MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mitt O-skala anlegg
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mitt O-skala anlegg

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mitt O-skala anlegg
    Posted: 08 mars 2016 at 19:54
FORORD:

 Dere vet jo at jeg har O-skala. Jeg har byggedilla på lokomotiver og bygger ikke så ofte på banen. Men det blir det forandring på nå. Jeg er langt ifra ekspert, det er veldig mange som er mye dykighere enn meg så det er ingen skrytebane. Heller ikke så stor, den er 170x120cm. Skinner er Faller e-train pga prisen. Skarp radius (Som egentlig ikke er særlig reaistisk men...) den muliggjør denne storskalaen på så liten bane. Alt er analogt og manuelle penser. Trafo er en brukt Fleischmann 14 volt HO. Men det er mer enn nok power. 
 Det er en meget uvanlig bane som det finnes få av for en bane på denne størrelsen er mer vanlig for HO og N baner men her en liten vri i skala O.
Jeg legger ut denne beskjedne byggetråden av min bane for de som vil se. Kos dere!!




Edited by HJM.models - 08 mars 2016 at 20:23
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2016 at 19:58
Her er banen slik den ser ut nå:


HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2016 at 20:11


Her bygger jeg fjell med tunell. Det er en utradisjonell måte å lage fjell på for jeg har erstattet den dumme hønsenettingen med dopapir og gips og bruker i stedet tinnfolie og hurtigtørkende sparkel. Det er en byggemetode som jeg har funnet på.
Jeg kjenner til det å bruke tinnfolie til å lage fjellformasjoner men det er i kombinasjon med gips utenpå gipsen og den tas av etterpå. Her er tinnfolien underlaget og jeg smører på hurtigtørkende sparkel på folie og bygger meg gradvis oppover. Det er mye lettere enn dette med hønsenetting. Det tar også kortere tid og lett å gjøre endringer hvis det ikke blir bra med en gang. Det er også rimligere og sparkel og tinnfolie er lettere å få tak i. Og sparkel kan i motsetning til gips ikke knuse og det veier mye mindre for du trenger tynnere lag. Fjellet mitt veier totalt ca 800gram. (så langt) Du kan også endre fjellet under bygging eller bygge på mer.
Se bilde:









Edited by HJM.models - 08 mars 2016 at 20:16
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2016 at 17:01
Det går fortsatt sakte men my har skjedd. 
Her bruker jeg byggemetoden jeg har funnet opp. Det er my lettere enn hønsenetting og dasspapir og gips.






HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.