MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Medlemskap
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Medlemskap

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 21:25
Jeg var medlem av mjf på begynnelsen av 2000-tallet, men meldte meg ut da foreningen et år la store ressurser i å få produsert et lokomotiv som skulle tilbys medlemmene for 10 000 kr/stk.

Nå er dette så lenge siden at man idag ikke kan bedømme foreningen utifra den hendelsen. For en stund siden lurte jeg derfor på å melde meg inn igjen. Etter å ha tumlet litt rundt på mjfs websider fant jeg egentlig ingen grunn til å gjøre det. Medlemsservicens utlån av videokassetter og lysbildeserier fenget ihvertfall ikke.

Nå ble det sagt her i tråden at mjf for tiden stort sett dreier seg om utgivelsen av bladet. Det var det igrunnen greit å få vite.

Edited by bkv1 - 31 januar 2016 at 21:29
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 21:35
Jarle H forstår ikke hvorfor jeg interesserer meg for en forening jeg ikke er medlem i. Jeg synes det er godt forklart i denne tråden, men kan jo gjenta følgende setning:

"MJ er ikke helt overraskende en av mine interesser og jeg synes det er skikkelig synd at det ikke finnes en landsdekkende organisasjon som fungerer for alle interesserte."

Edited by EirikS - 31 januar 2016 at 21:36
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 23:00
Hei!

Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Jarle H forstår ikke hvorfor jeg interesserer meg for en forening jeg ikke er medlem i. Jeg synes det er godt forklart i denne tråden, men kan jo gjenta følgende setning:

"MJ er ikke helt overraskende en av mine interesser og jeg synes det er
skikkelig synd at det ikke finnes en landsdekkende organisasjon som
fungerer for alle interesserte."


Så ikke sitt passivt å vent på hva andre kan gjøre for deg, men se heller hvordan du selv kan bidra aktivt til å utforme foreningen slik at den fungerer. Det er en utfordring å finne frivillige nok til å påta seg tillitsverv og oppgaver i MjF, så engasjementet ditt blir satt mer pris på dersom du kan omsette det fra ord til handling. Du kan jo begynne med å melde deg inn, og deretter delta på Generalforsamlingen hvor det redgjøres for medlemmene hvordan kontingentene er disponert.

Edited by Roger - 31 januar 2016 at 23:01
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 januar 2016 at 23:19
Originally posted by bkv1 bkv1 wrote:

Jeg var medlem av mjf på begynnelsen av 2000-tallet, men meldte meg ut da foreningen et år la store ressurser i å få produsert et lokomotiv som skulle tilbys medlemmene for 10 000 kr/stk.

Nå er dette så lenge siden at man idag ikke kan bedømme foreningen utifra den hendelsen. For en stund siden lurte jeg derfor på å melde meg inn igjen. Etter å ha tumlet litt rundt på mjfs websider fant jeg egentlig ingen grunn til å gjøre det. Medlemsservicens utlån av videokassetter og lysbildeserier fenget ihvertfall ikke.

Nå ble det sagt her i tråden at mjf for tiden stort sett dreier seg om utgivelsen av bladet. Det var det igrunnen greit å få vite.


Men hva fikk du som medlem i MJF på begynnelsen av 2000-tallet utover MJ-bladet? Jeg var selv med i foreningen da, og kan ikke huske at det var så mange medlemstilbud utover bladet.

Unntaket er biblioteket, men for meg personlig var dette av helt marginal interesse. Tror jeg lånte en bok én gang.

For meg er et MJ-bladet alfa og omega for å være med i foreningen, og jeg legger derfor inn min innsats der.

Og som det er sagt til det kjedsommelige, alle aktiviteter og tilbud fra foreningen er avhengig at noen er villige til å legge inn en innsats.


Edited by Håvard H - 31 januar 2016 at 23:21
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2016 at 14:20
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:

 

Men hva fikk du som medlem i MJF på begynnelsen av 2000-tallet utover MJ-bladet? Jeg var selv med i foreningen da, og kan ikke huske at det var så mange medlemstilbud utover bladet.


Tja, jeg hadde akkurat begynt med mj og syntes det kunne være greit å være medlem, uten å tenke så mye over hvorfor.
Tilbudet fra foreningen er kanskje bedre i dag enn den gang. Det sies her at MJ-bladet nå har god kvalitet, mens den dengang var variabel og så vidt jeg husker nedadgående.

Jeg driver jo litt på siden av det de fleste andre mj-ere i Norge holder på med: N-skala og tyske tog. 
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
kjetil View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 31 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 48
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote kjetil Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2016 at 17:18
Nå har jeg akkurat meldt meg inn i MJF igjen faktisk. Har vel ikke vært medlem siden 2002 eller noe.
Jeg leser litt av dette med interesse, og speiler over hvorfor jeg meldte meg inn igjen, og hva jeg savner fra MJF.Cool

Hvorfor meldte jeg meg inn i MJF?
Det er mange år siden hobbyen ble lagt på loftet hos mor og far. Etter å ha bodd lenge for seg selv, i eget hus så har fantasiene eskalert seg med å dyrke frem hobbyen igjen. Det skal lages et rom over garasjen på sikt, hvor jeg kan starte med hobbyen igjen, og da vil man jo ha litt inspirasjon på veien. Når jeg sluttet med MJ så hadde ikke Roco kommet med digitalsett en gang, så jeg føler jo MJ-verden har kjørt langt i fra meg. Så... MJ bladet... Det hadde vært fint å bladd litt i... i tillegg til hele verdens internett. Det er en grunn for at jeg meldte meg inn i foreningen. Men jeg har som tidligere nevnt i tråden ikke funnet flere fordeler som medlem i MJF Ermm

Jeg tenkte jeg kunne gi en tilbakemelding om hva jeg synes MJF bør få til, som en konstruktiv tilbakemelding. Clap
  • Først å rydde opp i litt lister over klubber og foreninger, og forhandlere. For sist jeg var der for lang tid siden, så var det ikke alt som stemte her. Men før jeg kommer med den tilbakemelding, så må jeg kvalitetssikre mine kilder og utsagn. Og jaggu. Oppdatert 01.02.2016. Kanskje noen har tatt litt tak etter trådstart. Og det er jo bra. Smile Med linker som funker og greier! Big smileTommel opp.Thumbs Up
  • Første gang jeg meldte meg inn i MJF så fikk jeg 6 eller 8 MJ-blader fra forrige årgang. 
  • Det var et stort +. Da fikk man en skikkelig fordel som et nytt medlem. Og har lurt litt på om det er en ting som vil dukke opp nå også. Forrige årgang av MJ-bladet? Dette er/kan være et lokkemiddel til nye medlemmer kanskje.
  •  Jeg benyttet meg av den gang av biblioteket i MJF. Et par VHS-filmer, og noen bøker. Det meste var på tysk. Men på tidlig 2000-tallet var disse ganske slitte og dårlige. Så dette tror jeg ikke MJF burde bruke mye tid og penger på å drifte. Det jeg kunne tenke meg som medlem i stede, er en database, litt som Gjør det selv-bladet... som medlem så får jeg tilgang til tidligere blader på nettet. Og tilgang til andre artikler. Slik bør det også være for medlemmene i MJF. Hvis dere har en reportasje av et anlegg eller noe i MJ-bladet, så bør medlemmene kanskje kunne gå inn på MJF å få se enda flere bilder fra anlegget eller modellene. Som en bonus. Kanskje digitalisere litt av det beste i biblioteket. Av Norsk og skandinavisk MJ literiatur.
  • Et annet forslag er å oppdatere MJ siden til å passe litt mere med http://mjwiki.no/wiki/Hovedside sine sider, eller integrere dette. Det er jo her på MJF man vil forvente å finne svar på ting innen MJ.
  • Forumet virker litt gammeldags, men funker det så er det vel ingen grunn til å bruke penger å tid på å starte forbedring der. Og det er bra forumet er åpent for alle. Handshake
  • Arrangere turer for medlemmene? Til Miniatyr Wunderland, eller andre MJ begivenheter. Hvor MJF står for arrangering av felles transport iht. påmelding f.eks. At MJF planlegger tider og utflukter folk kan henge seg på med. Regner med det gjøres allerede? Det har jeg ikke fulgt med på, så det skal jeg ikke uttale meg noe mer om.
  • Er det muligheter for å forhandle frem medlemsrabatter hos norske MJ forhandlere? 
  • En forbedret utgave av rubrikkside kanskje?
  • Støtte til lokale klubber vet jeg ikke hvordan praktiseres, men det er jo en ting som kan hjelpe de lokale klubbene. Dette vil jo igjen kanskje danne medlemsmasse tilbake til MJF i div. lokalsamfunn. 


Selv synes jeg det er bra at folk holder ting i gang. Har selv vært med i organisasjoner som bare har gått sin gang fordi det ikke har kommet inn noen nye med friskt blod og et injativ til å
få til noe nytt eller forbedrende. Og det er jo viktig at de i foreningen lar slike slippe til også, og ikke bare stå på sitt og si; Sånn har vi alltid gjort det her, så sånn blir det... det står i vedtektene...
Men i dagens stressende digitaliserte samfunn så er det nok fåtall som beveger seg på et årsmøte, eller generalforsamling, for å melde seg inn som frivillig for å sitte å jobbe gratis på fritiden med slikt dessverre. Men med et par ildsjeler som leger litt tid i arbeidet, og som får litt frie tøyler, så kan det meste skje. Kanskje MJF trollbinder halve norge til å begynne med MJ fremfor å fly droner. I MJF er det 14 stykker i verv, det er jo en god gruppe som kan jobbe godt sammen tenker jeg. Det er vel dog viktig å ta tilbakemeldinger som kommer fra medlemmer og ikke-medlemmer seriøst og tenke hvordan man kan imøte komme de forslagene, kravene, og løsningene de har. Og ikke ta kommentarene som angrep. Smile

Mvh.

Kjetil Johansen



Norsk materiell fra 1980 ->

Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2016 at 17:57
Originally posted by kjetil kjetil wrote:

Nå har jeg akkurat meldt meg inn i MJF igjen faktisk. Har vel ikke vært medlem siden 2002 eller noe.
Jeg leser litt av dette med interesse, og speiler over hvorfor jeg meldte meg inn igjen, og hva jeg savner fra MJF.Cool



Takk for et positivt og konstruktivt innlegg!
Det aller meste av det du foreslår kunne gått rett inn i MJF sin handlingsplan.
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 februar 2016 at 19:18
Veldig bra innspill, Kjetil!
Det er bare å klippe ut og lime inn i inspirasjonsboka for styret, nettgruppen og mj-bladet, dette.

Vi holdt jo på med et mj-leksikon samtidig som mj-wiki kom, men la det på hylla, siden det virket meningsløst å ha to nettleksikon. I ettertid viser det seg jo at det er ganske lite aktivitet på mj-wiki, også, og vi burde alle jobbe mye mer for å fylle det med innhold. Det burde integreres i MJFs nettsider på passende vis.

Alt med nettsidene burde utvikles videre i grunnen. Her er det mye som kan gjøres.

Bladet på nett - ja - en løsning knyttet til medlemsregister på nett, der man kan logge seg på en av disse som tilbyr nettidsskrift kunne være interessant å se på. Det er mye som går an her, men det krever selvsagt litt innsats og tid og planlegging. For øyeblikket går det meste av tiden til å finne ut av hvordan vi vil lage selve bladet. Det er imidlertid ikke noe i vegen å bruke layoutprogrammet til å eksportere direkte til nettutgaver.

Mange muligheter, men alle krever innsats for å få til, altså tid. Foreløpig jobber vi med å utvikle bladet, men etter GF håper jeg det skal bli mulig å få igang noen flere greier.

Edited by Henning L - 01 februar 2016 at 19:18
Back to Top
Flåm View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 12:24

Her er det mange gode argumenter for å bli medlem.

Da er det synd at jeg må komme med litt kritikk utfra egne opplevelser med MJF. Jeg søkte medlemskap i MJF 26.04.14 men fikk ikke annet en et automatisk svar om at min mail var mottatt. Sendte igjen en melding 28.08.14 men kun automatisk svar igjen. Først 09.06.15 kom mailen med at jeg var blitt medlem, med faktura nummer og betalingsopplysninger. På den tiden hadde jeg faktisk gitt opp håpet om få svar. Samme dag fikk jeg også på mail med en beklagelse over tiden det hadde tatt. Jeg betalte med glede medlemskontingenten for 2015 og gledet meg til mitt første MJ blad. Etter en stund kom det i posten, MJ bladet nr.2 2015. Jeg sendte også info 12.06.15 for å få full tilgang på MJF forumet. Et forum jeg har stor glede og nytte av. Fikk svar 21.06.15 at pga. ferietid og manglende bekreftelse på at jeg hadde betalt, kunne dette kanskje bli glemt og hvis jeg ikke hadde fått tilgang måtte jeg sende ny melding senere.

Det må jeg si, dette MJ bladet bladde jeg igjennom og leste i fra perm til perm flere ganger. Jeg hadde stor glede av bladet og tenkte ikke noe spesielt over at MJ bladet nr.1 2015 ikke var med i forsendelsen. Siden jeg hadde betalt kontingent for hele 2015. Men da MJ bladet nr.3 2015 ikke dukket opp i posten. Lurt jeg litt på om det hadde skjedd en glipp eller misforståelse og sendte mail 17.11.15 til MJF om mangelen på MJ bladet og tilgang på forumet.  Fikk svar allerede 18.11.15 at de ikke kunne se at jeg hadde betalt, og hvis jeg hadde betalt måtte jeg sende dokumentasjon på dette. Jeg trodde at det kunne ha hvert feil med banken og sjekket det opp, men nei det var betalt 18.06.15 fra min kones konto. Dette mot faktura nr. og med kid nr. At det er betalt med min kones konto som en gave ifra henne til meg, burde ikke kompliser ting, siden vi har samme etternavn. Dokumentasjon ble sendt 20.11.15. Siden har jeg ikke hørt noe. Og MJ bladet nr.3 2015 dukket aldri opp.

Derimot dukket MJ bladet nr.4 2015 opp i posten med faktura for medlemskontingent 2016. Her hadde jeg egentlig gitt opp MJF. Men skal man ha glede av en sport eller hobby, bør man også være med og støtte opp om lag og foreninger som driver slikt på frivillig basis. Jeg har også betalt for 2016 med et håp om at det denne gang er blitt registret og at kommende MJ blad dukker opp i posten.

Jeg er lei meg for at jeg tar dette på forumet. Men manglende svar eller automatiske svar i fra server gir ikke de svarene jeg ønsker eller fortjener som betalende medlem. Dette ser jeg som siste utvei for å komme i kontakt med MJF. Jeg håper at jeg er den eneste som har opplevd dette.

Mvh

Erling Flåm



Edited by Flåm - 03 februar 2016 at 12:39
NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
Back to Top
JanT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 260
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote JanT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 16:04
Nei da, du er ikke den eneste. Jeg har betalt mitt medlemskap siden MJF ble stiftet. Fikk tilfeldigvis vite at jeg ikke ville få blad nr 3/15 da de ikke kunne se at kontingenten var betalt (hvilket den var!). Jeg sende dokumentasjon på betalingen, og nr 3/15 kom. Men så uteble nr 4/15. Vedkommende som fikk tilsendt dokumentasjonen på betalt medlemskap hadde ikke sendt melding videre til medlemsregisteret. Mye rot i denne foreningen, dessverre.

Jan Tepper
Medlem nr 10


Edited by JanT - 03 februar 2016 at 16:05
Back to Top
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 17:09
Jeg tenkte vel ikke og skrive noe her, siden jeg ikke er medlem lengere.

Grunnen til at jeg melte meg ut, var at det ei en periode var veldig glissent mellom medlems bladene.
(I etter kant hadde det vel ikke hatt noen betydning, siden jeg nå ønsker et mer papir løs medlemskap).

Dessuten, så begynte jeg kommet til det stadium et, at jeg måtte begynne og sortere hva jeg skulle være medlem i, abonnere på osv, siden papirhaugen begynte og vokse litt for mye, og at jeg rett og slett ikke kunne samle på alt.

Man har jo ikke lyst til og kaste bladene heller, så da måtte man til syvende og sist ta et valg, det var ikke moro Cry, men det måtte til.

Men hvis det kommer et "papir" løst medlemskap, MJ-bladet i PDF, så skal det opp til vurdering igjen.


Edited by Tåge - 03 februar 2016 at 17:20
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 18:56
Alle disse dessverre berettigede innvendingene dere har er det egentlig ikke jeg, som jobber med å lage MJ-bladet, som skal svare på. Likevel skal dere får noen hovedpunkt, siden styret som sitter i dag dessverre ikke alltid er frampå med gode svar her på forumet.

1. 
De av dere som har tilgang til forumdelen der styrereferatene ligger, vil ha sett at det har vært gjentatte referat der medlemsregisteret har vært tema. Det gamle var svært tungrodd, og er i løpet av 2015 byttet ut med et nytt register. Dette funker meget bra, etter det jeg kan se, og kan utvides til f.eks å gi enkeltmedlemmer mulighet til selv å gå inn og fikse på info som ligger der.

2.
Det som er både trist og uproft er at koblingen mellom dette og dataene fra banken ikke har vært smertefri. Og det skyldes ikke registeret, etter det jeg forstår. Mye informasjon forsvant ifjor omkring innbetalinger. Også min. Og faktisk resten av redaksjonen, også. Flere av oss som lager bladet fikk ikke vårt eget blad i posten … 

3.
Årsaken til dette problemet er nå identifisert, og forhåpentligvis går dette nå som det skal. Dette er hovedårsaken til at det har vært rot med bladutsendelsen i fjor. I tillegg kom et styrevedtak som gikk på at ingen som ikke har betalt på høstparten skal få bladet. Vedtaket ble nok fattet i den tro at bankregistrene var oppdaterte … men dette ble selvsagt helt feil når de IKKE var det.

4.
Alt dette er natruligvis helt håpløst, sett fra enkeltmedlemmets side! Og de som prøver å melde seg inn og ikke får ordentlige svar har naturligvis all grunn til å bli grinete!

Jeg har ikke noe med disse tingene direkte å gjøre, og har kun stått og sett på hvordan man i grunnen har skutt seg i foten. HELDIGVIS har enkeltmedlemmer av styret, først og fremst Morten Wæraas, bidratt kraftig til at det aller meste av disse forholdene er brakt i orden nå.

Nye folk i styret – nye muligheter!
De som er innstilt til nye representanter i det styret som skal velges på GF i april har jeg stor tro på vil fortsette den gode trenden som Morten W har satt i styrearbeidet. Disse vil etterhvert blir offentliggjort av valgkomiteen.
Sammensetningen av det nye styret vil sannsyligvis medføre en betydelig bedre kommunikasjon med oss som jobber med MJ-bladet. Dette tror jeg absolutt vil medføre at alle de berettigede og tunge innvendingene mot måten dette har fungert på nå ryddes av vegen.

MJ-bladet
Jeg har i årevis også opplevd MJ-bladet som det som faktisk ER MJF. Da er det jo fortvilt når det ikke sendes ut som det skal. Da MJ-bladet lå nede i 2014 var vi noen med litt peiling på dette som grep tak i bladet og fikk det sånn noenlunde opp og stå i løpet av sommeren. 
Vi har nå gitt ut en hel årgang til tiden og med 48 sider og ganske OK innhold, også. Vi er altså i rute!

DA vil det være tragisk om MJF opplever en stor medlemssvikt som følge av manglende utgivelser i 2014 og dårlig styr på medlemsregisteret i 2015. tenk om dette vil føre til en så stor svikt i medlemsmassen at bladet ikke kommer ut som det skal pga økonomien? Sørgelig!
Begge disse forholdene er jo nå under kontroll.

Ny redaksjon
MJ-bladet har ved nyttår fått ny redaksjon, bestående av Svein Sando, Håvard Houen og undertegnede. Vi har alle lang fartstid i å gi ut både blad og trykksaker, profesjonell kunnskap om foto og grafisk design, og redaksjonen besitter både tung jernbanekompetanse, MJ-kompetanse og modellbyggekompetanse. I tillegg har vi medlemmer i TMJK bak oss, siden vi har tatt på oss jobben som en dugnad for vår lokale klubb. Det er TMJK som får honoraret, ikke vi i redaksjonen.

Vi har derfor stor og ubeskjeden tro på at vi i løpet av de kommende årene vil kunne gi dere et interessant og lesverdig blad. Som er verdt prisen på et medlemskap, SELV om det bare er bladet som kommer ut av det.

Og vi lover å gjøre det vi kan for å få skikk på siste rest av det rotet som har hersket. Men dette har vi dessverre ikke full kontroll på … men dere andre har muligheten til å bidra her – selv om dere ikke selv melder dere til aktiv innsats (hey, pst! Flere til nettgruppen hadde gjort seg!), kan dere jo bli med på GF og få både sagt deres og stemt fram folk med vilje og tro på at det går an!

Og GF er hos TMJK i år - og har sammenfall med et gildt vårslepp. Kom og bli med! 16. april!

(Åge, bladet kan komme ut på nett på et tidspunkt i framtiden. Men det er ingen konkrete planer om dette nå. Det blir neppe som PDF, mer sannsynlig som et blad gitt ut via de digitale distribusjonskanalene for slikt som finnes. Vi kommer nok til å se nærmere på dette etterhvert, ikke minst for å gjøre det lett å gi folk tilgang til gamle nummer av bladet i et digitalt arkiv. Målet vårt er imidlertid å gi bladet ut på papir. Det er en helt annen opplevelse av papir enn av skjerm!)



Edited by Henning L - 03 februar 2016 at 21:35
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 20:47
Med en slik utgreining så kan det bli spennende å følge med Clap

MJF tjener stort på om de kan få til et aktivt styre som holder kommunikasjonen i gang og faktisk besvarer henvendelser, uansett i hvilke kanal det gjelder ;) Da gjelder det vel å styrke nettgruppen også.
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 21:54
Originally posted by Henning L Henning L wrote:


Jeg har i årevis også opplevd MJ-bladet som det som faktisk ER MJF.


Möjligen, men det är nog just forumet som är rekryteringsbas till föreningen. Och det faktum att forumet saknar ett fungerande modererande är att just anledningen jag tappat förtroendet för föreningen sedan mer än ett år tillbaka och dessutom avvecklat mitt deltagande, förutom detta inlägg som skall uppfattas som ett undantag. MJF har en hel del att ta tag i.

Ola Ahlström
Malmö

Edited by Ola Ahlström - 03 februar 2016 at 22:22
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 22:32
Familieliv og lekser krever sitt, men omsider begynner det å bli ro i huset slik at det blir tid til å svare.

 

Vi har vært gjennom et par tunge år for foreningen, men vi har et godt håp om å være på skinnene nå i 2016. Den ene utfordringen vi har hatt er jo at bladet mistet sin redaktør i 2014 og det tok litt tid å få ny redaktør og redaksjon på plass, men nå har det jo blitt et riktig så flott blad med en dyktig redaksjon som leverer det de skal.

 

Den andre utfordringen har vært at vi har hatt noen mangelfulle rutinebeskrivelser/ansvarsfohold for flere av styrevervene og en del uheldige omstendigheter som har forårsaket dårlig kompetanseoverlevering ved bytte av styremedlemmer slik at flere av oss har hatt flere spørsmål enn det som har vært mulig å få gode svar på. Vi har en styrehåndbok, men den bærer preg av manglende oppdateringer og lite konkrete rutinebeskrivelser. Dette er noe som bør prioriteres i det videre styrearbeidet.

 

Vi har også delvis levd i blinde i 2015 i forhold til de som har betalt etter forfall (de som betalte i rett tid skal det normalt ikke ha vært problemer med) da det har vært mange misforståelser rundt innhenting av OCR-filer fra banken/Nets etter bytte av kasserer, opprettelse av ny bankkonto og innføring av nytt webbasert medlemsregister. Derfor har vi i mange tilfeller ikke vært sikre på hvem som har betalt, men 2-15 ble allikevel sendt ut til alle vi hadde uansett. Før utsendelsen av 3-15 ble det gjort et styrevedtak på et møte som jeg ikke var tilstede på (men protesterte høylytt i etterkant uten å få noe støtte for det) at vi ikke skulle sende ut flere blader til de vi ikke hadde kontroll på at hadde betalt med beskjed om at de selv måtte bevise sin uskyld. 

 

Dette vedtaket har ført til masse ekstraarbeid (og portokostnader) for min del med å svare og «bortforklare» henvendelser etter beste evne uten helt å vite om det jeg lover kan bli fulgt opp. Og selv om de fleste sakene i høyeste grad har vært berettiget så er det ikke måte på hvor frekke og kravstore enkelte likevel er. Vi er altså bare en gjeng med «eldre herrer» som gjør vårt beste uten annen glede enn at vi synes at vi bør holde liv i MJF og vi er alle mennesker med familie og andre forpliktelser som krever sine timer. Jeg er allikevel stort sett ajour med besvarelse hver eneste dag og de fleste får nå svar i løpet av få timer, men av og til kan det jo gå en dag eller to før jeg rekker det.

 

I tillegg har det det vært bytte av lagerlokale i Oslo med mye sjauing og sykdom som har forsinket utsendelsene. I desember overtok jeg ansvaret for utsendelser men ettersendinger av blader er vanskeliggjort av at jeg sitter i Trondheim uten noe lager av blader og har vært avhengig av kolleger i Oslo som sender meg bunker med blader. Fra neste utgave vil jeg etterhvert få kontroll på et større antall blader til bruk ved utsendelser til nye medlemmer og andre akutte behov som dukker opp slik at dette ikke burde bli noe problem framover,

 

Dessverre er jeg nå tom for alle utgaver unntatt noen få av 2-15 her på mitt "lager" i Trondheim, men er lovet en ny forsendelse i løpet av uka. Har mange på min liste over de som skal ha ettersendt og det kommer så snart jeg får på lager og rekker å pakke. Er dog veldig usikker på om 1-15 fortsatt finnes på lager, men andre nummer skal bli sendt ut.


Vi har også fått orden på innbetalinger og henter daglige OCR-filer fra Nets så vi har nå full kontroll på hvem som betaler kontingent for 2016. Noen har allikevel betalt til gammel konto som gjør det litt mer tungvint å oppdatere registeret, men vi tror vel at det ikke skal skape alt for mye ekstraarbeid.

 

Supportsystemet og resten av nettsidene våre har sine småfeil og tiden er nok moden for en utskiftning der også. Som Henning sier trenger vi flere kompetente personer til nettgruppen (i den grad det kan kalles en gruppe lenger) som ikke bare mener at vi har håpløse nettsider, men som faktisk har evner og tid til å hjelpe til med å få til nye løsninger. Vi har naturlig nok ikke mye midler til å kjøpe hverken programvare eller profesjonell hjelp.

 

Spørsmålet om hvilke medlemsfordeler MJF skal kunne gi er vel det som har skapt mest hodebry for de fleste som har vært med i styre og stell i alle år. Medlemsrabatter er sikkert en fristende tanke, men vi har faktisk prøvd oss litt her og der uten å få noe gjennomslag. Svaret er vel stort sett at de enten ikke driver med det eller at vi er for få medlemmer. Kanskje kan noen med et større kontaktnett og talegaver klare å få til noe.

Hvorvidt MJF har livets rett er jo i stor grad opp til medlemmene og en vilje til å engasjere seg. Så lenge de som "kan alt og vet alt" ikke melder seg til tjeneste blir styret og redaksjonens sammensetning og kompetanse ikke bedre enn de som til tider meget motvillig rekker opp hånda og sier at de kan forsøke å bidra. Det er synd om dette oppfattes som en kamp mellom de "håpløse" styremedlemmene som ikke gjør noe som helst og alle medlemmene som "vil ha det de har krav på". 

 
Jeg synes personlig det vil være trist om vi etterhvert fikk så få medlemmer at det ikke lenger er grunnlag for noe blad eller klubb. Trist også fordi det vil være veldig merkelig om ikke vi som "leker med små tog" også skal få ha en landsforening. Jeg vet det finnes veldig mange personer blant medlemmene som er både ressurssterke og veldig kompetente til å drive både blad og forening, men hva som skal til for at de skal melde seg til innsats for foreningen og medlemmenes beste er jeg usikker på.  

 

Heldigvis ryktes det at det faktisk er noen med stort pågangsmot (det skal vi nok fort ta fra dem…) og over gjennomsnittet kompetanse på foreningsliv og sosiale media som har meldt seg til Valgkomiteen. Jeg venter i spenning på at de skal komme med sin innstilling slik at vi kan få fart på foreningen igjen. Møt opp på GF og si din mening og velg inn de som faktisk kan gjøre noe for MJF!

 

Det er fortsatt et par hundre som ikke har betalt kontingenten for 2016 og det er fint om den blir betalt så raskt som mulig slik at vi slipper å bruke tid på purringer og ikke minst slik at vi kan få en mulighet til å vite hvor mye vi kan sette av til produksjon av MJ-bladet framover.

 

Har du ikke fått tilsendt giro eller har lyst til å melde deg inn så er det bare å kontakte meg på register AT mjf.no så svarer jeg så raskt jeg kan.

 



Med vennlig hilsen

Morten W :-)

medlemsregisteransvarlig og altmuligmann i MJF!

 

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2016 at 22:58


Ett långt och intressant svar. Men det handlar snarare om "marknadsföringen" här på forumet där signaturen "midnight" tagit en ledartröja som skadar, avsiktligt eller oavsiktligt, föreningen med att representera styrelsen.

Min fortsatta uppfattning är att forumet är föreningens främsta inkörsport för att rekrytera prenumeranter, ja dessvärre uppfattar jag att MJF säljer prenumerationer, och då genom sitt forum i stället för att vara en rikstäckande förening. Nu missköter man detta genom en avsaknad av moderering. Till exempel svämmar forumet över av "marknadsföring" av "hittepåmodeller". Steget för mig att engagera mig är dessvärre för litet även om jag tidigare känt mig smickrat av förfrågan att bidraga med artiklar till tidskiften.

Skulle jag komma med råd skulle det framför allt innebära att återinsätta de som tidigare skötte modereringen av forumet och entlediga "midnight" från den uppgiften.

Ola Ahlström
Malmö

Edited by Ola Ahlström - 03 februar 2016 at 23:34
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 00:05
Hvordan skader det foreningen at en representant fra styret faktisk informerer om de ulike forhold?

Jeg kan ikke se at en deltagelse fra ledelsen av foreninga kan skade MJF slik ting har blitt opplyst nå.

Ellers er jeg enig i at en god og solid drift av forumet og nettsidene ellers er den beste måten å rekruttere nye medlemmer/abonnenter.


Edited by EirikS - 04 februar 2016 at 00:06
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 00:30
Jo genom att företräda (?) föreningen som moderator och med bara en styrelseledarmot stöd agera när synpunkter framförs gentemot modererandet, eller snarare sagt avsaknad av modererande på forumet. Undertecknad saknar agerande i MJF som fanns under Morten Jakobsens tid och hoppas att framtida styrelse inser forumets betydelse.

Ola Ahlström
Malmö

Edited by Ola Ahlström - 04 februar 2016 at 00:31
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 00:40
Jeg har ikke lagt merke til at det har vært utført noe moderering i denne tråden. Om Ola mener generelt så ser jeg heller ikke problemet i at de(n) som fungerer som moderator gjør dette i egenskap av egen brukerkonto. Tidligere opptrådte moderator under den anonyme "Admin". Selv om mange av oss visste hvem som agerte er det uansett mye mer ryddig at oppgaven utføres av en bruker man "kjenner ansiktet til". At moderering av forumet i det siste har vært heller dårlig er en helt annen sak.
Back to Top
Ola Ahlström View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 13 juli 2012
Status: Offline
Points: 170
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ola Ahlström Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 00:52
Originally posted by EirikS EirikS wrote:


Om Ola mener generelt så ser jeg heller ikke problemet i at de(n) som fungerer som moderator gjør dette i egenskap av egen brukerkonto. Tidligere opptrådte moderator under den anonyme "Admin". Selv om mange av oss visste hvem som agerte er det uansett mye mer ryddig at oppgaven utføres av en bruker man "kjenner ansiktet til". At moderering av forumet i det siste har vært heller dårlig er en helt annen sak.


Ja, för att tala klartext anser jag att "midnight" som moderator (?) agerat sig på ett sätt som är kontraproduktivt för MJF, med eller utan mandat från styrelsen, och som sedan hösten 2014 fått mig att avstå från mitt engagemang. Detta till trots har jag från och till följt forumet men sett en tendens att forumet kidnappas (?) av "hittepå" som knappast får mig att engagera mig vidare eller söka medlemskap. Vill avslutningsvis säg att jag saknar den själ MFJ en gång i tiden haft. Återinsätt tidigare moderatorer!

Ola Ahlström
Malmö
Back to Top
Flåm View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 12 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 28
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Flåm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 11:15

Takk for gode svar Henning L og Morten W. Jeg vet at MJF drives av frivillige ildsjeler og på deres fritid og takker dere for det. Det ser ut til at noe er på gang og ønsker der lykke til med arbeidet. Nå bare gleder jeg meg til neste utgave av MJ bladet.

Mvh

Erling Flåm

NSB 1950 til 1990 mellom Stavanger og Oslo med stopp i Egersund. HO/DC.
Back to Top
Jolsen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 januar 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2016 at 22:10
Enig! Stor takk til både Henning L. og Morten W. for at de bidrar med utfyllende og god informasjon - det er nyttig og viktig! Takk også til redaksjonen som har gjort og gjør en flott jobb med å igjen gi oss et innholdsrikt og lesverdig blad!
Back to Top
Steinar Norrøne View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 01 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 68
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Norrøne Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2016 at 19:37
Samstemmer med Henning L og Morten W for oppklarende svar. Som kanskje fortjener noe mer enn "sure oppgulp" Man behøver ikke nødvendigvis å være enig i deres beskrivelse i alt. Men de tar tak i ting og ser forover. Og det er det foreningen trenger. Så får vi håpe at årets GF kan sørge for en konstruktiv fremtid for foreningen.

mvh

Steinar Norrøne
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.