MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - geoLine eller C-Track
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

geoLine eller C-Track

Post Reply Post Reply
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: geoLine eller C-Track
    Posted: 02 januar 2011 at 18:27
Er det noen som mener noe, eller har erfaring med Roco sitt "geoLine" spor eller Trix sitt C-Track spor, (likestrøm).
Spesielt sporveksler, (manuelle veksler), strømmopptak i sporveksler osv, osv...

For mest sansynlig må en del av mitt framtids annlegg bygges sånn at det kan demonteres, med gjevne mellom rom.

Så på den delen tenkte jeg og bruke sånn fredig spor, Roco eller Trix.
Sånn at man enkelt kan demontere det.

Har sett litt på Trix, siden de leverer kurver på opp mot 64 cm radier.
+ at man teoretisk sett kan få til en slaks form for overgangs kurve også, med de faste radiene.

Edited by Tåge - 02 januar 2011 at 18:39
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 januar 2011 at 20:17
Jeg bruker Roco GeoLine. Foreløpig kjører jeg bare på gulvet, men jeg har en sporplan klar som forhåpentligvis vil bli til et anlegg i løpet av året. Den største ulempen med GeoLine skinnene er at det kun er en type rette sporveksler, og de er veldig krappe. Det ser ikke spesielt bra ut når man kjører lange vogner og det er veldig begrenset hva man kan lage.

Trix C-skinner har jeg ingen erfaring med, men der har man ihvertfall et større utvalg av sporveksler. Nå vet ikke jeg om Trix har flexiskinner. Det finnes ihvertfall til GeoLine skinnene.
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86

Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 00:21
Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Den største ulempen med GeoLine skinnene er at det kun er en type rette sporveksler, og de er veldig krappe. Det ser ikke spesielt bra ut når man kjører lange vogner og det er veldig begrenset hva man kan lage.
Trix C-skinner har jeg ingen erfaring med, men der har man ihvertfall et større utvalg av sporveksler.  

Ja, jeg har sett litt på det.
Trix har jo noen veksler som er litt lengere og slankere.

Originally posted by Yngve Yngve wrote:

Nå vet ikke jeg om Trix har flexiskinner. Det finnes ihvertfall til GeoLine skinnene.

Njei, jeg kan heller ikke se at de har det, men det er ikke så farlig, for det meste av annlegget skal mest sansynlig bygges med Peco spor og veksler.

Edited by Tåge - 04 januar 2011 at 00:23
Mvh
Åge

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2011 at 22:21
Hei!

Originally posted by Tåge Tåge wrote:

geoLine eller C-Track?

Trix C-skinner!

Jeg har flagget mine gode erfaringer med disse skinnene her på forumet tidligere, da jeg bruker disse med sønnene mine. Jeg har ingen erfaring med Roco sine GeoLine-skinner, men synes Trix C-skinner er geniale av flere grunner:
  • De har fungerende håndomkastere på sporvekslene, hvilket gjør skifting mer interessant og sporomlegging mer "barnevennlig".
  • Sporvekslene kan meget enkelt modifiseres med en kontakt under ballasten hvorhvidt man ønsker isolerende skinnekryss (slik at man kan kjøre opp vekselen) eller polariserende skinnekryss (om man ikke vil kunne kjøre opp veksler). Jeg bruker sistnevnte på våre veksler, og disse fungerer virgelig bra, derved at man kan krypkjøre gjennom vekselen.
  • Utrolig enkle å kobble sammen og fra hverandre, og er stabile i sammenkobblet form.
  • Godt skinneutbud med flere forskjellige type veksler og radier.
  • Ser bedre ut enn GeoLine.

Hvis jeg skulle valgt igjen, vet jeg ihvertfall hva det hadde blitt....  Wink

Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2011 at 16:34
Originally posted by Roger Roger wrote:

Hei!

geoLine eller C-Track?

Trix C-skinner!

Jeg har flagget mine gode erfaringer med disse skinnene her på forumet tidligere, da jeg bruker disse med sønnene mine. Jeg har ingen erfaring med Roco sine GeoLine-skinner, men synes Trix C-skinner er geniale av flere grunner:
  • De har fungerende håndomkastere på sporvekslene, hvilket gjør skifting mer interessant og sporomlegging mer "barnevennlig".
  • Sporvekslene kan meget enkelt modifiseres med en kontakt under ballasten hvorhvidt man ønsker isolerende skinnekryss (slik at man kan kjøre opp vekselen) eller polariserende skinnekryss (om man ikke vil kunne kjøre opp veksler). Jeg bruker sistnevnte på våre veksler, og disse fungerer virgelig bra, derved at man kan krypkjøre gjennom vekselen.
  • Utrolig enkle å kobble sammen og fra hverandre, og er stabile i sammenkobblet form.
  • Godt skinneutbud med flere forskjellige type veksler og radier.
  • Ser bedre ut enn GeoLine.

Kjøpte to lange veksler i går, for og teste.
Genialt det med polariseringen av skinnekrysset Smile ..

Hvis jeg skulle valgt igjen, vet jeg ihvertfall hva det hadde blitt....  Wink

Trix C-skinner  ...... ja ......  Smile Wink 

Edited by Tåge - 06 januar 2011 at 16:36
Mvh
Åge

Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2011 at 00:37
Hei!

For mest sansynlig må en del av mitt framtids annlegg bygges sånn at det kan demonteres, med gjevne mellom rom.

Med Trix' C-skinnenes enkle tilkobbling, kunne jo dette la seg kombinere med 'minimoduler' ála slik som beskrevet i det siste innlegget i denne tråden her.

Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 september 2011 at 09:55
Hei!

Med Trix' C-skinnenes enkle tilkobbling, kunne jo dette la seg kombinere med 'minimoduler' ála slik som beskrevet i det siste innlegget i denne tråden her.

Ett annet alternativ til svært enkle moduler totalt blottet for komplekse løsninger, som kanskje FREMO har enerett på, som kan la seg bygge med C-skinner, er slik som disse i N-skala bygget med Kato-Track:

Med vennlig hilsen

RGER
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.