MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vendesløyfe
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vendesløyfe

 Post Reply Post Reply
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vendesløyfe
    Posted: 25 februar 2016 at 10:49
Ved vendesløyfe har jeg erfart at man i vekslere ikke kan bruke veksler med strømførende hjertestykke når vendesløyfe går ut og inn i samme veksler. Vurderer å gå over til Peco kode55 skinner N-Skala og slik jeg kan se så er der kun vekslere med strømførende hjertestykke. Noen med erfaring eller annen kunnskap om dette?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2016 at 10:59
Joda, det går helt fint å bruke veksler med strømførende skinnekryss/hjertestykke i en vendesløyfe, så lenge skinnekrysset er isolert og har sitt eget matepunkt, og du har en løsning som snur polariteten til dette matepunktet etter behov. Der finnes det mange løsningsvarianter, både mekaniske og elektroniske, så det burde være greit å finne noe du liker.

I tillegg til skinnekrysset må også vendesløyfedelen (eller deler av den, det spørs hvor stor den er, men helst en strekning som tilsvarer minst en hel toglengde) av sporet være isolert på samme måte og ha mulighet for skifte av polaritet, men det gjelder jo uavhengig av hva slags type skinnekryss du har.

Edit: En liten utdyping: Mange (de fleste?) sporveksler med strømførende skinnekryss har allerede innebygd omskifting av polariteten for skinnekrysset, da disse gjerne mates via tungeskinnene. Det eneste du da "må" sørge for er isolerlasker ut fra skinnekrysset, akkurat som ved vanlig bruk av disse vekslene ellers på anlegget. Med andre ord behandler du en veksel mot en vendesløyfe på akkurat samme måte som alle andre veksler av samme type, selve vendesløyfen er helt uvesentlig for oppkoblingen i så måte.


Edited by Svein_A - 25 februar 2016 at 11:07
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 06:19
Takk for svar, men har ett par tilleggsspørsmål. Jeg har i dag vendesløyfer ut fra veksler hvor begge spor ut fra veksler er isolert med isolerlasker. På sløyfen er der koplet opp en polvender Digitrax som fungerer fint. Denne veksler har ikke strømførende hjertestykke. Hvis jeg forstår deg riktig må der isoleres der hvor veksler starter og på begge utganger. Deretter må der koples strøm på veksler, samt polvender (som også er strømførende) på selve vendesløyfe. Er der behov for polvender også på den isolerte veksler eller holder det med strømtilførsel her?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 09:11
Litt usikker på hva du mener nå. Er det én veksel og én vendesløyfe du snakker om, eller har du flere? Du blander entall og flertall litt her, men jeg tar utgangspunkt i at det er kun 1 det handler om.

Har du isolert hele vendesløyfesporet helt inntil vekselen, og mater hele sløyfa via polvenderen? I så fall kan denne vekselen fint byttes rett ut med en Electrofrog-veksel uten noe som helst ekstraarbeid, da du allerede har de 4 nødvendige isolerlaskene på rett plass.

Hvis du derimot har et sporparti mellom vekselen og det isolerte vendesløyfepartien, og dette sporpartiet har egen strømmating, da må du isolere skinnekrysset i tillegg (isolerlask på hver av de to skinnene ut fra skinnekrysset), ellers får du kortslutning. Hvis Pecos N-skala Elektrofrog-veksler er bygget på samme måte som deres H0-veksler trenger du ingen polvender eller ekstra strømtilførsel, siden matingen av skinnekrysset skjer gjennom tungeskinnene.

Mange velger imidlertid å bygge om vekslene ("DCC-sikre" de, som det kalles) ved blant annet å isolere skinnekrysset og bruke den separate mateledningen som er med fra fabrikk. Da trenger du en polvender på den ledningen, men om du velger å bruke en elektronisk polvender eller en manuell bryter som er koblet opp mot vekselens stilling spiller ingen rolle.

Det er mulig at det er denne "DCC-sikringen" du har hengt deg litt opp i..? Hvis du -ikke- gjør inngrep i vekselen (m.a.o. kutter forbindelsen mellom tunger og skinnekryss) trenger du heller ikke tenke på polvender, da går det av seg selv, men alle sporveksler med strømførende skinnekryss trenger uansett isolerlasker på de to skinnene ut fra skinnekrysset, hvis skinnen videre ut derfra har egen mating. Det eneste unntaket her er vel korte sidespor som mates direkte fra vekselen, men da vil hele sidesporet bli strømløst når vekselen ligger til det andre sporet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 19:26
Her ei lenke til litt om kobling av veksel. Forutsetning er at vekselen er isolert i alle nder mot andre skinner

Lenke
Terje
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2016 at 13:05
Beklager, men den linken der syns jeg overkompliserer tingene voldsomt når den blander inn både Tortoise og LED, da ingen av delene er relevante for vendesløyfetemaet i denne tråden. Det er heller ikke nødvendig å isolere vekselen i alle ender for at vendesløyfen skal fungere.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2016 at 16:48
Kanskje denne lenka er noe mer til hjelp? Vendesløyfeproblematikk
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2016 at 16:59
Den linken var atskillig mer relevant ja, takk for det:-)
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.