MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - SKD224 markeringslys
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

SKD224 markeringslys

 Post Reply Post Reply
Author
trondk View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2013
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trondk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: SKD224 markeringslys
    Posted: 05 april 2016 at 09:38
Hei
Er det noen som har fått til å legge inn lys i nedre markeringslys på SKD224?
Og i så fall, har noen tips å dele?

Mvh
Trond


Edited by trondk - 05 april 2016 at 09:39
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 april 2016 at 20:26
Jeg har fått tak på Details West mars headlights, rød og hvit linse til disse og SMD led, men jeg har ikke fått anledning til å montere det. Blir ikke helt som originalen, men godt nok for meg som materiellansvarlig på min egen bane


Details West HL-290


Du kan også se på HL-114 som ikke er flush og kan gå får den typen som står fritt over bufferne. Hull må bores. Details West har mange varianter, sjekk nettet om du finer noe du synes er brukbart
Terje
Back to Top
trondk View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2013
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trondk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2016 at 11:22
Tusen takk for tips om lampene! Du har ikke noe info om LED som passer?
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2016 at 17:37
Du kan prøve med mini LED av typen Surface Mounted (SMD) med ledning størrelse 603. Andre har kanskje andre preferanser. Du får disse i hvitt, varm hvit, rød etc. SMD led er flate lyse og du kan få ledningen monter vertikal eller horisontalt ifht SMD

Et eksempel
SMD på ebay
Terje
Back to Top
trondk View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2013
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trondk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2016 at 17:45
Kjempe!
Tusen takk :)
Back to Top
thmark View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 20 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 55
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote thmark Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2016 at 11:55
Har du de nye hjulene på modellen din?
mvh.

Thomas Markovic
Back to Top
ToreOe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreOe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2016 at 16:30
Hei,

Jeg fikk levert nytt print og nye hjul til Skd224 i går, og tenkte å prøve meg på markeringslysa i samme slengen.

Planen er å bore ut plasten i de ikke-fungerende markeringslysene, plassere SMD LEDs i bakkant og så fylle i hullet med klar epoxy for å få linseform.  (Bruker litt rødfarge i epoxyen på de nederste lysene).

Jeg har tilsvarende de SMDene GETEL57 linket til over, men 0402 i stedet for 0603.  Jeg synes 0603 er litt for store, da "linsene" på markeringslysene på Skd224 er ca 1,4mm og 0603 er ca 1,6mm lange.  0402 er 1,0mmx0,5mm og får god plass inni hullene.

Skal prøve å legge ut bilder av prosessen, men dessverre er dette en aktivitet som det kun er plass til på tidlige morgener når unger og kone sover, all klesvasken tatt, huset ryddet, bilene vasket og været er dårlig... 

-Tore
Back to Top
ToreOe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreOe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 april 2016 at 11:32
Fant noen minutter ledig i morges, og fikk begynt på den ene mrkeringslykta på Skd224.

Først boret jeg et 0,4mm hull gjennom senter på både rød og hvit lampe.  Dette er for å trekke ledningene til LEDen gjennom.

Så brukte jeg en 1mm bor og boet meg ca 1mm inn i lykta - men ikke helt gjennom.  Med litt forsiktighet kunne jeg så bruke 1mm bor som fres og utvide hullet akkurat til kanten på "lykteglasset".

Her er bilder med rød og "varmhvit" 0402 SMD LED på plass:



-Tore
Back to Top
trondk View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 18 april 2013
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trondk Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2016 at 09:03
Dette ser jo veldig bra ut!
Takker så mye! :D
Back to Top
ToreOe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreOe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2016 at 09:26
Her er bilder av litt mere ferdig prosjekt:



Gjenstår å tette igjen hullene i bakkant av lyktene og flekke over med litt lakk.

Er *litt* skuffet over at det nye printet ikke har separat styring av røde og hvite markeringslykter.  Ingen mulighet for å kjøre med f. eks. hvite markeringslys i begge ender ved skifting.

-Tore


Edited by ToreOe - 03 mai 2016 at 09:28
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2016 at 17:13
Superkult!
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
E L K View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 januar 2007
Location: NORGE
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E L K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mai 2016 at 22:24
så vakkert 
Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2016 at 14:39
Det ble jo kjempeflott!

Brukte du "stående" eller "liggende" kabling på dine 0402 smd led? Jeg finner begge deler på Ebay..

Kunne du tatt et bilde som viser hvordan du monterte disse?

Jeg tenkte å kjøpe klare linser og benytte rød og varm hvit led.
Back to Top
ToreOe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreOe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2016 at 15:18
@tn80,

Jeg kjøpte LEDs med ledningene vinkelrett på LEDenes lengderetning, om det gir mening.  Tilsvarende eBay item 351657691536.

Det er vanskelig å ta bilder av monteringen nå, siden hullene er fylt igjen med lim og lakkert over..  Men jeg putta bare LEDene inn i hullet, passet på at de pekte noenlunde rett fram og festa dem med en dråpe lim.  Jeg freste også et spor i bakkant av lyktene som jeg limte ledningene i.  Etter et lag med NSB-brunrød lakk så viser de knapt.

Jeg kjøpte også hvite og røde linser fra M.V. Products og limte i hullene foran LED på lyktene.  Har ikke lagt ut bilder av det, ser jeg.

-Tore
Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2016 at 22:35
Har gjort et forsøk i dag. Jeg har brukt 0402 led med ferdig mikro kobbertråd.

Jeg borret opp med 3 størrelser for å unngå å sprekke plasten og for å få det nøyaktig. Jeg ser i etterkant at det trolig hadde vært lurt å markert senter med en tynn synål før første runde med borret. Resultatet ble helt greit.


Testet diodene og skal lime og lage linse i morgen. Jeg tar sikte på å bruke klar epoxy. Har varmhvite og røde dioder.

Skal også frese opp et spor til ledningene og male over bak for å gjøre finishen fin.

Skal legge ut noen bilder fra hele prosessen når jeg er ferdig.



Edited by tn80 - 27 juli 2016 at 22:38
Back to Top
tn80 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 08 oktober 2015
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tn80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2016 at 14:53
Da har jeg omsider fått satt inn lysene. Resultatet ble ikke helt perfekt, men nokså bra.

Gjorde en liten bom med borringa av hull til LED`ene, men ellers gikk det greit.

Nå gjenstår bare litt lakk/maling for å dekke over microwire som jeg har lagt langs gulvet og inn under dekselet.

Benyttet klart/blankt hurtiglim "Faller Super Expert" til linse/lykt. Fyldte en god tråpe og snudde på hodet etter noen minutters herding. Ble ganske bra med unntak av en som hadde luft i seg og kollapset. Den skal rettes opp.

mvh
Thomas

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.