Fremtiden? |
Post Reply |
Author | |
AKPe
Viderekommen Joined: 21 mai 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 111 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 oktober 2013 at 13:06 |
Jeg så i et TV innlegg her om dagen at man i USA ser på muligheten for å bruke brenselceller i lokomotiv. Brenselceller drives ved hjelp av hydrogen som industrielt fremstilles ved hjelp av elektrisitet. I brenselcelllene produseres så elektrisitet som driver lokomotivets motorer. Hva er poenget? Hvorfor ikke elektrifisere jernbanenettet? Eller er det noe jeg har gått glipp av?
|
|
akp
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tja dette er enkelt sagt en versjon av lokomotiv med batteri, som allerede benyttes der man ikke ønsker å være avhengig av kontaktledning. Å sette opp et komplett kontaktledningssystem er en formidabel investering, som stadig krever reprasjon, ettersyn og vedlikehold.Det er da i dag vanlig å videreutvikle nye ideer og teknikk for å finne et bedre system - kontaktledning er i utgangspunktet ikke noe romfartsteknologi. På tide å finne på en bedre måte å distribuere elektrisiteten! Hydrogensystemet utvikles også for biler, nettopp fordi man ønsker et alternativ til dagens elbiler med batterier som stadig må lades. Personlig har jeg mer tro på hydrogenbilen i fremtiden!
Edited by Asgeir - 23 oktober 2013 at 15:17 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |