MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tips og råd
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tips og råd

 Post Reply Post Reply
Author
Greyish View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Greyish Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tips og råd
    Posted: 31 desember 2008 at 14:13
Hei,
 
Jeg er helt fersk innen modelljernbane, hadde et lite Mærklinsett for 35 år siden, men har siden den gang kun hatt en sovende interesse for dette.
Jeg har dog alltid vært fasinert av tog, og har spilt endel simulatorer på PC som har vært moro. Nå har jeg lyst til å starte med modelljernbane, og i den anledning har jeg i første omgang noen basis spørsmål.
 
1. Jeg har et eget rom avsatt til hobbien, ca 11 kvm, stort nok for et HO anlegg eller vil N være et bedre alternativ?
 
2. Likestrøm eller vekselstrøm? Jeg har tenkt å velge veksel da utvalget ser bedre ut, anndre vurderinger?
 
3. Analog eller digital? Hva får man ved digital som man ikke får ved analog og vice versa?
 
4. Jeg har tenkt å kjøpe et startsett, og bygge et anlegg med dette. Dersom jeg velger digital, har jeg sett på dette:
 
Har lest at Geoskinnene støyer endel, men kanskje ikke så ille dersom man legger gummidempere under?
 
5. Hva skal til for å kjøre mer enn ett togsett på samme anlegget?
 
6. Jeg er ikke veldig nevenyttig, jeg har derfor vurdert å ikke bygge et anlegg fra "scratch", men kanskje heller starte med disse pakkene:
 
 
Med disse pakkene får jeg vel en forståelse av hvordan landskap kan bygges og "møbleres", slik at jeg kan benytte denne læringen for senere prosjekter. Jeg er som sagt litt redd for å starte med to tomme hender, da antall tommelfingre er litt mange :)
 
Tips mottas med takk!
 
7. Dersom jeg velger ROCO HO, kan jeg senere kjøpe lokomotiv, vogner og ikke minst skinner fra andre leverandører, eller er det mange "standarder" innen HO?
 
Jeg har bestilt opp noen kataloger, så kan jeg begynne å sjekke litt priser etc. leser det jeg kan på forumet her også.
 
På forhånd takk for alle tips og råd!
 
Mvh
Øyvind
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 15:09
Hvist du velger og bruke roco sine skinner så må du holde deg til dem. Siden det er code 83 og feks peco er code 100 så du bør lodde strøm ledningene over på en liten peco skinne og kun bruke code 100 i fra dem og electrofrog vekslene. og nmj selger jo norske start set. og du bør velge digitalt! det har så mangen fordeler, feks du kan styre lokomotivene hver for seg og ikke alle samtidig. og du kan ha opp til 99 lok på en multi maus, multimaus er den nyeste digital tingen til roco.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 desember 2008 at 15:38
[
1.) 11 m2 gir deg nok sikkert et greit startanlegg i H0. Det finnes mange som bygger H0 på mindre plass enn det og. N-skala vil teoretisk gi deg 4 ganger så mye utnyttelse av samme areal.
Med dagens modeller er det heller ingen større problemer med driftssikkerheten i N kontra H0.
 
2.)Vekselstrømsmodeller får du primært fra Märklin, selv om en del andre produsenter og leverer enkelte av sine modeller i en vekselstrømsutgave for å være med å konkurere om det markedet og.
Men utvalgsmessig så er nok likestrømsmarkedet vesentlig større enn for vekselstrøm, da det er mange flere produsenter som produserer lok og vogner hovedsaklig for likestrøm.
 
3.)Fordelen ved digital er at du kan ha flere lokomotiver stående på sporene samtidig uten at alle begynner å bevege seg når du vrir på knappen, eller at du må bruke ekstra ledninger og brytere på å stoppe alle andre enn det ene toget du vil kjøre. Digital gir i utgangspunktet en enklere og mindre ledningsjobb samt større fleksibilitet.
 
4.) Støy er relativt. Jeg vet andre som ut fra foruminnlegg virker svært ømfindtlige for støy, men selv har jeg aldri følt støyen som noe problem gjennom årene. Jeg tror ikke støyen vil plage deg med mindre du fokuserer på den og gjør den til et problem oppe i ditt eget hode.
 
5.) For det første må du jo ha spor nok til at togene kan kjøre uhindret av hverandre. I tillegg så må de jo kunne styres separat. Enten må du da ha to isolerte sporkretser med hver sin analoge kjørekontroller, eller så må du kjøre dem digitalt, noe som medfører at de kan kjøres i samme strømkrets, men styres via separate digitale kontrollere.
 
6.) Du trenger ikke være spesiellt nevenyttig for å gå på byggevaren og handle inn noen finerplater og litt rammeverk for å skru sammen.
"Ferdiganlegget" du linker til er sikkert greit nok, men det ser ut til å ha begrensede kjøremuligheter. Dessuten får du mye anleggsplater og treverk på byggevaren for de 2.700 kronene som den lille grunnplata i det settet koster. Settet med landskapsutstyr kan sikkert være en grei start. Når man ikke vet nøyaktig hva det inneholder blir det litt vanskelig å vurdere prisen opp mot kostnaden av å kjøpe løse produkter. Jeg har en følelse av at settet som kommer fra USA muligens er noe dyrt i forhold til å kjøpe tilsvarende løse produkter fra europeiske produsenter.
Men: du vil sikkert lære av å bygge dette anlegget, selv om det kan virke som en litt dyr læringSmile
 
 
7.)Velger du Roco H0 så kan du bruke utstyr fra alle produsenter som produserer i skala H0 likestrøm. Det eneste du kan komme ut for når det gjelder rullende materiell er at forskjellige produsenter har forskjellige koblinger, men de er som regel av plugg-inn typer som enkelt lar seg bytte til ønsket kobling.
Når det gjelder skinner så er det og mulig å bruke likestrøsmskinner fra alle produsenter. Imidlertid er det her forskjellige høyder på skinnene ute og går, såkallte "skinnecoder". Det vil si at om du blander forskjellige coder kan du få et bittelite hopp i overgangen, så det lønner seg og ikke mikse for mye hvertfall. De mest vanlige systemene er code 75, code 83 og code 100. Jo lavere nummer, jo lavere skinne. Både Roco, Peco og Tillig leverer f.eks. skinner til code 83. Code 100 er de eldste systemene og er noe grovt, og bruker vel først og fremst av en del "nybegynnere" fordi mange av de store produsentene leverer slike med startsettene, mens de litt "viderekommende" kjøper skinner med mer naturlig utseende (lavere code) løst fra rene skinneprodusenter som Peco eller Tillig.
 
Mvh
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 08:33
Originally posted by Stian Stian wrote:

Hvist du velger og bruke roco sine skinner så må du holde deg til dem. Siden det er code 83 og feks peco er code 100 ...


Hvorfor anbefaler du noen i 2009 å bruke den 2,5 mm høye skinnen code 100? Allerede på 1970-tallet var det mange av oss som synes det ble for grovt og leketøyaktig. Den gang kunne det være et poeng siden mange av hjulflensene fortsatt var rene pizzakuttere som krevde høye skinner, men situasjonen er noe bedre i dag.
Svein S
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 10:25
Syns Eirik gir en meget flott tilbakemelding på dine spørsmål.
Var selv i din situasjon for ca 15 år siden, vurderte lenge frem og tilbake, likestrøm eller fortsette med Marklin.
Hadde da en del lok og skinner i Marklin og valgte å fortsette med det ( at alt dette nå er solgt og nye lok og skinne er i hus er en annen historie Big%20smile)
Har angret på valget av Marklin flere ganger, fordi :
Ihvertfall for noen år siden, mindre utvalg i vekselstrømslok, og at disse var mye mye dyrere en likestrømslok
Dyrere skinneutstyr, låst til kun Marklin
Irriterende punktkontakter
Var ofte på diverse messer og butikker og irriterte meg grønn på hvor stort utvalg av lok og utstyr en kunne finne til brøkdelen av Marklinprisene.
Men, for all del, en fordel har marklinsystemet, du trenger ikke tenke strøm i oppsett av anlegg.
Har en kompis som har slitt en del med kabling og kopling av veksler og vekselmotorer og kortslutning og avrivning av hår og banning og i det hele tatt grunnet likestrømsproblematikken i veksler. Han har flere ganger gitt uttrykk for misunnelse på meg som har Marklin.
Angående digitaldrift eller analog drift ?
Dette er et ikketema i dag, syns jeg
Det er kun digitaldrift som gjelder, gikk selv over til dette for 3-4 år siden og det irriterte meg at jeg ikke hadde fikset det før.
Litt ekstra i startfasen, siden anlegget mitt i grove trekk var bygget og jeg måtte separere all strøm til skinnene/lokene fra alt det andre, som veksler, hus, diverse lys mm.
Angrer ikke et sekund
Lekegleden er tusen ganger større, etter mitt hode.
Jeg ville satset på et "hylleanlegg" rundt hele rommet, du får mye mer ut av rommet ditt kontra en slik plate du antyder.
Få tak i noen  hylleknekter og ca 30 - 50 cm brede hylleplater så er det bare å legge spor, på noen områder vil du nok ha noe bredere hyller, men det finner du ut etterhvert.
Punkt 1, gi gass, få opp noen hyller, få noen spor lagt ut og resten kommer av seg selv

MVH Espen


Edited by Espen - 02 januar 2009 at 10:40
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
Greyish View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Greyish Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 10:53
Her var det mye fin info, det er sikkert.
 
Siden den lille erfaringen jeg har er med Mærklin, husker jeg ingenting spesielt når det gjelder strøm. Er det slik at dersom jeg ikke velger Mærklin, men f.eks Roco, så blir det mye elektrisk arbeid i form av legging av ledninger, lodding, koplinger etc? Dersom det er tilfelle, blir det nok Mærklin, selvom utvalget er mindre, ser ut som det er nok av lok og vogner for et mindre anlegg uansett.
 
Espen: Har du link til noen bilder av et slikt "hylleanlegg", tror ikke jeg har sett det før, blir det ikke tynt med plass til annet enn bare skinngang + evt noen trær da?
 
Mvh
Øyvind
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 11:20
Hylleanlegg, eller langs-veggen-anlegg, lager du så bredt som du har plass til og ønsker, men nærmer man seg meteren i bredden får man problemer med å nå fram til det innerste. Fordelen med slike anlegg er i hvert fall disse:
  • Man går inni anlegget, og dermed ser man bare en del av det av gangen. Det gjør at anlegget virker stort og man får en følelse av at banen går over en viss strekning og ikke bare snurrer rundt på samme sted.
  • Man får lenger kjørestrekning på samme rom.
  • Hvis man må flytte, kan man lettere redde deler av en slikt anlegg enn dersom man bygger alt på en stor flate.
  • Man kan velge om man vil bygge anlegget som en faktisk hylle med knekter som for mange kanskje er enklere enn den tradisjonelle metoden med en anleggsramme med bein, som selvfølgelig også kan anvendes på et langs-veggen-anlegg
Her er en plan over et slik anlegg jeg bygget en gang. Det var på ca 3 x 5 meter, altså bare noe større enn den plassen du har til rådighet. Dette er nok relativt komplisert, men prinsippet skulle være greit å forstå. For å komme inn i et slikt anlegg, må man tillate seg en "duck under" et eller annet sted, gjerne der det er smalt, eller hvis man har trapp ned/opp i rommet midt i rommet, så gir det seg jo gratis. Man kan også tenke seg anlegg som ender i en endestasjon eller to og som dermed gir en åpning. Alle anlegg behøver ikke være av typen rundbane, men kan meget godt være fra et punkt til et annet. Det siste er jo faktisk slik de aller fleste tog går.


Svein S
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 11:22
Originally posted by Greyish Greyish wrote:

Er det slik at dersom jeg ikke velger Mærklin, men f.eks Roco, så blir det mye elektrisk arbeid i form av legging av ledninger, lodding, koplinger etc? Dersom det er tilfelle, blir det nok Mærklin, selvom utvalget er mindre, ser ut som det er nok av lok og vogner for et mindre anlegg uansett.

Nei.

(Det var det enkle svaret).
Det er kun dersom du lager en vendesløyfe at det er snakk om noen flere ledninger. Dersom du kjører digitalt, trenger du da kun en liten boks (vendesløyfemodul) som løser saken elegant. Isoler vendesløyfen, to ledninger (digitalspenningen) inn i boksen og to ledninger ut av den (til vendesløyfen), så er saken løst.

Ellers velger du selv hvor komplisert du vil ha det, med vekselmotorer som eventuelt styrer spenningen i kryssingsspissen i sporskiftere, tilbakemeldingskontakter, signaler som styrer togene osv.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 11:27
Fordelen med denne hobbyen er at man kan vokse med den. Man kan starte enkelt og likevel får ting til å kjøre, og så kan man skaffe seg mer erfaring og videreutvikle seg i de aspektene ved hobbyen som man ønsker selv. Denne hobbyen gir faktisk så mange muligheter at det er så godt som umulig å bli ekspert på alle aspektene ved den. Men fin din nisje, og kos deg med å nå egne mål der.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 12:11
Originally posted by Greyish Greyish wrote:

Har du link til noen bilder av et slikt "hylleanlegg", tror ikke jeg har sett det før, blir det ikke tynt med plass til annet enn bare skinngang + evt noen trær da?
 
Mvh
Øyvind


Her finner du bilder fra et (delvis) hylleanlegg fra en annen tråd på forumet:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1152&PID=17022937#17022937
Svein S
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 12:44
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Stian Stian wrote:

Hvist du velger og bruke roco sine skinner så må du holde deg til dem. Siden det er code 83 og feks peco er code 100 ...


Hvorfor anbefaler du noen i 2009 å bruke den 2,5 mm høye skinnen code 100? Allerede på 1970-tallet var det mange av oss som synes det ble for grovt og leketøyaktig. Den gang kunne det være et poeng siden mange av hjulflensene fortsatt var rene pizzakuttere som krevde høye skinner, men situasjonen er noe bedre i dag.
 
Slik jeg oppfattet det var svaret Stian ga at dersom man begynte å kjøpe Rocoskinner så måtte man holde seg til det, fordi Rocos var code 83, mens Pecos var code 100.
 
Det var vel ingen anbefaling i den setningen om at det lønnet seg å bruke code 100. Feilen var vel snarere at Stian kom med feil påstand om at ikke peco kunne brukes sammen med Roco fordi Peco var Code 100. I virkeligheten har jo Peco skinnesystem med både C0de 75, Code 83 og code 100 i katalogen.
 
Mvh
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 14:38
Sikker riktig det, men jeg synes det var litt viktig å ikke "lure" folk som er i startfasen på hobbyen til å kjøpe code 100 i dag. Jeg ser ingen grunner til å anbefale noen å bruke code 100 lenger. Eller er det noe jeg har oversett? 
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 15:16
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Sikker riktig det, men jeg synes det var litt viktig å ikke "lure" folk som er i startfasen på hobbyen til å kjøpe code 100 i dag. Jeg ser ingen grunner til å anbefale noen å bruke code 100 lenger. Eller er det noe jeg har oversett? 
 
Jeg tror nok ikke man blir "lurt" dersom man velger skinnekode 100 i dag, selv om utbudet av lavere koder er langt bedre nå enn tidligere. Det er mange grunner til at jeg mener det, men en av de mest åpenbare at kode 100 tillater at man kan kjøre med stortsett alt H0-materiell selv om det er gammelt materiell med store/dype hjulflenser. - Noen slike gamle hjulflenser er til og med for dype for kode 83, og tar således ned i svillematta.
 
Dernest har jeg sett altfor mange eksempler på at de visuelle forskjellene på kode 100 og kode 83 ikke er så altfor tydlige, når kode 100 sporet har smussede skinnestrenger og er pent ballastert. Jeg vil påstå at jeg har ett "trenet" øye for "mj-detaljer", men på direkte spørsmål har også jeg tatt feil av skinnekoder på steder det har blitt benyttet kode 100.
 
Driftsikkerheten blir også dårligere med lavere skinnekoder, og dette baserer jeg på erfaringer av "finescale-materiell" på kode 55 kontra "hyllemateriell" på kode 100. Det er langt tettere mellom avsporingene på kode 55, enn på kode 100, til tross for lave hjulflenser.
 
En annen grunn til at kode 100 ikke har gått ut på dato, er at når Piko for noen få år tilbake lanserte nytt skinnesystem for H0, gjorde de det nettop i kode 100. Skinnestrenger, sviller og svilleavstand er slankere, og gir ett helt annet visuellt inntrykk enn f. eks. Peco kode 100.
 
Så er kode 100 ett "dinosaurspor" som hører "Juratiden" til? - Nei jeg tror det er en smakssak, og ett spørsmål om hva man prioriterer/ønsker å oppnå av utseende kontra driftsikkerhet.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 18:28
Hei!
 
Originally posted by Greyish Greyish wrote:

Har du link til noen bilder av et slikt "hylleanlegg", tror ikke jeg har sett det før, blir det ikke tynt med plass til annet enn bare skinngang + evt noen trær da?
 
Jeg registrerer at linkene til de hylleanleggene som er postet til nå, er av den typen med egen "anleggsøy" ut i rommet. Hylleanlegg kan oppta langt mindre plass enn det, dersom de lages som rene hylleanlegg. Her er noen linker jeg anbefaler:

 

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 19:20
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!
 
Det er mange grunner til at jeg mener det, men en av de mest åpenbare at kode 100 tillater at man kan kjøre med stortsett alt H0-materiell selv om det er gammelt materiell med store/dype hjulflenser. - Noen slike gamle hjulflenser er til og med for dype for kode 83, og tar således ned i svillematta.
 


Nå var dette råd overfor en person som ville inn i hobbyen , og da er vel ikke gamle dype hjulflenser noe særlig problem?
Avsproingsfaren har ingen ting med skinnehøyden å gjøre, men ganske mye med hjulenes utforming. Da er skarpe hjulflenser python. De bør være avrundet slik det er i 1:1 og slik NMRA-normene har hatt i årevis, delvis i motsetning til hva europeiske produsenter har levert. Skarpe flenser krever høye flenser, avrundende trenger det ikke.
Samme vogn sporer heller ikke lettere av på code 75 enn på code 100 hvis hjulene først er slik at de ikke tar nedi med code 75.

Ellers er jeg enig i skinnehodets bredde er viktig for utseendet.
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 19:51
Hei!
 
Originally posted by ses ses wrote:

Nå var dette råd overfor en person som ville inn i hobbyen , og da er vel ikke gamle dype hjulflenser noe særlig problem?
(...) Ellers er jeg enig i skinnehodets bredde er viktig for utseendet.
 
Det kan jo bli ett problem hvis man som "nybegynner" i en hobby uvitende kjøper produkter som vansklig lar seg kombinere, og derfor synes jeg det er greit å informere om slikt. Når jeg atter en gang steg inn i denne hobbien, kjøpte jeg gamle produkter jeg kom over billig, for å sikre meg "utgåtte" norske modeller.
 
Hva der angår skinnestrengenes bredde og svilleavstanden, kan man jo sammenlikne Pikos A-Gleis (kode 100) til venstre og Peco kode 100 til høyre:
 
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 20:35
Informasjon er ikke å forrakte. Da bør det jo tilføyes her at dersom man har gamle hjul som dumper nedi lettere skinnestørrelser, så kan man enten prøve å få tak i nyere hjul med bedre flenser, eller også dreie de litt ned selv. Det er faktisk mulig å bruke en elektrisk drill og en fil til dette, selv om en metalldreiebenk selvsagt er det beste. Bruk i tilfelle en fin fil og avrund flensen. Da får man både gjort den mindre og en avrundet flens reduserer avsporingsfaren.
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 22:52
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Greyish Greyish wrote:

Har du link til noen bilder av et slikt "hylleanlegg", tror ikke jeg har sett det før, blir det ikke tynt med plass til annet enn bare skinngang + evt noen trær da?
 
Mvh
Øyvind


Her finner du bilder fra et (delvis) hylleanlegg fra en annen tråd på forumet:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=1152&PID=17022937#17022937


Aproppos hylleanlegg; Her er noen bilder fra hylleanlegget til Hans Hendriksen. Man får plass til utrolig mye på 50 cm! Smile








Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2009 at 23:15
Hei!
 
Dette var fint og inspirerende, Tore!
Er det ett "skyggestasjon-til-endestasjonsanlegg" og finnes det noen sporplan?
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Greyish View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 31 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Greyish Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 00:46
Flotte bilder dette! Her finner jeg ideer og inspirasjon. Jeg har ennå ikke bestemt meg for "hylleanlegg" eller tradisjonell plate, skal sjekke rommet litt nærmere først. Det blir nok endel mer lesing på nett og i blader før jeg setter i gang.
 
Mvh
Øyvind
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 14:50
Har ingen sporplan Roger, men det er et punkt til punkt anlegg ja - slik alle jernbaner bør være
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 14:55
Vi kan vel koste på oss noen flere bilder av anlegget til Hans? Tongue De to siste er fra en tidligere Fremo-modul på 100x50cm som nå er bygget fast i anlegget.






Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2009 at 15:06
FLotte bilder! Det siste har veldig stor dybdeskarphet. Hva slags teknikk er brukt for å få til det?
Svein S
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 00:17
Øhh... Aner faktisk ikke. Jeg knipser bare i vei jeg Embarrassed 
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 21:02
Hehe, du bare knipset, og resultatet ble så bra? Hva slags kamera bruker du, et sånt må jeg få meg..! Tongue

Dybdeskarphet krever vanligvis liten blenderåpning, og det er vanskelig å få til på fullautomatikk, og hvertfall uten blits. Kornene i bildet får meg til å tenke på høy ISO, da kan man klare seg uten blits. Men bildet er lekkert uansett, det skal du ha! Smile

Svein

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 21:27
Jeg pleier å forsøke meg litt frem med forskjellige instillinger på kameraet og så får jeg gjerne en haug dårlige bilder og noen få bra. Jeg må nok lære meg litt mer Smile
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 21:33
MEn du kan kanskje røpe hva slags kamera du har brukt?
Svein S
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 23:01

Hei!

Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:

Har ingen sporplan Roger, men det er et punkt til punkt anlegg ja - slik alle jernbaner bør være

Synd! Hva er lengden på dette anlegget, og er det L-formet? Det er mange måter å være punt til punkt på; skyggestasjon-stasjon-skyggestasjon, skyggestasjon-til-endestasjon eller endestasjon-til-endestasjon. Hvilket er dette?
 
Flotte bilder forresten, Tore!
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2009 at 23:08
Det er et U-formet anlegg. Ikke den meste spennende sporplanen foreløpig, men utvidelser er under planlegging.

Og kameraet; det er et Fujifilm Finepix S9600. Rimelig og godt kamera.
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.