MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - z21
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

z21

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: z21
    Posted: 03 mars 2016 at 19:35
Noen som vet hvilke programvare som kompatibel med z21 (hvit boks)
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2016 at 20:35
Last ned z21 connections fra www.z21.eu/en/Downloads så finn du svaret.

Det kan være andre program som fungerer og, men de programmene som opplyses der er testet.

Mobilapper finn du på siden LAN Mobile
PC styring finn du på siden LAN PC

Edited by Johannn - 03 mars 2016 at 20:40
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2016 at 22:22
Hei
Anbefaler TrainController se www.freiwald.com
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2016 at 22:26
Nyeste versjoner av JMRI.  Jeg testet for 1 år siden og da var det rimelig ustabilt, men den er nok bedre nå.
Rocrail : http://wiki.rocrail.net/doku.php?id=roco:roco-z21-de  Har ikke testet det, men har litt tro på at den fungerer utmerket (Rocrail er Europeisk, i motsetning til JMRI, som stort sett er utviklet i USA - z21 er omtrent ukjent i USA).

(ovenstående gjelder å koble opp via TCP/UDP,  Ethernet   -   ved å koble via Lenz eller Roco Serieport/USB fungerere det som en tradisjonell Multimaus eller Lenz sentral.  Et annet alternativ er selvbygde grensesnitt  -  Eller man kan bygge en z21 etterligning : http://pgahtow.de/wiki/index.php?title=Zentrale .  Men det er vel best for de som har noe erfaring med elektronikk, programmering og DCC fra før.

Hvis du stiller spørsmålet fordi du vurderer å kjøpe z21 - kan jeg gjøre en test igjen for å se hvordan den fungerer med JMRI og RocRail, men jeg har desverre ikke mulighet til å gjøre det før 15 mars.

Tror forøvrig at alle de komersielle styreprogrammene fungerer med z21, men har ikke noe erfaring med noen av dem  -   Der finnes det vel også begrensede gratisversjoner, som jeg evt. kan test ut.


Edited by programmeringssporet - 03 mars 2016 at 22:27
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2016 at 23:03
Sakset frå PDFen eg refererte til tidlegare når eg var på mobil:

PC-styring:
iTrain V3.0 eller høgare (tilgjengleg på Windows, OS X og Linux)
Rocrail Rev 4635 eller høgare (tilgjengleg på Windows, OS X og Linux)
TrainController V8.0 B4 eller høgare (tilgjengleg på Windows)
ModellStellwerk V8.20 eller høgare (tilgjengleg på Windows)

Dekoderprogramering frå PC:
JMRI DecoderPro V3.11 eller høgare (tilgjengleg på Windows, OS X og Linux)
TrainProgrammer V8.0 D1 eller høgare (tilgjengleg på Windows)

Vedlikehald på z21 frå PC:
Z21 Maintenance firmware update (tilgjengleg på Windows. OS X og Linux må bruke WINE)

Mobilapp som håndkontroller:
Roco Z21 App (tilgjengleg på Android og iOS)
DigiTrains (tilgjengleg på Android)
iRoc, padRoc og andRoc (i sambruk med PC) (tilgjengleg på Android og iOS)
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2016 at 23:37
Hei,

Det hadde vært bra hvis dere forteller hva dere har erfaring med selv, og hvordan det fungerer.

f.eks. ser det ut som om JMRI fungerer bra for programmering men mere ustabilt for automatisering ?
(hadde samme erfaring med Lokmaus II/JMRI  for mange år siden - virket nesten med Lenz oppsett)

Fungerer alle funksjoner med Traincontroller ? via nettverk, uten USB tilkobling ? 
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 16:45
Hei
Har brukt TrainController og TrainProgrammer i mer enn 10 år og er veldig fornøyd med det.

Blir for omfattende å gå inn på hvordan de fungerer. Det finnes omfattende dokumentasjon på www.freiwald.com med mulighet for 30 dagers gratis test.
Programmene er ikke gratis men koster ikke noe særlig mer enn et bra lokomotiv.
Forumet er veldig bra med mer enn 15000 medlemmer.
Det er alltid noen som hjelper samt at Hr Freiwald deltar aktivt selv

Edited by jhh61no - 04 mars 2016 at 16:45
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 17:45
Det ser ut til at det er Train Controller de fleste anbefaler selv om det er et av de dyreste. Har sett på deres nettside og klarer ikke å se noen plass om programmet kan brukes på Ipad. Noen kjennskap til dette.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 18:33
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei
Har brukt TrainController og TrainProgrammer i mer enn 10 år og er veldig fornøyd med det.

Blir for omfattende å gå inn på hvordan de fungerer.v


Beklager hvis trådstarter syntes jeg kaprer tråden, men det jeg lurte på er hvordan det fungerer sammen med z21 ?  Med hvordan mente jeg hvor godt ? stabilitet etc. noe funksjonalitet som ikke fungerer med z21 ?


Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 18:46
Originally posted by mikki mikki wrote:

Det ser ut til at det er Train Controller de fleste anbefaler selv om det er et av de dyreste. Har sett på deres nettside og klarer ikke å se noen plass om programmet kan brukes på Ipad. Noen kjennskap til dette.


Hei,

Jeg tror du må ha en tilleggsmodul for det.

Men hvis du benytter z21, kan du både styre tog og veksler,  og du kan programmere dekodere i appene som følger med fra Roco.  Det er sansynligvis først ved avansert automatisering du trenger traincontroller, JMRI eller RocRail,  hvis du benytter z21 ?

Enkelt sagt blir det kanskje to valg :
1.  En tradisjonell digitalsentral med pc interface og Trainkontroller JMRI, RocRail el. for PC styring.
2.  z21 for styring via iPad / iPhone/ android.

Og så går det an å kombinere med f.eks. både PC styring og z21,   eller å benytte forskjellige apper sammen med f.eks. JMRI.

Anbefaler deg kanskje å installere noen av z21 appene på ipadden din - for å se hvordan de ser ut - dette er gratis og du kan kjøre dem i simulatormodus uten z21 sentral

Personlig syntes jeg appene til Roco er mye mere profesjonelle i designet i forhold til mange av de andre.  Og så er det ganske kult at du kan få realistske manøvreringspaneler for f.eks. stortysker (BR52) og tysk TEE lokomotiv BR103 - og ekstra kult blir det hvis du har kameralok, slik at du får video fra anlegget opp i appen.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2016 at 20:06
Hei
Jeg kan ikke uttale meg hvordan z21 og TC fungerer sammen kun TC/TP.
Spør på forumet til Freiwald om du vil vite noe spesielt 😉
Det er riktig at du må ha en tilleggsmodul for å kjøre på mobil/nettbrett. Denne heter +SmartHand

Last need og test.

TC er svært god på automatikk og lignende.
Uansett bør en spørre seg om hvor man vil med digitalstyringen før man investerer.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2016 at 11:52
Hvorfor ikke bruke Rocos egen app til mobil og nettbrett? Jeg bruker den, og det fungerer glimrende!
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2016 at 14:12
Har enda ikke fått satt meg ordentlig inn i dette, men ved bruk av Roco sin app kan man vel ikke automatisere kjøring av flere tog. Er ikke dette en mer fancy utgave av Multimaus men som også er enklere å bruke kontra Multimaus.
Har lastet ned app på mitt nettbrett som heter z21 og det ser flott ut, og jeg har så vidt forsøkt det litt med hell så langt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.