MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fremo-moduler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fremo-moduler

 Post Reply Post Reply
Author
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fremo-moduler
    Posted: 23 mars 2017 at 22:33
For en tid tilbake fikk jeg lysten på gå videre med modellbane interessen og fikk kontakt med Halvor i Arendal. Her pratet vi litt om hva de gjør i klubben og fikk fortalt litt om Fremo og hvordan dette bygges. Da ser jeg at disse modulene er en enkel jobb for meg å lage i byggesett siden vi driver en bedrift som bygger båtinnredninger for noen av de største båtprodusentene i landet. Og er i besittelse av 2 stk CNC maskiner som gjør fresejobben for oss. DWG tegninger for endestykkene fikk jeg oversendt fra Halvor og etter noe tegning/ programmering har jeg laget byggesett for noen av modulene. Klubben i Arendal har startet med bygging og de vil være å se på Fremotreffet i slutten av Mars. Kanskje av interesse for de som ikke har utstyr og anledning til å lage dette selv. Settene freses ut i 12mm poppel med spor til sammenføyninger og avstivere. Har satt sammen noen sett og jeg bruker ca 10 min på monteringen, da limer jeg med Turbo Fix All og kramper fast modulen. Prøver å legge ut noen bilder som viser noe av dette og har B96, E96, F96 og 2B00(dobbelspor). I tillegg har jeg kurve 30 grader mB96 og radius 2000mm i center, denne må tillpasses og kan monteres med kurven  innover eller utover. Får vel etter hvert en tilbakemelding fra Arendalsgjengen om hvordan disse var å bygge.
 
 
Back to Top
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2017 at 22:41

Prøver noen bilder til

 

Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mars 2017 at 22:50
Spennende :-)
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 09:58
Dette er interessant! Jeg leker med tanken på å bygge FREMO, men mangler snekkerutstyr til å lage kassene og forsåvidt et skikkelig hobbyrom hjemme. Vurdert å bli med i en klubb for å ha fasilitetene på plass, men et byggesett vil uansett være en god måte å starte første modul!
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 18:28


Dette ser interessant ut. 
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Basic71 View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 12 juni 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Basic71 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2017 at 21:35
Har du tenkt på måte å feste bein til modulene?

Rune
Back to Top
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mars 2017 at 00:00
Angående bein, så har jeg ikke laget noen form for feste. Det er ikke glemt, men jeg vil rådføre meg med Halvor i Arendal for å komme frem til en mulig løsning. Vet at det finnes en form for "standard" måte å gjøre dette på, men foreløpig så er det kun selve kassa/modulen som er klar. Enkelte har vel sin måte å gjøre dette på etter at modulen er satt sammen vil jeg tro?
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2017 at 22:16
Det var 3 moduler for framvisning under helgens Fremotreff i Arendal. Etter hva jeg så der er disse noe som absolutt kan anbefales. De ser ut til å være lettbygde med freste spor for montering slik at man enkelt også kan få riktige vinkler på dem, noe som spesielt er viktig for endestykkene. Poppelfineren gjør modulskrogene både stive og ikke minst lette.

Jeg har under dårlige forhold/verktøy nylig bygd 9 O skalamoduler ekstra til Jevnakermessa nå i mars, hvilket tok sin tid. Disse Fremo modulsettene derimot er omtrent "rett i koppen-varianter" som kan spare mye tid og ergrelser. Atter en gang: Anbefales! Thumbs Up

Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mai 2017 at 21:48
Da har jeg laget en hjemmeside med litt om modulene som jeg lager, samt noen bilder og modellerte tegninger. Ikke veldig avansert side, men her er linken for de som er interessert.
Back to Top
Bomskudd View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 desember 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 39
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bomskudd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2017 at 10:48
Siden det nå går mot mørkere tider og bygge-interessen kommer sigende så skal jeg frese ut noen moduler. Har noen liggende klar, men trenger noe mer. Skulle noen være interessert er det bare å ta kontakt slik at jeg kan ta det samtidig.
Byggesettene er enkle å sette sammen ved hjelp av litt lim og skruer / kramper o.l.

Modulene finner dere her
Fremo moduler
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.