MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fresing av plass til dekoder.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fresing av plass til dekoder.

 Post Reply Post Reply
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fresing av plass til dekoder.
    Posted: 01 august 2019 at 18:41
Fresing av plass til dekoder.

Har en gammel Roco BR 18 damper, som har fått dekoder i tenderen.
Men det var ikke så mye plass til dekoderen der, så det må ordnes med litt plass.
Antar at det er støpejern eller noe som er vekt i tenderen, så det må bort litt av det, for å få plass.

Jeg har en Dremel, men er usikker på hva slags utstyr man trenger til slike formål .
Skulle gjerne hatt tips om hvilken type fres eller lignende, som man kan bruke for å fikse litt plass til dekoderen .

Har vært på noen butikker i byen, for å høre om utstyr til Dremel, men de viste ikke så mye.

Noen som har noen tips på lager .
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2019 at 20:57
Jeg har frest i støpeblokka på en Roco Rc. Da brukte jeg Dremel og kutteskive. Det gikk fint, men det blir mye støv og spon. Jeg plukket hele loket fra hverandre til jeg satt igjen med bare støpen. Da var det ikke fare for å forurense noe annet på loket ellers -man ønsker ikke metallspon i verken elektronikk eller smurte, bevegelige deler. Vasket og tørket etterpå før alt ble satt sammen igjen.
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2019 at 22:47
Takker for info .

Fikk også et tips om Dremel fres nr 9903.
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2019 at 07:36
Hei Åge

Bør fungere denne. Men gjør som Lars skriver - plukk tender helt fra hverandre.
I tillegg skylder jeg metallet i vann når jeg er ferdig for å få vekk alle rester.
Clas Ohlson har denne i sitt sortement.

Det tar nok lenger tid å frese ut enn du tror- vær tålmodig og ikke bruk for mye kraft sideveis.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2019 at 16:35
Jepp, den fungerte fint.

Ja, demonterte alt, støvsuget og vasket metallet, fikk det til og med sammen igjen, ble ingen deler til overs .

Pluss at det til og med virket etter på .

Nå gjenstår det og få litt olje på loket, det gikk litt ujevnt, det har ikke vært brukt på xx antall år, så jeg håper en dråpe eller to med olje vil løse det problemet .

Loket har drift på tender og lok.
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.