MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske hus kommer i HO.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske hus kommer i HO.

 Post Reply Post Reply Page  123>
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Norske hus kommer i HO.
    Posted: 27 januar 2016 at 22:49
Jeg har jo fått en "liten tanke" mer trening i å tegne i 3D siden den gangen jeg planla å produsere norske modelljernbanehus. Jeg mener ikke å skryte men henviser til ordtaket "øvelse gjør mester". Min mor skal ha Norsk HO og jeg skal lage mange norske hus til henne og de skal jeg også selge som byggesett. Jeg vil ta i mot alle råd jeg får og jeg ønsker et godt rykte igjen (som jeg en gang ødela) og jeg prøver å være mer ydmyk og sympatisk og ta lærdom av de råd jeg får. Hvis jeg har husmodeller dere mener det er noe som bør rettes på så takker jeg ja til alle råd. Jeg er ikke "verdensmester" men skal gjøre mitt beste for Norsk HO og håper at jeg kan nå en kvalitet som tilsier at dere finner de interessante.
Jeg har lært av mine feil og går ikke ut på høyt nivå. Jeg vil la andre rose meg - ikke skryte meg selv om ting jeg ikke har peiling på, selv om jeg kan være stolt av det jeg lager. 

Dere skal få se en helt ny Helge enn første gang. En som ikke er høy på pæra og som vil høre på råd. Men vennligst prøv å unngå janteloven som dessverre er så utbredt her på forumet.

Jeg håper dette kan glede dere som driver med HO.





Edited by HJM.models - 16 mars 2016 at 12:16
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 januar 2016 at 23:59
Enkle plastbyggesett av norske hus - der er vel jeg først ute, eller. Personlig har jeg bare sett de ei treverk. Gode nyheter, ikke sant?

Edited by HJM.models - 16 mars 2016 at 12:21
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2016 at 00:19
Det jeg skal lage er enkle byggesett i plast som er minst like lette å sette samen som feks Faller, Kibri, Pola etc. Og innenfor grei pris, men mye lavere enn trebyggesettene. De norske husene man får nå har jeg forstått det slik at er meget vanskelige trebyggesett. Det er ikke noe som alle kan klare å sette sammen.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2016 at 03:01
gode nyheter dette?

Edited by HJM.models - 16 mars 2016 at 14:32
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2016 at 16:57
Kan dere huske at jeg med en gang jeg fikk 3D printeren og skule lage norske hus da gikk ut som en stolt verdensmester som trodde at jeg hadde verdens beste modeller?
Jeg har forandret den stilen og vil vise noe her. Førte gang jeg gikk ut så så trepaneltet ut som en stålkontainer. Alt jeg kan si er at jeg har fått mer trening. og liggende bord var ikke vinklet for regnvær engang første gang jeg gikk ut.
Her er et utkast, eller snikbilde.






HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 12:14
Nå er det like om hjørnet, det første huset. Printeren min har vært til service i lang tid og i går fikk jeg vite at problemet lå i PCen og at printeren er i orden. Når det blir ordet og jeg får kjøt inn rød plast til taket (med taksten denne gang) så skal jeg lansere det første norske huset mitt, et norsk 70-tallshus til en relativ rimelig pris sammenlignet med trebyggesett. Det blir enkle byggesett med byggeveiledning med fotoer og selv nybegynnere skal klare å bygge dem og de skal også ha råd til dem. Jeg så et lignende hus bare 4cm lenger og litt anderledes - 500kr kostet det. Det er ikke min stil. Pris vil jeg ikke snakke om men det blir noen hundre kr mindre enn 500kr. Jeg syntes prisene på trebyggesett er forkastelig. Jeg vil ikke "robbe" 500kr av folk for bare et vanlig bolighus.
 Er jeg heldig så er printeren oppe og kjører om noen dager og produksjon er i full gang. (hvis ikke jeg må forbedre tegninger)

Jeg ønsker å gjøre to ting -få litt ekstra lomme penger og to - utvikle hus til Norsk MJ. Foreløpig har jeg bare dette. (og stabburet)



Edited by HJM.models - 16 mars 2016 at 15:37
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 12:30
Jeg vil bare komme med en offentlig unnskyldning for den blærete måtn jeg gikk ut på første gang or mente jeg kunne alt og ikke ville høre. Dere skal vite at det skammer jeg meg over nå. Jeg vet at jeg har mye å lære og få erfaring i å tegne hus.
Beklager så meget. Jeg håper dere gir meg denne nye sjansen til å vise hva jeg kan - kanskje det til og med blir bra nok for de fleste?
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 14:29
Hvis jeg nå tar dette bildet som eksempel - dette ser vel ut som trepanel, eller? Jeg vil si det. Noe å utsette på denne?


HJM.models
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 15:41
Jeg tror ikke det er vanlig å veksle mellom stående og liggende panel(?). Har du eventuelt et bilde av et hus du bruker som grunnlag for modellen?

Panelet på hus har i grunn to funksjoner; beskytte mot "mekaniske påkjenninger" (fysiske ting som man ikke vil skal ødelegge den sartere delen av veggen bak) og avlede vann. Liggende panel er særlig egnet for sistnevnte, og kalles vestlandspanel da det etter sigende er behov for slikt i den landsdelen.
Overgang mellom liggende og stående panel, som mellom vinduene dine, tror jeg vil være en meget dårlig løsning med tanke på fukt bak panelet. Men som sagt, hvis du har et forbilde for huset vet du jo at det er en løsning som finnes i virkeligheten, dårlig eller ei.

Ellers ser dimensjonene på panelet riktig ut.
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 15:49
Jeg har sett litt på dette og laget et lignende hus i samme 70 talls stil. Ikke kopi/plagiat. Jeg har sett litt på dette for å få inspirasjon. På dette huset veksler de mellom liggende og stående panel. Og det var normalt på denne husmodellen. Min modell blir 3cm kortere og litt smalere og egendesignet men samme stil. Verandaen går feks ikke ut på min modell og antall vinduer er forsjellig, samme med lengde og bredde. Jeg ser litt på hva produsenter har for å lære - ikke kopiere.  Jeg bruker selvfølgelig Finn.no også. Se bildet:






Edited by HJM.models - 16 mars 2016 at 16:09
HJM.models
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 16:50
Originally posted by cfsalicath cfsalicath wrote:

Jeg tror ikke det er vanlig å veksle mellom stående og liggende panel(?). Har du eventuelt et bilde av et hus du bruker som grunnlag for modellen?

Panelet på hus har i grunn to funksjoner; beskytte mot "mekaniske påkjenninger" (fysiske ting som man ikke vil skal ødelegge den sartere delen av veggen bak) og avlede vann. Liggende panel er særlig egnet for sistnevnte, og kalles vestlandspanel da det etter sigende er behov for slikt i den landsdelen.
Overgang mellom liggende og stående panel, som mellom vinduene dine, tror jeg vil være en meget dårlig løsning med tanke på fukt bak panelet. Men som sagt, hvis du har et forbilde for huset vet du jo at det er en løsning som finnes i virkeligheten, dårlig eller ei.

Ellers ser dimensjonene på panelet riktig ut.

Her må jeg faktisk være enig med Helge Johan for en gangs skyld. Spesielt såkalte ferdighus/kataloghus bygget på sent 60-tall og tidlig 70-tall hadde gjerne liggende panel under de større stuevinduene (og andre vinduer som gikk lang ned) og stående panel ellers. Min forrige bolig (halvpart av vertikaldelt en-etasjes tomannsbolig bygget i 1969) hadde nettopp en slik løsning, og akkurat den husmodellen finnes det drøssevis av her i kommunen.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 17:02
Jeg vet det også av egen erfaring siden jeg vokste opp i netopp et sånt hus. (bare sokkeletasje)
HJM.models
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 17:39
Da stryker jeg min påstand! Som kloke hoder har sagt før her på forumet: "Det finnes et forbilde for alt".

Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2016 at 20:56
Jeg tegner tak med taksten. Det blir seks rader, og fordi jeg skal ha seks sett og 2 graders vinkling så er det 6 ganger mer jobb. Men dere vil vel ha det ordentlig? Er halvferdig nå. Tar kvelden fra tegnebordet.
 Mulig at hele huset blir tegnet ferdig i morgen. Det blir deilig. Tenk dere jobben med å tegne dette, og hele platen skal fylles med taksten:




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2016 at 02:41
Se bildet over. Er det for mange taksten? De som stikker opp er 1mm brede. Er det for mange av dem?

Siden jeg er inne på tak så kan jeg nevne at jeg rimelig sikker på at takrenne under taket er printeren min i stand til å printe. Hvis ikke å gjør Shapeways det for meg. Men til takrenner ned fra taket til bakken må dere bruke noe selv, feks messingpinner på 1mm. Det vil garantert knekke når jeg ska ta de av printeren.

Her er takrenner som jeg har tegnet:




Edited by HJM.models - 17 mars 2016 at 03:47
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2016 at 11:13
Sju timer tegning og hodepine etterpå. Jeg har to. Til denne trengte jeg bare å ta vekk 3 taksten og litt modifisering for pipa og lagre som kopi med annet navn. Er dette tilfredsstillende nok?








Edited by HJM.models - 17 mars 2016 at 11:15
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2016 at 12:22
Blir det bra? Hvis alt lykkes så har jeg produksjon i gang neste uke.














Edited by HJM.models - 17 mars 2016 at 13:13
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2016 at 13:55
ENDELIG!!!! Nå er huset ferdig tegnet. Bare å koble til printer og starte.


HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2016 at 14:23
Nå skal jeg ha noen dager pause fra tegning og så starter jeg med et nytt. Jeg har et forbilde på Finn.no. Det blir mindre jobb enn dette, men like detaljert.

Jeg skal tegne mange hus for dere må ha litt å velge i så utvalget blir større og jeg må ha noen euro. 
Neste hus blir et 70 tallshus som ble bygget mye på midten/slutten av 1970 tallet. Også typisk norsk.

Dette huset på finn.no er inspirasjon til neste prosjekt så vet dere hva dere har i vente:







Edited by HJM.models - 17 mars 2016 at 15:08
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2016 at 00:18
Jeg er bare tegnegal så nå er jeg på'n igjen. Jeg kalrer ikke vente mer for Mac'en lokker med 3D-programmet igjen og jeg kan ikke motstå. 
Her er baksiden på neste hus. Grunnmuren må males separat da alt dette kommer i en del når denne blir ferdig.
Det blir vel norsk nok dette?









Edited by HJM.models - 18 mars 2016 at 01:21
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 07:17
Det er store forsinkelser i huspoduksjonen. Grunnen ser dere her. Hadde det ikke vært for dette så hadde jeg vært i gang fo rto uker siden. 

Jeg må bare si at jeg har trøbbel med printernen og ingen skjønner hvorfor for den virket hos selger med samme driver som meg og jeg har testet under samme forhold men den virker ikke hos meg. Nå skal selger snakke med eksperter da ingen av oss skjønner noe. Mulig at jeg må bytte hovedkort men vet ikke. 
Jeg gir skriver mer når (hvis) problemet er fikset. Bare vær tålmodige.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 07:18
Hadde det ikke vært for dette så hadde jeg vært i gang for to uker siden. 

Jeg må bare si at jeg har trøbbel med printernen og ingen skjønner hvorfor for den virket hos selger med samme driver som meg og jeg har testet under samme forhold men den virker ikke hos meg. Nå skal selger snakke med eksperter da ingen av oss skjønner noe. Mulig at jeg må bytte hovedkort men vet ikke. 
Jeg gir skriver mer når (hvis) problemet er fikset. Bare vær tålmodige for jeg skal lage hus.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 12:08
FINALLY!!!! NÅ PRINTES PROTOTYPEN!!! 

HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 21:04
Her er  deler jeg har printet til første etasje:



Og limt sammen:




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 21:59
Det er unde printing og bygging men her er en forsmak hva dere kan vente dere av kvalitet på panel. Ikke umulig at noen vil like dette bra nok til å kjøpe. To ting: Dette er ikke behandlet md Aseton men det blir alle husdeler behandlet med før pakking. Dette er prototypen. Det andre er at jeg ikke har satt inn vindusglass enda. Jeg må kjøpe lamineringspapir først. Men angånde panel og vinkler realisme etc så kan dere se om det faller i smak.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 22:00
Det er unde printing og bygging men her er en forsmak hva dere kan vente dere av kvalitet på panel. Ikke umulig at noen vil like dette bra nok til å kjøpe. To ting: Dette er ikke behandlet md Aseton men det blir alle husdeler behandlet med før pakking. Dette er prototypen. Det andre er at jeg ikke har satt inn vindusglass enda. Jeg må kjøpe lamineringspapir først. Men angånde panel og vinkler realisme etc så kan dere se om det faller i smak.






HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2016 at 23:37
Så langt. Nå tar jeg kvelden med printren. (jeg har sølt litt kontaktlim, det er grunnen til at den ser litt stygg ut)

Jeg er så nyskjerrig. Liker dere det dere ser? Husk at det er printet på en printer til bare 830 euro. 












Edited by HJM.models - 31 mars 2016 at 00:47
HJM.models
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 07:28
Hei

Oppløsninge på bildene er altfor dårlig til at vi kan bedømme noe som helst 😉
Ser ikke engang limen du referer til😁
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 08:13
Dette er tatt med et skikkelig fotoapparat:
Så hvis jeg spør igjen?








Edited by HJM.models - 31 mars 2016 at 08:13
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2016 at 11:53
Ikke ferdig. Bare halve taket er limt på og det er ikke stivet opp enda. Takrenner og pipe gjenstår også mm.

Bildet er fjernet.





Edited by HJM.models - 02 april 2016 at 02:21
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.