:24
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 22:25
Kan acryll matt medium brukes i stedet for mattlakk?
Svein S
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 22:35
Vet ikke. Er vel egentlig på jakt etter noe som binder smussingen, inkl pudder, og som tar bort skinnet fra den halvblanke Tamya fargen som vognen har nå. Planen er å gi vognen en rustvask og en veldig forkynnet svartvask før jeg etter tørking bruker pulver og akrylblyanter. Deretter fikses alt med en matt lakk. Alternativet til Tamyas sprayboks er Vallejo's matt varnish for Airbrush, men Small Size Hobbyland på Frogner (Oslo) hadde ikke den heller i ettermiddag. Har sendt en Mail til min favoritt MJ pusher på Sørlandet og håper at han kan levere Tamya's til jeg er tilbake i Oslo neste søndag.

Edited by Morten Jacobsen - 20 oktober 2011 at 22:37
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 23:19
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

(klarte ikke å se Halvor sine vognnummere av bildet). Denne vognen har 349
Det bør gå bra Morten. Mine nummer står i teksten under bildet Wink.
Forøvrig enig i at å sette på enkeltsiffer er noe pill. Jeg gjorde et tafatt forsøk på å stanse skjelvingen da jeg prøvde på en av mine....
 
Hilsen Halvor
Back to Top
øystein lb View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 august 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 378
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote øystein lb Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2011 at 23:30
Hva med Fikserings spray for tegning? Dette gir en matt finish.

Og FØR du begynner på vogna, test på en bit styren først. Men lakken, og den smussingen du har tenkt at vogna skal få.

Blir det ikke matt, så sett det på hylla til noe annet.
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2011 at 07:41
Originally posted by øystein lb øystein lb wrote:

Hva med Fikserings spray for tegning? Dette gir en matt finish.
Og FØR du begynner på vogna, test på en bit styren først. Men lakken, og den smussingen du har tenkt at vogna skal få.
Blir det ikke matt, så sett det på hylla til noe annet.


Takk for et godt forslag. Tror allikevel at jeg ikke begynner på noe jeg ikke har prøvd før. Har god erfaring med matt lakk.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 20:41
Siden bildene fra denne tråden er (midlertidig) borte, legger jeg ut en kronologisk serie med bilder fra byggingen av en L4, basert på Fleischman 5260 - klar til Gardemotreffet 2011:









Edited by Morten Jacobsen - 01 mai 2012 at 21:51
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2012 at 20:49
Til Arendalstreffet i 2012 laget jeg en med høyere karmer:









Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.