Lillehammer stasjon |
Post Reply | Page 123 7> |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3920 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 27 juli 2018 at 06:20 |
Man kan også vurdere behovet for vendesløyfe i det hele tatt. For egen del tenker jeg to motsatte eller ingen.
|
|
Svein S
|
|
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er bedre med et kjørbart anlegg enn kun en plan for et perfekt anlegg !
Fordelen med å mangle den ene vendesløyfen, er at du må koble fra lokomotivet, og koble det til i den andre enden. Gode muligheter til å teste ut automatisering. Ellers går det også å jukse litt - ved å kjøre toget baklengs gjennom vendesløyfen. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for innspill KjellAn. Jeg laster opp fra en mappe på PCen. Hjemme eller på jobb. Aldri fra Dropboxskya. Som regel er det Camera Uploadmappen som ligger på PCen. Prøvde igjen i dag (også å laste fra andre mapper på PCen) og det går noen ganger, men stort sett får jeg samme feilmelding, at filen er skadelig for Forumet. Hvilket ikke er tilfelle. Det er en annen feil. OK. Da fikk jeg lastet opp det bildet jeg ville dele, så da er det ingen grunn til å slette det. Her der min endelige layout. Alt ser ut til å gå ihop og jeg fikk til 2 lange oppstilligsspor på bakstasjonen. I tillegg til 6 sport som er noe kortere. Skulle gjerne hatt en vendesløyfe som går andre veien (ikke sant, programmeringssporet), men det får evt en gang i framtiden bli under. Nå kan jeg switche til DC (jeg har en Multimaus til formålet) på ytre ringen med krysningsspor på bakstasjonen. Resten av hovedstasjonen, spor 3 på bakstasjonen, vendesløyfen og alle oppstillingssporene går alltid på AC (Märklin CS3). Den observante leser vil se at jeg mangler en pens. Akkurat nå holder jeg på å bygge den doble brua over Mesnaelva. |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1010 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kanskje ting virker nå. Se mitt siste innlegg i min tråd om "KjellAn's hagejernbane".
|
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Det var trist, men forståelig. Er det ingen som vil ta tak i dette problemet ? Nå ser det ikke lyst ut for fremtiden til modelljernbanehobbyen i Norge, samtidig opplever jeg at mitt første forsøk på lenge med å reise med NSB i morgen ikke blir noe av fordi billettbestillingssystemet er nede (web, app, tlf). Jeg gjorde første forsøk kl 1600 i dag. Siste melding fra kundeservice er at de håper å få systemet opp i morgen formiddag - når spesialistene er tilbake fra ferie. Kundeservice sier også , men kanskje virker automatene på stasjonen, noen som vet ? Vi får håpe MJF også kommer tilbake og fikser bildeopplasting ganske snart. Triste tilstander |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Håpløst. Jeg gir opp. Beklager dette sterkt, har lyst til å dele det jeg driver med, men det går dessverre ikke. Jeg har flere tråder som jeg ikke får fullført. Synd.
Så da blir det takk for meg til det tydelig kommer fram at feilen er funnet og løst.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det programmeringssporet.
Ulempen ved å linke til bilder på en server, er at om noe tid vil de forsvinne fra forumet. Uansett hvor gode intensjoner vi har om å fortsette å abonnere på/være bruker på en bildeopplastingstjenste, vil vi etter noen år ikke være der lenger. Hvis man blar tilbake i gamle tråder, er hundrevis av bilder borte. Jeg prøvde å bruke public på dropbox da jeg var ny her på forumet, men dropbox endret på et eller annet, så de ble borte. I starten på denne tråden forsvant det mange bilder slik at hele tråden bare så latterlig ut. Tok meg da tid til å laste de opp på forumet, så nå er tråden komplett. Admin må ta dette alvorlig fordi en av grunnene til at folk detter over på Facebook er at det er så utrolig enkelt å laste opp bilder der. Rett fra mobilen ute noe omveier. Det må være en feil i plugin for bildeopplasting. Det hender også at bildene kommer på høykant og må lastes flere ganger før de blir riktige. Jeg bruker Chrome av siste versjon på siste Windows og har samme problemet både hjemme og på jobb. Det hjelper ikke å skalere ned bildene og jeg har samme problem med jpg og png. |
|
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Jeg håper virkelig at du ikke gir opp forumet - dine bidrag er det jeg setter mest pris på i forumet. Jeg har løst utfordringen ved å laste opp bilder på egen server, og linke til disse fra foruminnleggene. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nei. Der tror jeg at jeg snart må gi opp forumet. Som regel går det å få lastet opp et bilde på 4 forsøk. I dag er det helt umulig.
|
|
akselstog
Veteran Joined: 12 august 2017 Location: Norge Status: Offline Points: 109 |
Post Options
Thanks(1)
|
Fint prosjekt!
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Modul #3 under bygging. Her blir det nye utfordringer med bruer, en elv, rørgate, gangvei under sporene, veier som ikke er flate osv.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
For hvilken gang? Men nå er jeg fornøyd Slik blir det.
Neste blir å ta med seg alt på jobben der jeg har plass og finne ut av svingene i hver ende og bakstasjonen.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Fant dette innlegget fra thb i en annen tråd. Det inneholder så mange nyttige opplysninger at jeg fikk lyst til å sitere det i denne tråden så jeg finner det igjen.
Sitat fra thb: Det var interessant å lese innleggene om Lillehammer stasjon. Jeg var jevnlig på stasjonen fra rundt 1960 og fremover - ofte i forbindelse med buss til og fra skole og senere jobb.
I skiftingen på stasjon gikk det frem til 1965 vanligvis et damplok av type 30b. Det kom opp i ordinært tog og stod vel over en dag eller to før retur til Hamar. Det kjørte blant annet kipptoget med vogner til Mesna Kartonfabrik, som gikk med damp til Lillehammer dampsag og kartonfabrikkens diesellok videre. I 1965 overtok en Di 2 denne tjenesten (Hamar distrikt fikk da 2.816 og 2.828 som vekslet på mellom å være på Hamar og Lillehammer. De lengste godstogene jeg husker var rundt 100 aksler. Det var sjelden å se to lok i godstog. Hjemmefra hadde jeg god utsikt til jernbanelinjen og så togene passere. I Gudbrandsdalen var det den gang to lokale godstogpar (som hadde en BFo for reisende) på dagtid i tillegg til ilgodstogene til og fra Trondheim. I de siste kunne det ved mangel på Di 3 komme en stortysker, men så ofte skjedde ikke det. I godstoget Hamar-Lillehammer gikk BF3 19904 som for konduktør og eventuelle reisende. Kippsporet nordover fra svingskiva er nevnt. Der husker jeg det kunne stå losjivogner. Der var det et stort kullskur tidligere. Jeg er litt usikker, men mener at det også kunne være losjivogner i buttsporet mot busstasjonen (før busstasjonen ble bygd var det skifteområde der, men så kom det nye spor på Lurhaugen til erstatning). Noen ganger som ved påsketrafikk eller stor sommertrafikk hendte det at det ble sendt opp en personvogn fra Hamar for å forsterke fulle tog nordfra. Da ble ofte denne vognen satt inn på buttsporet mot bussene. Etter at toget nordfra hadde ankommer kom så stasjonens skiftelok og koblet på denne vogna bakerst. Postkortet i farger er tidligst fra 1961, da Biri-bussen lengst borte var ny det året. Bildet med Magirus-bussen fremst er nok på slutten av 1950-tallet, da ombyggingen av lokstallen ikke er startet. Jeg vil tro dette er en vanlig dag, kanskje en lørdag, for busstasjonen var helt full når skole- og rutebusser startet opp ca 14.30 - og den gang var det skole lørdager. Folk med ski langs gjerdet skal nok med Nordseter- og Sjusjøbussene. I helge- og påskeutfarten var det også folksomt, men ikke så mange busser fra Gausdal Bilselskap. Da var det mer Lillehammer-Ringsaker Bilruter. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det Toftebanen I dag har jeg hentet mer 0-4 subbus, gikk tom for ballast i går. Men den er våt etter regnværet og må tørkes skikkelig før jeg kan begynne å sikte.
Det blir nok en liten pause nå, skal avgårde og gjøre en av mine andre hobbyer. Se avataren min. Ellers gikk jeg på en liten smell her om dagen. Meldte meg på Modelljernbanemessa på Hamar i november med stasjonen min. Den blir "under construction", men kjørbar. Skal sette den opp slik at de som vil kan kjøre litt tog. Kanskje det kan bidra litt til rekruttering. Jeg så at det var mange barn som var særlig ivrige på et eldre Märklinanlegg med gamle blå trafoer da jeg var der sist. Kanskje jeg skal koble opp 2 spor for god gammel analog kjøring? Håper det kommer mange som kan gi meg gode tips, på alt fra landskapsbygging til digital styring med PC. Selv om jeg føler meg som en nybegynner, mulig jeg kan fortelle noen om litt av alt jeg har lært de siste 2 årene.
|
|
Toftebanen
Medlem i MJF Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(1)
|
Må bare følge opp det som akkurat er kommentert av JHV. Er nok mange flere enn meg som følger med uten å kommentere så mye, men jeg må bare få frem at det en sann fornøyelse å følge med på utviklingen av Lillehammer stasjon. Ser frem til fortsettelsen
|
|
Jarle
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Leste et sted at det var lurt å lime ballasten inn fra sidene. Har brukt denne metoden etter at jeg leste det, og det er uten tvil det som fungerer best. Ingen fare for lim oppå svillene og sikker 100% fylling av ballasten.
Jeg bruker Woodland Scenic Cement eller selvblandet 1 del trelim og 3 deler vann pluss noen dråper zalo. Min blanding ser ut som helmelk, Woodland ser mer ut som skummet melk. Mulig jeg kunne brukt enda tynner blanding. Jeg dusjer aldri med zalovann, men lar limet trekke inn i grusen og drypper så på der det har blitt vått og det trekker da videre noen millimeter. Liker den metoden bedre enn zalodusj. Legging av ballast og grus ellers på stasjonen er veldig morsomt, veldig krevende og tar utrolig mye tid. Jeg har fått på noen smeller i starten, men synes at det begynner å fungere bedre nå. Edited by steinel - 17 juni 2018 at 12:05 |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk jhv Lurte en stund på hva du mente med veksel på modulskjøt. Men tror etterhvert at du mener bakerst i bildet? Modulen som kommer der strekker seg ca 20cm mot venstre (i forhold til bildet) i en spiss. Det sees her på denne gamle sporplanen http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9792&PID=17075368&title=lillehammer-stasjon#17075368 . I noen skjøter må jeg skjære et par cm inn på en og annen pens, men kommer ikke i nærheten av noen vitale deler.
|
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om du ikke føler du får så mye respons på dine innlegg,
så er jeg sikker på at mange leser tråden. Siden jeg ikke har noen erfaring med Märklin, så kan jeg ike gi tips/råd i så henseende, og har fra tidligere liten erfaring med digitalisering. Jeg synes du er på god veg til å få et anlegg av meget høy standard. (Det eneste jeg stusser på, er veksler i forbindelse med modulskjøter - selv har jeg altid prøvd å unngå dette, men jeg er sikker på at du får det til å fungere) :) |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ganske fornøyd med delelinja mellom modulene. Skal prøve å fjerne den blå maskeringstapen som sitter på hver modul når limet har tørket skikkelig om et par dager. Håper å kunne ta bedre bilder etterhvert. Mobilen og dens komprimeringsalgoritme klarer ikke formidle ballasten og grusen slik det ser ut i virkeligheten. Jeg har et Sony kamera (Nex-5n) som tar RAW bilder. Og med noe behandling i LightRoom bør det kunne bli mye bedre. |
|
HelgeBe
Veteran Joined: 24 mai 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 131 |
Post Options
Thanks(0)
|
Søk på Forex skum pvc. Brukes bla til å trykke bilder på for å lage plakater. Hør med et reklamebyrå om du kan få noen rester. 2 eller 3 mm tykkelse er lettest å jobbe med. Limes lettest med superlim.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Elfa og Plastbutikken har. Men det ser veldig dyrt ut. Jeg bruker rester etter et nedlagt prosjekt på jobben. Hvis man kjøper direkte fra produsent eller importør, tror jeg det er ganske billig. Kanskje noe å tenke på for modelljernbanebutikkene?
|
|
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Hvor kjøper man skummet PVC ? |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange timer med ballast og grus. Kosejobb
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei. Har lagt mellom 8 mm plater av skummet pvc. Lett, formfast og skjæres enkelt med kniv. Tror det bare er ca 20% plast og resten luft. Stratos 😀 I går og i dag la jeg på finsiktet subbus. Brukte en fin tesil. Så store mengder med woodland scenic cement.
|
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva har du benyttet til å forme plattformen mellom plattformkantene?
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Plattformen mellom spor 1 og 2 er klar for gruslegging. Det blir moro
Mellom "betongelementene" har jeg bygd opp med skummet PVC slik at det blir 1,5mm med grus. |
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Sitter ute i varmen og produserer betongelementer til min første perrong. 8 mm skummet PVC som er saget i 9 mm striper. Skjærer ned et hjørne slik at jeg får en ca 2 mm bred betongkant. På denne perrongen skal jeg legge subbus.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for kommentarer og innspill programmeringssporet og GETEL57. Lover å fortelle om erfaringene jeg får med løsningen jeg har valgt. Men det kan fort gå et par år før stasjonen min er ferdig nok til at det går an å kjøre rundt med litt automatikk. Nå blir det bare litt fram og tilbake. Moro det også
|
|
GETEL57
Veteran Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har du sjekket den informasjonen som ligger på bogobit sidene?
Legger ved oppkobling for Märklin blokk og stoppstrekk i lenken |
|
Terje
|
|
programmeringssporet
Veteran Joined: 12 desember 2013 Status: Offline Points: 405 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei,
Jeg tror at en av grunnene til at du ikke får konsistente svar når det gjelder hvorden blokkene bør settes opp, er at dette avhenger av hvillen programvare du benytter, og hvilken grad av automatisering du velger. Valget av Marklin / 3-skinne, gjør også at dette er litt ukjent område for mange. På et annet lokket forum går det en ganske bra diskusjon, hvor det har endt opp med at han har valgt å bygge et testanlegg først, for å teste ut ulike deteksjonsmetoder og alle de populære styringsprogrammene, med de aktuelle digitalsentralene. Jeg har valgt å bygge blokkinndelingen mest mulig slik forbildet gjør det. Jernbaneverket/NSB tror jeg at har normalt en blokkdeteksjon for hvert togspor, og egne blokkseksjoner for sporveksler, men dette varierer nok også med når signalanlegget ble laget. På linje mellom stasjoner må det også være isolasjon ved hvert signal (linjeblokk). Aktuelle avvik fra 1:1 på en modelljernbane kan være : 1. kortere blokker på linje mellom stasjoner. Noen anbefaler tre blokker mellom stasjonene. Jeg tror det er den tredje blokkeni kjøreretning, som bør brukes til nedbremsing. 2. Egne blokker for veksler/vekselgater er kanskje noe overdrevet. Fordelen med å ha dem er at man kan lage logikk som hindrer omlegging av veksler, hvis det er noen tog i veksel-blokken. 3. Mange deler stasjonsporene opp i tre blokker, for å øke presisjonen ved nedbremsing og stopp. Jeg har ikke gjort det, men eksperimenterer med punktdeteksjon (Infra rødt eller Laser) som et tillegg. Men det er kanskje lurt å forberede til tre blokker - så kan du se om det blir nødvendig senere. 4. NSB/jernbaneverket har ikke spordeteksjon på alle sidespor. Det er nok en fordel å ha spordeteksjon på alle spor på en modelljernbane med automatisk kjøring. Min løsning for å unngå å måtte gjøre avvik fra NSB/Jernbaneverket løsninger, er å lage egen styringsprogramvare - slik at jeg får det som jeg vil - når jeg en gang kanskje blir ferdig. Jeg tror det viktigste rådet jeg kan gi er å forberede med isolering alle steder det kan være et potensielt behov, men ikke nødvendigvis lage blokker alle steder enda. (Statusen hos meg i dag er at deler av anlegget har blokkdeteksjon, andre deler har kun IR / Laser deteksjon, særlig der det er mye midlertidg spor med Roco Geoline eller Trix skinner (tilsvarende Marklin C-skinner). Begge deler fungerer men det er absolutt enklest å få presisjon i kjøringen der IR/Laser er plassert på riktige steder. Det er også ekstremt viktig å få en sikker deteksjon - hos meg fungerer IR mest stabilt, En annen fordel er at jeg kan telle vogner i togene med IR - dette kombinert med RFID brikker i vognene gir meg full kontroll ikke bare av tog og lokomotiver, men også posisjonen for hver enkelt vogn) |
|
Post Reply | Page 123 7> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |