MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Stasjonsbygning
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Stasjonsbygning

 Post Reply Post Reply
Author
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Stasjonsbygning
    Posted: 26 januar 2016 at 14:21
Fant en lenke på min pc til kartonbygge av et svensk stasjonshus. Bygningen burde kunne gå rett inn på et norsk anlegg også derfor poster jeg lenken her.

Hennan

Om noen kjenner denne og har bygget den ville jeg sette pris på en kommentar.

Terje

Tante Edit: rettskrivning

Edited by TeVe - 26 januar 2016 at 14:21
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2016 at 14:47
Originally posted by TeVe TeVe wrote:

Fant en lenke på min pc til kartonbygge av et svensk stasjonshus. Bygningen burde kunne gå rett inn på et norsk anlegg også derfor poster jeg lenken her.

Hennan


Det er en trebygning, ja. Og sikkert mer norsklignende enn mye av det kontinentale, for eksempel. Men norsk stasjonsarkitektur er likevel ikke identisk med svensk. Dette henger selvsagt mye på hvilke arkitekter som er brukt og hva slags formspråk disse anvendte. I Norge er stasjonsarkitekturen preget av forholdsvis få arkitekter med sitt særpreg. Statsbanene benyttet faste arkittekter fram til ca 1913, da NSB opprettet sitt eget arkitektkontor, der også noen få arkitekter "regjerte" over lang tid. 

Den mest innflytelsesrike arkitekten(e) var far og sønn Paul Due, som leverte ca 2000 bygningetegninger i årene 1890-1910, som gav opphav til begrepet "Duehus". Grindvoll er et eksmpel på et slikt, og denne finnes også i modell:


Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2016 at 15:53
Jeg mener at "Allt om Hobby" hadde en artikkel om dette og en link til tegninger/byggeanvisning for noen år siden?
- Husker jeg rett, så ble denne revet og nøyaktig oppmålt for å flyttes til jernbanemuseet i Gävle?

Kjørte forbi Hennan i Sverige etter stasjonen forsvant. Da var det ikke bygget opp noe venteskur, så stasjonen er vel nedlagt og kun et spor for kryssing?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2016 at 16:31
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Husker jeg rett, så ble denne revet og nøyaktig oppmålt for å flyttes til jernbanemuseet i Gävle?

Det stemmer. Den ble vel gjenoppført i Gävle like før jubileet i 2006.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.