MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Medlemskap
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Medlemskap

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Medlemskap
    Posted: 29 januar 2016 at 17:57
Omtrent hvert år meldes det om siste frist for å melde seg inn i foreningen for å motta foreningens blad fire ganger i året.

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9775&PID=17068655&title=n-gr-toget-snart#17068655

Jeg har flere ganger tidligere etterlyst samme som jeg gjentar her:

1. Hva koster det å være medlem? Dette er umulig å finne. Om jeg ikke finner info så er jeg ganske sikker på at heller ikke andre finner dette og dermed holder seg unna.

2. Hva annet får man ut av et medlemskap i foreningen enn bladet?? Det er ikke lett å finne info om hva annet foreningen holder på med og hvilke glede man har av å være medlem.

Det er derimot veldig lett å lese om alt som IKKE fungerer med foreningen.

Mvh
Ikke-medlem på sjette året.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2016 at 18:35
Nei, det var ikke lett å finne. Men etter noen minutters søk her og der, fant jeg! Det ligger en unselig lenke under "Om MJF": Her er den: http://www.mjf.no/default.asp?s=4&id=78
Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2016 at 23:26
Takk Svein. Liten skrift på den menyen til venstre som var nødvendig for å trykke seg frem Smile

Men hva har man igjen for medlemskapet da? Eller er det å regne som ren abonnementspris for bladet? Wink
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2016 at 23:30
Hva har man igjen? Gleden av å støtte den eneste landsdekkende MJ-foreningen i Norge, og muligheten til å aktivt gå inn og jobbe for å utvikle hobbyen videre, sammen med mange andre, kanskje? Jeg for min del jobber i alle fall særdeles aktivt for øyeblikket for å gi medlemmene et så bra MJ-blad som mulig. Hva kunne du tenke deg å bidra med?
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (2) Thanks(2)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2016 at 23:42
Ja, det er jo nettopp det jeg lurer på Henning. Ved å støtte MJF, hva får medlemmene igjen for det?
Jeg har intet i mot at man kan kjøpe det flotte bladet. Men det annonseres jo med at man får bli medlem i foreningen i tillegg og da burde det være enkelt å få et svar på hva denne foreningen utretter. Ellers kunne man kanskje gå over til kalle det abonnement på bladet?

Jeg kunne tenke meg å bidra med flere ting jeg, men det virker litt vanskelig å få info om det faktisk foregår noe i denne foreningen annet enn en aktiv redaksjon. Jeg er selv styreleder i en større organisasjon, og vi klarer ikke samle medlemmer om vi ikke informerer om hva vi aktivt foretar oss for å fremme våre felles interesser. Ingen av våre medlemmer tror jeg ville hatt noen særlig glede av å kaste penger etter oss om de ikke hadde noe igjen for det..

Kan jo lese i dagens Aftenposten at foreningen faktisk driver egen forretning, men tror ikke noen skal ta den infoen for god fisk... LOL
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=9777&PID=17068662&title=mjf-har-egen-butikk-i-oslo#17068662
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2016 at 00:16
Originally posted by Henning L Henning L wrote:

Gleden av å støtte den eneste landsdekkende MJ-foreningen i Norge

Men hva betyr det egentlig? MJ-bladet har blitt veldig bra. Men spørsmålet er jo om MJF er noe mer en et tidsskrift.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2016 at 13:23
Nå vil jeg ikke frata noen gleden ved å kritisere MJF,  det er en god, gammel tradisjon … og kritikk (helst konstruktiv) er alltid på sin plass, slik jeg ser det.
Nå er det jo dessverre ikke sånn at det nødvendigvis sitter folk med et brennende ønske om å bedrive foreningsvirksomhet verken i eller utenfor MJF sitt styre. Kanskje kan det nye styret, som velges i april, få en høyre grad av utadrettethet og iver? Mye tyder på at det kan skje ting på den fronten.

I mellomtiden – hva om dere kommer opp med noen gode ideer til hva som kan gjøres med og i en forening som MJF? 

Altså, nytt tema: 
Hva kan en god, landsdekkende mj-forening gjøre og være?
1. Gi ut medlemsblad (Dekke mj-hobbyen i Norge, tips, triks, byggeartikler, anlegg, forbilde og modell, etcetc – )
2. Drifte et nettforum (Gi plass for diskusjoner, å vise hva man bygger og hvordan etc)
3. Drifte og videreutvikle foreningens nettsider (Her er det rom for forbedringer, bl.a er det som dere påpeker, ikke lett å finne god, oppdatert info. Enkel innmelding/utmelding/påmelding etc, bestilling av saker og ting og god tilrettelegging for brukere. En litt ressurskrevende jobb, men fullt ut mulig. Og her arbeides det med bedre løsninger, vet jeg. Kanskje det trengs flere folk? Ikke umulig!)
4. – Kom med innspill! –


Back to Top
jarleek View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 juli 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 57
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jarleek Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2016 at 16:25
Som medlem har man vel en slags tilgang til Biblioteket også?
Jarle VE
Fersking i TMJK
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2016 at 19:30
Mulig det er en god gammel tradisjon å omtale konkrete spørsmål om hva man faktisk får igjen for medlemskontingenten som kritikk, men om det er særlig matnyttig er jeg i tvil om.

Det har kommet ett eneste svar her. Tilgang til et slags bibliotek.

Nå vet jeg om to ting foreningen tilbyr:

1. Medlemsblad
2. Et slags bibliotek

Finnes det mer?
Back to Top
PB57 View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 25 februar 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PB57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2016 at 21:00
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Mulig det er en god gammel tradisjon å omtale konkrete spørsmål om hva man faktisk får igjen for medlemskontingenten som kritikk, men om det er særlig matnyttig er jeg i tvil om.

Det har kommet ett eneste svar her. Tilgang til et slags bibliotek.

Nå vet jeg om to ting foreningen tilbyr:

1. Medlemsblad
2. Et slags bibliotek

Finnes det mer?


3. Et gratis forum for alle. Betalt av MJF medlemmene.
   Som har masse stoff og artikler innenfor det meste i MJ-hobbyen,
   samt mange mindre matnyttige artikler.

Hilsen Petter
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2016 at 22:04
Hmmm....
Domene og plass på et webhotell koster mellom 500 og 1000kr i året. Forumet har vært moderert gratis inntil det ble en uenighet med styret. Nå modereres det såvidt jeg har forstått av et varamedlem til styret som ikke er særlig aktiv her. Altså ikke en kjempestor kostnad å drifte dette her.

Biblioteket får jeg informasjon om at ikke har en ansvarlig bestyrer, og at det befinner seg på et lager?


Hva bruker foreningen penger på? Styrehonorarer?
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2016 at 23:50
Hvis du hadde vært medlem, og ikke bare hygget deg med å være kritisk fra utsiden, ville du mottatt info som viser eksakt hvor pengene havner. Dine insinuasjoner om tvilsom pengebruk ville dermed kunne fått substans. Ja, du ville til og med fått tilgang til de delene av forumet der medlemmene av foreningen diskuterer foreningen.

Men du er ikke medlem. Det er synd du ikke tar ansvar, og omsetter ditt engasjement i mer substansielle ting enn å sitte på utsiden og egle. Kanskje du bare er en sånn fyr som liker å kjekle med folk, en sånn som føler du har et innbildt moralsk høyere nivå som gjør at du kan heve deg over alt og sitte og kritisere for moro skyld? Kanskje ikke.

Jeg vet ikke. Men jeg er ikke særlig imponert over det du i årenes løp har bedrevet av kritikk vis-a-vis mjf. Stikkord: fravær av positiv KONSTRUKTIV kritikk. Mye ukonstruktiv egling, slik jeg opplever det.

Innledningsvis kan du ta utfordringen min over, og komme med innspill på hva en nasjonal mj-forening kunne være for deg. Hva vil du at mjf skal være, for å være attraktiv for deg?

redigert: Presiserer det litt upresise "dritt" som "ukonstruktiv egling, slik jeg opplever det." 



Edited by Henning L - 31 januar 2016 at 12:50
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 00:01
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Jeg kunne tenke meg å bidra med flere ting jeg, men det virker litt vanskelig å få info om det faktisk foregår noe i denne foreningen annet enn en aktiv redaksjon. Jeg er selv styreleder i en større organisasjon, og vi klarer ikke samle medlemmer om vi ikke informerer om hva vi aktivt foretar oss for å fremme våre felles interesser. Ingen av våre medlemmer tror jeg ville hatt noen særlig glede av å kaste penger etter oss om de ikke hadde noe igjen for det..


Det er helt riktig at MJF pr. idag er synonymt med MJ-bladet.
Så om du ikke synes at 4 nummer av MJ-bladet er verdt 450,- er ikke foreningen noe for deg.

Og det er helt greit, no hard feelings.

Men det er litt vanskelig å forstå hvorfor du er så opptatt av hva som skjer og ikke i en forening som du selv poengterer at du ikke har vært medlem av på 6 år.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 11:31
Det forumet som EirikS har tilgang til drives av MJF. Forumet har stor aktivitet og gir mange gode ideer og mye inspirasjon. Eirik trekker frem at dette ikke kan koste mye, men uten en medlemskontingent og innsats fra frivillige ville det ikke la seg drifte. Den største delen av kontingenten brukes nok til utgivelse av bladet og papirmedier har dessverre en stor engangskostnad per utgivelse. Ingen styremedlemmer mottar honorar for sin frivillige innsats, men redaktør honoreres selv om det etter min mening ikke står i forhold til en stor innsats.

En rekke lokale klubber er også medlemmer av MJF og er dermed med i å skape et fellesskap i MJ hobbyen. Dette litt udefinerte nasjonale fellesskapet er viktig for meg og gjør sammen med det at jeg får tilgang til det mest aktive MJ forumet i Norge og et godt blad i postkassen fire ganger i året, at jeg er villig til å betale 450 kroner. Men jeg forstår også at ikke alle synes at det er like viktig.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 14:36
Om man vil at begrepet "landsdekkende" skal ha noen mening er det enkleste tiltaket nok å utvikle nettsidene betydelig. Man kan begynne med å legge ut MJ-bladet på nettet slik NJK har gjort med På Sporet. Så kan man ha database over norske modeller f.eks. Kanskje skalategninger av alt mulig rart. Slikt må gjerne ligge på egne medlemssider som krever medlemskap. Siden det allerede finnes oppegående MJ-klubber rundt om i landet er det ikke naturlig at MJF skal ha noe særlig aktivitet i tillegg til det. Da tror jeg en større satsing på nettet vil være mest naturlig. 
En ny forummotor tror jeg vil være nødvendig også i den forbindelse, før Facebook tar livet av siste rest av aktivitet.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 15:12
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

[...] Man kan begynne med å legge ut MJ-bladet på nettet slik NJK har gjort med På Sporet.
Da må det presiseres at det er eldre utgaver NJK har lagt ut, ikke siste utgave. Men jeg synes det er en god ide å gjøre eldre utgaver av MJ-bladet tilgjengelig på nettet for medlemmene.

Quote Så kan man ha database over norske modeller f.eks. [...]
Der er det bedre om man bidrar til å komplettere MJwiki, selv om den ikke er underlagt MJF:
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 15:17
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Så kan man ha database over norske modeller f.eks. [...]
Der er det bedre om man bidrar til å komplettere MJwiki, selv om den ikke er underlagt MJF:
[/QUOTE]

Kanskje, men så var spørsmålet her vel hvordan MJF kan bli bedre og det var et innspill til det. Wink
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 15:32
Jeg er helt enig med Laurenz om at en satsing på nettsidene bør være fokus. Heldigvis finnes det mange som er villige til verv i foreningen som også har fokus på det.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 15:42
Uff da Henning... Så leit at du ikke har bedre svar på spørsmålene enn at du skal ta de personlig, ende opp med å omtale kritikerne istedet for kritikken, og nok en gang unnlate å besvare spørsmålene. Finnes det virkelig noen i din verden som biter på når du pålegger den du diskuterer med å ha personlige meninger eller egenskaper som hverken stemmer eller er viktig for selve debatten? Er det en velfungerende måte for deg å diskutere på når du ikke liker innholdet som formidles? Føler du at du får flyttet fokus fra det du opplever som belastende? Blir du en bedre mann av ditt forsøk på å tie i hjel den som sier noe du ikke liker? Er det en bedre måte å ta diskusjonen på enn å besvare fakta? Har du kanskje ikke peiling på hva som sies, men bare ikke liker at det blir sagt og gjør det slik av den grunn? Det er uansett lavmål! Har du ikke svar så kan det være greit å ikke skjemme seg ut på den måten men heller la vær å delta. Han man svar på at det som påstås ikke stemmer så kommer man frem med det istedet.

Jeg skjønner at du ikke har svar (eller vil svare) på spørsmålene. Da undrer jeg meg over hvorfor du deltar. Trådstart inneholder spørsmål om hva man får igjen for å være medlem. Bladet er ett svar, videre har du ingen svar men kun klaging over at jeg skulle være så utrolig dum at jeg stiller spørsmål til hvor pengene fra medlemmene tar veien.

Det kommer frem her og via meldinger at det ikke finnes annen virksomhet i MJF enn bladet og et forum. Ikke engang biblioteket er virksomt. Jeg leser mail med stor interesse.

Foreningens vedtekter inneholder litt om formålet, men når dette altså ikke oppfylles burde kanskje de ansvarlige ta tak og gjøre endringer så at vedtektene gjenspeiler foreningens faktiske drift.

Det sies at det er synd at JEG ikke tar ansvar. Hvorfor i all verden skulle JEG ta ansvar i noe som jeg ikke kan få vite hva er? Skal jeg kjøpe meg medlemskap for å få lov å vite hva foreningen holder på med??? Det er smått utrolig.

Jeg intersserer meg endel for foreningens drift, selvsagt. Jeg ser at foreningen ikke oppfyller hva den skal, og har ikke gjort det på mange år. Det er en ren selvfølge at jeg da ikke betaler kontigent. Jeg tar det som en selvfølge at foreningen har mer enn en håndfull medlemmer, og da er det snakk om betydelige verdier som er i omløp uten at forvaltningen av verdiene er synlig. Med for eksempel 500 medlemmer så er det snakk om ca 200.000kr årlig.

Det påstås at forumdriften er avhengig av kontigent for å kunne lykkes. Det er jo helt korrekt, men så trengs det heller ikke mer enn to personers medlemskap for å få det til å gå rundt. For ti meldemmers kontigent kan man også betale for både utvikling, renovering og bedre drift. Her har vi en forummotor som gikk ut av vanlig bruk for ti år siden, nettsider som hverken blir vedlikeholdt eller oppdatert, og et fravær av ansvarlig ledelse som representerer foreningen. Jeg forventer at dette gjøres vederlagsfritt, styremedlemmene mottar ikke honorar må vite.

MJ-Bladet er flott det, og vel verdt en hundrelapp pr blad. Men hvorfor ikke være ærlig og si at MJF har gått over til å bli et rent forlag og ikke lure nye medlemmer til å tro at de gir uvurdelig bidrag til å drifte en forening om skal jobbe for å fremme ens hobby på andre plan enn et blad med fire utgivelser i året?

Jeg synes det er trist at foreningen har blitt det den har blitt. Jeg har hele veien i de rette kanaler vært åpen på hva mitt konstruktive bidrag kunne være. Når dette innebærer en solid opprydding så medlemmenes penger faktisk går til å drifte foreningen utifra forutsetningene på en sunn måte har det blitt påfallende taust. Flere ganger. Det sies ofte at styremedlemmene ikke får honorar. Det snakkes ikke om hvilke goder som medfølger istedet.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 15:43
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Jeg er helt enig med Laurenz om at en satsing på nettsidene bør være fokus. Heldigvis finnes det mange som er villige til verv i foreningen som også har fokus på det.


Hvor er de da? Det har jo ikke skjedd noe med nettsidene engang på mange år.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 16:17
Jeg skriver vel at det bør være fokus, Eirik. Jeg har også tro på at vi er i ferd med å velge inn personer i styret som har kompetanse og er villige til å satse på en bruk av nettet, i tillegg til et godt MJ blad.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 16:56
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Jeg intersserer meg endel for foreningens drift, selvsagt. Jeg ser at foreningen ikke oppfyller hva den skal, og har ikke gjort det på mange år. Det er en ren selvfølge at jeg da ikke betaler kontigent. Jeg tar det som en selvfølge at foreningen har mer enn en håndfull medlemmer, og da er det snakk om betydelige verdier som er i omløp uten at forvaltningen av verdiene er synlig. Med for eksempel 500 medlemmer så er det snakk om ca 200.000kr årlig.


Du sier at foreningen "ikke oppfyller det den skal" og at den "har ikke gjort det på mange år".
Det skulle være veldig interessant å vite når den etter din mening oppfyllte det den skulle, og hva dette var.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 16:58
Ja, det er noe annet enn at disse har tillit i dag slik jeg oppfatta det. Uten behov for å bli oppfatta som mer "surmaga" enn nødvendig, jeg skal applaudere og bidra med hva jeg kan NÅR valget er foretatt. Velger å formulere meg slik ettersom noe i samme gata har vært sagt før også uten at det dermed har skjedd. Hvis foreningen denne gangen virkelig klarer å gjøre noen gode bytter så kan det være håp om en bedring.

Navnet "Modelljernbaneforeningen i Norge" signaliserer jo at det er noe større bredde enn forlagsvirksomhet.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 17:21
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Du sier at foreningen "ikke oppfyller det den skal" og at den "har ikke gjort det på mange år".
Det skulle være veldig interessant å vite når den etter din mening oppfyllte det den skulle, og hva dette var.


Formålsparagrafen til MJF er vel hva enhver burde forholde seg til når dette diskuteres. Den lyder:

MJF er en landsdekkende ideell, kommersielt uavhengig, og
upartisk organisasjon som skal
a)
Arbeide for å tilrettelegge MJ-aktiviteter for medlemmene gjennom å støtte
medlemsklubbene i å arrangere treff og messer, og gjennom medlemsklubbene generelt
styrke netteverket blant MJ-interesserte i Norge.
b)
Stå som utgiver av medlemsbladet ”MJ-bladet”.
c)
Drifte nettstedet www.mjf.no.
d)
Arbeide aktivt for opprettelse av lokale MJ-klubber, og arbeide aktivt for å samle MJ-interesserte i klubber eller andre former for sammenslutninger.
e)
Spre informasjon og kunnskap om alle former for modelljernbane og tilbehør, og arbeide aktivt for å rekruttere flere til hobbyen og foreningen

Jeg synes ikke foreningen oppfyller målet i leddene a, c, d eller e. Ledd b har vel kun fungert et års tid nå.

Når det er bortfall av aktivitet i omtrent alle ledd, så burde det ikke være for ille at de som har interesse av sunn drift etter formålsparagrafen kan etterlyse dette. Medlem eller ikke. Foreningen fremstår jo ikke som spesielt attraktiv for ikke-medlemmer. Hemmlighetskremmeri rundt hva som eventuelt foregår er ikke direkte tillitsvekkende. Og hva er vitsen med skjult aktivitet når formålet med foreningen er å nå ut til flere.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 18:34
Meld deg inn og gjør noe med det - ikke forvent at andre fikser det for deg
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 18:41
Melde meg inn i noe som ikke fungerer, og attpåtil betale for det? Det kan jo virke som at medlemsmassen i dag ikke bryr seg særlig med hvordan foreningen driftes. Da er det i beste fall naivt å tro at man får gjort noen endringer ;)
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 18:52
@EirikS: Jeg setter pris på at min lille ad hominem over faktisk utløste både et ti ganger bedre og mer underholdende personangrep enn det jeg så meg istand til å begå OG deretter langt mer konkrete innspill enn de mer lettbeinte greiene du serverte lenger oppe. Jeg forstår selvsagt at det er lite ønskelig å bli karakterisert som en formålsløs egler, når du rent faktisk bryr deg oppriktig om tingenes tilstand. Det er BRA!

Du har jo faktisk helt rett i mye av det du sier. Du vil også se at jeg har sagt mye av det samme i diverse innlegg de seneste årene, så det er ikke sikkert vi er så uenige om hvor skoen faktisk trykker.

MJF sliter med å finne sin plass for tiden, og har gjort det lenge. Jeg fant fram til noen notater skrevet for nesten ti år siden, da vi jobbet med foreningens informasjonspolitikk. Dette var noe Morten Jacobsen initierte, og som førte til en betydelig bedre og bredere infoflyt enn vi har sett både før og, dessverre, etter.

Dagens styre har valgt å ikke ta nettet og forumet særlig aktivt i bruk, og dette har dessverre ført til at mye går trått. I rettferdighetens navn må det sies at styret har hatt fokus på å få oppdatert nettsider og så videre. Dessverre må det mer til for å få noe til å skje enn styrevedtak i en forening - noen frivillige må inspireres, og bruke av sin fritid til å gjøre jobben.

Om mer utadvendte folk kommer inn i ledelsen og setter i gang mer utadrettede tiltak, tror jeg ikke det skal så mye til for å få mye til å skje. Og det kan jo skje allerede på den kommende GF.

Edited by Henning L - 31 januar 2016 at 18:54
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 19:04
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Melde meg inn i noe som ikke fungerer, og attpåtil betale for det? Det kan jo virke som at medlemsmassen i dag ikke bryr seg særlig med hvordan foreningen driftes. Da er det i beste fall naivt å tro at man får gjort noen endringer ;)


Det blir ihvertfall garantert ingen endring om man bare sitter på utsiden og kommenterer.
Din holdning ser ut til å være at du ønsker å komme til dekket bord. Noen andre skal betale kontigent, ta på seg verv og gjøre de nødvendige endringer.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 19:23
Komme til dekket bord? Er vel ikke helt hva dette dreier seg om, men en oppriktig bekymring over at en forening som har eksistert i såpass mange tiår nå ikke fungerer. Det kan da virkelig ikke være mer enn forventet at man ved å melde seg inn blir medlem i en fungerende forening, ikke for å brette opp ermene og røske opp i det som man kan få inntrykk av at enten er en ukultur for medlemmenes penger eller total likegyldighet. Jeg forsøker egentlig ikke å antyde for mye at medlemskontigenten forsvinner i et sort hull, men at foreningen tydeligvis har et problem når det ikke er særlig synlig at foreningen oppfyller egen formålsparagraf. Derav det helt enkle spørsmålet om hva får man egentlig igjen for kontigenten.

Jeg har mer inntrykket av at det er større interesse for å bli personlig fornærmet på vegne av foreningen når det blir nevnt at ting ikke fungerer, enn å se at det kanskje er ting som kan bli bedre og gjøre et medlemskap til noe man ønsker å ha. Dette må jo være medlemmenes oppgave via årmøtet/generalforsamlingen om man må ta slike grep for å få til en fungerende drift.

@Henning: Lettbeint? Jeg starten denne tråden med enkle spørsmål om hva man har igjen for å være medlem i foreningen. Det burde være enkelt å få svar på et så grunnlegende spørsmål :)

Jeg er sikker på at det finnes fungerende personer som er villig til å ta på seg oppgavene som trengs, om styret klarer å huke tak i disse. Skal man lykkes i det så må man være ute på markedet og aktivt gjøre en jobb for dette. Det er absolutt ikke sikkert at de som på eget initiativ tilbyr seg å ta oppgaver er rette personen til dette. Eksempler kan være både styreverv og nettadministrasjon.

Selv har jeg ved flere anledninger også tilbudt meg å gjøre oppgaver, helt vederlagsfritt, selv uten å gjøre krav på å være medlem. Jeg vet det er flere som stiller opp på samme måte. At det ikke har skjedd kan jo være utifra hva jeg selv sier om at man ikke alltid skal benytte seg av de som melder seg av eget initiativ, men det kan også være fordi det ikke finnes tiltak nok i nåværende driftsform til at noen tar tak.

MJ er ikke helt overraskende en av mine interesser og jeg synes det er skikkelig synd at det ikke finnes en landsdekkende organisasjon som fungerer for alle interesserte.


Edited by EirikS - 31 januar 2016 at 19:29
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 21:14
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Melde meg inn i noe som ikke fungerer, og attpåtil betale for det? Det kan jo virke som at medlemsmassen i dag ikke bryr seg særlig med hvordan foreningen driftes. Da er det i beste fall naivt å tro at man får gjort noen endringer ;)


Da skjønner jeg ikke hvorfor du bryr deg om klubben i det hele tatt
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.