MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lader til NiMH/ NiCd batterier.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lader til NiMH/ NiCd batterier.

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lader til NiMH/ NiCd batterier.
    Posted: 13 januar 2016 at 15:06
Det har i årevis vært en utfordring å holde levetiden oppe på materiell som har innebygget NiCd- / NiMH-batterier. Disse er gjerne laget i små serier i England.

Årsaken er oftest at man bruker loket lite og det settes bort med ukjent SOC (State Of Charge) på batteriet. Medfølgende lader til loket er oftest fra fabrikk av "konstant strøm"-typen og kan lett ødelegge batteriet dersom man ikke vet SOC når man lader.

Tidligere hadde Biltema en grei lader som også ladet ut batteriet slik at man visste SOC når man skulle sette bort loket - eller lade opp på ny. Ved å utlade helt før ny opplading får man heller ikke "memoryeffekt" (som gjør at batteriet har langt lavere lading enn spesifisert).

Nå har jeg funnet en tilsvarende lader hos Kjell & Co Den har Nr. 44-117 og ser identisk ut som den som Biltema hadde tidligere. Prisen er NOK 279. Lader

Denne laderen klarer fra 2-10 celler og kan justeres enten til 0,5A eller 1,0A ladestrøm. Man må altså vite hvor mange celler loket har og max. ladestrøm.
De fleste små traktorer har 6 celler (7,2V) noen større lok bruker 10 celler (12V). Ladestrøm kan man gjerne sette til 0,5A. Jeg har aldri opplevd oppvarming av cellene med slik lav strøm.
Den har også en bryter for å utlade batteriet før den lader opp.

Jeg mener at de fleste som har "konstant strøm"-ladere bør anskaffe seg en slik type lader for å bevare batteriene så lenge som mulig. Slike "Plug & Play"-ladere har vært en mangelvare på markedet i Norge.
De som finnes er enten for enkle til å ivareta viktige funksjoner eller temmelig kompliserte og kostbare.

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2016 at 17:02
Jeg må innrømme at jeg blir litt skeptisk når jeg leser det du skriver her Kjell. Når man kjøper en ferdig batterimodell forventer man jo som kunde og relativt uvitende forbruker at den medfølgende laderen passer til modellen man har kjøpt, men hvis det du skriver stemmer er jo det et solid reklamasjonsgrunnlag med mulig heving av kjøpet som ytterste konsekvens. Er det virkelig så kritisk som du skisserer..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2016 at 17:52
Alle vil vel ha best mulig levetid ut av batteriene sine?
Dette er et tips for å forlenge levetiden vesentlig.

- Jeg tror fint at batteriene holder i produsentenes garantitid da de leverer med slike "konstantstrøm"-ladere med produktet som standard.
Mer avanserte ladere som denne har vært vanskelig tilgjengelig på markedet. De fleste produsenter er jo heller ikke elektronikkeksperter, så de kjøper det som er på markedet når modellen produseres.

Det med vedlikehold av batterier er vanskelig og krevende for kunder. - Retter du deg alltid etter produsentens anvisning med utlading og lading en bestemt tid, vil du ikke oppnå noe bedre resultat med denne laderen enn en "konstantstrøm"-lader. - Men de fleste - inklusive meg selv - er litt "sløve" med å følge bruksanvisningen til punkt-og-prikke.

Denne laderen vil i større grad "automatisere" batterihandlingen - og derved forlenge levetiden vesentlig for den "normale" bruker - og til en "fornuftig" pris.
Back to Top
Frans View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 157
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Frans Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 januar 2016 at 20:49
Har brukt en lader fra Kjell & Co art. nr. 44845. Har ladet RC batterier av type MiMH AA og AAA siden 2007. Bruker disse batterier i båt og drone. (og alle andre duppeditter med ladbar batterie). Har aldri hatt noen problemer med levetiden.
Elefun.no har også forskjellige ladere for ladbare batterier.



Edited by Frans - 13 januar 2016 at 20:53
Hilsen, Frans
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 januar 2016 at 11:36
Fint at du har gode erfaringer med en annen lader! Det er sikkert fordi laderen din ikke har "konstant strøm" og har en spenningsbegrensing.

Laderen 44-845 er beregnet for batterier som tas ut for lading og ikke faste sammenloddede "batteripakker" som er montert i lok.

Nå vet jeg ikke hva "delta-V-overvåkning" i denne laderen går ut på da det ikke er en beskrivelse av funksjonen - heller ikke strømmen den lader med?
- Trolig er det en form for pulsing av spenningen der batteriet overvåkes for å se om det holder spenningenen viss periode før den fortsetter opplading. Faller spenningen litt, er det tegn på at batteriet er ferdig ladet. På den måte kan laderen selv også justere antall celler i batteriet - men på denne laderen er nok antall celler gitt ettersom hver battericelle lades separat?

Jeg har samme system i en lader fra IMAX som for øvrig var den eneste laderen som Elefun hadde - og som hadde en IUoU-karakteristikk og utlading. Denne laderen må stilles inn hver gang den skal brukes - og er derfor langt fra P&P. (Bor temmelig nær Elefun. - Dette er den hobbybutikken som ligger nærmest meg, så jeg dro ekstra bort til dem for noen måneder siden for å se på utvalget - men fant ingen som var "bra" etter min mening - bortsett fra IMAX som er for komplisert).
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2016 at 17:07
Da skulle det være tomt for denne laderen (44-117) hos Kjell & Co for en stund! Jeg ventet en stund med å kjøpe, slik at andre fikk "slippe til".

De hadde ikke så mange på lager. Fikk de 2 siste i Kristiansand - og de har visstnok et par i Oslo i butikkene der men ingen på postordre? Hovedlageret er tomt både i Norge og Sverige. - Kanskje en gang ut på våren kommer nye inn?

"Ny" funksjon på disse laderne er at det er en timerfunksjon som slår av laderen etter 6 timer. - Etter denne funksjonen er max. batteristørrelse ca. 5Ah - noe som skulle holde i massevis for slike batteritraktorer og lok.

- Som sagt - en av de beste laderne til NiCd/NiMH-batterier som er "P&P" etter min vurdering, prisen tatt i betraktning. Utlading først, deretter opplading med IU-karakteristikk og sikkerhetstimer etter 6 timer.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2016 at 19:09
Hei,
mener du 44-117, eller er annen ?

Her er statusen for 44-117:

Art nr: 44117 | Modell nr: MW 6168V OMNI

Lagerstatus for

Nettbutikken:

På lager

Din butikk:

Biskop Gunnerus gate 2 På lager

Nærliggende butikker:

Storo Storsenter På lager

Triaden Lørenskog På lager

Sandvika Storsenter Ikke på lager

Ski Storsenter På lager

Jessheim Storsenter På lager

 

Lagerstatus för

Webbshoppen:

I lager

Din butik:

Nordby I lager

Närliggande butiker:

Uddevalla Torp Köpce... I lager

Nordstan I lager

Partille Allum I lager

Trollhättan Etage I lager




Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2016 at 21:20
Det var det jeg fikk oppgitt over disk da jeg forsøkte å kjøpe eller bestille et antall over disk i Kristiansand. Jeg prøvde å få tak i de som var på lager i butikker i Norge men det var ikke mulig uten "personlig fremmøte" i butikken.

De har ikke mulighet til å hente varer som ligger i butikker - og sentrallageret var tomt. De hadde ingen dato for når laderen kom inn og kunne derfor ikke ta forhåndsbestillinger.
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2016 at 22:43
Mn erfaring med Kjell & Co, er at de fikser det meste i Sverige.  Der er det bare å sende en mail til butikken 3 - 4 dager før, og de bestiller og holder av i butikken.

I Norge virker det som om de har en del erfarne svenske medarbeidere som fikser det meste.  har f.eks. skaffet meg Li-Po batterier selv om nettbutikk/lager er tomt.

Hvis du trenger flere kan du jo også bestille i nettbutikken.  Frakt kr 79.  Hvis du bestiller 2 eller noe annet til totalt ca kr 500, får du gratis frakt
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2016 at 23:43
Butikken i Kristiansand er ganske nyåpnet men det virket som om de la seg virkelig i selen da jeg skulle kjøpe en større antall! - De ringte og styrte for å ordne det.

- Mistenker at de ikke har noe i nettbutikken når det kommer til stykke - selv om de tilsynelatende viser et antall? - Skriver du 10 eller 100 stykker av denne laderen, så tar nettbutikken villig imot ordren og sier ikke hva som kan leveres umiddelbart.

At de hadde 1 og 2 maksimalt i noen av butikkene i Oslo kunne ekspeditøren fortelle om. De hadde ikke mange i hver butikk. "Typisk" max.antall var 2 pr. butikk. - Vet ikke om hver butikk er et franchiseforetak og derved blir det for komplisert å tilbakeføre varer som allerede er fordelt?
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 09:07
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


- Som sagt - en av de beste laderne til NiCd/NiMH-batterier som er "P&P" etter min vurdering, prisen tatt i betraktning.

Om man har 1-4 NiMhceller og tar dem ut for lading, er Ikeas "LADDA" et brukbart alternativ.  Den lader hver celle individuelt, og har temperaturdetektor og timer i tillegg til delta-V deteksjon av fullt batteri.  Ladestrøm er 500mA for AAA og 1A for AA, samme som Kjell&Cos lader.  

Den koster 119 kroner.



Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 11:00
Det er "litt vanskelig" å lade 6 NiMH-celler som er innebygget i loket med en IKEA-lader - uten å måtte splitte opp batteripakken i enkeltceller og lade i 2 omganger. - Vil tro at det er rundt 6 timers arbeid - bare for å lade batteriene?!

På små batteritraktorer er oftest batteriene både kapslet og innebygd. Cellene er også loddet sammen. Det er ikke plass til batteriholdere.

Samme lader bruker jeg også på de LS-lok som har innebygget batteri til radioen. Jeg har måtte utvide antall celler med 1 (til 5) for å få stabilitet på servoene (oftest Hitec). - Dersom spenningen blir for lav, bruker servoene å bli ustabile.
Derfor er det greit med en justerbar lader der både antall celler og ladestrøm kan justeres.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 12:20
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er "litt vanskelig" å lade 6 NiMH-celler som er innebygget i loket med en IKEA-lader - uten å måtte splitte opp batteripakken i enkeltceller og lade i 2 omganger. - Vil tro at det er rundt 6 timers arbeid - bare for å lade batteriene?!

Du la tydeligvis ikke merke til at jeg innledet mitt innlegg med følgende:

Om man har 1-4 NiMhceller og tar dem ut for lading




Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 januar 2016 at 12:28
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det er "litt vanskelig" å lade 6 NiMH-celler som er innebygget i loket med en IKEA-lader - uten å måtte splitte opp batteripakken i enkeltceller og lade i 2 omganger. - Vil tro at det er rundt 6 timers arbeid - bare for å lade batteriene?!


Du la tydeligvis ikke merke til at jeg innledet mitt innlegg med følgende:

<span style="line-height: 16.8px; : rgb251, 251, 253;">Om man har 1-4 NiMhceller og tar dem ut for lading</span>
<span style="line-height: 16.8px; : rgb251, 251, 253;">
</span>
<span style="line-height: 16.8px; : rgb251, 251, 253;">
</span>
<span style="line-height: 16.8px; : rgb251, 251, 253;">
</span>



- Hele tråden startet med en annet type lader enn for "løse" celler.
Det er det som har vært vanskelig å få tak i!
For "løse" celler finnes det plenty ladere - også med egnet karakteristikk og overvåkning.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2016 at 17:52
Nå har jeg fått en "gladnyhet" fra Kjell & Co!

Den omtalte laderen 44-117 er nå tilgjengelig på hovedlageret fikk jeg i dag greie på i min lokale butikk. Ekspeditøren sa at de plutselig hadde solgt mange i Norge den siste tiden, så de hadde kjøpt inn flere?!

Derved var det mulig å bestille det antall jeg ønsket - men de har fortsatt "bare" 2 på lager i hver butikk.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2016 at 18:17
Jeg har allerede kjøpt min lader (art.nr. 44-117) hos min butikk på Nordbysenteret v/Strömstad.
Og den fungerer meget bra ved lading av 4 stk oppladbare AAA-batterier jeg skaffet til min traktor. Laderen takler av en eller annen årsak ikke lading av 3 eller 9 celler, så da koblet jeg sammen en 3-celle og en 1-celle. Og får litt større effekt men ikke mer enn at r/c-mottaker og motor greier det.

Nå ligger traktoren på malebenken i påvente av lakkering og smussing. Bilder kommer etter hvert i en egen tråd.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2016 at 21:41
1, 3 og 9 celler er vel sløyfet da velgebryteren kun har 7 posisjoner og man har "hoppet over" disse valg da de ikke er så mye brukt?
- Imidlertid er det relativt enkelt å tilpasse laderen til 3 celler. Da må man endre SMD-motstanden R26 til 90 kohm og bruke innstillingen for 2 celler.
Man kunne gjerne hatt flere celleinnstillinger også - men hva får man for NOK 279?!

Det er en fordel å bruke så mange celler man får plass til (innen rimelighetens grenser) når det gjelder R/C-modeller. Motorcontrollere beregnet for fly og båter kan lett stenge ned om spenningen blir for lav for å prioritere kontroll over modellen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.