MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Märklin El 18
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Märklin El 18

 Post Reply Post Reply
Author
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Märklin El 18
    Posted: 05 januar 2016 at 14:42
Jeg har en eksemplar av den første utgaven med Delta.
Jeg har tidligere kjørt det på alternative (tilgjengelige) adresser, men sist ble det kjørt på et analogt anlegg.
Dette er noe tid siden og etter det har det fristet tilværeslen i vitrineskapet.

Når jeg nå tok det fram igjen, 'vil' det ikke 'lyde' andre instillinger på museklaviaturet. Dvs det forblir i analogmodus okke som.
Jeg har forsøkt med å skyve bryterne noen ganger fram og tilbake uten at det hjalp.

Er det noen som har erfaring med dette?
Og om det er en en grei rep.mulighet?
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2016 at 15:33
"Tar loket av" når du setter det på en bus som "bare" inneholder Motorola-protokoll?.
Dersom det gjør det, er det nok i analogmode ennå. Er loket "dødt" kan det være at det ikke har tålt analogdriften - særlig dersom det har vært for høy spenning.
- Setter du det på kombinert Motorola og MFX-protokoll, kan det være at det ikke virker. MFX ble utviklet etter Delta og tidlige dekodere kan være kresne på en "rein Motorola-protokoll" før det virker igjen. Det virker av og til som at slike gamle dekodere ikke klarer å skille ut Motorola-protokollen dersom den er blandet med MFX dersom man skifter kjørmodus.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2016 at 16:45
Ja, det 'tar av' på samme måte uansett stilling av museklaviaturet.

Kan ikke huske at MS2'n har vært spissfindig tidligere. Skal sjekke dette nærmere senere.
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2016 at 23:47
Tar loket av på MS2, tror dekoderen at det fortsatt er analog vekselstrøm.

Det er dekoderen og ikke MS2 som er problemet.
Gamle Delta-dekodere har vist seg dårlige om man skifter modus og samtidig har en "protokollmix" med den nye protokollen MFX. Når hver andre (eller flere) telegrammer i MFX-format blir iblandet enkelte meldinger med Motorola-protokoll, virker det som om de gamle Delta-dekoderne ikke klarer å synkronisere på meldingene som tiltenkt.

Hadde en gang et tilsvarende problem med en dekoder som var satt til analogmodus og ikke ville tilbake til digital da den "husket siste bruk som analog". Løsningen den gang var å forsyne den med ren Motorola-protokoll - etter som jeg husker?

- Vet ikke om man får slått av MFX på MS2?
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2016 at 20:20
Da fikk jeg endelig tatt meg litt tid ... Wink

Det har vært snakk om MS2 og protokoller. Her kan det velges mfx, DCC elle MM2, hver for seg eller i enhver kombinasjon. Det er dermed mulig å slå av både DCC og mfx.

Da jeg prøvde loket tidligere, brukte jeg (som jeg ofte gjør for testing Embarrassed) et av de innlagte lok med passende adresse. Når jeg imidlertid søker opp El 18 i databasen (34635), oppfører det seg som det skal!
Dette med alle tre protokollene aktive.

Siden dette gikk, prøvde jeg ikke å sette det opp fra scratch i MM2 modus.
Hvordan er MM2 i forhold til Delta (det fantes vel en MM og/eller MM1 ?)

Litt underlig at (glødelampe)lysene ser ut til å være koplet via motorstrømmen. Men i en så tidlig digitalfase, var det vel muligheten for å kunne kjøre uavhengig på samme spor det ble lagt vekt på(?)
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2016 at 23:13
Fint at loket virker!
Da har det vel vært "feil" protokoll til loket i MS2 som har forårsaket at loket "tok ut"? Deltadekodere bruker å reagere på denne måte når de ikke forstår protokollen.

Delta er en form for Motorola 1-protokoll med innskrenkede adresser. Motorola 1 kjennetegnes med at den er polarisert og har et mindre adresseomfang enn 2er-versjonen (etter det jeg kan huske)?

Da tidlig digitaliserte lok ofte hadde ene ledningen til lyspærene festet til metallchassis. Det er for så vidt også motorstrømmen til de gamle allstrøm-motorene. De 2 ledningene fra dekoder til motoren velger hvilken statorvikling som brukes.
Kjennetegnet for lys som er koblet på denne måten er at det bruker å flimre samt å lyse dårlig.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.