MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Konteiner Finke
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Konteiner Finke

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2016 at 21:11
Klarer ikke å holde meg lenger, har stått i mot i flere dager, spørsmålet brenner:

Hvem er egentlig denne Konteiner Finke? Hvor virket han, hvor kom han fra? ;-)

Beskjemmet hilsen, for Astronomer mot orddeling

Terje
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2016 at 09:37
Terje, det har jeg også lurt på! Norsk er ikke enkelt!
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
CKT-1 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote CKT-1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2016 at 10:11
Konteiner Finke kom fra Alvdal. Han er broren til Reodor Felgen og het egentlig Heltpå Felgen. Han ble ansatt som dieselkonduktør på togvarmevognene på Rørosbanen den gangen aggregatene var plassert i en godsvogn. Etter en tid så ble aggregatene bygget inn i containere. Dette beklaget han seg mye og høylytt over fordi det ikke lenger var plass til hjemmebrenningsapparatet som ble drevet med strøm fra aggregatet. Hans evinnelige sutring over disse "hælv... konteinærne" medførte at han fikk kallenavnet Konteiner Finke.
CKT
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2016 at 10:19
Hmm. Mine kilder påstår at familien vel egentlig stammer fra Strømmen, og hadde to store hovedgrener.
Den største var opprinnelig Tømmer Transport, men etter hvert så vokste Container Transport grenen av familien seg stadig større. Etter en opprivende feide på 90 tallet la en liten del av familien seg inn på Kvalaberget Vognhospital for en ganske omfattende operasjon.
 
Det var samtidig med denne gjennomgripende "skjønnhetskirurgien" at denne lille opprørske grenen av familien også byttet navn til Kontainer Finke. Vanligvis velinnformerte kilder opplyser at de skal være vel fornøyde med resultatet. Dette skyldes ikke minst at de samtidig skiftet til en virksomhet som gjør at de har fri mesteparten av sommeren.


Edited by Bhal - 13 februar 2016 at 10:21
mvh
Bjørn
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2016 at 10:24
Originally posted by Terje Storjord Terje Storjord wrote:

Klarer ikke å holde meg lenger, har stått i mot i flere dager, spørsmålet brenner:

Hvem er egentlig denne Konteiner Finke? Hvor virket han, hvor kom han fra? ;-)

Beskjemmet hilsen, for Astronomer mot orddeling

Terje


Neimen sjære vene, er dette ikke et norsk skriftlig forum.

Nei. Vi skal ikke ha det kjekt

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2016 at 00:17
Originally posted by einjen einjen wrote:

Jeg mener bestemt jeg har sett slike på Rørosbanen, men aner ikke om det var i samband med bestemte hendelser. De var iallfall ikke i de vanlige togsettene (dag/nattog),

Har nå lest meg opp på "finke". Har aldri skjønt hva de ble brukt til, men er nå litt klokere enn for to timer siden.

Disse har gått på Rørosbanen sammen med Di8 og B3 grunnet mangel på type 93. Daværende dagtog Trondheim-Hamar. Var på begynelsen av 2000 tallet. Tog 475 har også gått med 3xDi8 og finke Trondheim-Bodø. Bilde i på sporet til NJK.


Edited by Wickerman - 17 februar 2016 at 00:20
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.