MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vognkoplinger
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vognkoplinger

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vognkoplinger
    Posted: 24 april 2016 at 19:24
Ser at ofte så kommer forskjellige leverandører med forskjellige koplinger på vognene. Noen med bøyle, noen med krok etc. Er dette en utfordring å skifte. Har vært på nettet hos flere leverandører i Norge og finner ikke noen som forhandler løse koplinger. Har nettopp startet opp med H0 og har fått mitt første Roco lok som har bøylekopling (tror det heter det). Hva må jeg etter fremover for ikke å kræsje her. Eller kan som nevnt disse enkelt skiftes.
Back to Top
bondeknøl View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 13 oktober 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bondeknøl Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2016 at 19:42
Masse koblinger å få tak i, må bare bestemme deg for en type du liker.

http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=408&Category2ID=507&List=0&SortField=ProductNumber%2cProductNumber&Level=2&ProductID=15675

http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=408&Category2ID=507&List=0&SortField=ProductNumber%2cProductNumber&Level=2&ProductID=15651

http://www.vmji.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=408&Category2ID=507&List=0&SortField=ProductNumber%2cProductNumber&Level=2&ProductID=15645
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2016 at 21:31
Ta en titt på lenkene her:

Og prøv også å søke på "kobling" selv. (Husk å bruke avansert søk, med tidsbegrensning endret til "hvilken som helst dato").
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2016 at 07:17
Jeg ser at Torstein linker til en tråd i FREMO-snakken. Mye interessant der, men den tråden er snart 5 år gammel, og det har nok skjedd endel siden da. I FREMO-sammenheng er vel også de såkalte trådkoblingene på vei ut til fordel for OBK, som er en slags bøylekobling og som er kompatibel med bl.a. Fleischmann 6511 (som for øvrig har fått mye skryt, og er av flere omtalt som den beste bøylekoblingen på markedet): http://www.togbutikken.no/product/nem-kobling/

De fleste vogner i dag kommer vel med NEM-lomme for koblingene, og da skal det være en relativt enkel sak å skifte kobling.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2016 at 07:56
Takk for tilbakemelding. Vedr søking på forum så har jeg forsøkt dette. Det er sikkert bare meg som ikke er dreven nok i faget, men de resultater jeg fikk opp der følte jeg ikke ga meg særlig svar på mitt spørsmål. Så takk til Svein A som gav meg svar. Går ut fra at Togbutikken selger disse løse så man ikke må kjøpe 200 stk.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2016 at 08:21
Linken min peker til en løs enkeltkobling, men hvis du har (eller vil skaffe deg) endel vogner vil det jo lønne seg å kjøpe større kvanta, alternativt spleise på en 200-pakning med noen andre, det er jo nesten halv pris.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2016 at 11:15
Hei.
Kjempefint at slike tråder dukker opp. Da kan man lære om ting man ikke visste fantes engang, feks mulighet til å velge kobling på materiellparken sin.

Jeg er veldig glad i levende forumer der man ikke skal være redd for å spørre om ting. Å bli avfeid med "det kan du google" eller "det kan du søke etter" liker i hvert fall ikke jeg. Da mister man lett en person som kunne ha mye å bidra med.

Stein 
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2016 at 19:23
Helt enig med siste innlegg. Som grønnskolling i denne sammenhengen så tror jeg forumet har godt av slike grønnskollinger for også å komme med de "dumme" spørsmål som kanskje en del sitter der ute med uten å "tørre" spørre dem. En klok person sa en gang til meg at der ikke finnes dumme spørsmål, bare dumme svar. Må bare innrømme at jeg også googler, men noen ganger finner jeg ikke de svar jeg ønsker. Derfor prøver jeg forumet. Noen ganger får jeg fine enkle svar, andre ganger tar det helt av og man burde ha doktorgrad i ett eller annet for å følge med. Derfor burde kanskje de personer som sitter med enorm kunnskap (og som jeg har den største respekt for) tenke seg om når man svarer det som tydelig er en nybegynner, slik at man ikke "skremmer" vekk denne fra en hobby som jeg syntes er utrolig utfordrende og spennende. Lykke til videre til alle de som er i startgropen, og selvfølgelig alle andre også.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2016 at 21:47
Det kan være vanskelig å orientere seg om både det ene og det annet i nåtidens modelljernbaneverden. Det var mye enklere for 40 år siden da det bare var Märklin og "de andre". Enten hadde man Märklin, eller så hadde man 2-skinnesystem (som den gangen stort sett var Fleischmann og Lima, etter hvert kom Roco til i Norge. Noen hadde vært ute i verden og hørt om eksotiske fabrikater som Pocher, Rivarossi og Liliput).

Når det gjelder koblinger er det som Svein_A sier slik at de aller fleste fabrikanter i dag har "NEM-lomme" (NEM 362) for koblingene på så og si alle vogner, og på de fleste lokomotiver. Det er dessverre noen få fabrikanter som henger igjen (blant annet Kleinbahn, som tydeligvis ennå ikke har oppdaget at NEM 362 begynte å bli vanlig for nesten 30 år siden.

NEM står for "Normen Europäischer Modellbahnen" (normer for europeiske modellbaner) og bestyres av MOROP, som er en sammenslutning av modelljernbanevenner og -produsenter i Europa. MOROP har utgitt en haug med normer for modelljernbaner for at det skal være mulig å kombinere forskjellige fabrikater, men dessverre er har det gått alt for langsomt å få produsentene til å følge normene. Det standardiserte koblingsfestet etter NEM 362 kom vel på 70-tallet, men det tok nærmere 20 år før det ble vanlig hor de fleste produsenter. Roco var tildig ute, Fleischmann fulgte etter når det hadde gått noen år, men Märklin hang igjen lenge. Som allerede nevnt er det ennå noen fabrikanter som ikke har forstått at det er fryktelig dumt å ikke følge normene.

NEM 362 er en norm for feste av koblinger på lokomotiver og vogner. Det betyr at på alle lok og vogner som har dette koblingsfestet, så kan man bytte fritt mellom forskjellige koblinger. NEM 362 er utformet slik at koblingen bare kan nappes (forsiktig) ut, og så kan man skyve inn en annen type kobling som "snapper" på plass.
Dette sees tydelig på koblingen som Svein_A har lenket til.
Datablad for koblingsfeste etter NEM 362 finner du her
Oversikt over alle NEM-normene finner du her

Bøylekoblingen som Svein_A lenket til (Fleischmann 6511) er en veldig enkel og god standardkobling som fungerer fint på det aller meste.
Den er etter norm NEM 360 og virker sammen med tilsvarende bøylekoblinger fra de fleste andre fabrikater. Dog er Fleischmann 6511 en veldig presis og velfungerende kobling, det er ikke alle andre fabrikanter som er like nøyaktig produsert. Da kobler de ikke like lett og fint sammen, selv om de prinsipielt skal være like.

Fordelen med koblingsfester etter NEM 362 er som nevnt at man kan bytte koblinger fritt. Da kan man også kjøpe noen koblinger av forskjellige typer, prøve seg frem og de hva man foretrekker.

Nå leveres også svært mange vogner (de fleste?) og en del lokomotiver med såkalt "kulissestyring" (eller "kortkoblingsmekanisme"). Dette er en mekanisk styring av koblingsopphenget som gjør at koblingene strekker seg litt ut fra vognenden når koblingen svinger ut til siden (i kurver), og trekker seg inn igjen når den svinger tilbake (på rettstrekninger). Dermed kan vognene gå med bufferne helt (eller nesten helt) inntil hverandre på rette strekninger, og strekke seg akkurat nok ut i kurver til at det er mulig å komme igjennom kurvene. For at dette skal virke må man ha spesielle kortkoblinger som gir en stiv forbindelse i koblingspunktet mellom vognene. Slike kortkoblinger finnes i flere typer fra flere fabrikanter, og passer i NEM 362-fester.
Vogner (og lok) med "kulissestyring" kan selvfølgelig også brukes med vanlige bøylekoblinger, man da oppnår man ikke kortkoblingsvirkningen.

Oppsummering:
- Alminnelig bøylekobling (NEM 360) som eksempelvis Fleischmann 6511 er en europeisk standardkobling.
- På vogner og lok med "NEM-lomme" (NEM 362) kan man bruke akkurat de koblingene man vil, og bytte fritt.
- Hvis man vil ha kortkoblingsvirkning (kjøre med bufferne helt inntil hverandre) må man bruke spesielle kortkoblinger, alle slike leveres med feste for NEM 362.
- På vogner og lok som ikke har koblingsfeste for NEM 362 kan man ofte kjøpe overgangskoblinger eller overgangsfester, men ikke for alle. Dette gjelder stort sett gamle modellkonstruksjoner som fortsatt er i produksjon, men de fleste slike gamle konstruksjoner er blitt endret til moderne koblingsfester.
- Hvis man kjøper gamle modeller på bruktmarkedet bør man sjekke om de har koblingsfester etter NEM 362.
- Hvis man har gamle modeller uten NEM 362-feste kan man kjøpe ombyggingssett, men det varierer mye hvor enkelt eller komplisert det er å bygge om.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2016 at 22:20
Imponerende. Virkelig flott og lærerikt. Tusen takk
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2016 at 07:21
Jeg har hørt at folk er veldig fornøyd med denne koblingen, Fleischmann Profi (6515)

Er det noen som har erfaring med å montere den på gammelt Märklinmateriell?


Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2016 at 11:30
Jeg har god erfaring med å montere Fleischmann kortkobling på vogner både av Märklin og Trix-fabrikat!
De fungerer bedre enn Märklins "egne" kortkoblinger (som er både store og klumpete).

Det kan for øvrig legges til at Märklins egne kortkoblinger er et kompromis for å kunne koble mot "vanlige" bøylekoblinger.
Alle bøylekoblinger har et visst slakk for i det hele tatt få bøylen over "tappen" i koblingen. Det gir litt slakk i koblingen. Derfor er ikke bøylekoblingsprinsippet optimalt for kortkoblinger.

En annen "problematikk" som er i forbindelse med kulisseføring og bøylekobling, er at de har lett for å forårsake avsporing.
- Egentlig ganske utrolig at vogner selv i dag leveres fra fabrikk med denne kombinasjon (utenom Fleischmann)!!
Årsaken til disse avsporinger, er at bøylekoblinger ikke er stive. Ved trekk kan kulissekoblingen bevege seg sideveis og derved forårsake avsporing. Mange bruker derfor å låse kulisseføringen ved bruk av bøylekobling for å øke driftsstabilitet, noe som igjen kan gi problemer med lange vogner.

Derfor anbefales bruk av kortkoblinger sammen med koblingskulisser.
Når FREMO fortsatt har bøylekobling men driver med trafikkspill som er avhengig av regularitet, er det "noe som skurrer for meg" - selv om man låser kulissen?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2016 at 11:58
Jeg har Fleischmann kortkobling 6515 på mesteparten av mitt materiell og er veldig fornøyd med den. Den gir et fast og stivt koblingspunkt og jeg har ikke vært plaget med selvavkobling. Den har også foravkoblingsfunksjon. Man kan også løfte enkeltvogner rett opp og da slipper koblingene, man behøver ikke løse ut koblingene først som med de fleste andre koblinger. Denne egenskapen gjør at man kan risikere selvavkobling ved store vertikale høydeforskjeller i sporet, men hvis man har så ekstremt ujevnt spor bør man nok ta en runde og rette på det.

Den eneste ulempen med Fleischmann 6515 er at den krever en del sammenkoblingskraft fordi koblingskloa er fjærbelastet. Hvis man skal kjøre inntil og koble til noen lette vogner som står alene på sporet må man derfor enten holde igjen disse vognene manuelt, eller kjøre inntil med såpass stor hastighet at det blir et støt. Hvis ikke vil vognene ikke koble til, men bare bli skjøvet bortover.
Märklins og Rocos kortkoblinger krever nesten ikke sammenkoblingskraft, men de er store og klumpete.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2016 at 12:54
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Når FREMO fortsatt har bøylekobling men driver med trafikkspill som er avhengig av regularitet, er det "noe som skurrer for meg" - selv om man låser kulissen?


Praksis trumfer vel teori, vil jeg tro. Det er meget sjelden avsporinger på Fremo-treff som skyldes koblingene. Det kan ha noe med å gjøre at man bruker kurver med store radier, og sporveksler gjerne av slakeste type. Den nye FREMO-normen for kurver på hovedspor er på 2 meter.

FREMO-Norge brukte inntil nylig trådkobling som også fungerer rimelig bra driftsmessig, og utmerket visuelt, men har valgt å gå tilbake til bøylekobling av hensyn til internasjonale treff bl.a., samt sikkert også pga motstand mot trådkoblingen blant de som kjører mer moderne materiell. Trådkoblingen selvbygges og krever litt nøyaktig tilpassing for å fungere optimalt. Erfaringmessig er den lite egnet på baner med stigning (slikt har normalt ikke FREMO) kombinert med mange vogner, da koblingene lett blir for myke (0,3 mm gitarstreng) og strekker seg.
Svein S
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2016 at 13:01
Problemet med at koblingene "knekker" til siden når man kjører med bøylekoblinger (NEM 360) på vogner med kortkoblingskulisse har jeg bare opplevd med svært lange og tunge tog. Da blir det riktignok kritisk. Med "vanlige" toglengder (men så kommer jo spørsmålet om hva som er "vanlig"....) har jeg ikke opplevd det som noe problem.

En helt annen sak er at bøylekoblingene gir en del slakk i hvert koblingspunkt, og med lange tog blir det mye slakk i hele toget. Hvis det oppstår kraftige rykk (eksempelvis på grunn av dårlig strømtilførsel) i en kurve med et langt, tungt tog kan dette lettere føre til heftige avsporinger når det er mye slakk i toget.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2016 at 21:00
Kanskje litt på sidelinjen i denne sammenheng, men fungerer de her nevnte koblinger like bra mot automatisk avkobling alle sammen. Eller er her noen "feller" i forhold til hvilken type avkobler man bruker?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 april 2016 at 22:03
Jeg synes ikke spørsmålet er på sidelinjen, men helt relevant i denne sammenhengen.
I den grad jeg har erfaringer med forskjellige typer fjernstyrte/automatiske avkoblere, så er det nokså forskjellig hvordan de løfter og hvor mye de løfter.
De fleste koblinger, også kortkoblinger, har en tapp eller bøyle på undersiden som trykkes opp av avkobleren, men det finnes også noen koblinger som åpnes på andre måter (blant annet Rocos eldste kortkoblingshode fra 70-tallet som ble "splittet" til sidene for å åpnes, men det er det vel neppe noen som bruker lenger?)
På grunn av midtlederen har Märklins avkoblere en langsgående spalte i midten. Jeg antar at Fleischmanns hortkoblingshode 6515 virker dårlig sammen med denne siden Fleishmanns kortkobling åpnes med en tapp som ligger omtrent i sporets midtlinje.
Ellers er det her som med så mye annet. Det beste er å anskaffe noen få eksemplarer av forskjellige typer koblinger og avkoblere og prøve seg frem så man får egne erfaringer og man finner det man selv foretrekker. De egenskapene som en person synes er fine og viktige kan være uinteressante for en annen.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2016 at 01:08
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[...] det finnes også noen koblinger som åpnes på andre måter (blant annet Rocos eldste kortkoblingshode fra 70-tallet som ble "splittet" til sidene for å åpnes, men det er det vel neppe noen som bruker lenger?)[...]
Uten å ha testet ut dette selv, tror jeg akkurat den koblingen kan være et greit alternativ i faste vognstammer, i stedet for faste koblinger eller slike:
På sistnevnte må vognene løftes på plass, mens de med Rocos eldste kortkoblingshode kan skyves sammen. Begge er relativt tolerante for ulik høyde mellom koblingshodene, i motsetning til de fleste andre kortkobliger.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2016 at 11:03
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

[...] det finnes også noen koblinger som åpnes på andre måter (blant annet Rocos eldste kortkoblingshode fra 70-tallet som ble "splittet" til sidene for å åpnes, men det er det vel neppe noen som bruker lenger?)[...]

Uten å ha testet ut dette selv, tror jeg akkurat den koblingen kan være et greit alternativ i faste vognstammer, i stedet for faste koblinger eller slike:
På sistnevnte må vognene løftes på plass, mens de med Rocos eldste kortkoblingshode kan skyves sammen. Begge er relativt tolerante for ulik høyde mellom koblingshodene, i motsetning til de fleste andre kortkobliger.


Rocos eldste kortkobling kom også i en oppgradert versjon med avkoblingsmulighet nedenfra - uansett led begge typene av at med tiden mistet låshakene på hver side "spennet" i plasten så de ble ubrukbare.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2016 at 15:56
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Rocos eldste kortkobling kom også i en oppgradert versjon med avkoblingsmulighet nedenfra [...]
Det du nevner der er vel Rocos nåværende kortkobling, som kom på midten/slutten av 80-tallet og fortsatt selges, og det er såvidt jeg vet fortsatt denne Roco omtaler som "kortkobling". Roco har en nyere kobling, "Roco universalkobling", men det er ikke en ekte kortkobling (i likhet med Märklins såkalte kortkobling), selv om den gir vesentlig mindre avstand mellom bufferne enn vanlige bøylekoblinger.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2016 at 10:37
Jeg mener at det finnes minst 3 typer Roco kortkobling:

Den første versjonen som ikke lenger produseres, har en tapp på hver kobling som må beveges horisontalt i hver sin retning for å få avkobling. Den hadde et trekantet stykke som måtte treffe nøyaktig for å få avkobling. Koblingen var lengre enn Fleischmann og derved temmelig "ruvende" for ikke-tilkoblede vogner. - Mener den kun ble produsert rundt 1985? Den er på de første teakvognene fra Roco.

Den første koblingen ble raskt erstattet av en nyere form som i stedet for tapper, hadde "halvmåner" som presset ut koblingen ved frakobling. Den er like dominerende som den første - men frakoblingsproblematikken var løst.

Den siste kortkoblingen fra Roco, baserer seg på et helt annet prinsipp nemlig bøylekobling. Den likner litt på Märklins kortkobling men bøylene danner ikke en sluttet sirkel men en hake som er hengslet kun på ene siden av koblingen. (sikkert copyright hos Märklin?)
En "fordel" med denne koblingen, er at lok med magnetisk avkoblingsfunksjon kan brukes da koblingen er helt i plast - ellers blir vognen hengende fast i loket ved vanlige bøylekoblinger. Dessuten kobler den mot vanlige bøylekoblinger.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2016 at 11:29
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Den siste kortkoblingen fra Roco, baserer seg på et helt annet prinsipp nemlig bøylekobling. Den likner litt på Märklins kortkobling men bøylene danner ikke en sluttet sirkel men en hake som er hengslet kun på ene siden av koblingen. [...]
Det er den typen som er "Roco universalkobling", og som ikke er en egentlig kortkobling.

Den med "halvmåner" er den egentlige "nye" Roco kortkobling, og den selges fortsatt. Den ligner den eldste varianten (med fast tapp i stedet for bevegelig "halvmåne"), men disse to er ikke kompatible. Den eldste varianten tror jeg ble produsert fra slutten av 70-tallet til rundt 1985.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 april 2016 at 21:08
Jeg tror TorsteinS har rett her. Jeg kjører selv med Rocos kortkobling med foravkobling (halvmånen du snakker om). Poenget med den er at du kan kjøre over en avkoblingsskinne, skyve denne bøylen opp og (i teorien) skyve vogna dit den skal uten at den kobler igjen. Men ved det minste rykk eller ujevnhet, har denne bøylen lett for å ramle ned igjen. Som nevnt over kan disse koblingene også miste spennet med tiden, slik at man får frakoblinger. Men ellers kobler de veldig mykt og er relativt robuste. Rocos universalkobling er ikke stiv som en kortkobling skal være (for at kulissen skal fungere riktig), men den lar seg kombinere med bøylekoblinger og fungerer derfor også med automatiske avkoblere på lok. Hvilken koblingstype man velger avhenger av hvordan man bruker togsettene. Skal man skifte mye, så ville jeg valgt en bøylekobling (som Fleischmannkoblingen over i tråden) eller en bøylekompatibel kobling som Rocos universalkobling. Tror for øvrig Märklin også har en litt lignende Rocos universalkobling, men har ingen hands on erfaring. Man kan også ha kortkoblinger på faste personvognsstammer for å slippe den sjenerende buffer-buffer avstanden. 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2016 at 00:08
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Det er den typen som er "Roco universalkobling", og som ikke er en egentlig kortkobling...


Det er jeg enig i!
Ingen koblinger basert på bøyleprinsippet er helt stive i horisontalplan som helst kortkoblinger beregnet for koblingskulisser skal være.
Roco bruker å levere enkelte modeller med denne koblingstypen i tilbehørsposen og "vanlig" bøylekobling på modellen. den har mindre slakk enn de "normale" bøylekoblingene - og omtrent samme som Märklin kortkoblinger.

For øvrig har Fleischmann Profikupplung en "fordel" som ikke er nevnt i denne tråden.
Dersom man skyver en enkelt vogn forsiktig, kobler den ikke til. Man kan derved skyve vognen på plass der det ikke er avkoblingsskinne.
Plastfjæren på Profikoblinger er til en viss grad justerbar. Derved kan man justere hvilken kraft som må til før koblingen låser. Det har ingen andre koblinger.

Ellers kan lok utstyres med en L-formet firkantprofil med tykkelse 1,2 mm. stikkende ut fra åpningen i buffertbjelken til originalkoblingen.
Dersom den gjøres fjærende opplagret vil Profikoblingen gripe fatt i denne firkantprofilen (med kun en sikring).
Dette er egnet for messingmodeller som ellers har "bare originalkobling" uten "å ødelegge originaliteten".
Egen erfaring sier at dette er tilstrekkelig.



Edited by Kjell H. - 29 april 2016 at 00:12
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2016 at 00:33
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

For øvrig har Fleischmann Profikupplung en "fordel" som ikke er nevnt i denne tråden.
Dersom man skyver en enkelt vogn forsiktig, kobler den ikke til. Man kan derved skyve vognen på plass der det ikke er avkoblingsskinne.
Plastfjæren på Profikoblinger er til en viss grad justerbar. Derved kan man justere hvilken kraft som må til før koblingen låser. Det har ingen andre koblinger.
Den der "fordelen" medfører en ulempe som er mye større, nemlig at det kan være vanskelig å få vognene til å koble, spesielt om den ene siden består av en enkel, lett vogn. Så da må de dundres sammen i en fart som med stor sannsynlighet ville medført avsporing og personskade om man hadde gjort tilsvarende i 1:1, og kanskje gjøre flere forsøk, slik at vogna skyves langt av gårde før den kobles på.

Om man slakker plastfjæren for å redusere dette problemet, må en regne med større sannsynlighet for ufrivillig avkobling, spesielt ved lange vognstammer
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2016 at 11:20
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

]Om man slakker plastfjæren for å redusere dette problemet, må en regne med større sannsynlighet for ufrivillig avkobling, spesielt ved lange vognstammer


Min erfaring er at dette ikke er noe problem!
Jeg bruker utelukkende Fleischmann Profi til alt materiell( - bortsett fra malmvogner der jeg bruker Kadee).
Man må justere vognene først, avhengig av rullemotstand - og om man ønsker å skyve vognen uten å koble den.
Gjør man dette gir ikke Fleischmann Profi større koblingsmotstand enn vanlig bøylekobling.
Det er 2 låsehaker på Fleischmann Profi mens oftest bare en på bøylekoblinger. Dette gir stor sikkerhet mot uønskede frakoplinger, selv med slakk fjær. Skulle ene siden på koblingen løsne i fart, holder den andre. Faktisk så resettes den løsnede koblingshalvdel i kurver med motsatt retning.

Modellkoblinger er alltid en form for kompromiss!
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2016 at 12:16
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

En annen "problematikk" som er i forbindelse med kulisseføring og bøylekobling, er at de har lett for å forårsake avsporing.
- Egentlig ganske utrolig at vogner selv i dag leveres fra fabrikk med denne kombinasjon (utenom Fleischmann)!!
Årsaken til disse avsporinger, er at bøylekoblinger ikke er stive. Ved trekk kan kulissekoblingen bevege seg sideveis og derved forårsake avsporing. Mange bruker derfor å låse kulisseføringen ved bruk av bøylekobling for å øke driftsstabilitet, noe som igjen kan gi problemer med lange vogner.

Derfor anbefales bruk av kortkoblinger sammen med koblingskulisser.
Når FREMO fortsatt har bøylekobling men driver med trafikkspill som er avhengig av regularitet, er det "noe som skurrer for meg" - selv om man låser kulissen?


Påstanden din her stemmer ikke med min praktiske erfaring.

Jeg har deltatt på flere fremo-treff hvor det har blitt kjørt til dels lange moderne godstog og hvor en stor andel av materiellet (deriblant alle mine egne vogner) ikke har hatt låst kulisse slik det egentlig skal etter fremos norm. Det har ikke vært noen spesielle problemer med avsporinger som følge av dette så langt jeg har vært i stand til å observere.

Mulig det skurrer i teorien for deg, men det fungerer i praksisk innen FREMO.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2016 at 16:52
Nå er jeg ikke ofte på FREMO-treff - men de 3 jeg har vært på i Kristiansand var dette et "vanlig problem" med kombinasjonen bøylekoblinger og bevegelige kulisser, da særlig på Lima-vogner (B3-serien) ved lange tog. Ved skifte til kortkoblinger, gikk det bedre.

Lima-vogner har noe svak fjær da den kun er beregnet til å sentrere koblingen.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 april 2016 at 20:39
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Nå er jeg ikke ofte på FREMO-treff - men de 3 jeg har vært på i Kristiansand var dette et "vanlig problem" med kombinasjonen bøylekoblinger og bevegelige kulisser, da særlig på Lima-vogner (B3-serien) ved lange tog. Ved skifte til kortkoblinger, gikk det bedre.

Lima-vogner har noe svak fjær da den kun er beregnet til å sentrere koblingen.

Sentrering av kobling er vel den fjærens hovedfunksjon i alle kulisser...

Kjørte du mange tog med slike B3 vogner med problemer på de Kristiansandtreffene du var med på ? Jeg må bare spørre, for jeg kan ærlig talt ikke huske å ha sett deg kjøre noe særlig på de treffene? Jeg husker du satt og programmerte dekodere mot håndkontroller på ett av treffene, og på et annet mener jeg å huske du bare var innom og avleverte noen lok som skulle brukes før du dro. Mener å huske du sa at du ikke hadde noen interesse av å delta aktivt i trafikkspill den gang ?

De av Kristiansandtreffene jeg sto for ruteplanen på var det vel også en overvekt av godstog og persontogene var delt mellom B3, B5 og motorvogner (muligens B7 og, husker ikke om de var på markedet allerede da?), så det kan ikke ha vært så mange togene der som gikk med B3.
Har noen av de hatt slike koblingsproblemer vil jeg tro det er mer relatert til modulene de kjørte på, eller mindre feil ved enkeltvogner enn en systemfeil ved kombinasjonen kulisse+bøylekobling.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2016 at 16:25
Originally posted by eika eika wrote:

   
Sentrering av kobling er vel den fjærens hovedfunksjon i alle kulisser...

Kjørte du mange tog med slike B3 vogner med problemer på de Kristiansandtreffene du var med på ? Jeg må bare spørre, for jeg kan ærlig talt ikke huske å ha sett deg kjøre noe særlig på de treffene? Jeg husker du satt og programmerte dekodere mot håndkontroller på ett av treffene, og på et annet mener jeg å huske du bare var innom og avleverte noen lok som skulle brukes før du dro. Mener å huske du sa at du ikke hadde noen interesse av å delta aktivt i trafikkspill den gang ?


Siden du lurer...
Jeg kjørte ikke så mange tog på Kristiansandstreffene men endte opp som "reservelokfører" fordi man manglet slike. Hovedoppgaven min var noe annet. Jeg husker spesielt lange nattog og "utenlandstog" som hadde problemer som tidligere beskrevet.
På alle treffene jeg har deltatt på, har jeg måttet låne ut Fleischmann Profi i denne sammenhengen. Folk hadde nok ikke spurt om det ikke var noe problem?

At jeg har stukket innom Arendal med materiell betyr ikke "deltakelse" fra min side.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.