MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Totalrenoverer en Lionel F3. Over 50år (skala O)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Totalrenoverer en Lionel F3. Over 50år (skala O)

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Totalrenoverer en Lionel F3. Over 50år (skala O)
    Posted: 20 mars 2016 at 21:03
Jeg ttalrenoverer en over 50 år gammen defekt Lionel F3 Santa fe. Den skal få ny drivenhet til bakre boogie for 2-skinne, og likestrømshjul og omlakkering. Jeg har lagt budsjettet til ca 150 euro tipper jeg, del B inkludert. Del B er en dummy. Foreløpig har jeg bare lakkert det som skal være sølv, dekaler til fronten for dette loket fant jeg masse av på e-bay så det er bare å lakke over.

Det er bare sølv og sort stripe som er lakkert. Santa Fe skriften på siden er heldigvis preget ca 0.2mm inn i plasten så jeg brukte en 0.4mm permantent tusj til å få det helt riktig ved å følge pregingen.


Det undet ser jo nytt ut:



HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 22:05
Hvem skulle trodd at denne lekre del B enheten er over 50 år, faktisk ca 55 år? Den er nylakkert.. Den røde og en gule stripen nede gjenstår å male. Den sorte stripen er nylakket.








Edited by HJM.models - 20 mars 2016 at 22:14
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 04:42
Her er et bedre bilde. Det er ufattelig hvor mye en god og nøyaktig lakkering kan gjøre. Se del B for den har jeg kommet lengre på og oppussingen kommer bedre fram i lyset på del B på fotoet. Utrolig at den kan være over 50 år gammel. Blir lekkert, da...

Dere skulle sett hvor stygg den var før - grusom. Men jeg ser et stort potensiale i den.
 





Edited by HJM.models - 21 mars 2016 at 04:45
HJM.models
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 06:38
Går dette ann å tenke på for en grønnskolling. Har en helt lik liggende fra hine hårde dager. Tenker den også er over 50 år og ikke vært fremme på 25 år. Siste gang den var fremme gikk den fint husker jeg. Skal nå til med H0 etter en tid med N-Skala og har faktisk tenkt på disse gamle lok, men kanskje trodd at jeg ikke er kompetent nok til å gjøre noe med det. Skal kjøre DCC. Hvor får jeg evnt tak i deler til denne operasjon og hva må til?
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 07:11
Mullig at din virket. Men min ble kjøpt som et defekt lokomotiv fra annonsen. Skulle kun være til dekorasjon. Jeg vet ikke om den noen gang blir ferdig.

Edited by HJM.models - 21 mars 2016 at 07:11
HJM.models
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 07:24
OK. Men er der noen som kan svare meg på om det går ann å bygge om slike gamle lok til DCC. Kunne nesten av egen intr forsøkt bare for å se om jeg fikk dette til. De gamle lok ligger jo bare der til ingen nytte, så skulle mitt eksperiment gå galt så er ingen skade skjedd. Noen tips om hvor jeg evnt kan søke på nett for å få tips. Har forsøkt litt på youtube uten å lykkes med det. Eller er der intr der ute blant MJere for slike gamle lok?
Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 09:28
mikki: Hvis du finner plass til dekoderen under kåpa skal det nok gå å bygge om til DCC. Istedenfor å kjøre strømtilførselen direkte fra hjula til motoren lodder du den på dekoderen, og så lodder du ledninger mellom dekoderens motorutganger og motorens tilkoblingspunkt. Evt lys kobles til funksjonsutgangene på dekoderen. Så "enkelt" er det :)
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 09:41
Alt dette vet jeg fra før. Jeg har også loddet dekodere før og det er plass til dekoder. Det er til og med plass til Loksound type XL og 50mm høytaler. Men det er noe som heter økonomi så jeg lakkerer den ferdig og setter den tilbake til pynt i mye finere stand. (vel penere å se på).
Til den lille banen min så trenger jeg ikke mer enn to lokomotiver, noe som jeg allerede har. Og det siste blir nesten ferdig om noen dager. Hoved interessen er gitarbygging og jeg skal spare til november for å få råd til delene jeg vil ha til gitaren min. Jeg har egentlig ikke råd til denne hobbyn men litt tinnfolie og sparkel til fjell samt trelim og snøpulver koster ikke mye. 


Edited by HJM.models - 21 mars 2016 at 09:46
HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 10:19
Originally posted by jarleek jarleek wrote:

mikki: Hvis du finner plass til dekoderen under kåpa skal det nok gå å bygge om til DCC. Istedenfor å kjøre strømtilførselen direkte fra hjula til motoren lodder du den på dekoderen, og så lodder du ledninger mellom dekoderens motorutganger og motorens tilkoblingspunkt. Evt lys kobles til funksjonsutgangene på dekoderen. Så "enkelt" er det :)

Eeeh - bruker ikke Lionel allstrømsmotorer da, slik som Märklin gjorde?

Her er en beskrivelse for ombygging med dioder til feltviklingen.  Det har den ulempen at man ikke får lastregulering.

Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 12:17
Min er H0. I min uerfarenhet forstår jeg ikke helt at det kan være så enkelt siden strømopptak skjer via hjul??
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 13:45
Originally posted by mikki mikki wrote:

Min er H0. I min uerfarenhet forstår jeg ikke helt at det kan være så enkelt siden strømopptak skjer via hjul??

Du skrev da faktisk at den var "helt lik", så da antok jeg at det var snakk om 0-skala.

Lionel H0 er vanlig 2-skinnesystem med likestrømsmotor.   Slike lok er det vanligvis enkelt å sette dekoder i, forutsatt at begge motorpolene er isolert fra chassiet.  Se svaret til 'jarleek' ovenfor.

Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 15:25
Beklager, jeg fikk ikke med meg at det var snakk om O skala, men min er altså H0 og tar sin strøm gjennom slepesko.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 15:28
Det er enkelte Lionel-lok produsert før midten på 50-talet som har allstrøm-motor. Tidligere hadde man ikke mulighet til å lage permanentmagneter med tilstrekkelig styrke og holdbar magnetisme, derfor allstrøm med elektromagnet som permanentmagnet (stator).
F3 kan være fra 1948 og videre fram.

Dette var etter sigende årsaken til at Märklin valgte vekselstrømsystemet som er førkrigs?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 16:53
Originally posted by mikki mikki wrote:

Beklager, jeg fikk ikke med meg at det var snakk om O skala, men min er altså H0 og tar sin strøm gjennom slepesko.

Du skriver lenger opp at din er "helt lik og fra hine hårde dager". Hvis den er i H0 og tar strøm gjennom slepesko er det sannsynligvis Märklins modell med katalognummer 3060 du har? I så fall har den antagelig nummer "337" i de belyste nummerkassene på hver side i fronten. Denne modellen kom i 1961, så den kan være litt over 50 år gammel.
Märklins H0-modell bør være noe av det enkleste av alt å digitalisere. Der er det veldig god plass inni, mesteparten er tomrom.
Spørsmålet er om du også ønsker å bygge den om til 2-skinnesystem. Det er også mulig, men det er en noe større jobb.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 17:04
Kunne gjerne ha tenkt meg å prøve det ja. Det er vel kanskje mitt overskudd av tommeltotter som vil begrense dette, samtidig som jeg har lyst til å prøve og samtidig lære noe. Noen tips om hvor jeg kan finne hva som trengs og hvordan det gjøres?
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 17:05
Glemte vel å nevne at jeg tenker på 2 skinne system
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 17:07
Originally posted by mikki mikki wrote:

OK. Men er der noen som kan svare meg på om det går ann å bygge om slike gamle lok til DCC. Kunne nesten av egen intr forsøkt bare for å se om jeg fikk dette til. De gamle lok ligger jo bare der til ingen nytte, så skulle mitt eksperiment gå galt så er ingen skade skjedd. Noen tips om hvor jeg evnt kan søke på nett for å få tips. Har forsøkt litt på youtube uten å lykkes med det. Eller er der intr der ute blant MJere for slike gamle lok?

Hvis jeg skulle bygget om denne til DCC så hadde jeg kjøpt en helt flunka ny drivenhet med 22mm hjul og 54mm akselavstand fra Merkur. (samme akselavstand som Liones F3) Så måtte jeg til med Dremel med metallblad og gjøre plass og lage fester etc. Da kunne jeg ha laget DCC. Motoren er defekt. Omdet går an på andre måter kjenner ikke jeg til.


Edited by HJM.models - 21 mars 2016 at 17:10
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.