MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - skilt/merkinger i H0
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

skilt/merkinger i H0

 Post Reply Post Reply
Author
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: skilt/merkinger i H0
    Posted: 20 mars 2016 at 00:35
Noen forslag til hvordan man kan lage skala riktige skilt/merkinger i H0?? Tanken kom da jeg skulle hatt merking over en sliten planovergang for traktorer, så da blir det vel riktig med et skilt hvor det står "pass dem for toget" eller noe slikt, husker ikke ordrett hva som står der, men det spiller egentlig liten rolle, spørsmålet er bare om dette lar seg gjennomføre, og eventuelt hvordan.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 16:28
Merkinger og skilt kan du lage på PC, og printe de ut.

Dette skiltet er laget i Word og skrevet ut på laserskriver:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 01:52
Den tanken har streifa meg, men hvordan går man frem da for å få det i skala???
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 06:29
Originally posted by cmi cmi wrote:

Den tanken har streifa meg, men hvordan går man frem da for å få det i skala???


Man bruker skriftstørrelser som er små nok. På skiltet tror jeg at jeg brukte 2.5 som den minste. Velg høyeste zoomenivå i Word slik at du ser hva du holder på med.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 10:14
Dette må prøves, ser ut som du har brukt to forskjellige skriftstørrelser?? Har du laget symbolene og fargene også i Word??
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 10:38
Originally posted by cmi cmi wrote:

Dette må prøves, ser ut som du har brukt to forskjellige skriftstørrelser?? Har du laget symbolene og fargene også i Word??

Absolutt alt på skiltet er laget i Word. Det består av en rekke tekstbokser, rammer, linjer etc. som er satt sammen til ett skilt.

I f.eks. Word 2013 (engelsk) finner du dette under "Insert | Shapes".
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mars 2016 at 10:41
Tusen takk :) da skal jeg teste dette :)
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mars 2016 at 22:50
Originally posted by cmi cmi wrote:

Noen forslag til hvordan man kan lage skala riktige skilt/merkinger i H0?? Tanken kom da jeg skulle hatt merking over en sliten planovergang for traktorer, så da blir det vel riktig med et skilt hvor det står "pass dem for toget" eller noe slikt, husker ikke ordrett hva som står der, men det spiller egentlig liten rolle, spørsmålet er bare om dette lar seg gjennomføre, og eventuelt hvordan.

Skiltet du tenker på trur eg er:

VARSAM TOG
STENG GRINDA

Dette er vanleg på plankryssingar ved gardsveger o.l.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.