MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tips om innkjøp av spor,m.m
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tips om innkjøp av spor,m.m

 Post Reply Post Reply
Author
Dublin85 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2016
Location: Norsk
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dublin85 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tips om innkjøp av spor,m.m
    Posted: 19 mai 2016 at 01:57
Hei. Er helt ny her når det gjelder alt.
Kommer til og satse på en liten bane i g skala i hagen.
Har prøvd og lest litt på nett, og det virker som lgb er tingen som er mest robust? Bor på Vestlandet så det bør vel være sterkt.eneste jeg ikke likte så bra var at det så ut som om skinnende hadde en gull artig farge, og spillene var sort plast. Noen som har erfaring med forskjellige typer?

Så var det dette med likestrøm og vekselstrøm, Va er best?
Om jeg lager en sirkel på enden av banen og sender toget tilbake hvor det kom fra, kan det bli et problem?

Dublin :)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2016 at 17:49
Hei Dublin, og velkommen til forumet!Smile

Har du sett denne serien her? Både informativ og humoristisk syns jeg, og absolutt noe å anbefale:

Personlig kjører jeg live steam på Peco skinnegang og har ingen strøm i skinnene mine, så der kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Begrepet likestrøm/vekselstrøm gjelder kun analog styring, og blir gjerne litt diffust i dag hvor de fleste velger å kjøre digitalt, da skiller vi heller mellom 2-skinne (tidligere kalt likestrøm) og 3-skinne (tidligere kalt vekselstrøm, i praksis stort sett kun Märklin H0). Når det kommer til valg av strømsystem gjelder vendesløyfeproblematikken alle 2-skinnesystemer uansett skala. 
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2016 at 18:59
Velkommen til forum!

Utendørsbaner er for det meste likestrøm - også LGB som du nevner.
Det er mulig å kjøre lokene digitalt, om du seinere ønsker det.

Du nevner at du vil ha noe solid!
Det er absolutt LGB. Dette er en fabrikk som gikk konkurs og deretter ble kjøpt opp av Märklin. Jeg vil tro at de har fortsatt med den samme solide plasttypen?
Et annet alternativ kan være Piko. Det kan også anbefales!

Det er mange forskjellige råd om valg av hagejernbane. Velg det som er mest interessant for deg!

Du bør gjøre deg opp en mening om sporvidde på forhånd. De fleste i denne skala kjører smalspor i 32 og 45 mm. sporvidde. Livesteam-miljøet ser ut til å foretrekke 32 mm. (og Peco-skinner) mens jeg kjører live steam på 45 mm. Ingen problem!!
Det er større utvalg i 45 mm. og kjører du elektrisk så er det få produsenter i 32 mm. LGB og Piko er kun 45 mm. 32mm.-materiell er oftest selvbygget (utenom lok). 45mm.- materiell finnes i flere prisklasser fra plast til metallmodeller - både som ferdigmodeller og byggesett.

Største problem med elektrisk drift utendørs er kontaktproblemer til skinnene og mellom dem. De er ofte i messing og anløper lett. Det finnes skinner i edlere materiale - men de koster mer. Jeg har faktisk "gitt opp" elektrisk drift gjennom skinnene utendørs. - Bruker heller "medbragt strøm" med rimelige drillbatterier og R/C-styring. Dette går utmerket på LGB - men da må man bygge om selv. Du kan gjerne starte med elektrisk drift så lenge skinnene er nye og seinere gå over til "medbragt strøm" og live steam. Det har jeg!
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2016 at 20:11
Hei og velkommen til forumet.

Valg av sporvidde og system gjelder alltid innen modelljernbane - også innen hagejernbane.
Som nevnt er det i hovedsak 2 miljøer i Norge - de som kjører 32mm livesteam og de som kjører på 45mm med både livesteam og strøm i sporet. Jeg ville uansett gått for medbragt strøm i lokomotivene. De fleste lar sporet ligge ute hele året, og dårlig strømopptak pga skinneskjøter og oksydering, gjør at man får problemer med driften ganske snart.

LGB lager flotte modeller "ready-to-run" men de koster også ganske mye, både lok og vogner. Piko leverer billigere materiell. Begge disse kan med litt fingerferdighet bygges om til batteridrift og r/c-styring.

Jeg har besøkt en hagejernbanevenn i England som kjører 45mm sporvidde og bruker LGB-koblinger på det meste av sitt materiell. I tillegg har han scratchbygget de fleste lokomotivene selv. Ta en titt på hans hagejernbane her:
Peckforton Light Railway

Som nevnt er det også et ganske stort livesteammiljø i Norge som kjører norsk og engelsk smalspor på 32mm sporvidde. Livesteam-lokene koster riktignok en del mer enn både LGB og Piko, men gleden av å kjøre virkelige damplok er verdt prisen. I tillegg finnes det batteridrevne dieselok med r/c-styring. De aller fleste bygger dessuten vognene sine selv fra byggesett eller helt fra scratch. Noe av gleden denne hobbyen er jo å bygge noe selv, enten det er banen i hagen eller togene vi kjører med. Ta en kikk på min hagejernbane her:
KjellAn's hagejernbane


hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2016 at 21:38
Originally posted by Dublin85 Dublin85 wrote:

Hei. Er helt ny her når det gjelder alt.
Kommer til og satse på en liten bane i g skala i hagen.
Har prøvd og lest litt på nett, og det virker som lgb er tingen som er mest robust? Bor på Vestlandet så det bør vel være sterkt.eneste jeg ikke likte så bra var at det så ut som om skinnende hadde en gull artig farge, og spillene var sort plast. Noen som har erfaring med forskjellige typer?

Så var det dette med likestrøm og vekselstrøm, Va er best?
Om jeg lager en sirkel på enden av banen og sender toget tilbake hvor det kom fra, kan det bli et problem?

Dublin :)


Hei Dublin
Hva er det du ønsker og liker?
Det finnes et utall muligheter inne hagebane.

Vekselstrøm er ikke vanlig på hagebane, det er bare Märklin som har dette, og i motsetning til inne er det ikke noe senterskinne så det du tenker på med en autoretur krever litt innsats for å få til (det er mulig men krever en polvender og isolert "sirkel"). Fordi det er ute er hagebane enklere og mer robust, det kan føre til litt andre måter å anvende teknologi på enn inne.
Så likestrøm er desidert vanligst. Det er ikke uvanlig med batteri og fjernstyring. Da kan du veldig enkelt lage en slik autoretur. Jeg har to slike på min bane.

LGB skinner har mørkebrune sviller og gullfargen forsvinner raskt og blir mer dypbrun nesten svart ute. Det finnes mange fabrikanter av skinner som passer (for det meste) godt om hverandre. Piko, Trainline45, LGB, Aristocraft, Tiel, USA trains etc. Det viktigste er "koden" som er høyden på skinnestrengen. Code 332/333 er de vanlige robuste som jeg nevnte ovber. Det finnes også 250 (Peco G45), 200 (Peco #1 og G32) og 197 (Märklin).

Det er i det hele tatt en veldig stoooooor verden i hagen.

Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
Dublin85 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2016
Location: Norsk
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dublin85 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2016 at 08:30
Her var det mye god hjelp.

Kjekt med tilbakemeldinger fra erfarne.

Jeg har sett meg ut en hageflekk å laget meg noen trase tanker. Vil nok prøve ut et enkelt lokomotiv i eldre stil på 45mm som start. For meg blir det mest vekt på skinnegang og omliggende terreng. Skal bygge i en lett skråning som gir meg mest glede. ingenting bedre en et snirklende tog på trange, svingete fjellsider.
Har lest at jeg ikke bør ha helling mer en 5,5 cm pr.m? og max radius på 60cm? (kortbase tog).
Først tenker jeg eg må føre opp alle skinner jeg trenger og kjøpe inn før jeg tar fatt på terrengarbeidet.
Kansje dere har noen nettsider jeg kan bestille skinner på? blir enten piko eller LGB. 
Vurderte og kjøpe et startsett og supplere med skinner, men da er det ikke så mange lokk og velge i, så blir nok heller at jeg kjøper inn komplett med skinner i plukk-liste. 

Skal prøve og legge ut bilder før under og etter proskjektet. Har riklig med hage og ta av, men vil ikke gripe over for masse på en gang:)

Dublin.

Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2016 at 13:33
Skinner og rullende materiall kan du bestille fra Vestfold Modelljernbaneimport (VMJI),
de bør ha eller kunne skaffe det du ønsker.

Edited by Loco - 20 mai 2016 at 13:34
- Loco -
Back to Top
Hagen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 februar 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 164
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Hagen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2016 at 21:44
Originally posted by Loco Loco wrote:

Skinner og rullende materiall kan du bestille fra Vestfold Modelljernbaneimport (VMJI),
de bør ha eller kunne skaffe det du ønsker.

Og kan komme med gode råd og tips i tillegg
Size does matter

Rune Hagen

Kongsberg
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.