MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ El-17 deler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ El-17 deler

 Post Reply Post Reply
Author
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ El-17 deler
    Posted: 19 januar 2016 at 22:31
Hei. Noen som vet hvor jeg kan få tak i nye horn og pantografer til NMJ EL-17??
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 januar 2016 at 22:57
Klarer ikke NMJ skaffe dette? Det er helt sikkert enklest og best. Hvis ikke, så trooor jeg enbens-avtageren er en Schunk WBL 85. Den bør finnes fra en bråte leverandører, men du risikerer jo å måtte modifisere taket på loket for å få det til å passe. Roco sine synes jeg er ganske fine. 4-beins avtageren aner jeg ikke. 

For horn kan du jo vurdere å sjekke katalogen til Weinert Modellbau. Kanskje de har. 

Men som sagt ville jeg helt klart prøvd NMJ først!

StenR
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2016 at 20:02
Jeg har lyst til å bytte ut pantografen med gammel type, altså den loket kom med, ikke den nye et bens. Synes kvaliteten på de som sitter på er begredelig...
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 08:41
Originally posted by cmi cmi wrote:

Jeg har lyst til å bytte ut pantografen med gammel type, altså den loket kom med, ikke den nye et bens. Synes kvaliteten på de som sitter på er begredelig...

Scandinavian Miniatures har tyfoner som kan brukes. NMJ har pantografer av gammel type i butikken (de til El 13 nydesign - finner dem ikke i nettbutikken, men de skal ha slike på lager) så det bør være mulig å få til.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 09:03
Da skal jeg sjekke ut det :) håpe jeg ikke må tulle alt for mye for å tilpasse pantografene, men det finner jeg fort ut :)
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 11:39
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

[...] NMJ har pantografer av gammel type i butikken (de til El 13 nydesign - finner dem ikke i nettbutikken, men de skal ha slike på lager) [...]
Det må være disse du sikter til:

De stemmer ikke med de på El 17:

Legg merke til skråstagene. De første pantografene til El 17 hadde dessuten et deksel ("boks") nede på pantografen, jfr. det første bildet fra MDB.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 12:11
Nå selger vel fortsatt NMJ EL17 med 4-beins pantografer, så synes det er litt rart hvis de ikke klarer å skaffe. Hornene som SM selger er jeg rimelig sikker på (ut fra bilder) er vanlig Roco reservedel for EL16. Jeg mistenker at de er litt for store til å erstatte det/de hornene som har ramlet av din 17-maskin. Men det er jo verdt et forsøk. 

(NMJ har eske på eske med 17-maskiner med løse horn, som de har solgt for en tusenlapp. Jeg var tidlig ute og fikk tak i en hvor hornet var løst, men fortsatt lå i esken. Så en liten dråpe CA lim løste jo det greitt. Dog usikker på hvorvidt hornet føres som reservedel. Tipper iofs du kan lage en tilnærming selv med en messingstang, nålefil og litt tålmodighet)

StenR
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 16:58
Jeg også kjøpte en av disse modellene til nedsatt pris hvor hornet var løsnet, men det hjelper lite når det hornet som faktisk satt fast knakk rett av når pantografen knakk når pantografen knakk når jeg skulle ha den fra utslått til sammenpakket på taket. Pantografen er über skjør, tåler ikke en drit, synes heller ikke de hvite pantografene er noe fine...
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 19:38
Ok, tror Rocos pantografer for el16 er sånn ca. Mulig isolatorene er litt feil, men vet de har blitt brukt på 17-prosjekter før nmj kom med sin. Usikker på hva scan train brukte...
Back to Top
cmi View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 26 juni 2011
Status: Offline
Points: 158
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cmi Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 20:03
Takk for svar :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.