MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - kjøpe lysleder
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

kjøpe lysleder

 Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 24 mars 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 728
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: kjøpe lysleder
    Posted: 01 juli 2012 at 21:12
Noen som vet hvor jeg kan få tak i 0,5mm lysleder eller 0,75mm?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juli 2012 at 22:06
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2012 at 14:55
Originally posted by kokken kokken wrote:

Noen som vet hvor jeg kan få tak i 0,5mm lysleder eller 0,75mm?
Här kan du köpa ljusledare.
Köper själv därifrån.
 
Vänl
Bo
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2012 at 15:17
Jeg bruker monofilament (massiv) fiskesene til dette formål. Det er enkelt å få tak i!
Eneste "ulempe" er at den retter seg ut over tid. Har du en varmluftspistol, kan den formes som ønsket og avkjøles mens den har denne formen. På så korte distanser som det er snakk om på MJ, er det ingen problem med lyslederegenskapene.
En annen fordel, er at fiskesene ikke brekker når den formes. Det kan lett skje ved bruk av andre plasttyper.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2012 at 17:57
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg bruker monofilament (massiv) fiskesene til dette formål. Det er enkelt å få tak i!
Eneste "ulempe" er at den retter seg ut over tid. Har du en varmluftspistol, kan den formes som ønsket og avkjøles mens den har denne formen. På så korte distanser som det er snakk om på MJ, er det ingen problem med lyslederegenskapene.
En annen fordel, er at fiskesene ikke brekker når den formes. Det kan lett skje ved bruk av andre plasttyper.
Detta du tar upp gjorde mig väldigt intresserad ( monofilament (massiv) fiskesene, och jag provade en massiv traditionell fisklina , men detta fungerade inte.
 
Är det något med en vanlig nylonlina som gör någon skillnad.
 
Att bocka en ljusledare i plast fungerar bra med spetsen på en lödkolv.
 
Ps: jag är då nyfiken på vad du syftar på Kjell, samt prisklass på detta.
 
Vänligen
Bo
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2012 at 10:53
Problemet med vanlig monofilament fiskesene i tykkere dimensjoner, er at den er relativt stiv og "selvrettende". Den er derfor best egnet for gjennomføringer i lokkåpe der lyskilden kan plasseres umiddelbart på innsiden. - Imidlertid lar den seg bøye - som de fleste plasttyper - med varme. Det er således mulig å få til permanente bøyer.
 
Pris for slik fiskesene er oftest ikke noe problem. Det kan være vanskelig å få tak i dimensjoner > 0,7 mm.  Det finnes som regel i store ruller på butikker som også selger utstyr til profesjonelle fiskere/havfiske.  - Jeg har ofte fått et par meter gratis når jeg har funnet en type jeg vil prøve.
Kjøpe en hel rull (ofte 1000 m.) er ikke aktuelt.
Sier du hva du skal bruke det til, er ofte selgeren så interessert at han gir deg en bit!
Har funnet et utvalg av tykke dimensjoner i butikker, særlig i Nord-Norge (der den største fisken er?!).
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.