MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Får Big Ben i morgen i HO
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Får Big Ben i morgen i HO

 Post Reply Post Reply
Author
ESI View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 januar 2013
Status: Offline
Points: 84
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ESI Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Får Big Ben i morgen i HO
    Posted: 05 mars 2016 at 22:06
Hmm.. Hadde vært en passende vekkerklokke for tenåringen i huset det der.
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2016 at 13:10
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Hele stasen fra bunn til topp på bygningen


Det eika henviser til er den vanlige misforståelsen om hva Big Ben er. Big Ben er kallenavnet til den største klokken (=bjella) i klokkespillet installert i Elisabeth Tower i Palace of Westminster som huser det britiske House of Parliament. Bildet under viser den faktiske "Big Ben". De aller fleste bruker derimot kallenavnet om tårnet selv, noe som medfører at noen morer seg med å spørre om de mener klokken eller tårnet (hint: "alle" mener tårnet). Les mer her: https://en.wikipedia.org/wiki/Big_Ben



Sjekket for morro skyld om Big Ben (klokken) tilfeldigvis var ti meter høy, og at det kunne ha medført feilen din lengre opp i tråden, men den er knappe tre meter. Så det var nok snakk om en god gammeldags kommafeil Wink

Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 22:18
Hele stasen fra bunn til topp på bygningen
HJM.models
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 21:16
Før dere diskuterer mer om korrekt høyde bør dere kanskje bestemme dere for om det er klokken Big Ben eller tårnet den står i dere diskuterer høyden på ??
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 17:37
Jeg skal printe den til meg selv identisk med identiske HO mål 1106mm høy med egen printer. Må lage den i moduler og lime sammen. Det kan bli et artig prosjekt.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 17:34
Jeg har skjekket en gang til. Den er 96,3 meter høy dvs. ca 1:870, ja. Men hva slags mål har jeg fått da? I HO skal den være 1106mm høy - ikke 115mm. Sorry. Jeg får legge meg flat
HJM.models
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 17:33
Store norske leksikon har de riktige mål https://snl.no/Big_Ben
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 17:20
Nei, jeg sjekket på wikipedia og Beg Ben er drøye 10 meter høy i virkligheten. Så det er HO.
Ca 1000cm (10 meter) delt på 87 er ikke mer enn drøye 11cm. 
Jeg så på vikipedia ekte mål og tok det eksakte målet fra vikeligheten i cm og delte på 87. Da fikk jeg drøye 11cm.


Edited by HJM.models - 04 mars 2016 at 17:24
HJM.models
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 16:55
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Den er omkring 11cm høy noe som tilsvarer ekte 1:87
Eller ca. 1:870...
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 16:28
Jeg får Big Ben i HO fra Shapeways antagelig i morgen. Jeg ville kjøpe den selv bare for å kunne garantere for kvaliteten og god print før jeg legger den ut for salg til 198kr på finn.no. Jeg legger ut bilde av den når jeg får den i morgen så kan dere se selv. Den er omkring 11cm høy noe som tilsvarer ekte 1:87

Edited by HJM.models - 04 mars 2016 at 16:30
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.