MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Var EL9 et brukt lokomotiv?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Var EL9 et brukt lokomotiv?

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Var EL9 et brukt lokomotiv?
    Posted: 04 mars 2016 at 11:46
Var EL9 t brukt lokomotiv? Den kom jo etter EL8, men den ser mye mindre morderne ut enn EL8. Var det et lokomotiv kanskje fra 30-tallet som ble kjøpt brukt og fik navnet EL9? For hvis de kunne lage et så moderne lok som EL8 før EL9 kom så virker det overraskende på meg at designet på EL9 ser så mye eldre ut. Var det bruktlokomotiver?
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 12:11
Dette dreier seg om et EKte lokomotiv, ikke modell, så hvor skule denne tråden vært postet?
HJM.models
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 12:40
Hva med: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Back to Top
traiNman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote traiNman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 12:51
Følgende er kopiert fra Store Norske leksikon:

El 8 ble bygd som hurtigtogslok for Østbanenettet. Forbildene var det tyske loket E18 og det svenske F-loket. Lokene fikk en akselrekkefølge 1`Do`1, det vil si fire drivhjul i en stiv ramme. Lokene ble bygd av Thune med elektrisk utstyr fra NEBB. Det ble bygd 8+4+4 lok med levering i 1940, 1944 og 1949. Alle lokene fikk samme betegnelsen. Effekten var på 2080 kW og topphastigheten var hele 110 km/t, men på grunn av dårlige gangegenskaper ble denne senere satt ned til 90 km/t. Opprinnelig ble lokene mest brukt på Østfoldbanen. Med tiden ble lokene overført til Vestbanenettet og på slutten av driftstiden var alle lokene hjemmehørende i Drammen. Bruken av lokene i hurtigtog ble avviklet etter at El 13 ble tatt i bruk. Lokene ble utrangert i perioden 1981-87. 2060 er bevart som museumslok.

El 9 ble anskaffet i tre eksemplarer til Flåmsbanen. Loket var et relativt lite og svakt boggilok med ytelse 736 kW og akselrekkefølge Bo`Bo`. De ble levert av Thune med elutstyr fra NEBB og Per Kure. Driftstiden var 1947-88 og to av lokene; 2063 og 2064 er bevart.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 13:12
Nei, El 9 ble ikke kjøpt brukt, men bygget i Norge for NSB. Det var et lett lok for kjøring i relativt lav hastighet (inntil 60 km/t) på Flåmsbanen og Hardangerbanen, så det var ingen grunn til å gi det aerodynamisk front. "Utvekstene" på taket er såvidt jeg vet bremsemotstander, som ble benyttet p.g.a. sterk stigning (og tilsvarende fall) på disse banene.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 14:16
Om man kun ser på designet så ser El. 9 nok mindre moderne ut. Men det henger nok sammen med formålet og opphavet. Som nevnt er El. 8 i stor grad basert på utenlandske lok og mye av utseendet er "kopiert" fra DR E18. El. 8 var da også et lok som skulle gå i hurtigtog og da var det naturlig å gi den et mer strømlinjeformet utseende. Det var også trenden på den tiden.
El. 9 derimot var bygget for å gå på sidebanene Flåmsbanen og Hardangerbanen og altså spesialbygget for å gå på de bratte banene i sakte fart. Strømlinjeform blir da både unødvendig er litt rart til og med. Man fortsatte da i sporene til El. 3, 4 og 5 med en temmelig firkanta kasse. 
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 15:46
Dette var riktig interessant siden Di8 og EL9 er mine favorittlokomotiver. Ja, 60km.t toppfart og strømlinjeformet vil se litt dumt ut, ja. 
Apropos EL 9 så tenkte jeg å tegne den og bygge neste år men det ble for vanskelig å tegne så jeg har tegnet en miks mellom EL9 og EL13 og tegnet dieselutgave. Jeg lager ny tråd om det neste år. Jeg skal bare bygge et lok i år.
Årsprosjektet mitt med Kunne-ha-eksistert-modellen har kommet mye lengre nå for jeg har bestillt en kåpe fra Shapeways som kommer om en ukes tid og ny redigert boogiekasse som shal passe. Da begynner det å bli lokomotiv. Kassene på taket det er også for bremsemotstander. Så følg med i den tråden også når det kommer noe nytt der.
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.