MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Konteiner Finke
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Konteiner Finke

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Konteiner Finke
    Posted: 29 januar 2016 at 21:18
Hei alle sammen

Jeg er på jakt etter en konteiner finke!
Er det noen der ute som kan ha en slik som kan kjøpes.
Vis ikke, er jeg veldig interessert i evnt tegninger eller noen form for data på denne slik at jeg kan lage en selv. (kommer ikke til å legge ut evnt bygge prosess)

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 18:35
Jeg melder meg på her, trenger modell av Fde 19022

Fde 19022

Det ble laget en i resin for noen år siden av en privatperson.
Vogna ordner jeg selv
Terje
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 08:14
Melder meg også på om tegninger :)

Kunne dette vært ett fellesprosjekt. Vi i fellesskap finner ut hvilken kontainer og vogn vi kan bruke som donor.
Hvordan vi kan bygge opp delene som skal til for å få en mest mulig korrekt vogn?
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 08:43
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

   Vi i fellesskap finner ut hvilken kontainer og vogn vi kan bruke som donor.?


Vogna er tilgjengelig. Det NSB gjorde var å kappe en Rps, og disse er vel fremdeles i salg fra NMJ?
Vogna ble kappet til lengde over endebjelker = 11800mm, og lengde over buffere = 14040mm.

Vet jeg har sett en tegning et sted en gang som sammen med bilder burde være tilstrekkelig til å bygge en brukbar modell, men så var det hvor da?

Edited by Bhal - 05 februar 2016 at 08:57
mvh
Bjørn
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 09:11
Har funnet tegningen på egen PC. Vet fremdeles ikke hvor jeg fant den, men i øyeblikket har jeg et annet problem. Hvordan får jeg lastet den opp her?

Deler av innlegget slettet, da det løste seg. Se lenger ned i tråden:

Edited by Bhal - 05 februar 2016 at 10:53
mvh
Bjørn
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 09:17
Mener å erindre at tegning sto i et nummer av På Sporet for mange år siden - antagelig når disse finkene var nylevert 
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 09:57


Nå blir det spennende, funket dette?
Og det gjorde det gitt. Da er jo saken grei da.

Edited by Bhal - 05 februar 2016 at 09:58
mvh
Bjørn
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 10:17
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:


Mener å erindre at tegning sto i et nummer av På Sporet for mange år siden - antagelig når disse finkene var nylevert 


I PS nr64 er det en artikkel som heter "Elektrisk togoppvarming". Her er bl.a disse vognene beskrevet, og det er bilde av Fde 19021 fra begge sider, men ingen tegning.
mvh
Bjørn
Back to Top
AtleB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 29 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AtleB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 11:42
Tror dere denne duger som grunnlag til bygging eller? Finke_Container.PDF
Mvh Atle
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 12:47
Denne er jo topp.  Så da må vi bare finne en brukbar container.

Ja jeg vet at det er en forkortet Rps vogn, men sist jeg bygget en slik vogn brukte jeg en tysk vogn som ble forkortet.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
RuneH View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 04 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 285
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RuneH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 17:41
SveinR, her må SkalaDesign på banen! Perfekt messemodell til høstens MJ-messer...🚂
Mvh

Rune H
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 18:48
Dette ser riktig bra ut. 40' container, menlitt usikker på korrugeringen. Grillen i luftinntakene kan vel lages som ei etseplate der en viker inn grillbladene? For dyrt i 3D? Bare skriv mg opp på listen for messemodellen
Terje
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 19:31
Takker så mye for tilbakemeldinger. Jeg skal prøve å få dette printet gjennom en lokal aktør som har satt sin printer til rådighet.

Jeg tar med meg disse tegninger så får vi se hvor lang jeg kommer

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 01:42
Regner med at dere har sett at den ene døren ikke står i mellom de to kjøle enhetene, men på ene siden av de Embarrassed Wink ..
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 08:57
Du har helt rett i det Åge.




Her er min modell jeg bygget for mange år siden med et resinstøp fra Anders Tøn. 

Modellhilsen

Claes
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 14:42
Det er jo det som er litt problematisk med tegninger, for som regel er ikke alle sidene med, har jeg lagt merke til.

Har ikke helt forstått hvorfor ikke alle sider er med på en tegning Embarrassed, hvis det er forskjell på sidene.
Men det finnes sikkert en logisk forklaring på det også Wink .

For øvrig kunne jeg også tenke meg en sånn vogn Smile.
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 14:55
Kan det hende at Anders Tøn har støpemasteren fremdeles?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 18:42
Ja

Ved nærmare ettersyn litt slitasje på forma. Tek ei prøvestøyping ut i neste veke.
Så tek me det derifrå.
AT
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 18:55
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Det er jo det som er litt problematisk med tegninger, for som regel er ikke alle sidene med, har jeg lagt merke til.
Har ikke helt forstått hvorfor ikke alle sider er med på en tegning Embarrassed, hvis det er forskjell på sidene.
Men det finnes sikkert en logisk forklaring på det også Wink .

Den logiske forklaringen er at tegningen som Bhal la ut er hentet fra NSBs typeblad.
Typebladene angir de enkelte materielltypenes grunnleggende tekniske egenskaper og er utarbeidet til bruk for driftspersonalet. Tegningene på disse typebladene angir bare hovedmålene og grovt hvor det viktigste utstyret er plassert. Tidligere var det bare svært enkle skisser, det var først på 90-tallet at tegningene på typebladene fikk så mye detaljer som det er vist her.
Konstruksjonstegningene som brukes ved bygging og vedlikehold av materiellet omfatter selvfølgelig alle sider og har mange fler detaljer og mål.


Edited by H. Lindholm - 06 februar 2016 at 18:56
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2016 at 23:21
Sondre Dølplads har også bygget en slik. Har ingen bilder, men har han lagt ut noe et eller annet sted. jeg så den selv på Kløfta MJ-klubb i fjor. Anbefaler at flere slår seg sammen om dette prosjektet, så det ikke blir flere som lager den.

Å korte ned en NMJ-vogn til understell bør være enkelt. Finka kan vel være resinstøpt med messingdetaljer?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Morten M View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 274
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten M Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 06:52
Siden tråden begynte med at det ble spurt om noen hadde tilovers; har ikke container-Finke; men en Finke-vogn i messing, om du eller noen andre er interessert. Gammeldesign.

Edited by Morten M - 07 februar 2016 at 06:53
Morten K. Agerup Myhr
2016 Frogner

Gøy med Z/H0e/H0/SM32 16mm/1:1 og alt annet som ruller/hveser/flyr/smeller og/eller brummer på vann, bakke, under bakke, i luften - sålenge det fòrer traktorgenet.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 09:39
Sendt deg en PM Morten .


Er det noen som har tenkt å bygge denne container finken? Lurer på hva slags container som dere sksl bruke som base.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 10:21
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:


Den logiske forklaringen er at tegningen som Bhal la ut er hentet fra NSBs typeblad.


Bra at noen kan hjelpe til med å røske opp i en hukommelse som ikke lenger er hva den aldri har vært.
Helge har helt rett. Den er fra typebladet i Illustrert fortegnelse over personvogner, trykk 751, mars 1994, side 7.11 med dekknavn Aggregatvogn litra Fde.
Trykket kan faktisk lastes ned fra Jernbanebiblioteket som pdf fil.



Edited by Bhal - 07 februar 2016 at 10:27
mvh
Bjørn
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 11:26
Ja, jeg kunne godt tenkt meg å bygge denne.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 12:08
Det var jeg som startet opp denne lenken, og jeg har hatt lyst til å lage denne i årevis men har manglet tegninger og slikt, men med mange gode hjelpere på forumet kan det se ut som drømmen min kan lages. Vet ikke helt hvordan enda men det høres ut som det er en form der ute hos noen her på forumet, og som det må kunne gjerne få lånt eller betalt penger for at denne personen sette i gang en liten produksjon.

Ellers er det plan og printe ut en plastikk modell som videre blir brukt til å lage en form slik at den kan støpes i resin.

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
frankm View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 04 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 82
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote frankm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 februar 2016 at 19:02
Interessant. Har òg ønsket meg en slik en, men vet ikke om skillsa mine er gode nok til å bygge en selv...får se om man henger seg på Smile
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 februar 2016 at 20:48
Jeg er også interessert i en slik, gjerne som byggesett.
En Di.3, noen B3-vogner, BF og en slik vil bli et interessant tog. Kanskje påhengt en G5-vogn også?
Ble disse finkene brukt bare på Nordlandsbanen, eller også på Rørosbanen?
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2016 at 11:03
Bilde tatt med nettbrettkamera.
Luftboble i gummiform har dukka opp. Burde vera grei å skjera bort. Ellers spor etter småbobler som må sparklast i med feks tamiya modellsparkel.

Send pm om du er interessert.


AT
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2016 at 15:06
Originally posted by Kleindorf Kleindorf wrote:

Ble disse finkene brukt bare på Nordlandsbanen, eller også på Rørosbanen?

De gangene eg observerte at gikk finke på Rørosbanen var det som regel i samband med ekstratoget for Rørosmartan, men det har og skjedd at det har gått finke i andre tog. Det var som regel FVde som ble benyttet på Rørosbanen. Det kan hende Fde og har vært der, men det har ikkje eg sett.


Edited by Johannn - 11 februar 2016 at 15:07
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2016 at 09:42
Jeg mener bestemt jeg har sett slike på Rørosbanen, men aner ikke om det var i samband med bestemte hendelser. De var iallfall ikke i de vanlige togsettene (dag/nattog),

Har nå lest meg opp på "finke". Har aldri skjønt hva de ble brukt til, men er nå litt klokere enn for to timer siden.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,203 seconds.