MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Di3 Ombygging!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Di3 Ombygging!

 Post Reply Post Reply
Author
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Di3 Ombygging!
    Posted: 20 oktober 2005 at 20:52

Hei der!

Jeg har nå gjort en liten ombygging, på en vanlig marklin Di3.605

Hensikten med denne lille ombyggingen var å få en finere og mer riktig modell. Uten å lakkere hele kåpa på nytt eller gjøre noen andre store endringer.

Det jeg har gjort er:

  • Fjernet koblingen i front, og fylt igjen det gigantiske hullet i lokskjørtet. Dette gjorde jeg ved å feste en teipbit på baksiden av hullet og fylle igjen med aralditt forfra. Er man litt nøye og forsiktig blir dette bra, og du slipper å file og mekke noe mer med det.
  • Jeg lakkerte så begge skjørtene med humbrol nr. 19, koblingen i midten og slangene er fra et heljan lok. Disse kunne ikke monteres der koblingen på heljan loket satt så de lå bare og slang i en eske. Har du ikke noe slikt til overs, kan du sikkert få kjøpt det, jeg har hørt at nmj selger det hvertfall. De er montert med superlim, enkelt og greit og det sitter bra.
  • Loket fikk så nye gittere fra modellcompagniet både foran og bak, disse samt tyfonen og dørhåndtakene er malt med humbrol nr. 11. Gitterne ble festet med lynlim, ta en synål og stryk litt lim rundt  rundt hele kanten av gitteret så sitter det bra.
  • De runde vinduene i maskinrommet ble malt sorte innvendig, de ser nå MYE bedre ut en slik de var...
  • Hele loket og da spesielt boggi-sidene, er smusset. Jeg har brukt sort smussepulver fra asoa. Får at dette skal sitte bra på loket kan du spraye det hele med en liten desj fotofixativ. Ulempen er at det kan sette seg smuss og fixativ på hjul og sleperen. Men det er bare å rense de littegrann, en q-tips og litt vann evt. white spirit avhengig av fixativen du brukte, fikser den biffen.

Modellen ser litt mer "norsk" ut nå, gjør den ikke?

Til høyre den ombygde modellen og til venstre en orginal marklin. Bildene er forresten tatt på annlegget nede i kjelleren, landskaps modulene er fjernet siden vi har senket banen. Men de er heller ikke helt ferdige, noe som manglende skinnegrus o.l vitner om...

Mvh

Aleksander



Edited by aleksander
Back to Top
GeirC View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 14 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 250
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeirC Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 oktober 2005 at 22:03
Niiiiice!! Har du noen sidebilder mtp boogine og smussen der?
Geir C - "I"m on a roll people!"
Back to Top
aleksander View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 18 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 29
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote aleksander Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 oktober 2005 at 16:02

Boggiene er ikke så mye hokus pokus, jeg har gitt dem en god omgang med sort smussfarge, så de ikke ser så innmari plastic ut...

Kommer ikke så godt fram på bildet, men...

Back to Top
Ørj@n View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 13 februar 2007
Location: Noreg
Status: Offline
Points: 45
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ørj@n Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2007 at 17:20
fint lok
Helsing Ørjan :)
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.