MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lillehammer stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lillehammer stasjon

 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>
Author
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2018 at 17:46
Tenkte kanskje noen har lyst til å se hvordan jeg lager mine moduler.
På tross av advarsler om XPS som underlag, tok jeg sjansen på det allikevel. Lurte først på Litex, men den harde overflaten virket som et trommeskinn. Jeg trenger noen centimeter for litt landskap og etter noen lydprøver gikk jeg for XPS med 5mm dempemateriale på toppen. Andre faktorer som spilte inn var vekt og stabilitet. Ellers var lett tilgjengelige og letthåndterlige  materialer viktig. Jeg er nesten helt fornøyd med den første modulen, togene går stille og fint. Denne jeg holder på med nå er den eneste som blir helt flat, dermed enklest å bygge.



Ramma er 15x95 glattkant. Stag og anlegg er 21x21 glattkant. I hjørnene er det 18mm hobbyplate.



For å gjøre det veldig enkelt ha jeg kjøpt bein på IKEA til kr.25 pr.stk. Lett avtagbare for transport.



4 stk  8mm bolter holder disse modulene sammen. XPS limes med godt med sløydlim mens de er skrudd sammen. Etter tørk mener jeg da at modulene alltid kommer til å passe perfekt.



Oppå XPSen legges et 5mm lag med støydemping. På den første modulen brukte jeg et parkettunderlag som jeg fant på loftet. Jeg festet det med tett i tett med teppetape. Det virker som det sitter og selv om det er mykt, ble det helt fast med 2mm grus oppå. Nå er jeg veldig usikker på om jeg skal fortsette med dette parkettunderlaget eller om jeg skal kjøpe kork. Den eneste jeg har funnet som har 5mm kork er VMJI. Koster 395,- pluss frakt for 0,5x3 meter. Men er det noen fordel med kork?


Edited by steinel - 22 mai 2018 at 18:17
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2018 at 18:17
Som nevnt var jeg nesten fornøyd med den første modulen. En ting som manglet var noe å skru fast decodere osv i. Her har jeg frest ned 2cm og limt inn en 6mm finerplate til formålet. Litt slumsete gjort, så det blir noe sparkling langs kanten. Vi ser også noen spor på ca 1,3mm for anleggene under XPSen. Det er fordi den ramma er litt for lav til at det går opp. 5mm støydemping + 50mm XPS + 21mm anlegg + 18mm hobbyplate = 94mm, så det skulle egentlig vært nok.......


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2018 at 18:31
Jeg hadde heller ikke tenkt særlig på kabelframføring og oppheng av disse. Det blir noen ledninger under for feedback, kjørestrøm og lys. Fant ut at det enkleste er å bore noen hull i tverrstagene til formålet.

Da skulle alt være klart så jeg kan lime XPSen inni ramma.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2018 at 22:25
Modul nummer 2 er ferdig malt. Nå mangler skinneunderlaget oppå. Får det i morgen. 5 mm kork.

Vekt 7 kg. Første modulen ble til slutt 12 kg.




Edited by steinel - 27 mai 2018 at 22:26
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 mai 2018 at 22:40
Modul nummer 2 er skrudd sammen med den første modulen (egentlig nr.5). Da var det tid for en ny runde med sporplanlegging. Jeg var ikke fornøyd med første, andre, tredje... forsøk. Nå nærmer vi oss og har fått til den slake kurven på spor 1 og 2 som starter rett nord for stasjonsbygningen. Nå er sporplanen ganske riktig. Men jeg har valgt 2 spor over brua i sør for å få 2 spor rundt hele anlegget. Da kan jeg switche ytterste ringen til DC hvis noen feks har lyst til å se sin vakre BM88 rulle inn på Lillehammer stasjon.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2018 at 22:40
Spor 1, 2, 3 og 4 er lagt og limt med kabling og kutt for tilbakemelding. Dette var veldig vanskelig og det har vært mange runder. Nå er jeg ganske nær originalen med slak kurve nordover på stasjonen. Det var/er også veldig utfordrende å finne ut av tilbakemeldigsblokkene. Jeg har lagt inn spørsmål overalt og fått noen få svar som alle er forskjellig. Jeg har prøvd å google og lese meg opp og endte til slutt med en blokk på 46 cm i hver ende av sporene og en blokk mellom de igjen. Teorien er at toget kommer til første blokk som blir en ren deteksjon, den lange i midten er en bremseseksjon og den siste er stoppblokk.


Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2018 at 10:46
Hei,

Jeg tror at en av grunnene til at du ikke får konsistente svar når det gjelder hvorden blokkene bør settes opp, er at dette avhenger av hvillen programvare du benytter, og hvilken grad av automatisering du velger.  Valget av Marklin / 3-skinne, gjør også at dette er litt ukjent område for mange.

På et annet lokket forum går det en ganske bra diskusjon, hvor det har endt opp med at han har valgt å bygge et testanlegg først, for å teste ut ulike deteksjonsmetoder og alle de populære styringsprogrammene, med de aktuelle digitalsentralene.

Jeg har valgt å bygge blokkinndelingen mest mulig slik forbildet gjør det. 

Jernbaneverket/NSB tror jeg at har normalt en blokkdeteksjon for hvert togspor, og egne blokkseksjoner for sporveksler, men dette varierer nok også med når signalanlegget ble laget.

På linje mellom stasjoner må det også være isolasjon ved hvert signal (linjeblokk).

Aktuelle avvik fra 1:1 på en modelljernbane kan være :
1.  kortere blokker på linje mellom stasjoner.  Noen anbefaler tre blokker mellom stasjonene.  Jeg tror det er den tredje blokkeni kjøreretning,  som bør brukes til nedbremsing.

2. Egne blokker for veksler/vekselgater er kanskje noe overdrevet.   Fordelen med å ha dem er at man kan lage logikk som hindrer omlegging av veksler, hvis det er noen tog i veksel-blokken.

3. Mange deler stasjonsporene opp i tre blokker, for å øke presisjonen ved nedbremsing og stopp.  Jeg har ikke gjort det, men eksperimenterer med punktdeteksjon (Infra rødt eller Laser) som et tillegg.  Men det er kanskje lurt å forberede til tre blokker - så kan du se om det blir nødvendig senere.

4. NSB/jernbaneverket har ikke spordeteksjon på alle sidespor.  Det er nok en fordel å ha spordeteksjon på alle spor på en modelljernbane med automatisk kjøring.

Min løsning for å unngå å måtte gjøre avvik fra NSB/Jernbaneverket løsninger, er å lage egen styringsprogramvare - slik at jeg får det som jeg vil - når jeg en gang kanskje blir ferdig.

Jeg tror det viktigste rådet jeg kan gi er å forberede med isolering alle steder det kan være et potensielt behov, men ikke nødvendigvis lage blokker alle steder enda.

(Statusen hos meg i dag er at deler av anlegget har blokkdeteksjon, andre deler har kun IR / Laser deteksjon, særlig der det er mye midlertidg spor med Roco Geoline eller Trix skinner (tilsvarende Marklin C-skinner).  Begge deler fungerer men det er absolutt enklest å få presisjon i kjøringen der IR/Laser er plassert på riktige steder.  Det er også ekstremt viktig å få en sikker deteksjon - hos meg fungerer IR mest stabilt, En annen fordel er at jeg kan telle vogner i togene med IR - dette kombinert med RFID brikker i vognene gir meg full kontroll ikke bare av tog og lokomotiver, men også posisjonen for hver enkelt vogn)
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2018 at 23:51
Har du sjekket den informasjonen som ligger på bogobit sidene?
Legger ved oppkobling for Märklin blokk og stoppstrekk i lenken



Terje
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2018 at 18:51
Takk for kommentarer og innspill programmeringssporet og GETEL57. Lover å fortelle om erfaringene jeg får med løsningen jeg har valgt. Men det kan fort gå et par år før stasjonen min er ferdig nok til at det går an å kjøre rundt med litt automatikk. Nå blir det bare litt fram og tilbake. Moro det også Thumbs Up
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2018 at 19:02
Sitter ute i varmen og produserer betongelementer til min første perrong. 8 mm skummet PVC som er saget i 9 mm striper. Skjærer ned et hjørne slik at jeg får en ca 2 mm bred betongkant. På denne perrongen skal jeg legge subbus.


Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juni 2018 at 19:59
Plattformen mellom spor 1 og 2 er klar for gruslegging. Det blir moro Smile

Mellom "betongelementene" har jeg bygd opp med skummet PVC slik at det blir 1,5mm med grus.


Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juni 2018 at 22:28
Hva har du benyttet til å forme plattformen mellom plattformkantene?
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2018 at 00:22
Hei. Har lagt mellom 8 mm plater av skummet pvc. Lett, formfast og skjæres enkelt med kniv. Tror det bare er ca 20% plast og resten luft. Stratos 😀 I går og i dag la jeg på finsiktet subbus. Brukte en fin tesil. Så store mengder med woodland scenic cement.

Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2018 at 07:29
Mange timer med ballast og grus. Kosejobb Smile


Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2018 at 09:58
Hei,

Hvor kjøper man skummet PVC ?
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2018 at 15:25
Elfa og Plastbutikken har. Men det ser veldig dyrt ut. Jeg bruker rester etter et nedlagt prosjekt på jobben. Hvis man kjøper direkte fra produsent eller importør, tror jeg det er ganske billig. Kanskje noe å tenke på for modelljernbanebutikkene?
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2018 at 19:28
Søk på Forex skum pvc. Brukes bla til å trykke bilder på for å lage plakater. Hør med et reklamebyrå om du kan få noen rester. 2 eller 3 mm tykkelse er lettest å jobbe med. Limes lettest med superlim.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2018 at 08:57
Ganske fornøyd med delelinja mellom modulene. Skal prøve å fjerne den blå maskeringstapen som sitter på hver modul når limet har tørket skikkelig om et par dager. Håper å kunne ta bedre bilder etterhvert. Mobilen og dens komprimeringsalgoritme klarer ikke formidle ballasten og grusen slik det ser ut i virkeligheten. Jeg har et Sony kamera (Nex-5n) som tar RAW bilder. Og med noe behandling i LightRoom bør det kunne bli mye bedre.





Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2018 at 20:06
Om du ikke føler du får så mye respons på dine innlegg,
så er jeg sikker på at mange leser tråden.

Siden jeg ikke har noen erfaring med Märklin, så kan jeg ike gi tips/råd i så henseende,
og har fra tidligere liten erfaring med digitalisering.

Jeg synes du er på god veg til å få et anlegg av meget høy standard.
(Det eneste jeg stusser på, er veksler i forbindelse med modulskjøter - selv har jeg altid prøvd å unngå dette, men jeg er sikker på at du får det til å fungere) :)




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2018 at 09:10
Takk jhv Smile Lurte en stund på hva du mente med veksel på modulskjøt. Men tror etterhvert at du mener bakerst i bildet? Modulen som kommer der strekker seg ca 20cm mot venstre (i forhold til bildet) i en spiss. Det sees her på denne gamle sporplanen http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9792&PID=17075368&title=lillehammer-stasjon#17075368  . I noen skjøter må jeg skjære et par cm inn på en og annen pens, men kommer ikke i nærheten av noen vitale deler.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2018 at 12:04
Leste et sted at det var lurt å lime ballasten inn fra sidene. Har brukt denne metoden etter at jeg leste det, og det er uten tvil det som fungerer best. Ingen fare for lim oppå svillene og sikker 100% fylling av ballasten.

Jeg bruker Woodland Scenic Cement eller selvblandet 1 del trelim og 3 deler vann pluss noen dråper zalo. Min blanding ser ut som helmelk, Woodland ser mer ut som skummet melk. Mulig jeg kunne brukt enda tynner blanding. Jeg dusjer aldri med zalovann, men lar limet trekke inn i grusen og drypper så på der det har blitt vått og det trekker da videre noen millimeter. Liker den metoden bedre enn zalodusj.

Legging av ballast og grus ellers på stasjonen er veldig morsomt, veldig krevende og tar utrolig mye tid. Jeg har fått på noen smeller i starten, men synes at det begynner å fungere bedre nå.




Edited by steinel - 17 juni 2018 at 12:05
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2018 at 19:17
Må bare følge opp det som akkurat er kommentert av JHV. Er nok mange flere enn meg som følger med uten å kommentere så mye, men jeg må bare få frem at det en sann fornøyelse å følge med på utviklingen av Lillehammer stasjon. Ser frem til fortsettelsen Smile
Jarle
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 juni 2018 at 10:27
Takk for det Toftebanen Smile I dag har jeg hentet mer 0-4 subbus, gikk tom for ballast i går. Men den er våt etter regnværet og må tørkes skikkelig før jeg kan begynne å sikte.

Det blir nok en liten pause nå, skal avgårde og gjøre en av mine andre hobbyer. Se avataren min. 

Ellers gikk jeg på en liten smell her om dagen. Meldte meg på Modelljernbanemessa på Hamar i november med stasjonen min. Den blir "under construction", men kjørbar. Skal sette den opp slik at de som vil kan kjøre litt tog. Kanskje det kan bidra litt til rekruttering. Jeg så at det var mange barn som var særlig ivrige på et eldre Märklinanlegg med gamle blå trafoer da jeg var der sist. Kanskje jeg skal koble opp 2 spor for god gammel analog kjøring?

Håper det kommer mange som kan gi meg gode tips, på alt fra landskapsbygging til digital styring med PC. Selv om jeg føler meg som en nybegynner, mulig jeg kan fortelle noen om litt av alt jeg har lært de siste 2 årene.  
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juli 2018 at 11:15
Fant dette innlegget fra thb i en annen tråd. Det inneholder så mange nyttige opplysninger at jeg fikk lyst til å sitere det i denne tråden så jeg finner det igjen.

Sitat fra thb:

Det var interessant å lese innleggene om Lillehammer stasjon. Jeg var jevnlig på stasjonen fra rundt 1960 og fremover - ofte i forbindelse med buss til og fra skole og senere jobb.

I skiftingen på stasjon gikk det frem til 1965 vanligvis et damplok av type 30b. Det kom opp i ordinært tog og stod vel over en dag eller to før retur til Hamar. Det kjørte blant annet kipptoget med vogner til Mesna Kartonfabrik, som gikk med damp til Lillehammer dampsag og kartonfabrikkens diesellok videre. I 1965 overtok en Di 2 denne tjenesten (Hamar distrikt fikk da 2.816 og 2.828 som vekslet på mellom å være på Hamar og Lillehammer. 

De lengste godstogene jeg husker var rundt 100 aksler. Det var sjelden å se to lok i godstog. Hjemmefra hadde jeg god utsikt til jernbanelinjen og så togene passere. I Gudbrandsdalen var det den gang to lokale godstogpar (som hadde en BFo for reisende) på dagtid i tillegg til ilgodstogene til og fra Trondheim. I de siste kunne det ved mangel på Di 3 komme en stortysker, men så ofte skjedde ikke det. I godstoget Hamar-Lillehammer gikk BF3 19904 som for konduktør og eventuelle reisende. 

Kippsporet nordover fra svingskiva er nevnt. Der husker jeg det kunne stå losjivogner. Der var det et stort kullskur tidligere. Jeg er litt usikker, men mener at det også kunne være losjivogner i buttsporet mot busstasjonen (før busstasjonen ble bygd var det skifteområde der, men så kom det nye spor på Lurhaugen til erstatning). Noen ganger som ved påsketrafikk eller stor sommertrafikk hendte det at det ble sendt opp en personvogn fra Hamar for å forsterke fulle tog nordfra. Da ble ofte denne vognen satt inn på buttsporet mot bussene. Etter at toget nordfra hadde ankommer kom så stasjonens skiftelok og koblet på denne vogna bakerst. 

Postkortet i farger er tidligst fra 1961, da Biri-bussen lengst borte var ny det året. Bildet med Magirus-bussen fremst er nok på slutten av 1950-tallet, da ombyggingen av lokstallen ikke er startet. Jeg vil tro dette er en vanlig dag, kanskje en lørdag, for busstasjonen var helt full når skole- og rutebusser startet opp ca 14.30 - og den gang var det skole lørdager. Folk med ski langs gjerdet skal nok med Nordseter- og Sjusjøbussene. I helge- og påskeutfarten var det også folksomt, men ikke så mange busser fra Gausdal Bilselskap. Da var det mer Lillehammer-Ringsaker Bilruter.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2018 at 17:47
For hvilken gang? Men nå er jeg fornøyd Smile Slik blir det.

Neste blir å ta med seg alt på jobben der jeg har plass og finne ut av svingene i hver ende og bakstasjonen.




Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2018 at 15:24
Modul #3 under bygging. Her blir det nye utfordringer med bruer, en elv, rørgate, gangvei under sporene, veier som ikke er flate osv.


Back to Top
akselstog View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 12 august 2017
Location: Norge
Status: Offline
Points: 109
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote akselstog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juli 2018 at 20:31
Fint prosjekt!
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2018 at 16:25
Nei. Der tror jeg at jeg snart må gi opp forumet. Som regel går det å få lastet opp et bilde på 4 forsøk. I dag er det helt umulig.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2018 at 00:05
Hei,

Jeg håper virkelig at du ikke gir opp forumet - dine bidrag er det jeg setter mest pris på i forumet.
Jeg har løst utfordringen ved å laste opp bilder på egen server, og linke til disse fra foruminnleggene.
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juli 2018 at 14:39
Takk for det programmeringssporet. 
Ulempen ved å linke til bilder på en server, er at om noe tid vil de forsvinne fra forumet. Uansett hvor gode intensjoner vi har om å fortsette å abonnere på/være bruker på en bildeopplastingstjenste, vil vi etter noen år ikke være der lenger. Hvis man blar tilbake i gamle tråder, er hundrevis av bilder borte.
Jeg prøvde å bruke public på dropbox da jeg var ny her på forumet, men dropbox endret på et eller annet, så de ble borte.
I starten på denne tråden forsvant det mange bilder slik at hele tråden bare så latterlig ut. Tok meg da tid til å laste de opp på forumet, så nå er tråden komplett.
Admin må ta dette alvorlig fordi en av grunnene til at folk detter over på Facebook er at det er så utrolig enkelt å laste opp bilder der. Rett fra mobilen ute noe omveier.
Det må være en feil i plugin for bildeopplasting. Det hender også at bildene kommer på høykant og må lastes flere ganger før de blir riktige.
Jeg bruker Chrome av siste versjon på siste Windows og har samme problemet både hjemme og på jobb. Det hjelper ikke å skalere ned bildene og jeg har samme problem med jpg og png.

Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 4567>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.