MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske hus kommer i HO.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske hus kommer i HO.

 Post Reply Post Reply Page  <123
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2016 at 07:59
Tegningene mine er helt ok. Men et står mer på montering. Jeg er ferdig med å tegne dette og jeg kan si at det neste jeg skal lage blir en norsk skole.
HJM.models
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2016 at 08:45
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Jeg syntes ikke det er helt ærlig å lage et fullt arangement og å la de flinkeste spesialistene bygge det. Det blir jo det resultatet som er på elitenivå i bygging. Jeg skal få det godt montert og bra fargevalg men jeg skal ikke males eller noe for jeg teker som så at da kan evt naive personer på lavere nivå tro at de får modellen så fin som det eksperten har gjort på en grei måte. 


Min oppfatning er at huset ditt trenger all den drahjelp det kan få for å bli interessant for potensielle kunder.

Hvis du er bekymret for å lure folk kan du eventuelt vise bilder av huset før og etter "ekspert-behandling". Da ser folk både hva de får i esken + det faktiske potensialet i modellen.

hilsen TerjeB







Edited by TerjeB - 04 april 2016 at 08:46
TerjeB
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2016 at 10:07
Jeg er helt sikker på at det er et marked for et norsk syttitalshus. Som du selv sier; vi MJ'ere er forskjellige og mange nøyer seg med enkle byggesett uten videre bearbeiding. Hvor stort dette markedet er vet du ikke før noen andre enn deg selv har forsøkt å bygge huset ditt.

Edited by Morten Jacobsen - 04 april 2016 at 10:08
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2016 at 13:06
Skjønner. Jeg limte taket og la det til og med i press under en spekefjøl og nå buer det ikke i det hele tatt.


HJM.models
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2016 at 15:07
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Skjønner. Jeg limte taket og la det til og med i press under en spekefjøl og nå buer det ikke i det hele tatt.

Ifølge deg selv var det mangel på understøtting som var problemet, ikke at taket buet i utgangspunktet.

Av bildene så man tydelig at hverken bunnplate eller veggene var plane.  Har du ikke oppvarmet sokkel på printeren din?
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 april 2016 at 18:59
Oppvarmet sokkel er ekstrautsyr som jeg ikke har. 

Jeg skrev ikke at platene var skjeve, jeg skrev bare at jeg la dem i press for 100% supert resultat. Jeg Satte på støttebjelken som gjør taket helt rett etter at jeg hadde montert taket. Nå limte jeg på støttebjelken før jeg monterer taket og da ble det bra.

Hvis noen melder seg til å bygge et hus for meg å ta bilde så betaler jeg portoen, og betalingen som vedkomne får er å beholde huset selv. Jeg trenger bare fotoer til annonse.

Hvis noen (med gode ferdigheter) har lyst på et gratis byggesett og gjøre et arrangement så huset vises fra sin beste side med JPG fotoer til meg, så kontakt meg på Helge.myhre@outlook.com




Edited by HJM.models - 04 april 2016 at 19:39
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2016 at 12:19
Jeg har nå noe helt annet å skilte med av byggesett. Ingen sjevheter eller feil unntatt taket. Jeg Få tak som er printet av Shapeways. Det er verdt pengene. (Ikke mye ekstra) Jeg har nytt og bedre hovedkort i printeren nå og den klarer alt unntatt takplater som blir meget skjeve. Jeg skal ikke PRODUSERE i den forstand sydet blir mange på lager. Men annonse på Finn vil det bli en gang i blant hvis jeg har noe klart å selge. Men printer finnes ikke skjev lenger unntatt taket. Jegkan mye bedre resultat og limer litt nå og da.
Gled dere. Jeg legger ut bilder når jeg har kommet lenger på byggesettet.
Når Shapeways printer taket så er settene mine verdt pengene.

Edited by HJM.models - 16 april 2016 at 12:30
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2016 at 13:10
Som dere sikkert ser så stiller dette i en annen klasse, men det er andre dagen jeg bygger på den og å være nøyaktig.
Jer har også bedre Tape til printerbodet og nytt hovedkort til printeren.









Edited by HJM.models - 16 april 2016 at 13:16
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 april 2016 at 14:01
Jeg skjønner ingenting - printeren printer taket perfekt nå - bedre enn noen gang og ingen sjevheter. Glem alt jeg skrev om shapeways. Det er vel bedre justering og nytt hovedkort som gjør det. Og bedre tape for printbordt.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2016 at 16:43
Angende lim så anbefaler jeg e-poxy. Det tar tid å tørke så du får god tid til å justere nøyaktig og det sitter dønn. (Selv om det tar 24 timer å tørke) Ikke tro at Fallerlim sitter på PLA plast.
Jeg har laget noen ekstra støttedeler for taket så taket skal bli lettere å sette sammen og mer solid

Edited by HJM.models - 17 april 2016 at 16:48
HJM.models
Back to Top
TerjeB View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 desember 2004
Location: Guinea
Status: Offline
Points: 73
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TerjeB Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2016 at 08:50
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Angende lim så anbefaler jeg e-poxy. Det tar tid å tørke så du får god tid til å justere nøyaktig og det sitter dønn. (Selv om det tar 24 timer å tørke) Ikke tro at Fallerlim sitter på PLA plast.
Jeg har laget noen ekstra støttedeler for taket så taket skal bli lettere å sette sammen og mer solid


Har du forsøkt lynlim? 10 sekunder tørketid gjør byggingen betydelig mer overkommelig.
TerjeB
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2016 at 10:33
Lynlim biter ikk. Jeg har prøvd
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2016 at 10:00
Jeg kansellerer hele HO hus prosjektet da jeg har funnet ut at skala O er mindre ardeid og mer profitt og mye bedre detaljer. Dessuten kan jeg kjøpe profesjonelle takplater på 40x20cm i tyskland for bare 12 euro for 2stk så kvaliteten øker og det blir mindre arbeid. Noen deler skal kjøpes inn feks til en stasjon jeg driver med nå må jeg selvfølgelig ha klokke på veggen etc og andre ting som trekker opp detaljer. Det blir ferdigmodeller men siden markedet er størst på e-bay.de så blir det der og i Nederland som jeg skal selge fine ferdigmodeller. Og atpåtil får jeg bygge modellene. Når detaljene blir større så takler printeren min detaljene 20 ganger bedre. Tak blir kjøpt inn grunnet stor flate og mye taksten som skal være proft. Det blir ferdigmodeller og mye mindre arbeid for meg. Modellene blir halvskandinaviske i den forstand at det blir veldig tyske modeller men også trepanel som vi har så mye av i skandinavia da det er mye mindre arbeid å tegne panel enn murstein. Men det skal bli veldig tysk ellers. 
Markedet for skala O er for lite i Norge men det kan jo hende at det kommer en annonse nå og da. 
Dere får bare se på ebay om noen mnd på ferdigmodeller fra HJM.models. 
Så glem at om Norske hus i HO.
Drømmen min er norske hus i skala G, ferdigmodeller i plast, men da må jeg nok ha ny printer som koster mer, dvs modellen over tror jeg men jeg kan prøve og se med den jeg har. Og jeg må finne ferdige takplater. Om det bare blir en drøm gjenstår å se, men jeg tror det forblir en drøm da jeg tviler på at min prinet kan printe pent nok i G når jeg setter sammen. 




Edited by HJM.models - 24 april 2016 at 10:43
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 april 2016 at 10:12
Men skala O printer jeg - i alle fall til meg selv.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2016 at 22:20
Jeg lager nå litt norsk O skala til meg selv. Jeg kjøper inn ferdige takplater fra Tyskland for å få det 100% og panelet i O er stort nok til at jeg får lekre detaljer i panelet som syntes godt. Jeg utvikler nå en snackbar til meg selv også og jeg lager et lite norsk hus til meg selv. Snackbaren trenger ikke takrenner men til huset så blir takrenner printet av Shapeways. Dette er et lite prosjekt til min bane da jeg bruker det hvis det blir fint (og det er dt så langt) og mange færre deler på modellene og de delene som er, er større skala og større skala = større detaljer som min printer takler med glans å printe perfekt.
I HO var panelet 1,5mm x 0.5mm. Når jeg går opp til 3mm x 1mm i O for samme detaljen... Dere skjønner?  Det er et hjemmeprosjekt.

Panelet under er samme profil som HO men i HO så ble det tilnærmet usynlig, det ble mer noen tette streker som ikke lignet panel. Men se her i O-skala...




Edited by HJM.models - 30 april 2016 at 22:30
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 april 2016 at 22:34
Hvis jeg skulle skifte mening og jeg lager opp noen ferdigmodeller så blir det bare skala O. Men hvem vet...
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2016 at 00:24
Hvis jeg skulle lage ferdigmodeller så blir det relativt små modeller med profesjonelle ferdigkjøpte takplater fra modellbutikk i Tyskland og takrenner fra Shapeways. Det jeg evt lager blir i så fall bare de modellene som jeg har laget til meg selv. Er det interesse for norsk O skala i Norge? For dere så vel panelet, hvor mye bedre det ble i skala O? Men det blir ikke så billig da bare to takplater til sammen koster ca 40 euro pluss litt profitt til meg. Men alle vet at skala O er en meget dyr skala så...
Men er det marked? Dere med O? For tid og mulighet har jeg nok av, men jeg vil ikke kaste bort tiden på noe som ikke er verdt å satse på... Det tar nemlig mye tid.



Edited by HJM.models - 01 mai 2016 at 00:30
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2016 at 20:35
JEG ER FERDIG SOM "KREMMER". Lager kun ting til meg selv. Det er bedre å være godt likt av andre enn å tjene unødvendige penger

Edited by HJM.models - 28 juni 2016 at 20:37
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <123

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.