Fantasi modell? |
Post Reply |
Author | |
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 14 mars 2016 at 19:37 |
Er dette også fantasi modell??
http://www.gibud.no/Auction/APViewItem.asp?ID=830926 |
|
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei - ikke de med 7 vinduer. - finnes fra Roco, Fleishmann (m.fl) i Tysk, Østerisk, Polsk, Norsk design)
Se f.eks. : http://www.messingmodeller.no/wp-content/uploads/2014/02/SM2-015-Byggebeskrivelse_v2_web.pdf |
|
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så denne må bygges om for å få korrekt norsk modell
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som det står i dokumentet som programmeringssporet har lenket til ble de til å begynne med bare lakkert om i NSBs rødfarge og gikk for øvrig praktisk talt uforandret slik de var da de kom til Norge. Det er den versjonen som Roco har levert modell av og som du har lenket til bilde av på gibud.no. Den utgaven er dermed praktisk talt helt korrekt som norsk modell i tiden før 3-klasse ble endret til 2-klasse (1956).
Ombygging av vognene slik at de fikk konduktøravdeling begynte i 1954, men de aller fleste ble ombygget i perioden 1957-59. Roco-vognen (19914) var en av de aller siste som ble ombygget. Toakslede vogner med stålkasse og enkel fjæring har ikke spesielt høy komfort, derfor fikk de økenavnet "Donnerbüchsen". Disse vognene ble bygget i et stort antall i Tyskland på 1920-tallet og ble spredt i veldig mange land under krigen. Derfor er det også produsert veldig mange modellvarianter fra forskjellige land. Akkurat denne modellen er muligens den som har gått i flest forskjellige land og som det har vært korrekt å lage veldig mange varianter av. Edited by H. Lindholm - 14 mars 2016 at 21:38 |
|
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk takk, blir litt forvirra av noen av disse modellene, den korte vognen til roco som ligner denne er jo fantasi, derfor trodde jeg denne var også. Finnes det noen bilder av disse i Norge under krigen??
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei, det er ikke så lett når det finnes både modeller etter virkelige forbilder, omlakkerte modeller som i beste fall ligner på noe, og rene fantasimodeller.
På www.digitaltmuseum.no er det mulig å finne nokså mye interessant. Utfordringen er å bruke de riktige søkeordene, for det er åpenbart at noen av de som har lagt inn bilder ikke har særlig kjennskap til alminnelig jernbaneterminologi. Ofte må man prøve med mange forskjellige søk før man finner noe. Ved søk på "litra C3" kom det i hvert fall frem både eksteriør- og interiørbilder av 19911 og 19921, fotografert samtidig på Oslo Ø i 1952. 19911 er uendret i tyske farger, mens 19921 er omlakkert i NSB-farger og har fått modernisert interiør. Borsett fra lakkeringen ser de så og si like ut utvendig, men den omlakkerte vognen har mistet de tyske sluttsignalholderne oppe ved takbuen og har fått bygget om side- og endegrinden på endeplattformen. Enderekkverket er også gjort noe lavere. C3-vogner på Oslo Ø i 1952 For øvrig er jeg ikke helt enig i at Rocos 44226 ligner denne vognen i noen særlig grad. Begge er toakslede personvogner i NSB-farger, men der opphører også likhetene. En Volvo og en Mercedes fra 80-taller er mye mer lik hverandre enn disse to vognene. Edited by H. Lindholm - 14 mars 2016 at 22:52 |
|
cmi
Veteran Joined: 26 juni 2011 Status: Offline Points: 158 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den som ikke er malt i norsk er da grønn slik som bilde jeg linker til ??
http://www.bahnhof-muensingen.de//files/img_9959.jpg |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er jo vanskelig å si sikkert ut fra et sort/hvittbilde, men siden vognen fortsatt har sine tyske 3-klassemerker er det nærliggende å tro at den er grønn.
Bildet du lenket til viser forøvrig en "forserie-Donnerbüchsen" som har vognkasse av tre. Den har også et annet antall vinduer. Det var mange varianter av denne hovedtypen, men den mest tallrike med hele 1744 eksemplarer var Ci-28, den typen som bl.a. kom til Norge. Schwäbischen Alb-Bahn har mange interessante Donnerbüchsen, men tydeligvis bare en av denne typen, vogn 83 282. Donnerbüchsen 83 282 |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selv om det er i sort/hvitt, tyder et av bildene fra Digitalt Museum på at Roco har bommet på fargen på bjelke/undergurt like under vognkassen. Dette området ser ut til å ha samme farge som vognkassen (dvs. rødbrun), mens det er sort på Rocos modell. Jfr. dette bildet:
Ellers hadde de omlakkerte vognene også fått større vinduer i endedørene og en annen type "port" mot overgangslemmen. Dessuten var de ytterste bjelkene på endeveggene fjernet (evt. manglet de på vognene som kom til Norge). Ønsker man å modellere vognene slik de var under krigen, er det imidlertid ikke de fornorskede utgavene man skal bruke, men de tyske i "Reichsbahn"-utgave. (Ikke de merket "DR" - de er fra DDR.) Det samme gjelder for øvrig vogntypene som ble til F1 og B1, diverse tyske godsvogner og loktypene BR 52 ("stortysker", NSB type 63) og BR 57 ("gammeltysker", NSB type 61).
|
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
At Roco har "bommet" på rammefargen er vel for så vidt riktig, men både det og enkelte andre modellmessige avvik hadde praktiske og prismessige årsaker. Hvis rammen skulle vært rød ville det blitt (minst) én lakkeringsoperasjon til, og dermed høyere pris. Som du sier var det enkelte andre detaljer som også burde vært annerledes, men dengang var ikke det noe tema.
På den annen side vet vi vel strengt tatt ikke om det kanskje var noen vogner som ble lakkert om slik Rocos vogn er, og som ikke ble endret teknisk før de ble bygget om med F-avdeling. Så lenge det ikke finnes bilder eller annen dokumentasjon på alle vognene er verken det ene eller det andre bevist. Skulle modellen kommet i dag ville man kanskje gjort disse endringene, men man må også huske at denne modellen kom tidlig på 1980-tallet. Dengang var man ikke så nøye på sånt småtteri, man var glad for at det overhode kom noe som var noenlunde korrekte norske modeller. Hvis man hadde satt i gang et slikt prosjekt i dag ville man sannsynligvis tatt mer hensyn til slike detaljer. For øvrig kjente jeg han som sørget for at disse modellene kom, og man kan vel si at hans entusiasme var omvendt proporsjonal med både modell- og jernbanekunnskapen...... Edited by H. Lindholm - 15 mars 2016 at 14:22 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |