MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Svingskive Lillehammer stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Svingskive Lillehammer stasjon

 Post Reply Post Reply Page  <1234>
Author
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mars 2016 at 15:42
Hva med denne

www.youtube.com/watch?v=B0zzVtGXRK8"
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mars 2016 at 12:22
Gangbrett. 8 planker mellom skinnene og 11 på hver side. Rekkverket skal mellom de 2 ytterste plankene.




Edited by steinel - 09 mars 2016 at 12:24
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mars 2016 at 19:56
Da er skinne boltet direkte på steinringen helt rundt.
Grava er gruslagt og har fått noen gresstuster.


Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2016 at 08:36
Må si at resultatet er over all forventning
Og jeg tror kanskje H.Lindholm er enig i at dette ble uendelig mye bedre å se på enn når svillene var synlige.

Men det aner meg at dette var en plan hele tiden, og da er jo festemetoden genial
Mvh Atle
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2016 at 09:43
Originally posted by AtleB AtleB wrote:

Må si at resultatet er over all forventning

Tusen takk Smile

Mange løsninger dukker opp på veien. En av dem var å bruke Märkling K flexi med sviller for å få skinna plassert og godt festet med tiendels nøyaktighet. Akkurat da klarte jeg ikke å se så mye lenger. Men Lindholms irettesettelse ga et push videre til en mye riktigere visuell og naturtro løsning. Det har gått med noen timer til å slipe ned svillene, legge sparkelmasse og forme de nærmere 80 steinene med en liten skrutrekker. Bildet er tatt før gruslimet var tørt. Skal pirke vekk noe overflødig grus som ligger oppå steinene.

Jeg har fått alle delene til brua, unntagen hovedbjelken og "kongen". Brusider, gangbrett, skråstag, hjulfester og servo. Har også skjært til de 1mm høye jernstripene som skal sitte vertikalt og langs kanten på brusidene. Får ikke tegnet steinsettinga rundt før jeg kan måle nøyaktig hvor høy brua blir. I utganspunktet skal steinsettinga bli 15,1mm 

Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre med nagler. Med autentisk avstand og størrelse blir de for små til at det er gjennomførbart å lage de. Tenker å legge på dråper av et eller annet. Så det strides oppi hodet mitt om jeg skal droppe nagler på brua eller om jeg skal lage færre og større med lengre avstand enn det var i virkeligheten. Kanskje noe har forslag til hva jeg skal gjøre? 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2016 at 12:18
Nagler fås som ferdige dekaler i diverse størrelser, avstander, utforming og leverandører, f.eks herfra: Archer Fine Transfer
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2016 at 12:26
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Nagler fås som ferdige dekaler i diverse størrelser, avstander, utforming og leverandører, f.eks herfra: Archer Fine Transfer

Takk, sånn type gammeldags Letraset Smile Kult. Det igjen ga meg en ide. Hva med å lage seg en sjablong med små hull og legge små knupper som nagler med en bitte litt mørkere (eller kanskje lysere) farge enn resten?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2016 at 14:11
Der tror jeg at jeg fant nagleløsningen. Tynne plastark som preges fra baksiden, limes på brosidene og males.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 mars 2016 at 21:19
Den ene brusiden er ferdig

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2016 at 13:42
Hei. Sidene på brua skal ha litt ruststriper, sot og oljesøl på seg. 

Kan noen linke til, eller gi en kort innføring i smussing? Uten at det trengs spesiell maling osv. Tipper kanskje at det lar seg gjøre med sterkt fortynnet akrylmaling? Ikke vet jeg. 
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2016 at 14:12
Sitter å følger med i det stille. Dette blir utrolig bra! Clap
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2016 at 18:11
Originally posted by steinel steinel wrote:

Hei. Sidene på brua skal ha litt ruststriper, sot og oljesøl på seg. 

Kan noen linke til, eller gi en kort innføring i smussing? Uten at det trengs spesiell maling osv. Tipper kanskje at det lar seg gjøre med sterkt fortynnet akrylmaling? Ikke vet jeg. 
Google litt, fx Weathering om engelsk er greit, så finer du en del å titte på; ikke minst på filmsnutter Smile
Bjørn Egil
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 10:13
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Google litt, fx Weathering om engelsk er greit, så finer du en del å titte på; ikke minst på filmsnutter Smile

Ble hjemme på sofaen i dag med en skikkelig forkjølelse, så da ble det litt googling.

Det er tydeligvis mange teknikker, men weathering powder ser ut til å være viktig. Det kan enkelt lages ved å skrape fargestifter med et barberblad eller kniv.

En metode:
Spray objektet med et tynt lag klar matt spraylakk.
Dypp pensel i "Isoprop.... Alcohol" Det skjønte jeg ikke hva er og hvor jeg får tak i. Han på en av videoene har det på en liten spayflaske. ???????????????
Så dypp penselen i den riktige blandingen av pudder og legg på og børst utover med forskjellige pensler til du er fornøyd.
Og vipps, så er du ferdig.

Da trenger jeg kanskje bare en tur på Clas Ohlson og kjøpe fargestifter, men så var det denne alkoholen da, kan vel ikke bare ta noe i barskapet Embarrassed
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 10:27
Isopropanol (eller Blåsprit som det også kalles) fås kjøpt i fargehandel eller ev. Jernia-butikker, mulig det er bestillingsvare enkelte steder.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
jalauri View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote jalauri Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 14:20
Kjøpte sist gang på MegaFlis. Halve prisen I forhold til min lokale Jernia!
Digitrax Super Chief / Traincontroller Gold 9
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 15:15
Enkelte apotek har prima isopropanol, dvs blåvask uten fargestoff.
Tror det var Boots jeg kjøpte hos.
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 15:26
(slettet grunnet dobbelposting)

Edited by Håvard H - 16 mars 2016 at 15:28
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 15:26
Originally posted by steinel steinel wrote:

Der tror jeg at jeg fant nagleløsningen. Tynne plastark som preges fra baksiden, limes på brosidene og males.



Klassisk teknikk!
Og hvis du vil nagle i en rasende fart skaffer du deg en slik en:

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 23:00
Jeg har tilpasset og montert hjulfestene. Måtte prøvestable. Ser bra ut. 0,3mm lavere enn beregnet, så steinringen blir 14,8mm høy. Gjenstår å sette på støttene på denne siden og male.

Har ikke malt om hjulene, men det spiller egentlig ikke så stor rolle, kommer ikke til å synes lell Unhappy Litt kipt, for jeg har lagt mye jobb i de og også hjulfestene som ble ganske autentiske. Jeg kan jo løfte av brua en gang i bland og se på.




Back to Top
mjens1 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 april 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mjens1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2016 at 12:56
Dette ser virkelig bra ut! Inspirerende!!!

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2016 at 14:45
Originally posted by steinel steinel wrote:





Er det bare lyssettingen, eller er siden på brua blitt veldig gul?
Ser jo ut som et 3D-print!
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2016 at 15:06
Brusidene er laserskjært i 3mm akryl som tilfeldigvis var gul. Etter lakkering blir den som vist på bilde lenger opp i tråden. Smile
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2016 at 15:07
[QUOTE=mjens1]Dette ser virkelig bra ut! Inspirerende!!![/QUOTE]

Tusen takk Smile


Edited by steinel - 18 mars 2016 at 15:08
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2016 at 10:24
En liten titt oppunder gangbrettet


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mars 2016 at 10:59
I går fikk jeg den ytre/øvre ringen som skal bli steinsetting rundt grava. Nedtrappinga på den øvre flata skal være slik at det passer akkurat å legge en Märklin K-slinnesville der og da vil selve skinna ligge på steinringen. Gleder meg til å pusle med gravering og maling av rundt 200 steiner i resten av påsken Smile


Uttrykksikonet smile
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mars 2016 at 15:23
Steinsettinga er ferdig
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 20:52
Da er brua satt endelig sammen med gangbrett og skinner. Skinnene er også koblet. Her er Stortyskeren innpå for fotografering. Nå mangler rekkverk, "låsespak" og "stokkene" som skiva skyves rundt med. Motoren skal kamufleres som fundament til Kongen.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 22:54
FLott! Det er noen som får gjort noe....
Svein S
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 12:44
Stilig.   Hva har dette kostet deg?
Kan det tenkes at du kan lage deler til flere?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 14:13
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Stilig.   Hva har dette kostet deg?
Kan det tenkes at du kan lage deler til flere?

Takk Smile

Foreløpig har jeg bare betalt for motoren, rundt 400 kroner, en Märklin flexi K-skinne og grus, gress og maling. Men jeg regner med at det kommer en fet regning fra de som har laget delene, selv om de er kompiser og skal gi meg en god hobbypris. 

Det er så klart mulig å lage et slags byggesett, men jeg tror det krever veldig mye arbeid å kommer fra denne "prototypen" til å ferdigstille et byggesett som andre blir fornøyd med. Vi har snakket om det. 

Cluet her er jo grava i det nydelige materialet som heter skummet PVC. Det gir den nøyaktigheten som er helt avgjørende, og er lett å bearbeide for å lage feks steinsettingen. Brua måtte kanskje gjennomgå en større redesign. Den var vanskelig å bygge.

Hva kunne folk betale for et slik "byggesett"?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.