MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lokstall Lillehammer stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lokstall Lillehammer stasjon

 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>
Author
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2016 at 22:15
Gratulerer!
Flott! Du er en dyktig modelbygger
Takk for at du deler med oss Smile
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2016 at 14:18
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Gratulerer!
Flott! Du er en dyktig modelbygger
Takk for at du deler med oss Smile

Takk for hyggelig kommentar, Knut (og alle andre). Det er godt for motivasjon og videre framdrift Smile

I natt ble pilarene ferdige og malt, og jeg regner med at den andre grava og gulvet i hele hallen blir malt i kveld.
Etter det skal det bores 40 stk 0,8mm hull til midtlederne. Det ble ikke knappnåler, men binders siden de lot seg lodde. Bindersene virker bra på det sporet som er ferdig. Men siden de er 9mm høye, kommer det en skrikende resonanslyd når slepeskoen sklir over. Har slipt og pusset de så de ikke er skarpe på noe vis, og hatt på smørende kontaktrens uten at det hjalp Cry
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 oktober 2016 at 22:56
Fundamentet er endelig helt ferdig. Der det er malt brungrønt skal det legges grus og gresstuster når stallen skal monteres på stasjonen etterhvert.
Begge sporene funker fint, men som sagt er det en irriterende lyd i senterpinnene.


Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2016 at 00:49
Bare hyggelig.
Kom på en ting da jeg så bildet av smøregravene dine.
Jeg synes å huske at jeg har sett i et eller annet tysk mj-blad om en som i stedet for slike punktkontakter plasserte diverse rister og bøtter og "oppsamlignsvogner" osv.
Disse var da av metall og fungerte som midtlederen.
Kan det være en ide i alle fall ytters mot døra?

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2016 at 09:10
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Bare hyggelig.
Kom på en ting da jeg så bildet av smøregravene dine.
Jeg synes å huske at jeg har sett i et eller annet tysk mj-blad om en som i stedet for slike punktkontakter plasserte diverse rister og bøtter og "oppsamlignsvogner" osv.
Disse var da av metall og fungerte som midtlederen.
Kan det være en ide i alle fall ytters mot døra?


Så genialt Clap Nå er alle pinnene på plass, men jeg kan bore hull i og sette ned noen ting som bryter opp den monotone rekka med pinner. Kanskje det er plass til en mekaniker eller to som står på kne?
Jeg får lete etter ei sjappe som har diverse godis som kan "pynte" opp stallen og ellers rundt omkring på området. Skal jo ha biler, busser, folk og fe etterhvert, men det har jeg bare i bakhodet foreløpig. 
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 oktober 2016 at 21:51
Originally posted by steinel steinel wrote:

Kanskje det er plass til en mekaniker eller to som står på kne?

Med strømførende hjelmer?
Hva med å leie inn Marty McFly og prof Brown? Wink

hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 oktober 2016 at 10:25
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Originally posted by steinel steinel wrote:

Kanskje det er plass til en mekaniker eller to som står på kne?
Med strømførende hjelmer?
 
Dette er ikke så langt unna sannheten/forbildet!
Helt fram til 70-tallet fantes sikkerhetshjelmer av blank aluminium i handelen. - Mener de var amerikansk produserte?
Bilderesultat for aluminium safety helmet
 
Var man på skipsverft i Østen, fikk man den sisselert slik:
 
Bilderesultat for aluminium safety helmet


Edited by Kjell H. - 26 oktober 2016 at 10:27
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 oktober 2016 at 10:55
Da er det endelig framdrift på etsetegninger til vinduene. Tanken er at den venstre delen her er utvendig. Bak den kommer "glass" og til slutt den til høyre bakerst (vendes) Så bukkes de 4 kantene på framdelen bakover. Da blir gasset og den indre delen låst sammen og vi får utforinger på kjøpet. 

Alle 22 vinduene skal inn på ett flak og bindes sammen med små punkter.

Skal også tegne hengsler, og i natt drømte jeg at hettene som dras ned over skorsteinene på lokene inne i stallen også blir messingetset. Sammen med hattene oppå røykavtrekkene.

Svart er heletset, rødt er halvetset. 



Edited by steinel - 30 oktober 2016 at 10:56
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2016 at 16:45
Testprint av etsetegning til vinduer og porthengsler. 0,3mm messing. Hvit er heletset, rød halvetset fra forsiden, blå er halvetset fra baksiden. Før filene sendes skal tegningen separeres til en fil for framside og en fil for baksiden. Begge i sorthvitt. La en knappenål foran for å få en referanse til størrelsen. Sprossene i vinduene er 0,32mm brede. Det blir "ekte" sprosser både utenpå og innenpå glasset. Det skal også tegnes på små halvetsede forbindelser mellom deler og ramme slik at hele flaket henger sammen. Flaket blir på størrelse med et A4 ark.



Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 november 2016 at 22:51
Da håper jeg å være ferdig med etsetegningen og at den er klar til å bli separert til en fram og bakside. Har fått med vinduer utvendig og innvendig, porthengler (tanken er at de skal virke), slåer til portene, røykrør med topphatter og trakter og til slutt snøfangere.

Speak up now or forever keep your mouth shut Wink


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2016 at 19:27
Blir mye etsetegning her nå Embarrassed Sitter å telle på knappene om jeg skal maile de til PPD. Har sett over 10 ganger, man det spørs om jeg ikke skal la de hvile til i morgen. Det hender at man kommer på noe i løpet av natta.
Her er tegningene separert til en fram og baksiden. Hvitt er halvetset. Halvetset fra hver side blir heletset. Jeg synes det er vanskelig å se alt for meg, men etter rundt 50 timer på denne tegningen begynner jeg å tro at det meste kan være riktig.

Det kommer ikke fram av Artwork guiden til PPD om jeg skal speilvende baksiden. Her har jeg ikke gjort det. Hvis det trengs, er det i så fall bare å markere alt og trykke på en mirrorknapp.

Bildene er gir ikkenoe inntrykk av oppløsning og nøyaktighet. Filene som sendes til PPD er Corel Draw filer. Det er så klar vektorfiler.

Framside


Bakside


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 november 2016 at 23:05
Mail i dag, gjett om det er en som er spent på hva som dukker opp i posten om noen dager Embarrassed Blir akkurat som et barn igjen jo.

Hi,

Your sheets have been dispatched today with Royal Mail Tracked & Signed. Please use the link below to track your parcel.

http://www.royalmail.com/portal/rm/track?trackNumber=rsnnnnnnnnnngb

If the parcel has not been received within 5 working days, please get in touch with us.

Thanks

PPD

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 november 2016 at 08:40
Blir spennende.
Ingenting er som å få deler som man har konstruert selv eller deler til ett byggeprosjekt.
Å få ett dyrt lokomotiv/superline i posten er kjekt, men kan ikke måle seg med dette.
 
Post bilder når det kommer :)
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2016 at 10:43
Dette er skikkelig julekvelden SmileWinkSmile


Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2016 at 12:19
Originally posted by steinel steinel wrote:

Dette er skikkelig julekvelden SmileWink


Grattis!
Det er få ting som slår det å pakke ut et flak med egendesignede etsedeler!
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2016 at 17:37
Klarte ikke å dy meg, måtte fyre opp loddebolten og lage et røykavtrekk. Røret ble ikke bra, det er rullet sammen av et messingflak med riller på baksiden. Bommet litt på bredden så det ble for tynt. Bestilte meg et 5mm messingrør på eBay til 12 kroner med free shipping som jeg skal bruke i stedet.


Prøvemonterte et vindu også. Består av en ytterdel, glass og innedel. Ytterdelen bukkes bakover og da låses vindu og innerdel. Det ble bra bortsett at jeg må skråfile endene på utforingene for at hjørnene skal passe helt sammen. Det synes på bildene at det spriker litt.





Edited by steinel - 26 november 2016 at 17:38
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2016 at 18:51
Ganske smått Tongue Men det ser ut til å bli fungerende hengsler. Dette er den midterste på portene. Øvre og nedre beslaget på portene ser litt annerledes ut.


Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 november 2016 at 19:29
Originally posted by steinel steinel wrote:

Ganske smått Tongue Men det ser ut til å bli fungerende hengsler. Dette er den midterste på portene. Øvre og nedre beslaget på portene ser litt annerledes ut.


Ser veldig bra ut!
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2016 at 09:11
Jeg bøyer meg i hatten! 
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2016 at 20:52
... og jeg tar av meg støvet
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2016 at 21:41
Det var da voldsomt, gutter Embarrassed. Tusen takk.

Mye av dagen i dag har gått med til å prøve meg fram med spraying og maling av prøvevinduet. Ikke akkurat min sterke side. Jeg har lyst på hvite utforinger, men utforingene er på den utvendige delen som skal være rød utenpå. Ideelt skulle derfor den utvendige delen derfor sprayes rød på utsiden og hvit på innsiden. Det fikk jeg ikke til. Mulig det går med masse tålmodighet til lakktørt og maskering.

Så jeg valgte derfor å kostmale utforingene helt til slutt. Dette får hvile noen dager, kanskje jeg løser det på en penere måte. Jeg har fortsatt et ekstravindu å teste på.




Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 november 2016 at 23:41
Meget lovende - men slett ikke uventet ut fra hva du har vist oss tidligere!
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2016 at 18:12
Hoi. Tamiya spraylakken sitter dårlig direkte på messingen. Noen som har et råd? Hjelper det med Tamiya metallgrunning? Vaske med isoprop først? Eller må det pusses?
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2016 at 18:21
Originally posted by steinel steinel wrote:

Hoi. Tamiya spraylakken sitter dårlig direkte på messingen. Noen som har et råd? Hjelper det med Tamiya metallgrunning? Vaske med isoprop først? Eller må det pusses?


Først bruker jeg glassfiberbørste, så kjører jeg på med cellulosetynner (Lynol). Tamiya grunner synes jeg ikke har så mye bedre heft enn Tamyiamalingen. Begge deler sitter veldig bra med grundig nok rens av metallet.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 november 2016 at 18:29
Thx Da går det en liten bestilling til Sidespor i morgen på glassfiberbørste.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 november 2016 at 23:10
Prøvevindu nummer 2.
Mye mer fornøyd nå. Faktisk helt fornøyd.
Stikkord: 800 slipepapir, god vask i blåsprit, intensiv maskering, Biltemalakk. Biltemalakken har en veldig fin dusj, mye finere enn Tamiyaboksene. Det er bra for resultatet.




Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2016 at 09:40
Originally posted by steinel steinel wrote:

Prøvevindu nummer 2.
Mye mer fornøyd nå. Faktisk helt fornøyd.
Stikkord: 800 slipepapir, god vask i blåsprit, intensiv maskering, Biltemalakk. Biltemalakken har en veldig fin dusj, mye finere enn Tamiyaboksene. Det er bra for resultatet.


Ser veldig bra ut!
Litt overraskende at Biltemaboksene fungerer bedre enn Tamiya sine.

Har sett veldig fine resultat med sistnevnte, Morten Jensen sine vogner og Di3 feks.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 november 2016 at 09:58
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Ser veldig bra ut!
Litt overraskende at Biltemaboksene fungerer bedre enn Tamiya sine.

Har sett veldig fine resultat med sistnevnte, Morten Jensen sine vogner og Di3 feks.

Takk. Ja, enig i det. Man ser i krysset mellom sprossene at 4-rams vinduet med Tamiya har fått dråpe, mens 6-rams vinduet med Biltema ikke har det. Grunnen er nok mye at Biltemaboksen var usedvanlig behagelig å spraye med pga den overranskende fine dusjen. Så i hvert fall for meg funket den så bra at jeg trolig fortsetter med Biltema som ligger rett ved jobben og et steinkast hjemmefra.

Nevnte for kollegaen min på jobben at jeg skal prøve å snitte ut et par vinduer som kan stå åpne for å få litt avbrekk i den lange vindusrekka. Det syntes han var vel nerdete Tongue   

Jeg har forresten laget en liten tråd på Modelljernbane byggeprosjekter på Face som viser hele maskering og maleprosessen med flere bilder. Jeg kan godt legge den her også om noen ønsker det. Det er alltid litt mer jobb å poste på et forum enn det er på Face ettersom bildene må skaleres.


Edited by steinel - 30 november 2016 at 10:03
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2016 at 11:40
Takk for tips om glassfiberbørste, Håvard. Fikk en i posten i går. Fantastisk redskap. Jeg har lest at folk renser messingbyggene sine, men jeg visste ikke om dette.

Et heller dårlig bilde under, litt vanskelig å ta bilder av sånn småtteri med mobilen. Vi ser 8,5 mm av et vindu. Det viser løsningen på rens av smale spor (ca 0,2 mm) med glassfiberbørste. Jeg har lurt veldig på hvordan jeg skulle gjøre det. Nå vet jeg det. Sporene ble helt rene og glatte. TAKK.

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 desember 2016 at 12:03
Originally posted by steinel steinel wrote:

Takk for tips om glassfiberbørste, Håvard. Fikk en i posten i går. Fantastisk redskap. Jeg har lest at folk renser messingbyggene sine, men jeg visste ikke om dette.

Et heller dårlig bilde under, litt vanskelig å ta bilder av sånn småtteri med mobilen. Vi ser 8,5 mm av et vindu. Det viser løsningen på rens av smale spor (ca 0,2 mm) med glassfiberbørste. Jeg har lurt veldig på hvordan jeg skulle gjøre det. Nå vet jeg det. Sporene ble helt rene og glatte. TAKK.



Ingen årsak!
Kunnskapsutveksling er jo egentlig hele poenget med diskusjosnforum som dette.

Denne tråden er forbilledlig kunnskapsformidling, og om jeg kan bidra en smule er ingenting hyggeligere enn det.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 2345>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.