MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - EL9 (Vel, basert på)
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

EL9 (Vel, basert på)

 Post Reply Post Reply
Author
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: EL9 (Vel, basert på)
    Posted: 20 januar 2016 at 23:40
Jeg er i gang med to prosjekter nå. Jeg trenger vel ikke legner skrive at den er i skala O, eller? Det er fantasimodellen min o nå starter jeg på en etterligning av EL9 så godt jeg kan med deler som jeg har, dvs at booger og hjul blir helt feil. Men chassiet tegner jeg fra bunnen av sånn at alt på rivarossi BR216 boogiene med hjul og motor passer og da har jeg en gods start. Jeg vet at de egentlig er for lave og hjulene for små men, pytt... Det viktigste er ikke at det er 100% likt det i virkeligheten men at jeg har det gøy. I motsetning til fantasiloket mitt som er mindre og bare treakslet uten boogie så blir det da i likhet med EL9 to boogier her - totalt 4 aksler. Jeg har det liggende så hvorfor ikke bruke det. Og det virker. Det tar tid å spare men hvem har sagt at jeg har det travelt? Chasiet koster drøye 70 euro så... Kanskje 2 mnd...

Edited by HJM.models - 20 januar 2016 at 23:41
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 04:31
Jeg kanselerer EL9. Jeg har gjort om tegningen til å bli en dieselmaskin da den vil bli mislykket som EL9. 
Dette er norges første dieselelektriske lokomotiv med banemotorer på akselene og to boogier - NSB Di1607. Den kom før Di3 (vi kan i alle fall late som det) 

Her er tegningen så langt:




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 13:37
Jeg er usikker på fargen. Tent dere en mix av EL9 og EL13 men i dieselversjon. Jeg kan nevne at boogieavstanden blir ca 2cm og slikt gjør den jo eldre. Så spør jeg om deres personelige mening angående farge og hvorfor dere mener enten det eller det. Først - alder på lok for for å fastsette farge. Tror dere denne blir best i grønn med hvite dekaler eller sånn som på bildet over? Jeg skal bruke NSB vingehjulet mitt i begge ender.

Så nå spør jeg om råd angående farge. Jeg er også nysjerrrig på alder på dette loket HVIS DET HADDE EKSISTERT.

Men viktigst - grønn med hvitt eller rødbrun med gult?






Edited by HJM.models - 21 januar 2016 at 13:44
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2016 at 08:49
Her er chassiet. Mange av målene på feste for boogiekassene er akkurat det samme som på originalchassiet fra rivarossi. Det samme gjelder de runde søylene for festing av lodd. Her kan jeg bruke boogiene mine fra BR216.

Det blir maks 2 cm mellom boogiene og loket blir drøye 9 cm kortere en BR216.



HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2016 at 21:37
Dette blir neste prosjekt. Jeg så at jeg måtte bytte drivaksler og kjøpe noen nye deler il drivboogien. Så sa skal jeg ha en skikkelig motorenhet fra Merkus, 62mm akselavstand, og tilpasse boogiekasser. Denne motorenheten koster 118 euro så dette blir neste år. Denne tråden settes på pause et år og jeg kommer tilbake til den Når NSB N-1677 er ferdig laget i fysisk modell. I mellomtiden tar jeg vare på deler som jeg har.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2016 at 23:41
Her er på tegnebordet med enda mer detaljer. Se feks vifter på taket mm. Jeg har kalt den for Di1607.
Det fine med å lage kunne-ha-eksistert-model er at ingen kresne kan kjage på at noen ting er feil på den, feks for kort, feil plassering av vinduer, for tykk eksosrør etc. Det er jeg som finner den opp.

En tegning:




HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2016 at 00:13
Chassiet blir totalt omgjort da jeg har solgt min defekte Rivarossi. Den var defekt. Men før jeg solgte den så kopierte jeg boogiesidene etter beste evne. 
Så nå blir dette 100% scratchbygging med Merkur motorenhet.
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 februar 2016 at 09:45
Tenk dere hvis dere mikset EL9 og EL11 men dieselutgave - Da kunne den sett slik ut:


HJM.models
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.