MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lokstall Lillehammer stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lokstall Lillehammer stasjon

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2016 at 23:55
Da kom jeg endelig igang igjen med litt tegning i dag. Ikke alltid like lett. Her er reisverket til vestre langvegg sett fra innsiden. De røde linjene blir gravering slik at det ser ut som reisverket er satt sammen av mange deler. 
6 timers jobb med denne tegningen Smile




Edited by steinel - 30 mai 2016 at 00:11
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2016 at 11:26
Tror det blir smøregraver i lokstallen allikevel. Ikke så veldig dype, bare 8mm, eller ca 70 virkelige centimeter. Men jeg tror det kan gi et fint visuelt inntrykk. Tappene for strøm til slepeskoen blir 0,8mm kobbertråder som stikker opp fra bunnen av gravene. Når de males svarte som resten av gravene, kommer de ikke til å synes så veldig godt tror jeg.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 23:09
Kom et godt stykke videre i kveld. Men jeg oppdaget ved en kontrollmåling at portene ble for lave, i hvert fall litt for akkurat høye nok. Så stallen er nå 4mm høyere enn skala. Alle veggene måtte derfor gjøres høyere. Nå står det igjen å tegne reisverk/takstoler i forråds- smie- og hvileområdet så skulle alt innvendig være ferdig.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2016 at 23:29
Reisverk øst og vest (nederst)


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2016 at 09:36
Jeg hadde tenkt å laserskjære de 20 bjelkene som ligger på taket. 47,5 cm lange, 2x2 mm i firkant. Men det betyr at jeg ikke får alle 2 mm delene inn på en finerplate. Et annet alternativ til bjelkene er skalatrevirke som jeg har lest her at det er mulig å kjøpe.
Noen som kan gi meg et tips om hvor det kan kjøpes?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Online
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2016 at 10:32
Togbutikken kan sikkert hjelpe deg, men eieren giftet seg i går så det går kanskje noen dager før han er på nett

Trelister inngår også i sortimentet til RC-fly leverandører - Hobbyland har en oppegående nettbutikk og vanlig butikk ¨på Ensjø (sammen med NMJ)
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2016 at 10:57
Takk for det Asgeir. Jeg har også sett at folk skjærer lister av balsaflak, men det blir kanskje litt svakt.

Men så fikk jeg ikke alt inn på et finerflak allikevel. Her er alt reisverket som er i 2mm.




Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2016 at 11:36
Originally posted by steinel steinel wrote:


Men så fikk jeg ikke alt inn på et finerflak allikevel.


Godt jobba!
Hvor mye må du ut med for dette flaket? Er det A4?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2016 at 12:45
Hvor mye? Det lurer jeg på også Shocked
Finerflakene er20x50cm. Taket på stallen blir 47,5cm langt.

Her er takstolene og innvendig reisverk i smie, forråd og hviledelen. Dette er 1mm som skal limes back to back for at det skal bli gravering på begge sider. Jeg har ikke tenkt å legge panel innvendig i den delen av stallen. Men jeg syntes det var litt morsomt å tegne reisverket.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2016 at 22:01
Sånn, da skal alle tegningene av det som er i finer være ferdig. Her er de to siste:



Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2016 at 22:31
.

Edited by steinel - 07 juni 2016 at 14:20
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2016 at 10:54
Sett fra alle sider.

Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2016 at 16:30
Jeg ser du lurer på trelister over her. En bygger av ditt kaliber må selvsagt fylle opp lageret med lister i korrekte dimensjoner som om du var en trelasthandel! Og balsa og furu og slikt duger ikke, for mykt, for hardt, for store dimensjoner. Det må finere tresorter til. Amerikansk lindetre er ofte brukt.

Jeg vet ikke hva de har hos andre forhandlere, men Togbutikken har litt Northeastern skalalister i nettbutikken sin. Litt begrenset utvalg, syns jeg. Hvis du vil bestille direkte fra noen som har et komplett utvalg lister, anbefaler jeg at du ser på nettbutikken til Kappler i USA.
http://www.kapplerusa.com/y2k/remote-control-p.html
Svært bra trevirke, presist skåret uten mye fuss. De bør pusses litt før bruk, men ikke mye. (Fest fin smergel på en kloss og trekk listene forsiktig mellom smergel og en finger. Børst så bort ev. løst materiale.)
Kappler har svært bra service, og drives faktisk av en kar som snakker norsk. Anbefales.

Ellers hadde det sannelig vært fint om slikt fantes i norske butikker i rikt utvalg …

Edited by Henning L - 08 juni 2016 at 16:20
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 juni 2016 at 16:35
Jeg bruker forresten aldri laserskåret materiale til omramminger, vindskier etc, da jeg syns det blir feil overflate, og for tykke dimensjoner. Det blir som regel langt bedre resultat med individuelle lister - men det er jo mye mer jobb, da.

Se Håvard Houens artikkel i MJ-bladet i fjor for gode tips om vindusomramminger. Fins vel noe her på forumet, også, om det der.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2016 at 08:59
Hei.
Takk for gode råd, Henning Smile.
Helt fersk jeg veit du, så jeg suger til meg alle råd. Må nok skaffe meg både trevirke og redskaper etter hvert, nå har jeg ingen ting. Mye å lære.

Den opprinnelige tanken var å finne en ferdigbygget lokstall til stasjonen min. Men som du sikkert har sett, ble det en ganske lang jobb med mye diskusjoner om hvordan den egentlig så ut. Jeg var heldig å få tegningen av den og da begynte det å balle på seg med en scratchbygget sak. Ble veldig fascinert av reisverket og la mye jobb i det. Har endt opp med 275 deler i tre som etterhvert skal males og smusses og limes sammen. Så kommer fundament, hengsler, piper, takplater med belegg, skinnegang med midtskinne og vinduer som får sprosser på begge sider av "glasset". Så, som sagt, det har ballet skikkelig på seg. Planen er å være ferdig til jul.

Jeg ser godt at laseskjærte 1mm finer til omramning blir litt grovt, men jeg tviler i dag på om jeg orker å lage de i plank. Det blir 6 deler pr vindu, 22 vinduer og 7 dører og 2 porter. Pluss at det skal være vannbrett over og under, gjerne med pyntedetaljer.

Time will show Smile
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2016 at 12:04
Originally posted by steinel steinel wrote:


Jeg ser godt at laseskjærte 1mm finer til omramning blir litt grovt, men jeg tviler i dag på om jeg orker å lage de i plank. Det blir 6 deler pr vindu, 22 vinduer og 7 dører og 2 porter. Pluss at det skal være vannbrett over og under, gjerne med pyntedetaljer.


Er helt enig med Henning her, ikke bruk finer. Lasermannen din har sikkert noen alternativ. En kvalitetskartong vil være bedre. Det finnes også kunststoffer som er velegnet, et produsentnavn er Rowmark.

Tillater meg noen bilder som illustrer hvorfor det ikke er en god ide med finer. Øverst et vindu med laserskåret finer:



Omramming med Kappler lister:



Sprossene er 0,2mm etset nysølv produsert av PPD Ltd.

Ferdig vindu i vegg:



Når man etser vindu kan man også designe dem slik at man får litt hjelp under byggingen. På dette bildet ser du hvordan jeg har lagd tapper som bøyes opp, og som styrer listene når de limes på:



Når omrammingen er på plass bøyes de tilbake slik at de nå blir styretapper når de ferdige vinduene monteres i veggen:



Etsefilmen for vinduene ser slik ut:

Front:


Bak:
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2016 at 16:17
Nettopp. Det var dette jeg refererte til over.
Hm - Dette er jo egentlig noe vi burde skrive litt om i mj-bladet. Grunnutrustningen for å komme i gang med scratchbygging og slike tips og poeng som over. Det er litt vanskelig å vite eksakt hvordan det er å være en avansert og ambisiøs nykommer i hobbyen, etter selv å ha holdt på i mange tiår. Det er nesten så jeg misunner det - det er jo en hel verden å oppdage!
For oss rutinerte, som kanskje er litt leie og uinspirerte til tider, er det veldig inspirerende å se ambisiøse nykommere romstere rundt i alskens problemstillinger vi kanskje har glemt finnes. Det er sunt å måtte forholde seg til slike grunnspørsmål, egentlig - siden det åpner for å se ting i nye perspektiv eller endrede perspektiv. Alt det underforståtte og for oss selvsagte kan jo også sees på fra andre vinkler.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2016 at 17:14
Blir gjerne med å diskutere dette, men det må bli i en annen tråd enn min Lokomotivstalltråd.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2016 at 13:21
Nå begynner det å gå opp for meg hva jeg har gitt meg ut på Shocked 275 trebiter som i første omgang skal pusses på og males. Blir moro da, og heldigvis er planen at dette skal være ferdig til jul Smile


Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2016 at 14:30
Originally posted by steinel steinel wrote:

Nå begynner det å gå opp for meg hva jeg har gitt meg ut på Shocked 275 trebiter som i første omgang skal pusses på og males. Blir moro da, og heldigvis er planen at dette skal være ferdig til jul 


Stilig!
Hva ble prisen for hele herligheten?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2016 at 14:41
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Stilig!
Hva ble prisen for hele herligheten?

Jeg har nesten forgjeves prøvd å få en pris, tror det ender opp med bare materialpris og porto. Skikkelig kompispris altså. Mesteparten av jobben har nok vært å tegne hele greia.

Han sleit med å skjære 2mm flakene. Et eller annet mystisk lim i de som laseren ikke likte.

Vi må se etter en bedre leverandør av finér. Kanskje noen her som har noe slik kunnskap? 
Back to Top
Snikkaren View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 11 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 716
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Snikkaren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2016 at 15:52
Tøft. Clap
Ove

No problem is so big or so complicated that it can't be run away from!
- Charles M. Schulz
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2016 at 16:52
Originally posted by steinel steinel wrote:

Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Stilig!
Hva ble prisen for hele herligheten?


Jeg har nesten forgjeves prøvd å få en pris, tror det ender opp med bare materialpris og porto. Skikkelig kompispris altså. Mesteparten av jobben har nok vært å tegne hele greia.

Han sleit med å skjære 2mm flakene. Et eller annet mystisk lim i de som laseren ikke likte.

Vi må se etter en bedre leverandør av finér. Kanskje noen her som har noe slik kunnskap? 


Oslo Finérfabrikk har bra kryssfiner. Tror Truls Slevigen bestiller fineren sin derfra.
De leverer dog kun til næringsdrivende.

http://www.oslofiner.no
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2016 at 18:29
Takk Håvard Smile. Joda laserskjærerne Modell & Design få nok kjøpt der. Sjekker.

Da har jeg så smått begynt å lime. Takstolene er i 1mm og limes 2 stk back to back. Bruker en jernplate og neodynemagneter. Da blir de helt plane og det er lett å justere så de kommer helt overens. Trelim og en liten pensel funker. Så plutselig hadde jeg ikke flere magneter. Får lime resten i morgen Smile


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2016 at 22:03
Alle støttestagene (36) som går fra reisverket i veggen og opp i takstolene er pusset over og malt.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2016 at 21:37
Alle takstolene til hallen er ferdige.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2016 at 12:03
En liten prøvesammenstilling midt i malearbeidet. Ser ut til å passe bra sammen.


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2016 at 13:42
Dette går jo strålende. Og du hadde tenkt å ikke bli ferdig med denne før til jul?

Mener for øvrig å skimte en Märklin-klassiker, nr. 3000, inne i stallen? I tilfelle skal det visstnok være verdens mest utbredte MJ-lokmodell, med over en million produserte eksemplarer.


Edited by ses - 27 juni 2016 at 13:43
Svein S
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2016 at 14:02
Takk Svein. Det er en 3000 ja Smile Den har nok ruslet sine mil på min fars og mine anlegg på 60-tallet. 
Det går bra framover, men du vet de siste 20%ene kommer til å ta 80% av tiden. Har igjen å lage etsetegninger til vinduer og hengsler. Stålpipene som ble ettermontert over lokskorsteinene for å bedre inneklimaet har jeg ikke turt å tenke på engang. Akkurat nå har jeg kjøpt mer akrylmaling til reisverket og tenkt ut hvordan jeg skal lage pipa fra smia og opp. Du ser brannmuren på bildet som pipa skal inntil.
Så lurer jeg veldig på hvilken farge lokstallen skal få. Har tenkt røde vinduer med hvit omramning, kanskje en grå farge på panelen?
Det synes ganske godt på bildene at 1mm fineren var av en langt bedre kvalitet enn 2mm fineren. 

Det er flere som kan tenke seg å kjøpe stallen som byggesett. Men det er mye som må på plass for å få så god kvalitet at det er aktuelt. Feks bedre finer, byggebeskrivelse, fundament, piper osv. Veldig usikker på om det blir lønnsomt. Og så kommer reklamasjoner, support og slike ting i tillegg.

Vi får se Smile


Edited by steinel - 27 juni 2016 at 14:40
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2016 at 14:43
Originally posted by steinel steinel wrote:


Det er flere som kan tenke seg å kjøpe stallen som byggesett. Men det er mye som må på plass for å få så god kvalitet at det er aktuelt. Feks bedre finer, byggebeskrivelse, fundament, piper osv. Veldig usikker på om det blir lønnsomt. Og så kommer reklamasjoner, support og slike ting i tillegg.

Vi får se Smile


Et alternativ kan jo være å lage et såkalt materialsett. Folk kan få kjøpe alle materialer som kan masseproduseres, dvs. laserskårede og etsede deler.
Alt annet må de skaffe selv.

Du har dokumentert byggingen din meget godt, så en PDF med alle tegningene og bildene fra byggingen skulle være nok for en lit øvet bygger.

Et annet alternativ kan jo være et samarbeid med en etablert produsent.

Prøveoppsettet ser veldig bra ut!
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.