MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Original byggemetode av hus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Original byggemetode av hus

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Original byggemetode av hus
    Posted: 27 januar 2016 at 22:14
Når jeg bygde andre etasje på det største huset, da skjønte jeg hvorfor noen syntes at også skala O går an til hage. Nå ser jeg virkelig at det er storskala. Det blir flere hus og en mikroliten stasjon, mer som en gammel storkiosk som man kan kjøpe biletter på for banen min er ment å være en turistbane som kjører gamle tod som er tatt vare på mens resten er utrangert. Altså en attraksjon og derfor ikke behov for en stor stasjon. Men jeg må kjøpe mer papp. 3D-printeren min må til service så jeg for ikke printet på en stund. I melomtiden kan dere se på pappmodellene mine for jeg skal lage flere for denne byggemetoden ser ut til å være den beste, bare man har tilgang til en 3D-printer. Det er ikke så vanlig men, jeg fikk den i present. Det blir jo meget solid og pappdelene er limt sammen med limpistiol og en ramme under huset så alt blir rett og fint samt solid. Selvfølgelig får alle husene røykgenerator, men bare et hus er ferdig så det kan innstalleres. Det huset har dere sett før.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2016 at 21:25
Her er de på banen. Nå er det nok to måneder arbeid med ditsse to husene, for se, det står et litt mindre i hjørnet og de skal bli plastmodeller som jeg lager selv med egen printer. Det blir mye jobb. Jeg har tegnet 7x3cm store plater med panel som skal printes og settes etter hverandre og der det trengs, feks ved et vindu så må tegningen redigeres midlertidig og gå i print. Det minste huset har et hus i Tvedestrand, ikke så langt fra Arendal, som forbilde, for min farmor vokste opp i det huset. Det andre huset, det store, der har jeg sett etter en modell som skipsmodeller har samtidig som at jeg hadde min barndom i et slikt. Skal man ha norske hus i skala O så må man jo lage selv og det ser ut til at denne byggemetoden kan virke.




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2016 at 11:30
Her ser dere mer:



HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2016 at 01:36
Jeg har min egen originale byggemetode av hus i plast som jeg skal prøve ut for første gang. Jeg fikk ideen i dag. Dette skal bli et toetasjes typisk norsk 70-tallshus som det står hundrevis av i Norge.
Dette er rammen til første etasje og jeg skal 3Dprinte plastikkplater å dekke til utenpå pappen. Plasten tjener bare den hensikt åå tjene som ramme under plasten. Fasongen skjønner dere kanskje med tre store stuevinder over og varanda. Dere vet stilen... Meget norsk. , mur første etasje og panel på andre etasje.
Jeg tviler på at det er mulig å bruke denne byggemetoden i utebane siden jeg bruker papp innvendig. Men det blir stivt og bra. Og det blir plast.





Edited by HJM.models - 27 januar 2016 at 01:37
HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.