MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

Funksjonsdekoder

 Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: Funksjonsdekoder
    Sendt: 05 februar 2018 kl. 20:42
Hei
Jeg trenger en funksjonsdekoder til en styrevogni N-skala. Dekoderen skal bare styre lysene etter kjøreretningen.  Noen som vet hva jeg bør kjøpe?

-Bjørn
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
erakt Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 13 mars 2005
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 88
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér erakt Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 05 februar 2018 kl. 22:17
Har ikke så mye erfaring med funskjonsdekodere, men her er to dekodere jeg vet om:

ESU, den er liten så burde fungere fint i N: ESU

Også Zimo har: Zimo




T A Eråk
"Det er bedre å være nesten forsinket enn nesten i rute"
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 10:16
Takk.
Dette er et passasjertog med lokomotiv, styrevogn og to mellomvogner. Vet noen om funksjonsdekoderen i styrevognen skal ha samme adresse som lokdekoderen?

Forresten, jeg har en gammel lokdekoder liggende. Kan den på noen måte settes inn som funksjonsdekoder?
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2154
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 11:37
Er det en fabrikklaget analog styrevogn du vil digitalisere?
Lenz har en funksjonsdekoder som har 4 utganger. 2 av disse legger seg vekselvis til pluss og minus, alt etter kjøreretning. Da kreves det minimale tilpasninger av den ferdige elektronikk. Man kan da sette denne funksjonsdekoderen inn mellom strømopptaket og de 2 ledningene som går derfra. 2 utganger er for lys (med open collector).
Denne funksjonsdekoderen vil jeg ikke anbefale dersom man bruker hvetekornslamper eller redusert spenningsregulator.
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 932
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 12:09
Sitat: bkv1 bkv1 skrev:

[...] Vet noen om funksjonsdekoderen i styrevognen skal ha samme adresse som lokdekoderen?

Forresten, jeg har en gammel lokdekoder liggende. Kan den på noen måte settes inn som funksjonsdekoder?
Jeg mener svaret er ja på begge spørsmål. Om begge dekoderne støtter Railcom (https://dccwiki.com/Term:RailCom), bør dette slås av i funksjonsdekoderen, så ikke begge dekoderne prøver å sende data samtidig.
 

Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 13:32
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:


Er det en fabrikklaget analog styrevogn du vil digitalisere?
Lenz har en funksjonsdekoder som har 4 utganger. 2 av disse legger seg vekselvis til pluss og minus, alt etter kjøreretning. Da kreves det minimale tilpasninger av den ferdige elektronikk. Man kan da sette denne funksjonsdekoderen inn mellom strømopptaket og de 2 ledningene som går derfra. 2 utganger er for lys (med open collector).
Denne funksjonsdekoderen vil jeg ikke anbefale dersom man bruker hvetekornslamper eller redusert spenningsregulator.

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 13:33
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:


Er det en fabrikklaget analog styrevogn du vil digitalisere?
Lenz har en funksjonsdekoder som har 4 utganger. 2 av disse legger seg vekselvis til pluss og minus, alt etter kjøreretning. Da kreves det minimale tilpasninger av den ferdige elektronikk. Man kan da sette denne funksjonsdekoderen inn mellom strømopptaket og de 2 ledningene som går derfra. 2 utganger er for lys (med open collector).
Denne funksjonsdekoderen vil jeg ikke anbefale dersom man bruker hvetekornslamper eller redusert spenningsregulator.


Ja det er en fabrikklaget styrevogn som ikke er forberedt til digital drift. Både rødt og hvitt lyser samtidig. Jeg ønsker å få til lysveksel etter kjøreretningen, samt mulighet til å slå av lyset og til å dimme det.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2154
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 13:57
Da synes Lenz funksjonsdekoder å være "det rette" - i og med dette er en "masseprodusert" styrevogn og beregnet for analogdrift?
Der har de normale sperrediodene funksjon ved at man kobler til de 2 første utgangene på funksjonsdekoderen. Da virker denne funksjonsdekoderen slik at den endrer polaritet mellom de 2 utgangene - i stedet for å legge hver utgang til 0V som vanlig på funksjonsdekodere. Da er det en "ekstra" transistor på de 2 første utganger som legger ene utgangen til + og den andre utgangen til -.
Disse 2 utgangene veksler polaritet hver gang kjøreretningen blir endret - som tilfelle med analogdrift.
 
Dersom du har tent både sluttlys og hovedlamper samtidig, kan det tyde på at de originale diodene fra analogdriften er fjernet?
Da må du se at funksjonsdekoderen har retningsbestemte utganger - ellers så tenner begge lysene. Ikke alle funksjonsdekodere støtter dette med retning - og på noen støttes dette bare på få utganger.
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 14:15
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:


Da synes Lenz funksjonsdekoder å være "det rette" - i og med dette er en "masseprodusert" styrevogn og beregnet for analogdrift?
Der har de normale sperrediodene funksjon ved at man kobler til de 2 første utgangene på funksjonsdekoderen. Da virker denne funksjonsdekoderen slik at den endrer polaritet mellom de 2 utgangene - i stedet for å legge hver utgang til 0V som vanlig på funksjonsdekodere. Da er det en "ekstra" transistor på de 2 første utganger som legger ene utgangen til + og den andre utgangen til -.
Disse 2 utgangene veksler polaritet hver gang kjøreretningen blir endret - som tilfelle med analogdrift.
 
Dersom du har tent både sluttlys og hovedlamper samtidig, kan det tyde på at de originale diodene fra analogdriften er fjernet?
Da må du se at funksjonsdekoderen har retningsbestemte utganger - ellers så tenner begge lysene. Ikke alle funksjonsdekodere støtter dette med retning - og på noen støttes dette bare på få utganger.

Jeg kjøpte vognen fabrikkny og har ikke åpnet den eller tatt bort noe.
Jeg har dessverre ikke funnet noen her i landet som selger Lenz dekodere. Når jeg slår opp på Lenz'websider finner jeg heller ingen særskilt funksjonsdekodere. De markedsfører Standard+ og Silver Mini+ med en egen funksjonsdekodermodus. ( http://www.digital-plus.de/digitalplus-funktionsdecoder.php )

Endret av bkv1 - 06 februar 2018 kl. 14:15
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2154
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 14:35
Jeg kjøpte mine siste Lenz-dekodere i høst fra Knuts Maskinservice - eller Modell & Elektronikk.
Det kan være at han også har funksjonsdekodere liggende - f. eks. LF101XF?
 
- Ellers ser det ut til at Lenz har kuttet ut funksjonsdekodere? Det har jeg ikke fått med meg!
De har i stedet en funksjon der "vanlige" lokdekodere kan programmeres om til å ivareta denne funksjonen? Da kobles dekoderen som jeg beskrev ovenfor men lysskifting retningsbestemt på styrevognen kobles til motorledningene. - Egentlig en elegant løsning! 
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 932
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 14:36
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 14:57
Sitat: TorsteinS TorsteinS skrev:

Ellers har TAMS (http://tams-online.de/) funksjonsdekodere til en anstendig pris:

Thams var jo billig, men det ser ikke ut til å være ledninger på den.

Det enkleste ser ut til å være ESU-dekoderen hos Amundsen.

Endret av bkv1 - 06 februar 2018 kl. 15:04
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 15:00
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:


Da synes Lenz funksjonsdekoder å være "det rette" - i og med dette er en "masseprodusert" styrevogn og beregnet for analogdrift?
Der har de normale sperrediodene funksjon ved at man kobler til de 2 første utgangene på funksjonsdekoderen. Da virker denne funksjonsdekoderen slik at den endrer polaritet mellom de 2 utgangene - i stedet for å legge hver utgang til 0V som vanlig på funksjonsdekodere. Da er det en "ekstra" transistor på de 2 første utganger som legger ene utgangen til + og den andre utgangen til -.
Disse 2 utgangene veksler polaritet hver gang kjøreretningen blir endret - som tilfelle med analogdrift.
 
Dersom du har tent både sluttlys og hovedlamper samtidig, kan det tyde på at de originale diodene fra analogdriften er fjernet?
Da må du se at funksjonsdekoderen har retningsbestemte utganger - ellers så tenner begge lysene. Ikke alle funksjonsdekodere støtter dette med retning - og på noen støttes dette bare på få utganger.

Har han Knut en webside for det han selger? jeg finner den ikke. Ikke Google heller.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 932
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 15:06
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 15:25
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2154
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 16:22
TAMS har jeg kjøpt en del av på Intermodellbau i Dortmund - i flere år.
Det jeg har å innvende mot dette fabrikat dekodere (har kjøpt flere typer), er at de er "kresne" på den digitalstrøm de får tilført. Derfor vil jeg ikke anbefale dem - ubetinget.
 
Det som har vært problemet med TAMS er at de har veldig lett for å skifte over til "analogmodus" dersom man ikke tvinger dekoderen til å "bare lystre digital" med å sette et bit i CV#29. Mange ganger dersom det er varierende spenning (grunnet boostere eller kontaktproblemer) så "raser lokene ut".
Derfor - i tilfelle TAMS - kan det lønne seg å "tvinge" de til å kun lystre digitalmodus. Enkelte Digitrax-dekodere oppfører seg likedan.
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 932
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 06 februar 2018 kl. 16:34
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:

Det som har vært problemet med TAMS er at de har veldig lett for å skifte over til "analogmodus" dersom man ikke tvinger dekoderen til å "bare lystre digital" med å sette et bit i CV#29. Mange ganger dersom det er varierende spenning (grunnet boostere eller kontaktproblemer) så "raser lokene ut".
Det siste skal vel godt gjøres med en funksjonsdekoder...
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2154
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 februar 2018 kl. 00:58
Tja....
Man kan risikere at lysene tennes omvendt av kjøreretningen med en fuksjonsdekoder - og den vil hele tiden oppfatte at "analogspenningen" ikke endres når den først har "låst" seg - mens loket lystrer kommando digitalt.
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 932
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 februar 2018 kl. 02:16
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:

Tja....
Man kan risikere at lysene tennes omvendt av kjøreretningen med en fuksjonsdekoder - og den vil hele tiden oppfatte at "analogspenningen" ikke endres når den først har "låst" seg - mens loket lystrer kommando digitalt.
Mener du at dekoderen blir værende i analogmodus med DCC på skinnene? Om det bare er snakk om en kortvarig feiltilstand, skjer det vel ikke noe stort verre enn et blink i lysene? Om derimot en motor får fullt pådrag i noen tidels sekunder, kan det skje mye "morsomt".
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2154
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 februar 2018 kl. 10:05
 - Med fare for å spore av tråden....
De dekodere av fabrikat TAMS og Digitrax jeg har opplevd denne tilstanden, "låser seg" til analogmodus så lenge de ikke får et avbrudd spenningsløs på flere sekunder (til kondensatorene i dekoderen er ladet ut). Det er sikkert ulike tidskonstanter for innkobling og utkobling av analogmodus? Dette gjør at dekoderen lettere finner ut at det er analogstrøm - i stedet for at loket står uvirksomt. Problemet oppstår kun dersom man har valgt automatisk valg og ikke dersom man "låser" dekoderen til kun å forstå digitalprotokoll. 
Særlig på modeller som kan ha problemer med strømopptaket, skjer dette. Da ser ikke dekoderen at den får en fullstendig digitalprotokoll - og antar det er analogspenning på skinnene.
Dette har jeg også opplevd på (de få) FREMO-treffene jeg har deltatt på, at lok "tar ut" ukontrollerbart.
 
Derfor på en styrevogn med kanskje strømopptak i en boggi, er ikke disse fabrikat mitt førstevalg, uten jeg sperrer for analogdrift.
 
(En nektelse for mye i farten)


Endret av Kjell H. - 08 februar 2018 kl. 15:07
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 08 februar 2018 kl. 11:56
Jeg for min del har ikke noe problem med å slå av analogmodusen i CV29
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 februar 2018 kl. 09:31
Jeg kan jo prøve denne her:
FD-R Basic 2

Den er billig så den burde gå igjennom tollen uten viderverdigheter. Jeg skjønner bare ikke hva jeg skal med alle de ledningene.
Den hvite og den gule skal til lampene.
Den sorte og den røde skal plukke opp strøm fra skinnene.
Den grønne er muligens til en funksjon jeg ikke trenger.
Men hva skal jeg gjøre med den brune og den blå?

Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2154
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 februar 2018 kl. 11:27
Med denne dekoderen må du endre på elektronikken i styrevognen - med en Lenz-dekoder trenger du ikke å gjøre det.
Bruker du en TAMS til styrevognen :
Først må du fjerne sperrediodene - om ikke styrevognen har LED? (Enklest er det om styrevognen har lamper)
På en styrevogn med LED kan det være at du må snu polariteten på enten hvit eller rød LED.
Du må beholde seriemotstand til LED.
Da kobler du blå ledning til felles + i styrevognen, hvit ledning til rød LED (eller lampe) og gul ledning til hvit LED (eller lampe). Lyser styrevognen "motsatt" kan du endre med retningsbit i CV#29.
Grønn ledning kan f.eks. brukes til innerbelysning.
Den brune ledningen er for en bufferkondensator (det burde du sette inn for å unngå blafring i lysene og at dekoderen er mer stabil). + til den blå og - til den brune.
 
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 februar 2018 kl. 11:38
Sitat: Kjell H. Kjell H. skrev:


Med denne dekoderen må du endre på elektronikken i styrevognen - med en Lenz-dekoder trenger du ikke å gjøre det.
Bruker du en TAMS til styrevognen :
Først må du fjerne sperrediodene - om ikke styrevognen har LED? (Enklest er det om styrevognen har lamper)
På en styrevogn med LED kan det være at du må snu polariteten på enten hvit eller rød LED.
Du må beholde seriemotstand til LED.
Da kobler du blå ledning til felles + i styrevognen, hvit ledning til rød LED (eller lampe) og gul ledning til hvit LED (eller lampe). Lyser styrevognen "motsatt" kan du endre med retningsbit i CV#29.
Grønn ledning kan f.eks. brukes til innerbelysning.
Den brune ledningen er for en bufferkondensator (det burde du sette inn for å unngå blafring i lysene og at dekoderen er mer stabil). + til den blå og - til den brune.
 


Takk, da kan jeg glemme den. Det ble for komplisert.
Er det samme plunder med denne fra ESU? Den er i hvert fall lett å få tak i.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
TorsteinS Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 25 januar 2011
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 932
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér TorsteinS Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 februar 2018 kl. 12:21
Sitat: bkv1 bkv1 skrev:

Er det samme plunder med denne fra ESU?
Ja. Det er løsningen til Lenz som er spesiell, ved at noen av deres nyere dekodere kan bruke motorutgangen til å drive lamper.

Egentlig er det ikke komplisert å koble til en "normal" funksjonsdekoder. Man må kunne lodde og kunne litt elementær elektronikk, men det er noe man uansett bør lære seg når man driver med MJ.

Om det er plass i styrevogna, vil montering av bufferkondensator på FD-R Basic 2 antagelig løse eller sterkt redusere stabilitetsproblemene som Kjell H. har hatt med dekodere fra Tams når man tillater analogmodus.




Endret av TorsteinS - 09 februar 2018 kl. 12:46
Til toppen
Kjell H. Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Medlem siden: 02 november 2004
Land: Norway
Status: Utlogget
Points: 2154
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Kjell H. Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 09 februar 2018 kl. 17:19
Det som jeg var inne på - og som forenkler tilkoblingen av en funksjonsdekoder i styrevognen er Lenz.
 Dette kan være særlig komplisert med moderne LED-dioder. Da disse er polaritetsbestemt, er det relativt enkelt å koble dem til for analog drift - men straks mer komplisert å forandre analogvognen til digital - utenom Lenz.
De fleste styrevogner har LED-dioder som fint tåler 25V i sperreretning. Da er det "bare" å finne en passende seriemotstand i kretsen for å begrense strømmen. Dersom styrevognen har pærer, er de ikke polaritetsbestemt - og man trenger 2 dioder for å få til retningsbestemt lys. Dette ordnes "automatisk" ved bruk av LEDs, da de leder i en retning og sperrer i den andre. Derfor kobles LEDs annerledes for å utnytte "finessene".
Når man digtaliserer (med andre dekodere enn Lenz), har oftest dekoderen "open- collector"(OC) på utgangene. Utganger som har OC forbinder alltid den kretsen som er tilkoblet til dekoder minus. Spenningen kommer felles til alle kretser fra dekoder pluss (blå ledning). Kobles da ene ledningen fra skinnen til dekoder pluss og den andre splittes opp i 2 kretser og kobles til Aux.1 og 2 på dekoderen, får den ene av diodene alltid spenningen i sperreretning - og den lyser ikke. Derfor må man alltid endre polaritet på ene dioden (dersom man har rød og hvit). Dette kan kreve noe loddeferdighet dersom også diodene er printmontert. - Enten man snur diodene eller splitter opp printet, er det samme.
 
Man kan egentlig bruke alle dekodere med motorutgang - i utgangspunktet. Dersom man endrer fartstrinnene til max. allerede på kjøretrinn 1 og har denne innstilling på resterende trinn, vil dekoderen bytte polaritet - som Lenz. - Problemet er da at lysene er ukontrollerbare og ikke  kan betjenes av F-knapper. Lysene vil også slokke ved kjøretrinn 0.
Dette fordi det er en "4-transistor-bro" på motorutgangen - og motoren får alltid full spenning via 2 transistorer og full revers spenning via de 2 andre. Det er som Lenz tidligere funksjonsdekoder med de 2 første utgangene.
 
Du kan jo prøve å ringe Knuts Maskinservice på telefonen dersom han ikke har nettbutikk?
Forklar problemet. Dersom han ikke har nyere Lenz-dekodere, så kan han sikkert oppgradere til gjeldende SW?
Til toppen
bkv1 Se rullemeny
Veteran
Veteran


Medlem siden: 19 desember 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Points: 226
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér bkv1 Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 25 februar 2018 kl. 18:14
Takk for all tilbakemelding. Jeg får tenke litt mer over det, og åpne vognen og se hva som er inni der.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digitrax Zephyr Xtra, JMRI. Raspberry Pi, Tysk diesel nyere tid
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,078 sekunder.