MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvorfor handler noen i tyskland. Ca samme pris.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvorfor handler noen i tyskland. Ca samme pris.

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvorfor handler noen i tyskland. Ca samme pris.
    Posted: 16 februar 2016 at 14:22
Jeg har hørt fra noen av dere før at dere handler litt i tyskland for å spare penger. Jeg bor 5 min fra grensen mellom nederland og tyskland og der er det butikker. Amundsen hobby sa at det er MYE billigere der og i nederland. Hvor kommer dette ryktet fra? Det er jo bare fantasi og jeg ser ikke noe forskjell i det hele tatt. Og jeg bor ikke langt fra tyske MJ-butikker. Kanske noen bare ser på tallet på Euroseddelen og tror at 15 euro betyr 15kr, hahaha.


For å ta bare et eksempel så koster Trix V60 250 euro. Er det så billig? og jeg kunne nevnt hundrevis av andre varer også.


Edited by HJM.models - 16 februar 2016 at 14:25
HJM.models
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2016 at 16:49
Det er større konkurranse mellom MJ-forhandlere i Tyskland. Forhandlere der har gjennomsnittlig større omsetning og får bedre kvantumsrabatter hos produsentene enn hva norske forhandlere får.
Enkelte forhandlere selger momsfritt til Norge. Det utgjør 19%. Da må man være norsk statsborger og bosatt i Norge.
Skal man allikevel til Tyskland og handler innenfor "kvoten" på NOK 6000 er dette å betrakte som "reisegods" og derved lovlig momsfritt i Norge. Er varen ekspedert ut av EU er den heller ikke momspliktig der. Dette må MJ-forhanlderen dokumentere overfor tyske skattemyndigheter, derfor vil ikke alle gjøre det.
Således er dette helt legalt - både i Tyskland og Norge.

Ligger forhandlerne i Tyskland 10 - 15% under norsk pris, er det fort en besparelse på 1/3 i forhold til handel i Norge. Dette varierer fra forhandler til forhandler og hvilket fabrikat man kjøper.

Reiser man selv ikke jevnlig til Tyskland, er det liten vits.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2016 at 17:00
Hva koster Trix V60 i norge da? Den koster 250 euro overalt i alle butikker jeg har sett. Og det er bare et av hundrevis av eksempler jeg kan ta. 10-15% under norsk pris - Tullball. Jeg ser prisene med egne øyne.

Edited by HJM.models - 16 februar 2016 at 17:01
HJM.models
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2016 at 18:07
Jeg skjønner ikke helt indignasjonen? Du som bor i NL kan jo handle N, valutakursen er god og du kan trekke fra 25% mva. Generelt har elektronikk vært billigere eller likt priset som i NL.

Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2016 at 18:35
Jeg snakker om tyskland. Det er nabolandet. Er det ikke tyskland dere drar til, da?
HJM.models
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2016 at 18:48
Jeg forstår nok ikke problemstillingen...
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 februar 2016 at 19:18
Originally posted by Nedernoor Nedernoor wrote:

Jeg forstår nok ikke problemstillingen...
 
Du er ikke alene om det!
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2016 at 10:37
Jeg har forsøkt å forklare HJM.models hvorfordet kan være billigere for noen nordmenn å handle i Tyskland.

- Hadde det vært like rimelig, så tror jeg at de fleste er såpass "oppegående" at de ikke hadde gjort dette?
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2016 at 18:29
Det er intet galt med forklaringen din, Kjell H. Faktisk er svaret ditt fullstendig logisk sett i lys av trådstarters spørsmål.

Men sett i lys at ts selv bor i EU, finner jeg undringen noe malplassert, ja rent ut søkt. Personlig hadde jeg vært overlykkelig over sterk € og muligheter for mva.-fradrag.

Edited by Nedernoor - 17 februar 2016 at 18:31
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2016 at 18:33
For meg som kjøper n-skala og tyske modeller er det ikke bare prisen som gjør at jeg handler i D. Utvalget som de tyske nettbutikkene har på lager overgår langt det som jeg har sett i norske butikhyller og dermed blir det greire å bestille fra D. Billigere har det også vært der,men etter siste tids endringer i valutakursen,vet jeg ikke. Etterhvert vil selvsagt valutakursen også slå ut i hylleprisen her til lands.

Likevel er det noen ting jeg gjerne kjøper i mj-butikk i Oslo.


Edited by bkv1 - 17 februar 2016 at 18:34
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2016 at 01:01
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Hva koster Trix V60 i norge da? Den koster 250 euro overalt i alle butikker jeg har sett. Og det er bare et av hundrevis av eksempler jeg kan ta. 10-15% under norsk pris - Tullball. Jeg ser prisene med egne øyne.

Litt sterke ord her. Tullbal og fantasi... Når sjekket du prisene, bare i dag? Kronen har svekket seg ca 20% i forhold til Euro på et år. Så alt i EU har blitt 20% dyrere sett med norske øyne. Så sier du selv at prisene fremdeles 10-15% under de norske. Så et enkelt regnestykke forteller da at ting var mye billigere før.  

Forresten. En pakke Peco flexiskinner koster i Tyskland kr 1150,- og på NMJ kr 1695,-


Edited by Laurenz - 18 februar 2016 at 01:04
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2016 at 11:09
Samme erfaring som Laurenz.

Det siste jeg kjøpte i Tyskland var 10 stk. penser i G-skala fra PIKO. De hadde delenummer 35222 og 35223. Jeg betalte NOK 5189 for dem.
Samme penser koster NOK 7450 hos Elefun i Norge. Det er 44% høyere pris.

For prisforskjellen på NOK 2260 hadde jeg faktisk gratis tur (som jeg allikevel hadde tatt). Nå er riktignok besparelse av MVA som utgjør det største beløpet. Momsbeløpet i Norge utgjør NOK 1490 men prisen ligger fortsatt ca. 15% lavere i Tyskland.
Denne handelen var heller ikke noe "sonderangebot" men vanlig katalogpris jeg betalte. Da denne forhandleren ikke fører G-skala ellers, måtte han bestille det ekstra til meg fra fabrikken. Derfor ble det katalogpris.
- Større forhandlere der nede kjøper "i mengder fra fabrikk" og kan derfor senke sin utsalgspris til under katalogpris. Da er forskjellen enda større.

Kan noen forstå hvorfor jeg handler i Tyskland når jeg allikevel skal dit?
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2016 at 12:53
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

...handler i Tyskland når jeg allikevel skal dit?

Ahaaa....Wink 
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2016 at 10:31
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:



Nå er riktignok besparelse av MVA som utgjør det største beløpet. Momsbeløpet i Norge utgjør NOK 1490 men prisen ligger fortsatt ca. 15% lavere i Tyskland.

Kan noen forstå hvorfor jeg handler i Tyskland når jeg allikevel skal dit?


Skal jeg forstå dette som at du fikk fratrukket tysk MVA ved å handle over disk på eksport, eller snakker du bare om "fritaket" av norsk MVA.?
TerjeB
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2016 at 12:20
Jeg snakket om hva det kostet meg totalt - uansett MVA eller ikke og hva jeg til sammenlikning ville betalt i Norge.
MVA i Tyskland er 19% og den er 6% høyere i Norge. Da vi bor i EØS-landet Norge, kan alle detaljister i EU som er momspliktige (bortsett fra Norden) trekke fra MVA dersom varen sendes ut av EU. Dette er vedkommende detaljist pliktig til å dokumentere for landets skattemyndigheter - ellers er det detaljisten som må svare for MVA.
Ofte er det tilstrekkelig å vise kvittering fra forsendelsen og faktura der mottaker og land fremgår.
Handler man "over disk" i Tyskland, så må man henvende seg til tollen i siste EU-land man reiser fra for å få en dokumentasjon at varen virkelig er eksportert fra EU. Denne dokumentasjonen må selger kunne fremvise ved kontroll - ellers risikerer han å betale MVA.
- Først når selger får denne dokumentasjon, er han sikker på at han slipper å betale MVA. Mange selgere i Tyskland vil ikke ha dette "ekstraarbeid". Noen vil da kun sende uten MVA til Norge. Da er "frigrensen" NOK 350 uten full MVA-behandling + gebyrer.
Det er kun dersom man selv reiser ned at grensen for" reisegods" på NOK 6000 kommer til anvendelse.
MVA i EU og MVA i Norge er 2 helt separate ting som de fleste tyskere ikke forstår da vi står utenfor EU - ellers hadde det vært MVA fra det landet som varen kjøpes i som hadde vært utslagsgivende.

Jeg får alltid fratrukket tysk MVA i denne butikken der jeg har handlet > 25 år. De kjenner meg og stoler på at jeg sender eksportpapirer tilbake. Da er det lite ekstraarbeid for begge parter. Tollklarering i Hirtshals bruker å ta < 1 minutt og kun porto for å sende erklæringen tilbake.

Dette er på en måte å dra fordel av alle "systemene".
- Kanskje urettferdig for norske forhandlere - men hvem handler vel ikke "taxfritt" når de allikevel er ute å reiser?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2016 at 12:48
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg snakket om hva det kostet meg totalt - uansett MVA eller ikke og hva jeg til sammenlikning ville betalt i Norge.
MVA i Tyskland er 19% og den er 6% høyere i Norge. Da vi bor i EØS-landet Norge, kan alle detaljister i EU som er momspliktige (bortsett fra Norden) trekke fra MVA dersom varen sendes ut av EU. Dette er vedkommende detaljist pliktig til å dokumentere for landets skattemyndigheter - ellers er det detaljisten som må svare for MVA.
Ofte er det tilstrekkelig å vise kvittering fra forsendelsen og faktura der mottaker og land fremgår.
Handler man "over disk" i Tyskland, så må man henvende seg til tollen i siste EU-land man reiser fra for å få en dokumentasjon at varen virkelig er eksportert fra EU. Denne dokumentasjonen må selger kunne fremvise ved kontroll - ellers risikerer han å betale MVA.
- Først når selger får denne dokumentasjon, er han sikker på at han slipper å betale MVA. Mange selgere i Tyskland vil ikke ha dette "ekstraarbeid". Noen vil da kun sende uten MVA til Norge. Da er "frigrensen" NOK 350 uten full MVA-behandling + gebyrer.
Det er kun dersom man selv reiser ned at grensen for" reisegods" på NOK 6000 kommer til anvendelse.
MVA i EU og MVA i Norge er 2 helt separate ting som de fleste tyskere ikke forstår da vi står utenfor EU - ellers hadde det vært MVA fra det landet som varen kjøpes i som hadde vært utslagsgivende.

Jeg får alltid fratrukket tysk MVA i denne butikken der jeg har handlet > 25 år. De kjenner meg og stoler på at jeg sender eksportpapirer tilbake. Da er det lite ekstraarbeid for begge parter. Tollklarering i Hirtshals bruker å ta < 1 minutt og kun porto for å sende erklæringen tilbake.

Dette er på en måte å dra fordel av alle "systemene".
- Kanskje urettferdig for norske forhandlere - men hvem handler vel ikke "taxfritt" når de allikevel er ute å reiser?


Spørsmål ut fra det du forklarer her;
Er det da slik å forstå at for kjøpet av Piko-varene du viser til i tidligere innlegg oppgir du pris ex. mva i Tyskland og inkl. mva for den norske forhandleren ?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2016 at 13:16
Som jeg tidligere har sagt, er prisene det jeg betaler hhv. i Norge og ved å handle i Tyskland.

Jeg har også sammenliknet priser på like vilkår for siste innkjøp med MVA men uten frakt til Norge da dette kan variere.

Denne linken handler om "hvorfor noen handler i Tyskland". For meg er det at varene er billigere i Tyskland og jeg slipper MVA helt legalt når jeg allikevel skal dit.



Edited by Kjell H. - 19 februar 2016 at 13:17
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2016 at 14:16
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Som jeg tidligere har sagt, er prisene det jeg betaler hhv. i Norge og ved å handle i Tyskland.

Jeg har også sammenliknet priser på like vilkår for siste innkjøp med MVA men uten frakt til Norge da dette kan variere.

Denne linken handler om "hvorfor noen handler i Tyskland". For meg er det at varene er billigere i Tyskland og jeg slipper MVA helt legalt når jeg allikevel skal dit.


Jeg syns at skal du diskutere prisforskjeller så bør du bruke sammenlignbare fakta og priser som er oppnåelige for den jevne hobbyentusiast.

Det blir bare dustete å sammenligne en spesialpris du har fått ex. tysk Mwst med norsk pris fra dyreste forhandler for å gjøre et poeng av hvor mye nettopp du sparer

Du påstår du har betalt veiledende pris ex. tysk mwst for sporvekslene du handlet i Tyskland.
Veiledende pris for disse vekslene fra produsent er 68 euro pr. stk., Dvs 680 euro. Med dagens kurs tilsvarer det 6485,- (hvilket er 5449,- ex. mwst på 19%, så noe rabatt har du nok fått om du betalte 5189,-..)

Prisen hos norsk forhandler (www.vmji.no) er 680,- pr. stk, altså 6.800 for 10 stk. (nesten 10% lavere enn den norske forhandleren du valgte å sammenligne med)

Reell innsparing for en tilfeldig kunde som dukket opp hos samme forhandler som deg og handlet 10 sporveksler over disk vile altså vært 315,- om man ikke regner inn noe reisekostnader e.l. i regnestykket.


Eirik



Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Nedernoor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 28 februar 2013
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 42
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Nedernoor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2016 at 16:41
Man reiser da ikke til Tyskland for å handle MJ, man handler MJ når man likevel er i Tyskland. Dessuten er 315 kr. spart nesten nok til en ny godsvogn fra en kjent norsk leverandør.

Så slike beløp skal man ikke kimse av.

At siste årets utvikling på valutamarkedet har endret fordelen ved å handle i utlandet bør det ikke være tvil om. Men det er jo bare i trådstarters fordel.
Trains, planes and automobiles. Not necessarily in that order...
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2016 at 20:31
Originally posted by eika eika wrote:


Jeg syns at skal du diskutere prisforskjeller så bør du bruke sammenlignbare fakta og priser som er oppnåelige for den jevne hobbyentusiast.

Det blir bare dustete å sammenligne en spesialpris du har fått ex. tysk Mwst med norsk pris fra dyreste forhandler for å gjøre et poeng av hvor mye nettopp du sparer

Du påstår du har betalt veiledende pris ex. tysk mwst for sporvekslene du handlet i Tyskland.
Veiledende pris for disse vekslene fra produsent er 68 euro pr. stk., Dvs 680 euro. Med dagens kurs tilsvarer det 6485,- (hvilket er 5449,- ex. mwst på 19%, så noe rabatt har du nok fått om du betalte 5189,-..)

Prisen hos norsk forhandler (www.vmji.no) er 680,- pr. stk, altså 6.800 for 10 stk. (nesten 10% lavere enn den norske forhandleren du valgte å sammenligne med)

Reell innsparing for en tilfeldig kunde som dukket opp hos samme forhandler som deg og handlet 10 sporveksler over disk vile altså vært 315,- om man ikke regner inn noe reisekostnader e.l. i regnestykket.


Eirik


Ser av dine argumenter at du driver MJ-butikk i Norge - uten at dette kommer klart frem.

Du vet ikke når jeg kjøpe dette - og oppgir også uriktig katalogpris av det jeg betalte. Da var katalogprisen € 65 og kursen på € 9.50.
Den eneste norske butikken som har/hadde disse typer veksler på lager er Elefun. Derfor har jeg brukt dem. De ligger også nærmest meg. Forhåpentligvis er dette også et innkjøp som ligger tilbake i tid med lavere katalogpris og vekslingskurs?

Tråden handler om "hvorfor noen handler MJ i Tyskland". Jeg har gitt utførlig redegjørelse for hvorfor jeg kjøper dette i Tyskland og hvor mye jeg sparer på det. Min reelle besparelse er det som teller - ikke hva som er en hypotetisk sammenlikning dersom jeg hadde handlet i Norge i dag.
Back to Top
icefighter35 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 06 november 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 144
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote icefighter35 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 01:35
Originally posted by Nedernoor Nedernoor wrote:

Man reiser da ikke til Tyskland for å handle MJ, man handler MJ når man likevel er i Tyskland. Dessuten er 315 kr. spart nesten nok til en ny godsvogn fra en kjent norsk leverandør.

Så slike beløp skal man ikke kimse av.


At siste årets utvikling på valutamarkedet har endret fordelen ved å handle i utlandet bør det ikke være tvil om. Men det er jo bare i trådstarters fordel.



Liker måten du validerer summen 315kr. Hadde en liten samtale med Finn hos nmj angående priser og han var kjapp til å bedyre at mj faktisk var billig, i forhold til feks en tur på byen med litt i koppenLOLnoe han sikkert har sakt til mange folk, men alikevelSmile
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 09:11
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Du vet ikke når jeg kjøpe dette - og oppgir også uriktig katalogpris av det jeg betalte. Da var katalogprisen € 65 og kursen på € 9.50.
Den eneste norske butikken som har/hadde disse typer veksler på lager er Elefun. Derfor har jeg brukt dem. De ligger også nærmest meg. Forhåpentligvis er dette også et innkjøp som ligger tilbake i tid med lavere katalogpris og vekslingskurs?

Tråden handler om "hvorfor noen handler MJ i Tyskland". Jeg har gitt utførlig redegjørelse for hvorfor jeg kjøper dette i Tyskland og hvor mye jeg sparer på det. Min reelle besparelse er det som teller - ikke hva som er en hypotetisk sammenlikning dersom jeg hadde handlet i Norge i dag.


Ok. Så du sammenligner en gammel tysk pris med dagens pris i Norge for at fortjenesten din skal virke høyest mulig.

Motsatt vei så gjorde jeg en sjekk, og i fjor sommer kostet den G-skala sporvekselen du viser til kun 585,- her i Norge, på grunn av lavere eurokurs og lavere pris fra produsent.
Det er 5.850,- inklusive norsk moms det for ti stk. Trekker vi fra dine 5.189,- ex tysk mva så har du personlig spart rundt 700, mens en "normal" Nordmann som stakk innom for å handle der nede over disk ut fra din opplyste pris og kurs måtte betalt 650 euro x9,5 = 6.175 kroner for samme varene, altså mer enn hva varen kostet i Norge.


Det er helt greit at du bare er opptatt av deg og din besparing, men syns du ikke det er greit å få litt realisme inn i tråden i forhold til hva "Ola Nordmann" som tilfeldigvis reiser til utlandet bør være obs på?


Edited by eika - 20 februar 2016 at 09:12
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2016 at 12:20
Originally posted by eika eika wrote:


Ok. Så du sammenligner en gammel tysk pris med dagens pris i Norge for at fortjenesten din skal virke høyest mulig.

Motsatt vei så gjorde jeg en sjekk, og i fjor sommer kostet den G-skala sporvekselen du viser til kun 585,- her i Norge, på grunn av lavere eurokurs og lavere pris fra produsent.
Det er 5.850,- inklusive norsk moms det for ti stk. Trekker vi fra dine 5.189,- ex tysk mva så har du personlig spart rundt 700, mens en "normal" Nordmann som stakk innom for å handle der nede over disk ut fra din opplyste pris og kurs måtte betalt 650 euro x9,5 = 6.175 kroner for samme varene, altså mer enn hva varen kostet i Norge.


Det er helt greit at du bare er opptatt av deg og din besparing, men syns du ikke det er greit å få litt realisme inn i tråden i forhold til hva "Ola Nordmann" som tilfeldigvis reiser til utlandet bør være obs på?


Det er for seint å tenke på hva dette hadde kostet i fjor sommer - ettersom dette var kjøpt før jul da vi allikevel skulle besøke julemarkedet i Lübeck. Dette er sikkert ikke "normalt" etter dine begrep? Jeg lever greit med det!


Du fikk meg til å sjekke bankutskriften en gang til og ikke bare faktura. - Trodde jeg hadde betalt 9,50 for €uroen for den har ligget rundt dette - men det viste seg at jeg hadde "truffet" en gunstig periode der 1 € var 9,21 - beklager at jeg ikke sjekket dette. Tror allikevel vi beholder € til 9,50 da dette varierer fra dag til dag og ikke utgjør mer enn noen hundre NOK.

Tråden handler fortsatt om hvorfor noen "handler MJ i Tyskland".
Dette er et personlig tema og ikke etter min mening en prissammenlikning mellom tyske og norske priser. Den sammenlikning har vi diskutert tidligere på forum.
Det er derfor MIN reelle besparelse som er viktig for meg når jeg sammenlikner med nærmeste butikk som har varen på lager når jeg kjøpte den.

Som jeg innledningsvis sa, er momsbesparelsen det som utgjør den største besparelsen. Forskjell i tysk og norsk moms er 6% og avanse/volumrabatter til forhandlere utgjør også en forskjell som gjør dette rimeligere i Tyskland.
- Jeg kunne gjerne finne de samme vekslene rimeligere i Tyskland enn det jeg betalte men det har jeg ikke gjort da dette er irrelevant for saken. Du peker på at jeg ikke har brukt laveste pris i Norge. Man kan alltid finne eksempler på dyre og rimelige butikker både i Norge og Tyskland men mitt eksempel er hentet fra den forhandleren jeg normalt bruker i Tyskland og "nærbutikken" i Grimstad som jeg tidligere har kjøpt noe materiell fra.

Det er derfor forståelig at du vil argumentere og hente frem eksempler til sammenlikning både fra Tyskland og Norge som minsker denne forskjellen ettersom du driver butikk med de samme varene.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 19:59
Hvis man handler lok og vogner i utlandet, og omsetningen går ned i Norge. Hvem gidder da å lage en ny norsk modell?. Og hvis loket går i stykker, blir det ikke enklere å få den rep heller. 

Feks så tar NMJ 209kr for Rocoline veksel. Togbutikken 195kr Amundsen 210kr. Vestfold 205kr. Gudmestad 215, Lokstallen 214. Selv på en Analog Di5 kan det være litt forskjell. Mens alle ser ut til å ta 1690 for den digitale. Cluet er å sjekke flere butikker føre man handler. Det kan være penger å spare. Og en butikk kan ha tilbud, mens en annen butikk ikke. 


A matter of life and death
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2016 at 10:28
Dette er vel litt på siden av temaet for denne tråden som er "hvorfor handler enkelte i Tyskland"?

Jeg handler norske modeller i Norge dersom dette ikke er fra de store produsentene. Da er norske forhandlere konkurransedyktig.

Jeg skjønner ikke helt logikken din Wickerman?
For fabrikken må det være det samme om modellen selges i utlandet eller i Norge? Selges norske forbilder også i utlandet i større antall, er det kanskje mer interessant for fabrikkene å lansere modeller med norsk forbilde da det er et større marked der?

Back to Top
E L K View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 januar 2007
Location: NORGE
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E L K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2016 at 16:11
Emoticons Service er viktig 

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2016 at 10:55
Faktisk så er servicen noe av det viktigste for meg ved å handle i Tyskland!

Der er konkurransen mellom MJ-forhandlere større og de er generelt meget servicebevisst - også for kunder fra Norge!

Jeg har handlet fast hos en forhandler siden midt på 80-tallet. Han er ikke den billigste i Tyskland - men han har "fair" priser.
Servicen er utmerket! - Han skaffer deler prompte - også for lok som er kjøpt i Norge og norske forhandlere ikke har kunnet skaffe deler til.
"Problemet" med mange tyske forhandlere er "at man må snakke språket" - ellers vegrer de seg. - Dersom man kan beskrive den delen man skal ha, er det oftest ikke noe problem!

Min tyske forhandler "forskutterer" også refusjon av tysk MwST for meg. Dette gjør det enkelt for begge å handle momsfritt i Tyskland. Dette er et tillitsforhold som kanskje ikke alle norske forhandlere ville ha - om det var aktuelt?

Mitt eneste "problem" er at vedkommende forhandler gir seg nå av aldersgrunner, så jeg jakter på en ny som har gunstig beliggenhet.

Nå tar jeg en tur nedom han i neste uke. Jeg hadde allikevel tenkt å besøke Modellbau Nord i Neumünster og en håndarbeidsmesse i Danmark.
Elbilen kjører og lader "gratis" og jeg har billigbillett på ferjen, så hvorfor ikke?
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2016 at 16:33
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Dette er vel litt på siden av temaet for denne tråden som er "hvorfor handler enkelte i Tyskland"?

Jeg handler norske modeller i Norge dersom dette ikke er fra de store produsentene. Da er norske forhandlere konkurransedyktig.

Jeg skjønner ikke helt logikken din Wickerman?
For fabrikken må det være det samme om modellen selges i utlandet eller i Norge? Selges norske forbilder også i utlandet i større antall, er det kanskje mer interessant for fabrikkene å lansere modeller med norsk forbilde da det er et større marked der?


Vill tru det er lettere å lage en modell, hvis den også selges i Norge, selv om markedet er lite. Men hadde det ikke vært for tyskland, hadde vi nok ikke fått så mange modeller. Feks så har NMJ fått andre produsenter til å lage norske modeller, som trolig ikke hadde kommet. Så de er nok avhening av de kan selge modell i Norge. Enten at en butikk bestiller inn x-antall. Eller at mannen i gata bestiller hos sin lokalebutikk. Roco hadde neppe kommer med så mange norske modeller, hvis ikke intressen var til stedet. 
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.