MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

FAQ FAQ  Søk i forum   Arrangement   Registrer ny bruker Registrer ny bruker  Logg inn Logg inn

FREMO endestykker std. mål ?

Svar Svar
Forfatter
  Tråd Søk Tråd Søk  Innstillinger for tråd Innstillinger for tråd
helleland Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 31 mai 2010
Land: Norge
Status: Utlogget
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér helleland Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Tråd: FREMO endestykker std. mål ?
    Sendt: 02 september 2013 kl. 13:23
Heisann.

Er det noen som innehar tegninger av endestykker (sikkert oversett noe her på forumet) men evt. "std. målene" på disse, om det da finnes noe sånt? Tongue

Jeg er tilbake i FREMO Modus...

- Stein -
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Til toppen
SveinR Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 03 november 2004
Land: Norway
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér SveinR Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 september 2013 kl. 14:11
de ligger på Fremo sine sider.. www.fremo.org

Mvh

-SveinR

Det finnes en skiftetraktor til alt

Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 09 november 2006
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 september 2013 kl. 14:24
Svein S
Til toppen
helleland Se rullemeny
Nykommer
Nykommer

Medlem siden: 31 mai 2010
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér helleland Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 september 2013 kl. 14:27
Takke Svein & Svein!

Men hva om mine endestykker er 600mm bredde?
Står lite om avstand 12mm hull fra midt!
Legge til diferansen fra 70mm fra ende + forlengelse fra std. 500mm?

Huff... Wink

Endret av helleland - 02 september 2013 kl. 14:28
Mvh

Stein Helleland

~ DIESEL ONLY, PLEASE ~
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 september 2013 kl. 14:51
Sitat: helleland helleland skrev:

Takke Svein & Svein!

Står lite om avstand 12mm hull fra midt!
Legge til diferansen fra 70mm fra ende + forlengelse fra std. 500mm?

Huff... Wink

Det er vel en fordel at du holder deg til standardbredden 50 cm av hensyn til møtet med andre moduler. Men teknisk kan du selvsagt både forøke og forminske bredden bare du får hullene på normert plass.

Selv skrev jeg ut tegningen i 1:1 og klippet ut profilen som en mal jeg la oppå finerplata, risset rundt (også for hullene), og skar ut med en vippesag. Om man vil legge til 5 cm på hver side så er det jo bare å gjøre det. Malen sier noe om hvordan det må være innenfor malen.

Ellers lar det seg vel greit gjøre å legge til 50 mm på alle horisontale mål på tegningen for å få 100 mm bredere modul.

Svein S
Til toppen
eika Se rullemeny
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Medlem siden: 01 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér eika Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 september 2013 kl. 15:05
Sitat: helleland helleland skrev:

Takke Svein & Svein!

Da er det ikke er FREMO-endestykkeWink

Personlig syns jeg det er en uting med rette hjørner i overgangen fra modul til modul eller seksjon til seksjon. Trenger man mer plass i dybden bør det være mulig å skrå kanten ut/inn fra endestykket fremfor å lage en rett firkantet overgang. Jeg syns anlegget da blir virkende atskillig mer usammenhengende, og det lager flere hjørmer man risikerer å slå borti om man ikke ser seg godt nok for
Når går toget fra Skråvika?
Til toppen
ses Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér ses Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 02 september 2013 kl. 16:05
Og dermed begrunnet du det jeg skrev at  av "hensyn til møtet med andre moduler" bør man holde seg til normen. 
Svein S
Til toppen
Toftebanen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 30 august 2012
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Toftebanen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 16 januar 2015 kl. 20:48
Noen som vet om og eventuelt hvor man får kjøpt endestykker til Fremomoduler og eventuell pris??
Jarle
Til toppen
Svein_H Se rullemeny
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Medlem siden: 22 februar 2008
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Svein_H Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 januar 2015 kl. 11:38
Vet ikke om det er noen tilgjengelige for salg akkurat nå, vet at bl.a. Togbutikken hadde tidligere. Det billigste er jo å lage en mal ut fra endeprofilen og sage ut endestykkene selv, tror det er mange som har gjort dette.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Til toppen
Wickerman Se rullemeny
Veteran
Veteran

Medlem siden: 02 november 2004
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Wickerman Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 januar 2015 kl. 12:24
Sitat: Svein_A Svein_A skrev:

Vet ikke om det er noen tilgjengelige for salg akkurat nå, vet at bl.a. Togbutikken hadde tidligere. Det billigste er jo å lage en mal ut fra endeprofilen og sage ut endestykkene selv, tror det er mange som har gjort dette.

Togbutikken sluttet med det, ble vist for dyrt å ta de inn.
A matter of life and death
Til toppen
Toftebanen Se rullemeny
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Medlem siden: 30 august 2012
Innstillinger for innlegg Innstillinger for innlegg   Thanks (0) Thanks(0)   Sitér Toftebanen Sitér  SvarSvar Direkte Link til dette innlegget Sendt: 17 januar 2015 kl. 18:26
Da konkluderer jeg med at dette ikke er i normalt salg lenger, men jeg tror saken løste seg likevel, da jeg har fått et tilbud på noen endestykker på mail her.

Takk for responsen!!!
Jarle
Til toppen
 Svar Svar
  Del innlegg   

Forum: Forumtillatelser Se rullemeny

Forum Software by Web Wiz Forums® version 11.06
Copyright ©2001-2016 Web Wiz Ltd.

Denne siden ble generert på 0,062 sekunder.